paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:23

ik vind paardrijden ook zeker een sport :j
ik weet nog wel dat ik een paar keer sterretjes zag na de eerste paar keer lessen bij mijn instructeur :=
en als wij shuttle run (piepjestest) of iets dergelijks doen op school, ren ik meestal trap 10 en dat halen andere meisjes die hockey/tennis doen soms niet eens.. en ik doe geen sport ernaast ;) mijn kuiten
zijn ook echt gespierd en die zijn niet zomaar ineens uit de lucht komen vallen hoor..

het ligt er natuurlijk wel WAT je doet met je paard. de een rijdt heel hobbymatig en rijdt veel buiten,dat versta ik dan niet echt een sport. ik denk dat je het als je regelmatig traint en intensief. met welk doel dan ook, datje het kan zien als een sport :)

MilleniumK

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:24

Dat vind ik ook caroooo :)

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:52

Ik vind paardrijden wel degelijk een sport!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:31

Arwin6 schreef:
ik weet nog wel dat ik een paar keer sterretjes zag na de eerste paar keer lessen bij mijn instructeur :=
en als wij shuttle run (piepjestest) of iets dergelijks doen op school, ren ik meestal trap 10 en dat halen andere meisjes die hockey/tennis doen soms niet eens.. en ik doe geen sport ernaast ;) mijn kuiten
zijn ook echt gespierd en die zijn niet zomaar ineens uit de lucht komen vallen hoor..

het ligt er natuurlijk wel WAT je doet met je paard. de een rijdt heel hobbymatig en rijdt veel buiten,dat versta ik dan niet echt een sport. ik denk dat je het als je regelmatig traint en intensief. met welk doel dan ook, datje het kan zien als een sport :)

Waarom heeft jouw conditie iets te maken met het wel of niet sport zijn van paardrijden? :?

En waar vind jij dat de grens ligt tussen "hobbymatig" en "regelmatig en intensief trainen"? Ik rij volstrekt hobbymatig en mijn paard is ondertussen vrij serieus getraind, vind jij nu dat ik aan sport doe of niet? Persoonlijk vind ik niet dat ik aan sport doe, paardrijden is mijn hobby en die pak ik graag serieus en verantwoord aan.
Daarnaast zijn er mensen die heel veel buitenrijden en dat absoluut wel als sport doen, dan heet het opeens "endurance" en kun je het in wedstrijdverband doen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:40

Vjestagirl schreef:
Mag ik vragen of je op een paardenforum echt verwacht iets anders te horen dan dat het wel een sport is?

_O- I agree

Daarnaast ís het gewoon ook zo .. Als je even de definitie van 'sport' opzoekt, krijg je dit: "Een sport kan omschreven worden als een fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden. Het woord sport is afgeleid van het Franse desportes: des: weg en port: dragen: dus ontspanning." (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sport)

De theorie terzijde, paardrijden vraagt een heuse inspanning (wil je het deftig doen), je moet heel bewust bezig zijn, je verbrand er aardig wat calorietjes mee en aan bespiering zal het je niet ontbreken, wat ook geldt voor het paard. Aan de mensen die zo'n belachelijke uitspraken doen zeg ik gewoon: kruip er zelf eens op. :j

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:55

paardrijden is een sport, je kunt wedstrijden rijden en je bent bezig. je beweegt.
en ook vind ik het uitmesten bij het met paarden werken horen. wij moeten iedere week toch wel heel wat stallen uitmesten op zaterdag en naar de mesthoop brengen en dan rijd je nog intensief en werk je met paarden. ook rennen we mee tijdens beginnerslessen als de kinderen voor de eerste keren komen rijden.
het lijkt misschien allemaal heel simpel maar ik denk dat mensen toch wel erg moe zullen zijn na mijn dag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:04

Shanelle schreef:
[Daarnaast ís het gewoon ook zo .. Als je even de definitie van 'sport' opzoekt, krijg je dit: "Een sport kan omschreven worden als een fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden. Het woord sport is afgeleid van het Franse desportes: des: weg en port: dragen: dus ontspanning." (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sport)

En waar is het spelelement in paardrijden als je het gewoon als vervoer toepast van A naar B?

