Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jill_tessa

Re: Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:26

mischien een beetje raar tussendoor maar ik heb en vraag jullie hadden het over zonder bit op het strand rijden maar ik ben mijn paardhe aan het in rijden maar hij is heel erg met zijn tanden aan het wisselen zouden jullie dan ook zonder bit rijden

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:28

Mijn kleinere pony was/is ook aan t wisselen en daar gebruik ik liever geen bit even bij, ook buiten niet. Lachen
(ik rijd er niet/nauwelijks op, ik heb bijrijders.)

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:42

Hier nog iemand die niet tegen het gebruik van hulpteugels is, MITS er op een juiste manier gebruik van gemaakt wordt!

Zelf heb ik een situatie meegemaakt vergelijkbaar met die van Pansor.
Ik rij een fjord die maar eens per week voor zijn doen intensief gereden wordt, ja door mij Clown . De rest van de week loopt hij bij de gehandicapte ruiters en bestaat zijn werk voornamelijk uit stappen, een beetje draven en af en toe een galopje. Bij de gehandicapte ruiters wordt er dus weinig van hem gevraagd. Ik vraag eigenlijk ook niet zo heel erg veel, dat vind ik oneerlijk ten opzichte van hem. Maar ik wil wel dat hij aan het eind van de les lekker los is en over zijn rug loopt.
Nu heeft hij vorig jaar (of alweer 2 jaar Verward ) een heftige koliek gehad, als gevolg daarvan kwam zijn rug totaal vast te zitten. Je snapt dus wel dat het heel erg veel moeite kost om hem dan los te rijden. Het grootste probleem was dus dat hij vanuit zijn rug, zijn hoofd erop drukte.
Zijn fokker stelde voor om hem met slof te rijden, na het te hebben overlegd met mijn instructrice hebben we dat geprobeerd. Ik was echt zo anti-hulpmiddelen, maar goed ik zou er les in krijgen. In het begin durfde ik de slof dus ook helemaal niet echt erbij te pakken en het hing er dus maar wat aan. Later raakte ik wat meer vertrouwd met de slof en durfde ik die er ook iets meer bij te pakken. Niet strak ofzo, maar wel voldoende om ervoor te zorgen dat hij zijn hoofd niet de lucht in kon steken.
Toen hij eenmaal zijn hoofd niet meer omhoog kon steken, kreeg ik de kans om hem gewoon lekker los te rijden en hem over zijn rug te rijden. Zelf vind ik de slof fijner dan bijvoorbeeld een maringaal, omdat je zelf net iets meer inwerking hebt.
Later heb ik het afgebouwd zodat ik weer zonder slof verder kon, dat ging ook allemaal erg goed.
Ik vind zelf dat ik goed les heb gehad in het gebruik van de slof, ook omdat ik/de fjord er niet volledig afhankelijk van werd en omdat ik nooit op de slof heb gereden, maar op 2 teugels, nou ja eigenlijk dus 4 Clown

Zie ik ben ook een Koe in uitleggen! Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:25

MelanieB schreef:
Aanleren nog wel...?
sorry hoor, maar ze is nou eenmaal wat dribbelig... Nagelbijten / Gniffelen
aan de hand is ze heel rustig, maar als ik erop zit wilt ze liever wat harder dan sloom stappen.

Strand= niet scheuren, alleen als ik dat wil en dat gaat hardstikke goed, en de martingaal helpt mij erbij als het soms even niet gaat.

Ik kan ook rustig met bit over het strand maar martingaal geeft mij gewoon wat zekerheid.

Ja aanleren, tenzij ze overal even dribbelig is, maar je geeft zelf aan dat ze op het stand drukker is. Dús weet je pony dat er daar gescheurd gaat worden, dus is het aangeleerd gedrag. De ene pony is daar vatbaarder voor dan de andere, maar het neemt niet weg dat het een stukje opvoeding is.
Nou vind ik een matringaal prima bij een goede afstelling, aangezien een martingaal maar een geringe inwerking heeft in extreme situaties. Dus als jij je daar lekkerder bij voelt moet je dat doen. Ik stel alleen maar vast uit jouw woorden dat je pony strand als een leuke race gelegenheid ziet en dat is aangeleerd gedrag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:16

