Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:55

Met een zweepje maar heb wel een kopstoot gehad de eerste keer... voelde me wel wat gebeld Haha!

Met de hand had ik vroeger ook gedaan maar dat doet enorm pijn aan jezelf hier heb ik een klein flexibel zweepje genomen.
Het doet me zeer om het zo te doen maar ze mag niet steigeren!
naar huis stappen was ineens geen probleem Haha!

Ze heeft zeer goed gereageerd beter dan verwacht...

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:10

Fijn dat het goed ging. Dan maar een klap, als het voor haar maar duidelijk dat ze het niet weer hoeft te flikken!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:27

Mijn advies: regel gauw professionele hulp (van welk kamp dan ook Knipoog ) om dit op te lossen, want ik ben echt bang dat het van kwaad tot erger gaat.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:17

Mijn merrie had vorig jaar ook even zo'n tik, wanneer ze halt moest houden kwam ze omhoog, zelfs als je de teugels helemaal los liet hangen, probleem was dat ze het alleen bij halthouden deed, dus moeilijk om het voorwaarts op te lossen omdat ze juist voorwaarts wilde Tong uitsteken Uiteindelijk ook een tik verkocht met de platte hand tussen de oren, na de eerste keer kwam mevr direct weer omhoog, tweede keer schudde ze haar hoofd en kon ineens netjes halthouden Knipoog

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:13

Waarom word het met klappen opgelost?
Ten eerste misschien heeft het pijn.
of vertrouwd het paard je niet. Of proberen om ernaast te lopen en kijken of ze het ook doet, en elke keer weer proberen doet ze een keer een stap verder belonen en weer terug gaan.

Mijn mening: Zeker geen zweep of andere dingen gebruiken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:42

Hoe is het nu met je merrie? Nog meer geoefend? Nog extra vooruitgang geboekt?? Ben erg benieuwd hoe het nu gaat!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 06:45

Eponastable schreef:
Het probleem:
Paard wilt niet verder op straat, draait zich om en wil terug, ruiter wil paard verder laten gaan maar dan stijgert die zonder reden eerder koppig volgens ons.
Gevaar is dat er aan beide kanten een beek ligt, risico is dus als je het paard gaat straffen dat je in de beek kan liggen.

Zie me ook niet met een ei rondlopen in de broekzak Haha!

We vroegen ons af of het echt wel kon kloppen, we wachten af op verdere antwoorden Haha!

Sorry, heb tot deze post gelezen.
Mijn paard had dat ook, die stijgerde buiten, draaide zich om en ging vervolgens in galop terug.
Dat in galop terug gaan heb ik er zelf uit gekregen.
Het stijgeren en omdraaien heeft mijn instructeur onder handen genomen.
Hij heeft haar gewoon flink aangepakt, en goed voorwaarts gehouden.
Ik heb er nooit meer last van gehad.

Sara_song

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:28

nooit van mn leven.
Je kunt toch ook niet met een ei rijden.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:40

fro schreef:
Waarom word het met klappen opgelost?
Ten eerste misschien heeft het pijn.
of vertrouwd het paard je niet. Of proberen om ernaast te lopen en kijken of ze het ook doet, en elke keer weer proberen doet ze een keer een stap verder belonen en weer terug gaan.

Mijn mening: Zeker geen zweep of andere dingen gebruiken.

Het topic doorlezen is toch wel zo handig, daarin legt de TS uit dat 't paard aan de hand ook niet luistert. Wat betreft het oplossen met een klap: TS heeft goed uitgezocht wat de oorzaak van dit probleem kan zijn, en het komt zeker niet door pijn. Het is gewoon een ondeugd van 't paard, wat hij uit in steigeren, en dat moet dus behoorlijk de kop in worden gedrukt. Anders kun je wachten op ongelukken... Ik ben ook altijd iemand die het liever op de zachte manier aanpakt, maar met dit soort dingen moet je gewoon streng en consequent zijn, en kun je je paard niet lief en kroelend gaan vragen of ie alsjeblieeeeft wil stoppen met steigeren en netjes wil meelopen Haha!

@ TS: fijn dat het de laatste keer al zo goed ging! Lachen