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:02

ìk vind paardrijden idd gewoon een sport iedereen zegt altijd; ja je hoeft alleen maar wat te zitten maar als ze er dan zelf op zitten zijn ze vaak wel stil. en als het zo makkelijk was geweest waren er wel meer anky's! een paard loopt pas mooi als de ruiter goed rijd en dat is niet zomaar je doet er genoeg voor, dus gewoon een sport !

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:02

Waratje schreef:
Arwin6 schreef:

Waarom heeft jouw conditie iets te maken met het wel of niet sport zijn van paardrijden? :?

En waar vind jij dat de grens ligt tussen "hobbymatig" en "regelmatig en intensief trainen"? Ik rij volstrekt hobbymatig en mijn paard is ondertussen vrij serieus getraind, vind jij nu dat ik aan sport doe of niet? Persoonlijk vind ik niet dat ik aan sport doe, paardrijden is mijn hobby en die pak ik graag serieus en verantwoord aan.
Daarnaast zijn er mensen die heel veel buitenrijden en dat absoluut wel als sport doen, dan heet het opeens "endurance" en kun je het in wedstrijdverband doen.

van sporten krijg je conditie, en conditie is er niet zomaar in 1 keer toch? ;)
je zegt zelf dat je hobbymatig rijdt en het niet als een sport ziet. ik kan verder niet bepalen of ik het bij jou
een sport vind of niet omdat ik niet weet hoe jij traint.
Waar de grens ligt tussen 'hobbymatigg' rijden en 'regelmatig en intensief rijden' bepaalt ieder voor zich denk ik.
en ik bedoelde onder buitenrijden gewoon een lekkere buitenrit in stap. en geen endurance want dat vind ik wel een sport.
ik train nu denk ik zo'n 5x per week en vaak serieus, dat zie ik wel als een sport. maar als ik ga buitenrijden of naar de duinen dan zie ik het niet als een sport ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:25

Arwin6 schreef:
van sporten krijg je conditie, en conditie is er niet zomaar in 1 keer toch? ;)

Van dammen en schaken krijg je niet echt een geweldige conditie, dacht ik. Het zal wel bijzonder goed zijn voor je concentratievermogen, maar conditioneel doet het niet echt wat. Toch zijn dammen en schaken een sport.
Van naar je werk fietsen kun je een goede conditie krijgen, maar het is slechts vervoer/lichaamsbeweging, geen sport..... Dus nee, ik zie het directe verband niet tussen jouw conditie en het sport zijn van jouw paardrijden. ;)

Arwin6 schreef:
je zegt zelf dat je hobbymatig rijdt en het niet als een sport ziet. ik kan verder niet bepalen of ik het bij jou een sport vind of niet omdat ik niet weet hoe jij traint.
Waar de grens ligt tussen 'hobbymatigg' rijden en 'regelmatig en intensief rijden' bepaalt ieder voor zich denk ik.
en ik bedoelde onder buitenrijden gewoon een lekkere buitenrit in stap. en geen endurance want dat vind ik wel een sport.
ik train nu denk ik zo'n 5x per week en vaak serieus, dat zie ik wel als een sport. maar als ik ga buitenrijden of naar de duinen dan zie ik het niet als een sport ;)

Mijn buitenritten zijn over het algemeen wel wat meer dan een ritje in stap. Ik mag graag met endurance ruiters samen rijden, omdat dan het tempo wat hoger ligt en er niet om de haverklap gevraagd wordt of we nu weer kunnen gaan stappen.
Ik rij in principe minimaal 2x per week in de bak en dressuur dan (afhankelijk van het paard) vrij intensief om het paard te trainen met correct lichaamsgebruik en discipline. Voor mij vooral functioneel trainen, maar ook wel leuk om te zien waar je uit komt met je dressuur. Absoluut zonder wedstrijdambities, daar ligt geen hobby voor mij, maar niet vrijblijvend.

