Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:06

Ach, alweer eentje met al zes jaar pony-ervaring... nou dan heb je van leeleren geen kaas gegeten...
Ik kijk al uit naar de volgende foto's van de vorderingen van Roeltje!!! Ik ben fan van hem!!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:12

het is onderhand 7 jaar Knipoog
maar daar gaat het niet om. Ik weet niet echt hoe je een paard moet inrijden, maar zo in ieder geval niet. Lachen
Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's over een half jaar.
Kijken hoe ie lekker in de krul op de voorhand loopt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:14

saskiakefie schreef:
ik heb het nu even goed gelezen, het was dus pas de derde keer! Bloos! en dan al galloperen?
en dan uit luiheid die slof er aan laten zitten??
terwijl het nog zo'n jong dier is, waar je voorzichtig mee moet zijn?...

die slof hangt LOS dat zie je toch met je eigen ogen op die fotos!!! Hoezo plaat voor je kop?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:15

Heet dat prachtbeest echt Roel en geen Rel toevallig?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:19

VivaLaVida schreef:
saskiakefie schreef:
ik heb het nu even goed gelezen, het was dus pas de derde keer! Bloos! en dan al galloperen?
en dan uit luiheid die slof er aan laten zitten??
terwijl het nog zo'n jong dier is, waar je voorzichtig mee moet zijn?...

die slof hangt LOS dat zie je toch met je eigen ogen op die fotos!!! Hoezo plaat voor je kop?

jaa dat zie ik ook wel, maar toch.. heb later al uitgelegd

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:22

Betteke schreef:

Huilen van het lachen Je slaat een spijker op zn kop!!
Wat een gedoe zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:22

saskiakefie schreef:
maar daar gaat het niet om. Ik weet niet echt hoe je een paard moet inrijden, maar zo in ieder geval niet. Lachen

dan vind ik ook niet echt dat je recht van spreken hebt..
Ga eerst zelf maar eens wat ervaring opdoen.. Zo makkelijk is het namelijk allemaal niet, geloof mij maar...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:24

natuurlijk is het niet gemakkelijk, daarom juist, en volgens mij denkt Ts juist dat het makkelijk is Knipoog Ik bedoel: over het inrijden, dat ik er wel wat over weet, maar het zelf niet zou kunnen/doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:27

saskiakefie schreef:

Als je naar de longeerfoto's kijkt zie je geen paard wat op de voorhand loopt maar al lekker begint te dragen van achteren. Verder loopt het paard totaal niet in de krul, en als ze zo doorgaan met de training zal hij dat ook niet gaan doen.
Dit is gewoon een juiste manier om een jong paard te beleren en de spieren op de juiste plaatsen te krijgen. Verder zeg je zelf dat je niet weet hoe het dan wel moet, maar je kunt dus ook niet onderbouwen dat het op DEZE manier niet goed is??? Verder heb ik niet het idee dat TS ergens heeft beweert dat inrijden makkelijk is, maar aan de foto's te oordelen heeft ze er dus wel verstand van, anders zou het zo'n fijn beeld niet geven.
Jij kunt wel zeggen dat jij er wat over weet, Saskiakefie, maar dat je aangeeft dat je het zelf niet kunt uitvoeren zegt mij genoeg. Dus voorlopig ook maar niet doen dan!!!

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:29

[img]foto omdat ik dacht wat te zien [/img]

en indd als je GOED kijkt dan zie je het wel hangen, maar iemand kan iets ook weleens over het hoofd zien, zulke grote foto is het nml niet op fotofiltre. Knipoog

leuk beestje, het schijnt dat je er verstand van hebt dus zal het wel goedkomen toch. Lachen
Laatst bijgewerkt door Like_peres op 03-05-08 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:31

als je goed kijkt komt er maar 1 teugeluiteinde uit elke hand. de slof hangt in een knoop aan de andere kant, zei ze eerder al.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:32

ik zie twee handen met beiden daarin EEN teugelv Lachen denk dat je inderdaad beter moet kijken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:32

saskiakefie schreef:
natuurlijk is het niet gemakkelijk, daarom juist, en volgens mij denkt Ts juist dat het makkelijk is Knipoog Ik bedoel: over het inrijden, dat ik er wel wat over weet, maar het zelf niet zou kunnen/doen.

neehoor, de TS dekt niet dat het makkelijk is, daarom heeft ze er ook een extra rem aanzitten, waar het paard geen hinder van ondervind.
En "er wat over weten" is heeel anders dan doen, want jij bent niet degene die er voor het eerst op moet..

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:33

Betteke schreef:

Huilen van het lachen ROFL !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:35

Afbeelding

Niet zo slim van Like-peres om slechts een deel van de foto neer te zetten, hier zie je dat de slof er vanaf het bit tot de singel erg losjes bijhangt Haha!
Verder is het goed te zien dat ze inderdaad maar één teugel in elke hand houdt.
Lezen is al moeilijk voor sommigen, maar plaatjes kijken is ook al teveel gevraagd...

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:39

goed gekeken en nu zag ik het wel..

maar ff gewijzigd hoeven mensen ook niet druk te maken om niks, terwijl de eerste 2 het al normaal zeiden.

@suleilitha
ik kijk wel, maar sommige zien ook wel eens wat over het hoofd, maarja goed jij zal vast nooit iets over het hoofd zien. Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:39

saskiakefie schreef:
het was dus pas de derde keer! Bloos! en dan al galloperen?

