paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_anoonn

Re: paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:58

Ik laat mijn paard altijd lekker met een los teugeltje instappen maar hij moet wel voorwaarts zijn. Eerst hem een beetje los maken in stap en draf en daarna pas echt aan het werk. Ik wil hem met ontspanning rijden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:04

In principe stap je eerst warm met een losse contacterende teugel. Je kan dan al snel een beetje kijken of je paard je hand wil volgen naar voren. Rustig wat voorwaards, neerwaards rijden. Beetje stelling links en rechts vragen. Gewoon rustig kijken of jouw paard het gevraagde wil uitvoeren. Hetzelfde doe je ook in draf. En eventueel kan het ook in galop.

Maar.. (nu komt het! Knipoog )
Het hoeft niet altijd zo te werken. In het hierboven genoemde loswerken ga ik uit van een ideale situatie. En jammer genoeg heb je die niet altijd!
Mijn paarden bijvoorbeeld, beschikken over erg veel looplust en zijn daarbij erg kijkerig en heet. Ze lopen echter wel de hele dag gezamelijk in de wei, dus je kan in mijn geval niet spreken van een 'koud' paard wat net van stal komt. Ik zet ze dus meestal redelijk snel aan het werk. Als het lukt blijf ik stappen, maar beginnen ze erg te stuiteren dan ga ik al snel over in draf. Wel probeer ik ze in welke gang dan ook echt los te werken en ontspannen te krijgen door de bovenstaande oefening uit te voeren, alleen dan vaak een versnelling hoger. Overigens laten mijn paarden heel makkelijk hun rug los en verlagen hun hals in de galop. Dus de galop zit ook zeker in mijn loswerk fase!

Zo zie je maar, dat het bij elk paard weer net even iets anders kan werken. Sta daar voor open en zoek de beste oplossing voor je paard.

_Celine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:25

Aangezien mijn haflinger voor de kar loopt, is ze erg sterk in haar nek.
Ze is erg gespannen en vind het moeilijk zich te ontspannen, vooral in haar nek.
Daarom heeft ze het nodig om eerst heel goed losgereden te worden, bij mij duurt het minimaal een half uur voordat ze vanzelf een beetje nagevelijk word, dan kan ik zelf verder met haar naar mijn hand te werken. Bloos
Ik heb zelf altijd aangeleerd om eerst goed los te rijden zodat de spieren warm worden en je daarna kan werken met eventuele nagevelijkheid en aan de teugel rijden.
Omdat als de spieren niet goed opgewarmd zijn, je ze dan overbelast.

Maar als mensen hier andere ideën over hebben hoor ik het ook graag Haha!

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:11

LiiNd_Y schreef:
wat vinden jullie?
mijn instructrice op de manege zei zodra ik op paard zat um meteen naar beneden moest rijden...
zelf doe ik dit eigenlijk nooit...
ik laat haar eerst dan ff lekker stappen en de teugels niet al te strak, maar wel in contact.
ik ga dan 10 minuten later pas paard aan de teugel rijden..

maar van mijn instructrice moet ik dat nu meteen doen als ik erop zat...

wat vinden jullie?

Ik begin gewoon met contact teugel en na een paar rondjes pak ik ze er dan echt bij

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:28

Ik begin meestal met een rondje losse teugel en pak hem er dan bij dmv een contactteugel, waarbij hij meestal uit zichzelf al nageeft. Even later pak ik hem er echt bij.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:05

Stap, draf, galop, overgangen, wijken aan een losse teugel (dus vastnemen aan het slotje). Daarna pas teugels op maat nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:02

wat is de meerwaarde van wijken aan een losse teugel?

Lotvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:02

Nee, gewoon eerst lekker los stappen.
Ik houd de teugel gewoon los. maar houd wel en beetje contact. In het losrijden oefen ik veel met overgangen en ga daarna pas met de nagevelijkheid aan het werk.

