aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:54

Afhankelijk van de wijze van training en rijden ondervindt een paard wel of geen contiunue druk in de mond. Wij pakken slechts "iets" druk op het moment dat wij een oefening vragen. Een seconde later is de druk weg, loopt het paard op eigen benen en zonder enige druk!

Nogmaals een bit is niet de boosdoener wel de hand die het bestuurd!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:58

overstelbaar dat je dit kunt met je paard, super Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:04

Helaas schijnt het tegenwoordig idd meer uitzondering dan regel te zijn.
En je hebt geen bit nodig, mits je een jarenlange ervaring hebt, goed met je zit en benen en stemhulpen kunt inwerken, je een betrouwbaar paard hebt etc etc....

Maar hengsten rijdt ik toch echt mét bit, zonder constante druk, maar wel met in mijn achterhoofd dat mocht hij plots een verrukkelijke dame in het vizier krijgen, ik even "stevig" kan optreden.

Wees zacht als het kan, doch hard als het moet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:05

Nee Muiske, het zijn geen feiten. Het komt van een bepaalde site waar mensen je laten denken dat dit feiten zijn om erdoor te drukken dat mensen die met bit rijden dierenmishandelaars zijn.

Maar als je paard goed reageert op hulpen van je zit en stem (ik kan mijn merrie vanuit de galop in een keer laten stoppen alleen op mijn zit en het woordje whoa). Dan trek ik haar absoluut niet in de mond en ik zit vrijwel nooit aan de teugels, ik rijd altijd met een los teugeltje en gebruik de teugels alleen als dit nodig is. Daarbij denk ik ook niet dat het afleid, de paarden zijn er zo aan gewend dat ze niet anders weten tijdens het rijden en dus ook op hun ruiter en de omgeving kunnen concentreren. Rijd je je paard altijd bitloos en ga je dan opeens met een bit rijden, tja dan zal het paard met het bit bezig zijn. De meeste paarden zullen goed reageren op het zonder bit rijden en ik ben ook voor het rijden zonder bit. Hoewel er met een touwhalster of bitloos hoofdstel ook altijd druk kan liggen op (soms heel gevoelige) punten van de neus. Ik ben alleen tegen mensen die lopen te verkondigen dat mensen die een bit gebruiken, geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en hun dier alleen maar pijn doen. Alsof wij ervoor kiezen om onze paarden pijn te doen! Maar je moet ook bedenken dat veel mensen (waaronder ik ook) toch meer gevoel van veiligheid hebben met een bit op buitenrit.

Nogmaals, het ligt niet aan het bit maar aan de hand van de ruiter. Net als bitloze hoofdstellen, er zullen ook NH mensen zijn die alleen maar aan het hoofdstel hangen en dus het paard pijn doen. Daar kunnen we beter over discussieren. Mensen moeten leren rijden en daarvoor is constant hangen en trekken aan de teugels van zowel een bitloos als een gewoon hoofdstel absoluut niet nodig

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:06

Prachtig, ik rijdt al een jaar en heb nog steeds het gevoel dat ik 'niet kan rijden' en dat ik mét bit en zadel. Hoop op een dag ook dat 'gevoel' te vinden.. om het zonder te doen.

Maar zal ik eerst maar gewoon leren rijden. Mensen verwijten me altijd dat ik alles 'anders' wil doen dan gewoon. Had ik ook met borstvoeding geven enzo, dan ga ik zo op in dat 'natuurlijke'.

Iedereen zegt: doe maar gewoon.. Tsja, wat is gewoon?

Echt super!

Over het buitenrijden en zonder cap enzo heb ik ook m'n mening, maar die hoef ik hier niet nog een keer neer te zetten Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:10

Nadya schreef:
Alane schreef:
we beleren jonge paardjes én eerlijk gezegd ben ik de zin en onzin van bitloos enz gewoon zat...

