Wannabe-welsh-hengst Pharaon ook!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

phaser

Re: Wannabe-welsh-hengst Pharaon ook!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:15

jasmijn78 schreef:
Lise81 schreef:
Overigens vindt ik 'mishandeling in het verleden, en natuurlijk altijd door iemand anders veroorzaakt' vaak een slap excuus. Het lukt niet met rijden; 'ja dat komt omdat hij mishandeld is...' Ik zie de 'mishandeling' niet als een oorzaak, de oorzaak is het gebrek van de ruiter goed met het paard om te kunnen gaan.

Overigens is het best te verklaren dat zo'n pony zich op een buitenrit wel gedraagd. Waarschijnlijk heeft zijn ruiter dan niet in het hoofd dat er 'dressuur' gereden moet worden en blijft dan misschien wel van de voorkant af.

1) Als je nog maar in de buurt van z'n hals komt krimpt het beest half ineen uit schrik dat hij een mep gaat krijgen ofzo.
Die mishandeling was volgens mij echt zo zwaar dat die schrik er nog altijd in zit. Dit ligt heus niet aan de ruiter.
Als je een traumatische ervaring bij een mens ziet, en de reacties erop... is het dan ook de schuld van de partner of de omgeving als deze ervaring 10 jaar geleden was ? Ik vind het nogal zwart - wit...

2) Dit was enkel om te kijken hoe lang deze erover zou doen over die proef... Normaal proef van iets rond de 3min 30 sec.
Deze deed er dus een pak langer over Knipoog
Deze pony wordt nog weinig gereden en zéker niet gedwongen in dressuur! TS heeft zelf al aangegeven dat de kwaliteit er wel zou zijn, maar dressuur is te saai voor em en hij kan niet met de druk om ...

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:16

Waarom denken zoveel mensen dat ze echt alles weten, ik vind dat de TS deze pony goed rijdt, ze gaat niet op de pony in, ze rijdt gewoon verder en na een tijdje bereikt ze toch wat ze wil. Ik denk ook als je zo'n pony op z'n mieter gaat lopen slaan, dat je sowieso niet meer op z'n rug komt. De TS lacht hem als het ware gewoon uit en dat moet ook.
Ik denk dat heel veel mensen hier echt niet weten waar ze het over hebben, ik denk dat maar weinig mensen het zo oplossen als zij doet, die gaan rammen met de zweep en trekken en schreeuwen, je moet natuurlijk niet het paard de leiding laten nemen, maar je moet zelf rustig blijven en ik denk dat deze TS toch aardig rustig blijft en de mensen die niet weten waar ze over praten, toch ook wel een voorbeeld kunnen nemen aan de TS!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:27

phaser schreef:
Ik heb TS gezien met alledrie haar viervoeters. Meerdere malen in actie en ik denk dat de relatie en de overgave die zij steekt in haar paarden echt heel groot is.

Ik kan idd netjes rijden met deze pony maar dat is na elf pagina's blijkbaar nog steeds niet duidelijk. Dit zijn eenmalige dingen.

Ik kan begrijpen dat er mensen de filmpjes vreemd vinden maar ik heb het allemaal gezien (heb namelijk gefilmd...) en TS weet echt wel waar ze mee bezig is.
Ik zou zelfs verder gaan, als er meer mensen zo begaan zouden zijn met hun paarden als zij, zou het voor de paarden een veel betere wereld zijn... als je ziet op sommige foto's hier hoe weinig fut paarden hebben en hoe uitgeblust ze er soms uitzien...
Dat vind ik meer aandacht waard dan deze pony die ongelofelijk verwend is en gewoon heel gelukkig is.

Er zit heus wel goede opbouwende kritiek bij, maar het meeste is gewoon bullshit en gewoon op de persoon af aanvallend... zoiets doe je gewoon niet...

Nou nou, wat een verheerlijking, is de IS jouw vriendinnetje ofzo? ik denk trouwens dat vrijwel iedere bokker tracht op zijn of haar manier voor haar paard door het vuur te gaan.

Los daarvan, Kiwiko, ik dacht dat je de TS kende. Bloos

Verder ga ik er in mee dat als TS idd handiger wordt met loslaten aan de voorkant en aangeeft wat wel en niet mag, het dir al heel erg veranderen zal. Je zult als ruiter zelf de rust in het dier moeten brengen. Knipoog

TS, bokt hij ook zo tussen de hindernissen? Of vindt hij springen leuker en kun je zelf dan beter van hem afblijven?
Laatst bijgewerkt door detour op 08-01-08 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:27

Het ziet er niet uit alsof ze de pony in de weg zit, sterker nog, er zitten ook hele goede stukken tussen! en ik heb nog nooit iemand zo netjes zien zitten zonder zadel!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:30

@ Detour Lachen Lachen nee Lachen ik heb haar wel eens aan de telefoon gehad, maar echt persoonlijk kennen..... nee Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:31

Er zijn een hoop die zo zonder zadel kunnen rijden hoor! Maar voor geen enkel dier ios het prettig als hijteveel zonder wordt gereden. Toch meer klappen voor de rug..