Jill_tessa schreef:
mischien een beetje raar tussendoor maar ik heb en vraag jullie hadden het over zonder bit op het strand rijden maar ik ben mijn paardhe aan het in rijden maar hij is heel erg met zijn tanden aan het wisselen zouden jullie dan ook zonder bit rijden

wij rijden helemaal zonder bit, in de bak, op het strand en in de stad

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:18

Qimm schreef:
Dan heb je haar wat verkeerds aangeleerd vrees ik. strand = scheuren
Wanneer dat anders was gegaan met aanleren dan had ook jij rustig bitloos op het strand kunnen rijden.

plus dat paarden die in de winter veel op stal staan, ren-neigingen krijgen van open vlaktes

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:17

Arabesk schreef:
Qimm schreef:
Dan heb je haar wat verkeerds aangeleerd vrees ik. strand = scheuren
Wanneer dat anders was gegaan met aanleren dan had ook jij rustig bitloos op het strand kunnen rijden.

plus dat paarden die in de winter veel op stal staan, ren-neigingen krijgen van open vlaktes

Ook paarden die niet veel op stal staan kunnen die neiging hebben.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:28

Mijn mening over hulpmiddelen zijn dat ze met goed gebruik een voordeel kunnen zijn en in de hogere dressuur bv zelfs noodzakelijk bv sporen.
Maar ben je een huis/tuin/bosruiter heb je ze eigenlijk niet nodig
Je bent dan toch niet zo fijntjes aan het werken dat je op de cm nauwkeurig moet drijven, dan is een been goed genoeg.

De rest van de hulpteugels enz zijn soms nodig als een situatie erom vraagt en misschien zelfs gevaarlijk is.
Maar vaak is het op te lossen door naar je pony/paard te luisteren en het onderliggende probleem op te lossen.

Dit is dus mijn mening Knipoog

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:37

Even uit mijn profiel gekopiëerd:

Sporen, zweep en hulpteugels: waarom met als het ook zonder kan??

Sporen: waarom rijden we daar eigenlijk mee? Waarschijnlijk is je antwoord daarop: 'verfijning van de hulp' of 'Anders reageert hij niet.' Ook hier zijn beiden antwoorden bullshit..

Antwoord 1 én 2; verfijning? Wat is verfijning eigenlijk? Is dat niet juist op zo'n manier rijden dat je al die prik-, peur- en 'martel'werktuigen niet meer nodig hebt? Is verfijning niet op de simpelste en puurste manier je paard ondersteunen in het doen van bepaalde oefeningen? Rijden met sporen ís geen verfijning, het geeft juist aan dat je paard afgestompt is voor de normále hulp, waardoor je gaat grijpen naar zogenaamde 'hulpmiddelen'. In feite zijn die 'hulpmiddelen' geen werkelijke hulpmiddelen, maar symptoombestrijding van een groter probleem. Als je sporen nodig hebt, is er iets mis met je normale, spoorloze hulpen, nietwaar? Lijkt het je niet slimmer om daar aan te gaan werken?

Hierbij komt nog dat het zogenaamd 'paardvriendelijk gebruiken van een spoor' niet bestaat. Ten eerste; iedere prik die je ermee geeft is 'onvriendelijk'. Het is oncomfortabel en absoluut pijnlijk. Denk je eens in, er gaat een vlieg op de vacht van je paard zitten. Zelfs dát voelt hij al! Hoe zou het gepeur met zo'n spoor dan voelen? Juist ja, pijnlijk. Ten tweede; er is bijna niemand te vinden die ten álle tijden zijn benen zó stil houdt dat de spoor het paard nooit raakt. Waarom zou je dan überhaupt sporen omdoen? En men beweegt áltijd de benen. Al is het maar op momenten dat we even onze balans kwijt zijn. Hier is dan meteen het paard de dupe van door de sporen.

Hetzelfde geld eigenlijk voor zwepen, als je die nodig hebt om een paard voorwaarts te laten zijn, is er iets niet goed aan de normale vorm van voorwaarts rijden. Ook hier is het dan beter om te werken aan het échte probleem, en je niet bezig te gaan houden met symptoom bestrijding. Daarbij komt ook dat het véél te vaak voorkomt dat men wanneer men gefrustreerd is, even naar de zweep grijpt om een flinke tik uit te delen. Waarom ookalweer met zweep rijden?

