slofgebruik zo af en toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:53

Roos_s schreef:
ik lees het wel, maar reageer op dingen die ik zinvol vind.. Wat ik jammer vind van jou is dat je niet reageert op wat tegenstanders van een slof zeggen.. maar goed. laat maar

daarnaast hebben instructeurs het ook niet altijd bij het rechte eind, is maar net wie het boekje geschreven heeft... heb ook nog hier ergens gelezen dat iemand zelfs van de instructeur met slof moest rijden... dus bedoel maar....

WAT IS DIT DAN?

sjaantje schreef:
Betteke schreef:
Volgens mij ontbreekt het je werkelijk aan ruiterkunst als je een hulpteugel nodig hebt om een paard naar de ontspanning toe te rijden.
Maar dat is mijn mening. ;)

WIE ZEGT DIT???

sjaantje schreef:
Inderdaad zeg.. Er komen een hoop domme (onwetendheid hoop ik) opmerkingen voorbij... De helft vind het nodig om te posten dat 'het nergens op slaat dat je een slof nodig hebt om een paard naar beneden te dwingen'. WAAR staat dat je zo een slof gebruikt dan??? Je kunt het als een hulpmiddel zien bij (BIJV.) een kijkerig paard dat er steeds tussenuit probeert te knijpen. Op het moment dat zo'n paard het hoofd omhoog slaat houdt de slof dat tegen, ipv dat de ruiter al zagend de kop weer naar beneden probeert te krijgen (het andere uiterste). ALS ik een slof gebruik, doe ik het iig zo. Jullie moeten echt afstappen van het idee dat mensen met een slof (GOED gebruik) het hoofd naar beneden trekken daarmee. Daar is zo'n ding helemaal niet voor bedoeld. Net zo min als dat een elastiek daarvoor bedoeld is.

sjaantje schreef:
Daar kan ik wel in komen Waratje. Ik ben het echter niet compleet eens met je opmerking; als je timing en gevoel goed zijn, heb je er geen nodig. Natuurlijk kan het ook zonder, maar soms (bij verreden paarden bijvoorbeeld) kan het ook wel eens handig zijn om jezelf er even SNEL doorheen te helpen, zodat het paard weer weet wat z'n plek is (een kijkerige bv.).
NOGMAALS; DAT WIL NIET ZEGGEN DAT IK HET ZELF ZO AANPAK!!

:roll:

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:58

barbara28 schreef:
Dit artikel van de heer Swaab vind ik een mooi voorbeeld en brengt voor mij goed onder worden hoe ik er over denk:

De Slofteugel en het snuitje citroen

:D Leuk stukje :D

Hoipiepeloii

Re: slofgebruik zo af en toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:04

Inderdaad :) Dat is exact hoe John het mij ook heeft uitgelegd.

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:49

Ik zelf ben niet zo van de slof naar mijn idee is het meer uitstellen van een probleem maar als het met sommige kleine dingen goed kan helpen dan lijkt het me wel handig ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:18

Een vraagje voor degene die een slof gebruikt,

Waarom, tussen de voorbenen naar de singel? Wat voor doel beoogt dit?

Waarom, langs de zijkant naar de singel? Wat voor doel beoogt dit?

Ben wel eens benieuwd of de gebruikers weten, waar dit voor dient.
En dan nog, hoeveel basis-ruiters zijn hier aan toe?

Basis is nog altijd tot en met de Z2

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:26

Mijn leermeester zegd altyd waar de basis stopt begind de verzameling

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:28

Zonder slof natuurlijk !

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:04

modie schreef:
Waarom, tussen de voorbenen naar de singel? Wat voor doel beoogt dit?

Met de slof tussen de voorbenen door krijg je een soort 'hefboomwerking', inwerking op het bit en achter de oren. Ik bevestig hem altijd zo als een paard dus bijvoorbeeld erg slaat met het hoofd/tegen de hand komt. Tussen de voorbenen bevestigd kun je dat dan beter begrenzen dan via de zijkant. Tussen de voorbenen bevestigt werkt de slof alleen in als het paard echt met het hoofd slaat/tegen de hand komt en anders hangt hij slap (mits je hem voldoende op lengte hebt)