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:06

Teugels mogen toch wel los hangen als je maar wel een beetje contact houdot enzo langzaam verder oppakken, zo rijdt ik meestal.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:18

Lekker los teugeltje en na 5 min neem ik rustig de teugels steeds meer op.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:23

over algemeen hangt mijn teugel zeker de eerste 15 min in waslijnen langs mijn pony dr hals,of ik heb ze bij de gesp vast, of gewoon helemaal niet. Lekker stappen, draven, galopje etc waarbij ze uit zichzelf de hals lekker naar beneden brengt, ik houd alleen de moter op gang, dan nog een 15 min met een licht contact teugeltje en dan pas pak ik haar echt op en dan nog wissel ik, afhankelijk van hoe ze voelt met 10 min werken, even hals strekken, en weer werken

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:24

Niet aan de teugel rijden.

Mijn paard is een diesel die echt moet opwarmen. Dus stappen we eerst 10 minuten aan de lange teugel, daar worden de gewrichten ook soepeler van. Dan draaien we wat voltes en slangevoltes aan de lange teugel, zoveel mogelijk op zit en been. Dan gaan we een paar keer halthouden op zit, puur voor de gehoorzaamheid. Vervolgens een paar pasjes wijken en schoudervoor om haar los te maken. Soms begint ze dan zelf al wat te knabbelen op het bit, maar vaak moet ik eerst een tijdje draven om haar goed op te warmen. Als het tempo er goed in zit, dan neem ik de teugels wat korter. Vervolgens rijd ik tempowisselingen om de achterhand te activeren en kleine stukjes schoudervoor. Meestal gaat ze dan vanzelf aan de teugel lopen, daar hoef ik dan verder weinig extra voor te doen. Het lukt mij niet om die van mij op de juiste manier nageeflijk te hebben bij het instappen, dan is ze gewoon nog te koud en stijf.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:58

Souv laat ik eerst altijd met lang teugeltje instappen.
Avanti niet die pak ik gelijk op aangezien ze kijkerig en zenuwachtig word met een lang teugeltje.

Mati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:25

Ik rijd altijd eerst een paar rondjes lang en laag, paar rondjes stappen, hand veranderen, paar rondjes draven, paar voltetjes, dan pak ik haar gelijkmatig op.

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:49

ik laat mijn paard altijd warm lopen met wat langer teugeltje , het is niet goed voor de spieren om gelijk teveel te vragen

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 13:49

Ik denk dat er gewoon een duidelijk onderscheid moet gemaakt worden tussen aan de teugel rijden, voorwaarts neerwaarts rijden en met waslijnen rijden.

Velen zijn ervan overtuigd dat een paard moet opwarmen aan losse teugel (ik heb het hier dus over de "waslijnen" waar de meesten mee starten). Dan krijg je als uitleg: hij moet zijn spieren los maken. Nu wil ik aan al die mensen vragen om eens goed naar hun paard te kijken. Als je met waslijnen rijdt, gaan de meeste paarden hun rug wegdrukken. Waarom? Daarom, dat doen ze gewoon vanzelf. In stap valt dit nog mee, maar een paard dat in draf gereden wordt mat waslijnen, drukt zijn rug volledig weg en valt volledig uit elkaar. OPGEPAST: val mij niet aan. Ik zeg niet dat dit bij elk paard zo is! Goed getrainde westernpaarden lopen mooi als een geheel aan losse teugel, maar dit doen ze heus niet allemaal. Mijn pleidooi dus: géén waslijnen (effe in stap ok, maar dit niet in draf gaan doen om "op te warmen").

Nu het onderscheid tussen aan de teugel en voorwaarts-neerwaarts. Bij "aan de teugel" richt een paard zijn nek op en vormt de lijn tussen de puntjes van zijn oren en zijn neus een loodlijn met de bodem. Om dit netjes te laten gebeuren, moet het paard al in een geheel lopen, zijn achterhand er netjes onder zetten en goed zijn rus gebruiken. Ik hoop dat hieruit al duidelijk is dat hij hiervoor veel spieren moet gebruiken en dat dit dus ook niet aangeraden is om los te werken.
Als we dan gaan kijken naar "voorwaarts-neerwaarts" dan zien we dat dit de nek strekken is met de neus zo laag mogelijk tegen de grond waardoor een paard zijn bovenlijn gaat strekken, zijn rug gebruiken en spieren ontwikkelen vlak achter het zadel. Het paard gaat hierdoor als een geheel lopen (in tegenstelling tot bij de waslijnen) zonder dat die een zware inspanning moet leveren (zoals bij aan de teugel) en dit allemaal zo ontspannen mogelijk.