Maarre, de meeste wedstrijdruiters in Nederland rijden paard als hobby (= niet professioneel), het is dan wel sport (wedstrijden), maar ook voor hun plezier (hoop ik). Dus rijden ze ook "hobbymatig" :D

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:14

klopt van dammen en schaken krijg je niet echteen geweldige conditie. maar van andere sporten buiten die twee wel..
ik zie dammen schaken dan weer niet echt als sporten, dat zullen het best zijn. maar ik vind dat persoonlijk geen sport. :)
bij paardrijden ben je toch sneller intensief bezig en daarom zie ik dat wel als een sport. je concentratie vermogen zal wel
veel verbeteren bij dammen/schaken maar je bent verder niet echt sportief je lichaam aan het trainen etc.

de meestewedstrijdruisters rijden volgens jou als hobby dan?
en hockeyers dan? die zijn toch ook lang niet allemaal professioneel en doen het ook voor hun plezier? dan zou je
dat ook niet als een sport kunnen zien.
of zit ik er nou helemaal naast? :Y)

Vere_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:16

Tuurlijk is paardrijden een sport, als schaken al een sport is :o
En die mensen die zeggen dat het geen sport is die het nog nooit hebben gedaan, wel doe het dan zelf eens he ;) dan zal je wel van gedacht veranderen

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:19

Ach, ik ga niet eens met mensen in discussie die zeggen dat paardrijden geen sport is omdat je alleen maar met je stokje op zijn billen hoeft te slaan en hij dan alles voor je doet.
Ik hou me altijd van de domme en praat net zo hard mee. :')
Dat is de snelste manier om ze te laten ophouden, dan is de lol er snel af. Ze willen juist dat je met ze in discussie gaat.

Waarom zouden we in vredesnaam een SPORTfederatie hebben voor paardrijden als het geen sport was? En zo kan ik nog wel 100 andere redenen bedenken.. :roll: Achja..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:09

Arwin6 schreef:
klopt van dammen en schaken krijg je niet echteen geweldige conditie. maar van andere sporten buiten die twee wel..
ik zie dammen schaken dan weer niet echt als sporten, dat zullen het best zijn. maar ik vind dat persoonlijk geen sport. :)
bij paardrijden ben je toch sneller intensief bezig en daarom zie ik dat wel als een sport. je concentratie vermogen zal wel
veel verbeteren bij dammen/schaken maar je bent verder niet echt sportief je lichaam aan het trainen etc.

de meestewedstrijdruisters rijden volgens jou als hobby dan?
en hockeyers dan? die zijn toch ook lang niet allemaal professioneel en doen het ook voor hun plezier? dan zou je
dat ook niet als een sport kunnen zien.
of zit ik er nou helemaal naast? :Y)

Je kunt sport als hobby doen, klopt, als je paardenSPORT als hobby doet dan is jouw paardrijden ook een sport. Maar als je paardrijden niet als sport bedrijft (= geen competitie volgens vastgestelde regels) dan is je paardrijden geen sport. Op deze manier is paardrijden voor mij dus ook geen sport (wel hobby) en kan het voor een ander wel sport zijn (en ook hobby).

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:42

tja als paardrijden geen sport is...
krijg ik dan een sixpack van het achter de computer zitten??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:58

Misschien wel? Hoe zit jij gewoonlijk achter de computer? Als je dat doet met aangespannen buikspieren, zou je best een sixpack kunnen ontwikkelen achter de computer ;)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:01

Appieee schreef:
Ach, ik ga niet eens met mensen in discussie die zeggen dat paardrijden geen sport is omdat je alleen maar met je stokje op zijn billen hoeft te slaan en hij dan alles voor je doet.
Ik hou me altijd van de domme en praat net zo hard mee. :')
Dat is de snelste manier om ze te laten ophouden, dan is de lol er snel af. Ze willen juist dat je met ze in discussie gaat.

Waarom zouden we in vredesnaam een SPORTfederatie hebben voor paardrijden als het geen sport was? En zo kan ik nog wel 100 andere redenen bedenken.. :roll: Achja..

ja inderdaaaad

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:53

Mijn vriend dacht ook altijd dat het maar een beetje zitten en wachten was. Toen hij de eerste keer op mijn paard stapte riep hij naar mij dat ik maar eens sprong klaar moest zetten. Wat heb ik gelachten toen hij er af vloog toen mijn paard begon te draven :')

Ik hoor het vaak, dat paardrijden geen sport is omdat je paard al het werk doet. Ik ben best moe na een stevige training hoor. Maar laat hen maar in de waan..