En dan hulpteugels. Pfff. Waarom?? Je bereikt er in werkelijkheid helemaal niets mee. Ja, op het moment dat ze erom hangen, bereik je ( d.m.v. dwang ) misschien wat je wilt zíen.. that's it. Ga werken aan de B-A-S-I-S. Dan heb je geen hulpteugels nodig. Met dwang bereik je geen ontspanning. Zoek het liever in de basis, het vertrouwen, de verfijning op de juiste manier en de kennis. Neem les. Knipoog Van een goede instructeur, welteverstaan, die je niet aanpraat dat je met sporen en zweep moet rijden..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:43

Dat stuk over sporen vindt ik niet kloppen verfijning bestaat wel degelijk.
Ik kan me herrinneren dat HC ook eens een mooi stuk erover heeft geschreven.

Edit: ff de quote opgezocht en het stukje van de sporen eruit gehaald.

Huertecilla schreef:
Kijk, je begint nu aan te komen bij mijn argumentatie voor het gebruik van sporen met vlijmscherpe grote raderwielen in combinatie met diskwalificatie bij huisbeschadiging: je moet het HEEL erg goed doen of je mag terug naar AF Haha!
Ik niet van mezelf maar al 300 jaar oud; van Gaspard de Saunier.
Als je dat kan heb je écht een goede beenligging en -beheersing.

Verder is het met sporen mogelijk om vele malen meer te differentiëren in signalen dat met je been.
Een kuit is snel 50 vierkante centimeter kontaktvlak en je kan dat zonder grote beenzwaaien maar beperkt differentiëren in plaats en door het grote oppervlak ook maar weinig in druk.
Bedenk dat een paard om een verschillend signaal te ontvangen verschil in plaats en/of druk moet kunnen onderscheiden.
Een raderwiel is een paar mm. oppervlak en kan je dus voor het paard zeer duidelijk onderscheidbaar in plaats en druk verschillende signalen mee geven.
Je kan met de spoor wel degelijk VELE malen meer dan met de kuit. Zie het als een vingertop aan je kuit Pling
Het grote punt is dat je dat wel moet kunnen in de zin van dat de veel exactere mogelijkheden van een ´kuitvinger´ zinloos zijn als je ze niet nodig hebt omdat je dat niveau van verfijning niet in je rijden hebt.

Het draait allemaal om ruítervaardigheid in het communiceren of deze hulpmiddelen tot hun recht komen of tot misbruik leiden.

hc

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:46

Verfijning bestaat in mijn ogen ook. Mits ze gebruikt worden bij verfijning. Maar wanneer een spoor wordt gebruikt is het paard nog niet altijd toe aan die verfijning. Of nee, niet het paard, maar de ruiter..

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:51

Het word inderdaad vaak onnodig gebruikt. Als het nodig is snap ik dat je het gebruikt en dat waardeer ik ook. Maar als je het alleen doet omdat het handig is enz dan niet.
Het is nog eens veel knapper als je zonder die hulpmiddelen je paard goed rijd!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:02

ik vind dat mensen hulpmiddelen niet over 1 kam moeten scheren. Die dingen zijn er niet voor niks en hebben wel degelijk baat bij juist gebruikt. Mijn instructriese raadde mij een slof aan en een lesgenoot een thiedeman. OOOHH slechte instructriese volgens velen, maar het gekke is dat de paarden wel fijner gaan lopen en je dan wel bereikt wat je wil!

ik zie mezelf liever rijden in de spiegel zonder slof dan met, maar mijn paardje heeft net even dat stukje nodig. En ze loopt al stukke beter. Slof gaat er af en toe af en niks aan het handje.

heel veel mensen gebruiken dingen idd te vlug maar lang niet iedereen! Ik wordt al aangekeken als mishandelaar omdat ik met slof rijdt. pfff... hoeveel van deze topic komen er nog?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:08

Als ik eerlijk moet zijn vind ik hulpteugels meer een gebrek aan rijkunst... Het klinkt enkel iets minder grof om te zeggen dat iemand met een hulpteugel rijdt dan dat diegene gewoon niet goed de hulpen kan geven die eigenlijk nodig zijn.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:09

Ik rij echter alleen met slof en sporen omdat mijn paard dan beter loopt en het werk ook leuker vind.
Edit : Ze liep nammelijk al een tijdje hee slecht ....
Beauty vond de laaste tijd rijden eigelijk hellemaal niet meer leuk en wou graag aan de teugel lopen maar ze snapte het niet hellemaal ook liep ze niet lekker over de rug en had ze telkens haar oren achterover nu heb ik er een slof om gedaan en ze loopt super ik heb der nog nooit ze lekker en mooi zien lopen beauty zelf heeft er ook plezier van ze heeft nu de hele tijd haar oren naar voren en loopt nu ook veel fijner als ze hem niet nodig heeft doe ik hem ook zeker af Knipoog Ik rijd met sporen omdat beauty nog wel sloom kan zijn en en op de been reageert ze dan nouwlijks.