Wat is daar nou weer mis mee dan? Verward

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:40

Ik ga niet eens de moeite doen om die hele discussie over met slof rijden te lezen. Je gebruik de slof niet eens! Ik vind het er netjes uit zien en je hebt een nette zit, beugel lengte vind ik ook prima, gewoon doen wat jij lekker vind zitten! ik zou hem alleen iets lager instellen. Mischien is het handiger om hem met twee stootteugels bij te zetten, die kan je er heel simpel afhalen. Vind dit er persoonlijk wel beetje link uit zien met losse slof zo tussen ze voor benen. Je zal het paard uiteraard wel kennen maar je weet het nooit met jonkies! in elk geval succes verder!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:40

Wat een supermooi dier! Haha! Met slof, het is niet helemaal mijn manier, maar ik kan het zeker begrijpen! En je gebruikt hem ook niet, dus het is ook geen probleem dat je hem eraan hebt!

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:43

esperance schreef:
lotjj92 schreef:
het feit dat je uberhaupt een slof erom heen hebt met rijden! ik weet nog wel van een jaar terug onze fries beleren. de 3e keer was het enkel sturen. nog amper draven. en zeker nog niet galoperen. maargoed wij hebben er de tijd voor genomen. aan de teugel (en dus ook niet met longeren) was nog helemaal niet aan de orde. pas na een tijd kwam dat.

Dat was ik ook aan het denken idd.. Wat een haast zeg. En vind het ook niet raar dat hij met galoperen nog niet helemaal goed gaat! Paard moet eerst leren op zijn eigen benen te lopen..
Waarom moet hij gelijk zo aan het werk en aan de teugel lopen?

Ik heb zo het idee, kan het mis hebben hoor, dat ze het paard goed heeft voorbereid. Eerst lekker met zadel en hoofdstel gelongeerd en bijgezet zo worden de rugspieren ook goed getraind en kan hij de ruiter goed dragen. Niet onnodig aan het werk zetten dus, gewoon hartstikke goed! Bovendien tijdens de galop train je de rugspieren optimaal! nee hoor, echt geen commentaar ik vind dat ze het hartstikke goed doet!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:44

tartaarsaus schreef:
lotjj92 schreef:
bah wat een vervelend gezicht gelijk zeg! het begint al met de eerste foto. dat het bit door zijn mond getrokken word en ik een open mond zie! vervelende manier om het paard aan het bit te leren wennen.

en dan zie ik die slof en dan valt mijn mond echt open van verbazing?!!!! als je er voor de derde keer op gaat ga je toch niet met slof rijden!! het paard hoeft toch helemaal niet aan de teugel te lopen? het heet niet voor niks beleren. rustig aan aan het zadel wennen. leren sturen en reageren op de hulpen. je hebt ook veel te lange beugels voor beleren. je bent nu nog niet aan het 'dressuurrijden'. neem maar een half jaar de tijd om hem te leren wennen aan alles. maar las al dat ie verkocht word. misschien maar beter ook. volgens mij weet jij nog niet wat beleren is.

Klopt dat de eerste foto niet zo netjes is, maar moet ik hem dan maar niet plaatsen als hij even zn mond opendoet?
Hij is al 28298492 keren gelongeerd met bit, want ik ga niet zomaar op een paard zitten voordat hij aan alles gewend is.En als je dus even goed kijkt, zoals ik al in bovenstaande post vermelde, rij ik helemaal niet met slof. Dat is ook niet mijn intentie.
Ik vind deze beugellengte lekker zitten en dit gaat prima, korte beugels is niet persé nodig met beleren lijkt mij he?
Ik heb ook helemaal geen haast, de verkoop wacht wel.
Maar nee je hebt gelijk, ik heb geeen idee wat ik aan het doen ben... een flinke leek op het gebied van beleren. Clown Vork

mag hopen van niet? dier is 3? een koudbloed dus laatbloeier? Longeren is zwaaaar belastend....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:45

Like_peres schreef:

maar ff gewijzigd hoeven mensen ook niet druk te maken om niks, terwijl de eerste 2 het al normaal zeiden.

@suleilitha
ik kijk wel, maar sommige zien ook wel eens wat over het hoofd, maarja goed jij zal vast nooit iets over het hoofd zien. Knipoog

Ik kijk nou eenmaal kritisch, voor ik een opmerking meen te moeten plaatsen... kwestie van ervaring, door de jaren heen opgedaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:47

Citaat:
mag hopen van niet? dier is 3? een koudbloed dus laatbloeier? Longeren is zwaaaar belastend....

Ik zie geen koudbloed, jij wel dan??? Een Fries is een zware warmbloed en op driejarige leeftijd met verstand longeren en beleren kunnen ze gemakkelijk aan.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:49

suleilitha schreef:
Like_peres schreef:

@suleilitha

Ik kijk nou eenmaal kritisch, voor ik een opmerking meen te moeten plaatsen... kwestie van ervaring, door de jaren heen opgedaan Knipoog

ja en ik reageer meestal dan normaal, met van dat iemand het verkeerde ziet, en als er al 2 mensen ofzo het zeggen ga ik het niet herhalen. Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:52

saskiakefie schreef:

JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEETJE

Wat een kinderachtige opmerking zeg. Zij weet 1000x beter waar mee ze bezig is als wanneer jij zo iets zou doen.