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:13

Paardrijden is echt wel een sport, een teamsport.
Samen met je paard vorm je een team.
Ik rij nu noodgedwongen bijna al een jaar niet meer, ik reed min 4 x in de week en mijn conditie is nu echt nul komma nul en ik ben al 6 kilo aangekomen.

l__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:59

ik vind paard rijden wel zeker een sport

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:00

Waratje schreef:
Je kunt sport als hobby doen, klopt, als je paardenSPORT als hobby doet dan is jouw paardrijden ook een sport. Maar als je paardrijden niet als sport bedrijft (= geen competitie volgens vastgestelde regels) dan is je paardrijden geen sport. Op deze manier is paardrijden voor mij dus ook geen sport (wel hobby) en kan het voor een ander wel sport zijn (en ook hobby).

Meen je dit nou echt wat je hier zegt? Of probeer je gewoon een discussie uit te lokken.... ;)

Nogmaals de definitie van sport: "Een sport kan omschreven worden als een fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in COMPETITIEVERBAND of RECREATIEF gespeeld KAN worden."

Als je dit goed leest.... kan je ook in recreatief verband sporten, dat is dus waarschijnlijk wat jij doet :D

Maar, je mag natuurlijk altijd zelf vinden dat jouw paardrijden geen sport is! }>

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:25

bandita schreef:
Waratje schreef:

Meen je dit nou echt wat je hier zegt? Of probeer je gewoon een discussie uit te lokken.... ;)

Nogmaals de definitie van sport: "Een sport kan omschreven worden als een fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in COMPETITIEVERBAND of RECREATIEF gespeeld KAN worden."

Als je dit goed leest.... kan je ook in recreatief verband sporten, dat is dus waarschijnlijk wat jij doet :D

Maar, je mag natuurlijk altijd zelf vinden dat jouw paardrijden geen sport is! }>

Ja, ik meen serieus wat ik zeg. Paardrijden is niet per definitie een sport. Zoals jouw geciteerde definitie aangeeft gaat het bij een sport "om een SPEL dat op REGLEMENTAIRE WIJZE wordt gespeeld". Paardrijden zonder die regels te volgen is dus geen sport, ik speel geen spelletje met mijn paard als ik paardrij, ik gymnastiseer mijn paard of ik maak een buitenrit en daar komen alleen maar de verkeers- en fatsoensregels aan te pas. Daarmee is het dus GEEN sport, maar wel mijn/onze hobby.

Het wordt pas sport wanneer je er een spel van maakt met vastgestelde regels en dus ook een competitie-element. Ik heb daar niets mee, dus ik doe niet aan sport. Moeilijker is het niet, hoor. :)*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:37

Dus wedstrijdruiters doen aan sport? :)

Want ik lees hier veel van "dat heeft niets te maken met sport" of "dat is de definitie van sport niet" maar diezelfde mensen komen dan niet met wat wel de juiste definitie is. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:06

Ayasha schreef:
Dus wedstrijdruiters doen aan sport? :)

Want ik lees hier veel van "dat heeft niets te maken met sport" of "dat is de definitie van sport niet" maar diezelfde mensen komen dan niet met wat wel de juiste definitie is. :D

Als je wedstrijden rijdt dan doe je aan sport, ja. Want dan is er sprake van het volgen van regels en een competitie-element. Je zult mij ook niet horen ontkennen dat "paardenSPORT" sport is, alleen dat "paardRIJDEN" dat niet altijd is (om niet te zeggen: vaak niet).

Het enige wat ik bij wedstrijdruiters in twijfel trek is of de sport nog iets van doen heeft met "sportief", maar dat is een compleet andere discussie :+

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:19

paardrijden kan ook een vorm van therapie zijn als onderdeel van revalidatie bijv. dan vind ik paardrijden ook geen sport maar therapie...
zo zie ik voor een deel mijn paardrijden ook, als ik meer dan een week niet heb gereden dan heb ik weer gelijk last van mijn rug...maar verder zie ik het als ontspanning die welliswaar door enige inspanning verkregen word...maar toch blijft het ontspanning...en voor mij dus geen sport...
in een sport zie ik altijd uitdagingen of een competitieelement...en dat zie ik niet in mijn paardrijden...