Ik vind het wel stom als mensen Een slof gebruiken en er niet goed mee om kunnen gaan en er mis bruik van maken vaak hoor ik ook dat mensen een slof of sporen of andere hulpmiddelen om hebben omdat dat stoer staat ?? :S
Dat vind ik dus onzin je gebruikt het alleen als het echt nodig is en er goed mee om kan gaan.
Laatst bijgewerkt door sam98 op 31-12-07 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:10

Ik rij echter alleen met slof en sporen omdat mijn paard dan beter loopt en het werk ook leuker vind. :

Hoe weet je dat het paard dit leuker vindt? het dier zou toch anders wel uit zichzelf in die houding gaan lopen?...

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:12

detour schreef:
Ik rij echter alleen met slof en sporen omdat mijn paard dan beter loopt en het werk ook leuker vind. :

Hoe weet je dat het paard dit leuker vindt? het dier zou toch anders wel uit zichzelf in die houding gaan lopen?...

Lees even veder beauty liep al tijdje slecht dat merkte ik ook Toevallig kwam nadat ik die slof had gekocht de dierenarts ook en die zij dat ik er ook veder mee moest gaan ( met het rijden van een slof) Omdat ze nu fijner liep Knipoog en het werken veel leuker vond

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:14

Drunksheep schreef:
Als ik eerlijk moet zijn vind ik hulpteugels meer een gebrek aan rijkunst... Het klinkt enkel iets minder grof om te zeggen dat iemand met een hulpteugel rijdt dan dat diegene gewoon niet goed de hulpen kan geven die eigenlijk nodig zijn.

owjah, nog ff.. een zadel is dan ook gebrek aan rijkunst. Zonder zadel dondert het meerendeel van z'n paard af. Dit bedoel ik dus met iedereen over 1 kam scheren. Je weet niet eens waarom sommige mensen met sporen of slof of wat dan ook rijden, maar je weet al wel te vertellen dat ze NIET kunnen rijden.

(niet persoonlijk aanvallend bedoeld)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:17

Ladygiroc, het zadel is er om het paard (en ruiter) van kwetsuur te ontdoen. Zeker het paard kan enorme rugproblemen krijgen als het constant zadelloos gereden wordt; dat is iets anders dan een luxe-artikel als een spoor of slof omdat wij als mensen nu eenmaal ff het dier erdoorheen moeten of willen rijden...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:23

mijn paard krijgt ook last van zn rug als die zonder slof loopt. Volgens mij willen wij mensen de paarden erdoorheen rijden, ook voor hun eigen bestwil of zie ik dat verkeerd?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:24

Dan is er iets niet goed lady... Nagelbijten / Gniffelen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:26

detour schreef:

Jahoor, laat me niet lachen, een paard die het rijden leuker vind als ie opgebonden aan een slof zit? Vork (niet naar jou toe hoor detour, maar degene die dit zegt)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:34

MelanieB schreef:
Dan is er iets niet goed lady... Nagelbijten / Gniffelen

nee klopt. Vandaar ook de slof. Zonder slof drukt ze heel erg haar rug weg en zet 'm vast. Ze heeft een onverklaarbaar iets wat niet te zien is op foto's en door een fysio niet voelbaar. Als ze haar rug vast zet ben ik verder van huis dan haar met een slofje te rijden die net aanspant op het moment dat ze niet ontspant. Wat is dan wijsheid?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:39

De discussie gaat nog niet eens over het goed/slecht gebruik van een slof. Meer over het punt dat hij veelste makkelijk wordt gebruikt. Als je goed rijdt en goed les krijgt dan kan je enkel en alleen door je rijden je paard in de juiste houding krijgen.
Een intructeur die je een slof aanraad? Dat is in mijn ogen een hele slechte. Netzoals wanneer die sporen aan zou raden om je paard beter door te laten lopen.. Nee sorry, dat kan er bij mij niet door.
Dat betekend niet dat een slof geen effect kan hebben. Tuurlijk heeft die die wel en juist gebruikt, oke misschien wel heel erg. Maar, met de slof los je het probleem niet op. Enkel de gevolgen. Met goed rijden los je het probleem wel op en heb je die slof nooit nodig Knipoog

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:40

ja er zijn altijd uitzonderingen Knipoog
bij mijn paard was ook chambon de beste oplossing