Dus omdat JIJ het zat bent, wil je er niets meer over horen? Waarom blijf je dan reageren in topics die over bitloos gaan? Overigens ken ik inmiddels een hoop ruiters die bitloos rijden en ik zie geen schurende neusriemen, hoor. Die ruiters zijn zich juist vaak heel bewust van de optoming van hun paard. Lachen

Beter lezen... ik ben niet tegen bitloos, maar het gezeur erover, dus de zin en de onzin waarom wel of niet bitloos.
Waarom ik reageer? daar hoef ik geen verantwooding over af teleggen Haha!
vwb schurende neusriemen, wederom goed lezen... ik heb het over halsters..een halster is er niet om een paard mee te rijden...

@Muiske07: Als je constant druk hebt, doe je echt iets niet goed... Een goede ruiter zal geen standaard bit gebruiken maar een passend bit... Het is jouw mening gebasseerd o jouw feiten maar dat wil nog niet zeggen dat die feiten voor iedereen gelden.... Haha!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:17

Ik wil later als ik een eigen paard heb ook bitloos gaan rijden. Respect voor je paard! Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:28

[quote="bispax
daar heb je voor 99,999% gelijk in ...behalve waar ik me niet in kan schikken is die laatste regel ...wie zegt dat je met bit wel een paard onder controle kan houden ...men gaat er vanuit dat het met bit beter gaat ...en dat zal ik nooit tegen spreken , maar niet bij elk paard geld dat ...maar niemand kan tegen iemand zeggen dat met bit rijden 100% safe zal zijn ..[/quote]

Dat ben ik met je eens hoor, daarom rijd ik in principe ook bitloos, want als je paard echt aan de kletter gaat houd je 'm met bit ook niet meer. Dat een bit veel meer is dan bitloos is vooral ook voor tussen de oren denk ik. Bovendien doe je het paard zelfs pijn als je hem in een panieksituatie aan zijn bit probeert om te trekken en dat werkt misschien nog wel averechts.
Maar met een bitloos hoofdstel of halster daarentegen kan je nog wel een beetje remmen of je paard omtrekken in een noodgeval, en zonder 'iets' aan de voorkant moet je wel heeel veel overtuigingskracht in de strijd gooien om een paard dat op de vlucht slaat te remmen of abrupt een andere kant op te laten gaan (denk bijv aan de situatie dat ie begint te rennen en blindelings richting een weg zou gaan ...)!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 14:08

bedankt voor de leuke en leerzame reacties ...ik hoop dat m`n boodschap is over gekomen (teminste voor de meeste dan)

That`s the Spirit Haha!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:24

Hallo Bispax,

Met of zonder bit, of helemaal niet ( I know the feeling ), wat ik zie is een enorme onderhals bij Spirit, weggedrukte rug en Axel idem dito. Hoe leuk het ook is, zonder iets, en stoer, en kicken en een gaaf gevoel, in mijn ogen heb je ook een verantwoordelijkheid naar je paard toe als je er op gaat zitten Namelijk dat je hem fysiek daarop voorbereid en vooral, onderhoud. Daarom vraag ik me af, ben je bezig met gymnastiserende oefeningen, dressuur voor het paard, grondwerk om ze te leren wat dragen en ondertreden is, etc? Zodat je met een goed gevoel zo de bossen door kunt? En ben je regelmatig bezig met het verbeteren van je zit? Het absorberen van de bewegingen vraagt veel soepelheid en lenigheid, en ook dat vraagt constante training, vooral van JOUW lijf.

Los van of ik het verantwoord vind om dit soort fratsen uit te halen in ons landje (en dan doel ik vnl op je stukje in het verkeer), want zoals iemand al zei, vertrouwen of niet, je paard blijft een vluchtdier, en in de buurt van langsrazende auto's heb je wel érg weinig tijd en ruimte om hem te vertellen dat er écht niets aan de hand is.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:37

Charlotte jij rijd precies het zelfde hoe ik het doe toch ...waarom deze reactie ??

enne ik doe zeker aan grondwerk ...misschien niet zo fanatiek als jij ...maar ik rij ik niet vaak en dan is het meeste stap werk

tips zijn altijd welkom
Laatst bijgewerkt door bispax op 28-11-07 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:18

Citaat:
Charlotte kun je misschien toe lichten wat betreft onderhals ???

enne jij rijd precies het zelfde hoe ik het doe toch ...waarom deze reactie ??