Aan de zijkant bevestigen doe ik nooit. Ik vind dat niet prettig. Dan kan het paard niet optimaal naar links en naar rechts buigen als de slof inwerkt. Dan komt de slof strak tegen de hals te zitten. Springruiters zie ik dat wel vaker doen. Dan is het ook veiliger want dan kan het paard niet 'in' de slof springen. Maar ik doe dat dus nooit. De slof werkt dan meer horizontaal in als vertikaal. Meer op het bit en minder achter de oren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:39

lijntje87 schreef:
in mijn ogen is een slof een dwangmiddel, in alle manieren.
Wanneer je een slof omdoet bij een paard wat schrikkerig is, of snel het tempo overneemt en aan de kletter gaat, en je hiervoor een slof gebruikt "alleen voor het moment dat hij dat doet, en verder hangt hij los" dat is de slof op dat moment een dwangmiddel om het paard te controleren. ook als je de slof "zachtjes" gebruikt, is dit heel scherp, aangezien je met katrollen te maken hebt. ( een bit is ook scherp als je er hard aan trekt, ik weet het, maar als we zo beginnen dan kunnen we beter de paarden op het land zetten en gaan dammen)

als je de slof gebruikt om net dát stukje ontspanning te vinden, is jou gedachte gang verkeerd in mijn ogen, zoals al eerder beschreven ontspant een paard niet omdat er flinke druk op zijn mond komt te staan, ook niet voor even
.

Helemaal mee eens :j

Als een slof toch de hele tijd loshangt heb je m niet nodig

Als je de slof maar even nodig hebt, zie lijntje's argumentatie

Paarden gaan écht niet meer ontspannen lopen met een slof, eerder gespannen, omdat ze liever de enorme druk in hun mond niet willen hebben gaan ze dan maar 'in de krul lopen' en hangt de slof los. Van ontspanning kan dan al geen sprake meer zijn.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:32

ik zeg nee.

puur omdat ik uit eigen ervaring weet dat het ook prima zonder kan.
gedult hebben is het aller belangrijkste.
voor de rest kwestie van rijtechnisch goed rijden en zorgen dat je paard zich concentreerd op jou.

heb eerlijk gezegt geen zin om het rijtechnische deel er van uit te leggen.

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:37

Dan zou ik hem aan de zijkant doen

Maargoed ook zonder slof moet je het kunnen, veel trainen
heb je les?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:58

marloezzke schreef:
heb eerlijk gezegt geen zin om het rijtechnische deel er van uit te leggen.

Dan had ik nog niet eens is de moeite genomen om te reageren....

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:05

nou mag aannemen dat dat al meerder malen hier in het toppic voorbij is gekomen.......

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:08

Waarom reageer je dan? :')

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:39

Citaten:
Veel problemen, zoals slechte berijdbaarheid, weerstand, kreupelheid van de achterbenen en nog veel meer, zijn vaak het gevolg van het met veel spanning "terugwerkend rijden"

en van de inzet van de slofteugels.
Gerd Heuschmann.

Ernest van Loon over de slofteugel:
Dit is één van de meest gebruikte en ook misbruikte hulpteugels, waar men graag naar grijpt om de hals van een paard omlaag te dwingen.
Meestal is dit zonder het effect, dat het paard werkelijk nageeflijk wordt met een spontane halsdeining.
De slofteugel dient veelal ter camouflering van een slechte ruiterhand.
Door de katrolwerking en de verdubbeling van de kracht zal het paard zich eerder met vaste spieren spannen en op het bit gaan hangen dan zich te ontspannen.

Het is ook veel moeilijker om met onderbroken weerstand te bieden en met halve ophoudingen het paard los van de hand te krijgen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:31

modie schreef:
Dit is één van de meest gebruikte en ook misbruikte hulpteugels, waar men graag naar grijpt om de hals van een paard omlaag te dwingen.

Dat de slof vaak misbruikt wordt ben ik het mee eens. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het geen fijn hulpmiddel kan zijn als hij GOED wordt gebruikt.

Arabesk schreef:
Als een slof toch de hele tijd loshangt heb je m niet nodig

marloezzke schreef:
ik zeg nee.

Allemaal 'snuitjes citroen' :Z

lijntje87 schreef:
Wanneer je een slof omdoet bij een paard wat schrikkerig is, of snel het tempo overneemt en aan de kletter gaat, en je hiervoor een slof gebruikt "alleen voor het moment dat hij dat doet, en verder hangt hij los" dat is de slof op dat moment een dwangmiddel om het paard te controleren.

