Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mien1984 schreef:Hoi,
Ik ben tegen sporen als mensen hun benen niet stil kunnen houden.
Mensen die de benen stil kunnen houden kunnen makkelijk met een spoor rijden toch als het paard dan beter op het been reageert.
Vind alleen de wieltjes en de strenge sporen te ver gaan.
Dan moet de ruiter maar is sterker worden in de kuiten om het paard beter te kunnen rijden.
Groetjes Mien

Marike_x schreef:Ik ben er voor, beter als een zweep, je paard moet naar je been luisteren.

wendietjuhhh schreef:absoluut voor! vanaf begin af aan met rijden van jonge paarden. een paard moet gewoon gelijk van begin af aan al goed aan je been zijn. ik wil niet zeggen dat ik ze altijd maar prik met mijn sporen. als je je hak laag houdt raak je je paard niet met je spoor. is je paard niet genoeg aan het been kun je je paard toch een keer aandrukken met je spoor.
ik ben trouwens wel tegen ruiters/amazones die de paarden schoppen met sporen. dit is ronduit triest!!! daarvoor zijn ze niet gemaakt.
wendietjuhhh schreef:absoluut voor! vanaf begin af aan met rijden van jonge paarden. een paard moet gewoon gelijk van begin af aan al goed aan je been zijn. ik wil niet zeggen dat ik ze altijd maar prik met mijn sporen. als je je hak laag houdt raak je je paard niet met je spoor. is je paard niet genoeg aan het been kun je je paard toch een keer aandrukken met je spoor.
ik ben trouwens wel tegen ruiters/amazones die de paarden schoppen met sporen. dit is ronduit triest!!! daarvoor zijn ze niet gemaakt.
Voor de snelheid heb ik ze gelukkig niet nodig, maar bij sommige oefeningen is het prettig (ook voor je paard) dat er een verschil is tussen je been een cm naar voren of naar achteren. Lara_Silver schreef:wendietjuhhh schreef:absoluut voor! vanaf begin af aan met rijden van jonge paarden. een paard moet gewoon gelijk van begin af aan al goed aan je been zijn. ik wil niet zeggen dat ik ze altijd maar prik met mijn sporen. als je je hak laag houdt raak je je paard niet met je spoor. is je paard niet genoeg aan het been kun je je paard toch een keer aandrukken met je spoor.
Om maar in de lijn van je post te blijven, ik vind jonge sensibele paarden al vanaf het begin rijden met sporen dan weer ronduit triest!

Needje schreef:Waarom? Zolang jij de sporen alleen gebruikt wanneer nodig, maakt t geen zak uit of je ene flegmatiek dier hebt, of een sensibele.
Ik zie er helaas genoeg om me heen die de sporen hoog hebben en met elke pas met spoor drijven. Zelf doe ik ze zo laag mogelijk en gebruik ik ze alleen als ik het nodig acht.
Lara_Silver schreef:Omdat het rijden met sporen op jonge paarden verspilling van kostbaar goed is. Ik snap echt, echt niet waar die hele fetisch rond sporen nu vandaan is gekomen. Gebruiken wanneer je ze nodig acht; fout gebruik! Je ziet de top er mee rijden, dus beginnen mensen in de L al te denken, goh laat ik daar nu ook eens mee gaan rijden! Fout gebruik! Sporen worden gewoon pertinent fout gebruikt. Als je L rijdt en je paard is goed aan het been, waarom moeten er dan in gods naam al sporen om? Pas in de M1 zijn ze verplicht en pas in de Z word de verfijning een prioriteit. Sorry ik kan er zoals jullie zien écht niet bij wat nu het nut is om met die dingen rond te rijden, zeker als je het niveau er nog niet voor hebt. Ik heb in mijn hele leven irl op pensions en manege's nog geeneen iemand gezien die zijn sporen correct gebruikte. En op bokt maar zelden.

Ik ben de ts trouwens niet. 
En ik gebruik ze niet om het paard naar voren te schoppen, maar om de hulpen subtieler te geven..