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:31

Akkoord ik heb het mss wat verbloemd maar ik sta achter de boodschap die erachter zit.

Kiwiko weet inderdaad van hoe ver haar andere 2 paarden komen (nuja 1 pony en 1 paard)
De pony is ongelofelijk goed uitgedraaid en met haar merrie gaat het ook de goede kant uit.

Ik wil gewoon zeggen; wees niet zo streng voor de ruiter persoonlijk als je niet echt weet hoe deze met zijn of haar paarden omgaat. Bekijk het profiel even om te zien hoeveel ervaring hij of zij heeft. Dan kan je naar mijn mening een beter beeld vormen over de kwaliteit van de ruiter.
Dit geldt niet enkel voor dit topic maar ook voor anderen.

En ja Detour, TS is mijn vriendin. Maar het is niet zo dat ik haar zonder mijn eigen mening rotsvast altijd verdedig. Dit zeg ik enkel omdat ik het gezien heb en weet hoe ze als ruiter is.
Ik kan mijn objectiviteit (buiten mijn verbloemdheid kennelijk Tong uitsteken) nog wel houden Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:37

Weet je,Phaser? Er zit een bepaalde air in haar houding on topic en een bepaalde onrust met rijden. Helaas zijn er veels te veel ruiters die meer bezig zijn zichzelf te profileren dan hun dier, en ook ten koste van. Heb het profiel bekeken, en dat oogt idd vriendelijker. Echter reageer ik op wat ik zie en wat ik hier lees. Knipoog

En vind het Pennygehalte beetje hoog. Voor de rest vind ik het wel heel tof van je dat je voor je vriendin opkomt; ze lijkt me echter gebekt genoeg, hoor! Knipoog

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:42

Ja klopt maar ik weet ook beter dan sommige reacties die ik hier lees. En er zit inderdaad wel een Penny-gehalte in maar ach...

Het diertje ziet er niet van af, ze kunnen zich beide ontspannen en inderdaad het filmpje kan menig mensen verbaasd doen kijken maar ze is een goede ruiter met goede bedoelingen.
Ze kent em ook al 11 jaar. Ze weet waar ze mee bezig is, en dat is voor mij het belangrijkste Lachen

Ik wil helemaal niet beschermend overkomen, ze is inderdaad mondig genoeg Haha! en fijn dat je haar profiel even hebt bekeken. Werpt een ander licht op haar als ruiter Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:43

phaser schreef:
Als je nog maar in de buurt van z'n hals komt krimpt het beest half ineen uit schrik dat hij een mep gaat krijgen ofzo.
Die mishandeling was volgens mij echt zo zwaar dat die schrik er nog altijd in zit. Dit ligt heus niet aan de ruiter.

Ik heb 5 jaar lang een merrie gehad, als 3,5 jarige gekocht, waarbij niemand aanhaar hoofd kon komen. Als je een onverwachte beweging maakte bibberde ze achter in de stal of sloeg ze in paniek met haar hoofd omhoog, waarbij ze zich regelmatig stootte en haar hoofd open haalde. Toch kon ik redelijk omgaan en rijden met deze merrie (Z1) (ook zij was heel heet/nerveus). Trauma of niet. Het ligt WEL aan de ruiter hoe deze er mee omgaat. Als ik die merrie 'pakte' aan de voorkant brak ook de hel los.

phaser schreef:
Deze pony wordt nog weinig gereden en zéker niet gedwongen in dressuur!

Wat stappen, draven en galloperen, halthouden en hier en daar een volte kunnen draaien kun je toch amper dressuur noemen? Dus 'dwingen' tot dressuur vind ik wel wat overdreven. Opvoeden zodat hij zich normaal gedraagt onder het zadel vindt ik meer de lading dekken.

phaser schreef:
Deze pony wordt nog weinig gereden en zéker niet gedwongen in dressuur! TS heeft zelf al aangegeven dat de kwaliteit er wel zou zijn, maar dressuur is te saai voor em en hij kan niet met de druk om ...

Of is dressuur te saai voor de ruiter en kan zij zelf de druk niet af laten vloeien???

Ik weet het niet, ik ken TS niet en de pony ook niet. Ik zie wel een filmje met een ontzettend stoute pony, die van voor erg wordt vastgehouden en niet gecorrigeerd wordt. De momenten dat hij niet protesteert zijn de momenten dat hij de ruimte krijgt naar voren te gaan. Ik zeg niet dat het gemakkelijk is dit af te leren, maar imo is het zeker op te lossen. De oplossing is simpel, de uitvoering vraagt handigheid en gevoel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:44

Weet je, fimpjes geven me gewoon meer info dan een paar plaatjes. Knipoog
I
k vraag me echter nog steeds af of er iets aan hem scheelt want vind het toch wel abnormaal gedrag.
Als hij verder gelukkig is is dat uiteraard een hoop waard! Haha!

In welke zin verwen je hem TS?

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:47

Het is absoluut abnormaal gedrag. Maar niet écht gevaarlijk als je weet waar je mee bezig bent en tsja... soms steekt er eens een steekje los...