Dat is dan ook helemaal de bedoeling. Jij begrijpt het. Je legt het alleen negatief uit. Jullie kunnen allemaal zo pruilen over 'dwang'. Als je iets 'dwang' noemt klint dat ernstig en daar win je natuurlijk zieltjes mee hier op bokt. Als jullie denken dat je zelf nooit dwang toepast snap je niets van paardrijden. Zelfs de grootse NH goeroes passen dwang toe, mentale dwang dan wel te verstaan. Paard wordt geen andere uitweg geboden dan het baasje te volgen DAT is dwang. Of dat nu middels NH is, traditioneel, mentaal of fysiek, maakt allemaal geen donder uit. Jullie zijn echt niet roomser dan de paus. Dat denk je maar.

Met dwang is op zich niets mis. Zolang het beheerst, gedoseerd en zonder geweld wordt toegepast en de goede reactie wordt beloont en je slechts van het paard vraagt wat binnen zijn mogelijkheden ligt. Dat veel ruiters daartoe in staat zijn is een andere discussie.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:47

Goed uitgelegd.
Ik begrijp ook totaal niet waarom lijntje87 haar quote zo schokkend is.. Klinkt toch heel logisch? Een paard gaat vanzelf ook geen appuyement lopen, dus enige dwang is met paardrijden toch wel nodig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:12

sjaantje schreef:
Goed uitgelegd.
Ik begrijp ook totaal niet waarom lijntje87 haar quote zo schokkend is.. Klinkt toch heel logisch? Een paard gaat vanzelf ook geen appuyement lopen, dus enige dwang is met paardrijden toch wel nodig.

Correctie, sommige paarden doen het graag voor je als je even uitlegt wat je bedoeling is, dat is in mijn ogen toch iets anders dan dwang. Enne, er zijn zelfs paarden die dat appuyement aanbieden omdat ze het hebben afgekeken van hun veel verder opgeleide collega...... }>

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:28

Waratje schreef:
Correctie, sommige paarden doen het graag voor je als je even uitlegt wat je bedoeling is, dat is in mijn ogen toch iets anders dan dwang.

Kun jij dan uitleggen hoe jij aan je paard uitlegt wat de bedoeling is? Is jouw uitleg en de opvolging op jouw uitleg vrijblijvend?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:33

Dat bedoel ik. Als het geen dwang is, vraag je je paard dus iets en zal het paard ook nee kunnen zeggen. Dat gaat er bij mij niet in, als ik wil dat hij/zij iets doet en ik ben van mening dat hij/zij dat ook kan, dan gaat dat ook gebeuren.
In mijn opinie dwang dus.
Dwang is niet per definitie een negatief woord, zoals je in jasmijn78's vorige verhaal kunt lezen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:34

Mooi uitgelegd Jasmijn :j Als je paard geen zin heeft om te rijden, zet je hem dan ook maar gelijk op stal omdat hij anders onder dwang staat als je hem toch door laat lopen?

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:38

"Zo af en toe" kan het denk ik geen kwaad, als de ruiter maar wel de benodigde kennis heeft. Iedereen denkt op bokt hier altijd heel zwart-wit over, maar ik ken in de praktijk ook mensen die wél goed met de slofteugel omgaan. Maar ik ben het er wel mee eens dat je bij een probleem niet meteen naar een slofteugel moet grijpen. Overigens gebruik ik er zelf geen omdat ik geen problemen heb met de aanleuning/hoofd-halshouding.

dapiejduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:47

De slof wordt inderdaad vaker misbruikt dan goed gebruikt.
En je gaat ook snel de fout in omdat de meesten het paard "mooi" willen hebben lopen.
De slof heet niet voor niets HULPteugel en niet hefboomteugel of rijgteugel.
Een slof is dierenmishandeling als het in de verkeerde handen valt maar zoals ik in dit topic lees is dat niet het geval.
Ik gebruik de slof zo dat het nooooi strak staat.
Ik bevestig de slof aan de zijkanten maar heb nooit het probleem dat het te strak gaat staan zodat mijn paard niet meer kan buigen. Als dat het geval is gebruik je de slof inderdaad verkeerd en is het dus ook geen goed idee om de slof tussen de benen vast te zetten want dan omzeil je het probleem.
Een slof mag nooit strakgespannen zijn alleen als het de zelfde werking gaat hebben als een martingaal, zo dat het paard niet zijn hoofd zo ver omhoog gooit dat je een tand door de lip hebt.

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:02

De slof kan je maar op een manier goed gebruiken ,door hem niet te gebruiken

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:05

Een slof kan soms wel eens handig zijn, alleen je moet er wel mee kunnen rijden!! Dus oppakken wanneer nodig en als het goed gaat moet je hem ook weer los kunnen laten zodat er dan geen inwerking plaatsvind.