Als je het mij vraagt, is die laatste methode dus het beste!

Hoe warm ik nu op? Eerst één toertje in stap aan losse teugel (lees goed: in stap!) en dan voorwaarts-neerwaarts met zijn neus tot over de grond. Van hieruit dan loswerken in de drie basisgangen, wat overgangen, grote en kleine voltes, ... En dan naar de moeilijkere oefeningen zoals schouder binnen, wijken, wending om achterhand, ... De laatste 10 minuten richt ik hem wat op naar "aan de teugel" en dan laat ik hem weer uitstappen.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:35

ik denk dat het lekker der voor de pony/paard is om lkkr in te stappen zonder aan de teugel te rijden en ff lkkr de hals strekken en daarna voor het egte werk gaan ! Clown mijn menig hoor! Pling

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:41

ik stap eerst altijd een paar rondjes met lange teugel, daarna pak ik ze op. mijn paarden staan overdag buiten, dus ze zijn altijd al een beetje warm gelopen Tong uitsteken

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:37

Beginnen met een paar rondjes lange tuigel, dan voorwaarts-neerwaarts oppakken. Maar mijn pony staan dag en nacht buiten; dus het is niet echt nodig om lang in te stappen.

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:17

Ik doe altijd eerst paar rondjes lange teugel daarna contact teugel, wat draven en daarna pas oppakken.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:21

De eerste paar rondjes geef ik hem wel ruimte. Na een paar voltes neem ik de teugels steeds korter en dan echt aan het werk x)

coradv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:02

Ik stap altijd de 1e 5 a 10 minuten in met lekkere lange teugel. Daarna pak ik haar pas op. Als ik dat meteen doe is ze ook helemaal gestresst want dit zit in ons 'schema' om het zo maar te zeggen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:08

Mijn paard moet altijd nageeflijk zijn, ook tijdens het instappen. Lange teugels krijgt hij in het bos. Dit omdat de bak zijn werkplek is, en het verwarrend is als hij de ene keer wel, en de andere keer niet met lange teugels mag. Nageeflijk betekent uiteraard niet strak in de krul.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:17

Ik stap altijd in aan een losse teugel, mijn paard is erg kijkerig, en door de lange teugel krijgt hij de kans de omgeving een beetje in zich op te nemen. Na 5 minuten lekker ontspannen stappen pak ik meestal langzaam aan de teugels op zodat hij voorwaarts-neerwaarts gaat lopen en dan ga ik ook echt loswerken, draven, galoperen etc. Na ongeveer 30 minuten pak ik hem echt op en zet hem echt aan het werk. Dat 'echte werk' duurt bij mij meestal niet meer dan 20 minuten, dat vind ik ruim voldoende. En na afloop bouw ik weer 10 minuten af, stel ik hem weer wat ronder en lager in en zorg dat hij weer helemaal ontspannen door zijn lijf gaat lopen. Vervolgens nog 15 minuten aan de hand uitstappen en we zijn klaar.

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:33

Ik laat de mijne eerst altijd even de omgeving een beetje herkennen aan een lange teugel. Na 5 minutjes rij ik hem wat ronder en dieper met meer en minder stelling en buiging. Ik doe een rustig drafje, en soms een loswerkend galopje ;)
Daarna pak ik hem wat hoger, wel met de achterhand erbij enzo, maar niet verzameld. Het laatste kwartier laat ik hem pas verzameld lopen, daarna rij ik nog 5 minuten wat lager en dieper, verder doe ik altijd veel afwisseling :)