Ik bedoelde dat verwennen niet al te zwaar hoor.
Hij krijgt genoeg ruimte, wordt prima verzorgd en heeft eigenlijk op die manier een luxe - leventje. Er wordt nagenoeg niet op hem gereden hoor. Dat bedoelde ik Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:49

OKe, thanks!!
Wat ik me afvraag met die stokmaat; is je vriendin heel klein? het dier oogt nl toch wel groter..

En TS, in welk opzicht kun je iets met de reacties? Of doe je er niks mee?...

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:52

Ik vind het echt uitermate knap van de TS dat ze een topic in 2 dagen tot 12 pagina's krijgt, gefeliciteerd.
Och weet je, als je een paardje hebt die buiten de normale norm valt moet je gewoon niet op bokt posten met foto's.
Heb ik ook ervaring mee, hele topics over je heen dat je te groot bent enzo.
Ik vind het er wel grappig uitzien en vind het knap dat je het allemaal uitzit.
Hopelijk gebeurd dit maar eens of misschien 2-maal per jaar en doe je voor de rest gewoon de relaxte bosritjes.

sylromans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:54

QuijoSavan schreef:
Heb het niet over fysiek, maar jij maakt er nu een lolletje van dat hij zo reageert. Ik zie dit juist als dominantie of een ander probleem (daarvoor ken ik de pony niet goed genoeg voor). Juist 'een' filmpje van het gestuiter okeej, maar door alleen maar foto's van gesteiger en een 'gecomprimeerd filmpje incl.' muziek met gestuiter geeft een beeld alsof je het beziet als humor.

mee eens Pling Pling

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:06

@Detour: ze is net iets groter dan 1m50 Knipoog
Ze doet wel iets met onderbouwde commentaar hoor. Ze doet helemaal niet alsof ze alleswetend is Lachen

@Lieke: op die laatste zin komt het vooral neer ja Lachen

@Sylromans: het is gewoon een vreemde manier van spelen... En dat is op zich best wel grappig dat een pony zich op die manier kan uitleven. (in positieve zin zie ik dat dus hé... zonder pijn en dergelijke...)
Die kür was een test over hoe lang hij rustig zou blijven, en de groet op zich duurt ongelofelijk lang dus op dat moment was het best wel grappig Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:09

Vraag me (naast de onrustige teugelvoering) nu af of het dier niet maf doet omdat het weinig werkt; is het een energiebom?

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:11

Zoveel ken ik niet van haar pony... die zal ik haar zelf laten beantwoorden... ze komt straks nog wel online ofzo Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:15

Is goed. Knipoog

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:18

Kan ik niet eens langs komen voor een curcus '' leer bokkesprongen uitzitten ''

Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:19

jeetje ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik vind het beeld echt geen prettig beeld, ik krijg het idee dat je het zelf uitlokt... soms zie ik je nogal op een rare manier drijven en rare bewegingen maken met je handen.....

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:52

Leuk ponytje Lachen
Maar wordt je het nooit is zat, dat je gewoon normaal wil rijden, zonder dat hij zo doet? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:59

@xXLiekeXx: Inderdaad. Als je een topic aanmaakt op HAW waarbij op de foto's een slofteugel t zien is, OF geen veilig schoeisel / geen cap te zien is, OF je paard een jolige bui had, OF je net een momentopname had waarbij je bij een enorme bok niet in de meest prachtige dressuurhouding zit, OF je paard niet doorsnee is, etc, etc... is het gewoon uitermate gevaarlijk een topic te maken Haha! Want niemand luistert naar de TS, niemand wilt graag horen dat het ook goed kan gaan en dat de TS gewoon grenzen heeft en dat de pony dat ook wel weet, niemand wilt graag zien hoe de TS verder rijdt, niemand wil graag weten dat de pony gewoon een aparte is... iedereen wil graag z'n mening te pas en te onpas overal heengooien.

In dit geval heb ik al zoveel topics van deze TS gezien en haar zo vaak dingen zien posten waarvan ik denk... die weet wel waar ze het over heeft, hoor Knipoog Ik denk ook zeker dat ze prima omgaat met Phara en dat ze hier al genoeg uitleg en verdediging heeft gegeven, maar dat sommige mensen het gewoon maar niet WILLEN lezen of geloven, en dat dit topic uiteindelijk zal uitlopen op een welles-nietens spelletje gevolgd door een slotje.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:33

petje af hoor je rijd hem netjes en je kunt zien dat de ponie en jezelf er plezier in hebben. Wij hebben hier op stal ook een ponie staan die dresuur niets aan vind en dan ook maar zelf voor vermaakt gaat zorgen. Ze heeft al menig berijdsters gehad.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:34

Shirley_ schreef:
Leuk ponytje Lachen
Maar wordt je het nooit is zat, dat je gewoon normaal wil rijden, zonder dat hij zo doet? Clown

Zo vaak rijdt ze niet op hem hoor... ze rijdt meer op haar merrie waar ze mee wedstrijden doet.
Het is ook logisch dat ze weet dat als ze op Phara kruipt, hij op die manier zal rijden en spelen. Er wordt ook niet meer verwacht van Pharaon, geen druk.