Dat kan ik,

Eerst wil ik even voorop stellen dat ik NIET hetzelfde reed (ondertussen, want ik verzorg Albert niet meer) als jij.

Ik zie bij Spirit en bij Axel dat ze allebei er gespannen lopen, hoofd in de lucht en op veel foto's is een flink ontwikkelde onderhals te zien en zijn de ruggen weggedrukt. Ik heb via jouw website een paar filmpjes gevonden waar je met Spirit aan het dressuren (of tenminste, zoals je zelf al zegt, een poging tot) bent. Klein detail, daar rijd je wel met bit. Wat ik daar zie is een paard dat niet ontspannen door zijn lijf loopt, met zijn hals bijna lijnrecht omhoog loopt en compleet uitelkaar, niet verzameld en zeker niet dragend loopt. Iets wat hun lichaam, zeker op de lange termijn absoluut niet ten goede komt.

Het laatste halfjaar dat ik Albert verzorgde ben ik veel met (klassieke) dressuur bezig geweest, puur omdat ik er op gewezen was dat freestyle rijden wel heel leuk is, maar zeer slecht voor je paard. Een paard neemt namelijk dan een natuurlijke houding aan, en die is er niet bepaald op gericht om een mens op zijn rug te dragen (iets waar een rug überhaupt niet op gebouwd is, en wat je dus echt voor zult moeten bereiden voor je daar opklimt). "Het paard is er niet voor de dressuur, de dressuur is er voor het paard", een citaat (Branderup) die wat mij betreft ontzettend waar is. En ook een reden is waardoor paardbewust rijden (noem het NH, whatever) prima samen gaat met dressuur bedoelt om je paard draagvermogen te geven. En dat is, zoals ik Albert getraind heb, met tussendoor heerlijke stukken los en vrij, voor de check, hoe loopt hij zonder direct contact, en omdat het gewoon een kicken gevoel geeft.

Wat mij betreft het verschil tussen

Afbeelding

en

Afbeelding

Beide foto's op ongeveer hetzelfde moment in de galopsprong genomen.

In het belang van het lichaam van jou paarden, en de veronderstelling dta jij wilt dat ze langer meegaan als vandaag, daarom deze reactie.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 19:25

bedank voor deze waarde volle reactie ..hier kan ik tenminste iets mee waar ik verder aan kan werken ...misschien nog wat tips

jammer dat je albert niet meer als verzorgpaard heb

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:28

Even ter verduidelijking van de foto's, zie je de enigzins bolle, dragende bovenlijn van Albert tegenover de holle bovenlijn van Axel, en zie je dat Axel zijn onderhals niet ontspant maar juist aanspant, en dat zijn bovenlijn wbt de hals compleet inactief is?

[edit] graag gedaan.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 11:19

gelukkig zijn er oplettende mensen erbij ...ik leer elke dag bij ,door mensen die goed bedoelde adviezen geven ...ook van kritiek kan men leren
dus alle bokkers van kritiek kan men negeren of van leren

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:45

@duncan: helemal mee eens! Daarom rijd ik mijn merrie regelmatig bitloos 'aan de teugel' zodat ze lekker door de hals komt en haar rug loslaat! Zelf loopt ze graag in de natuurlijke houding met haar hoofd omhoog, maar je voelt dat ze soms beter draagt als ze meer 'engels' wordt gereden ipv het losse western wat ik normaal doe. Kwestie van aanvoelen en per dag bekijken.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:52

@Duncan ik hoop niet dat ik nu iets heel stoms zeg, maar het forum is ook om te leren.
Daarom een vraagje, je hebt een foto gemaakt van jouw paard in vergelijking met het paard van bispax.
Het is duidelijk te zien dat jouw paard meer ontspannen loopt maar komt dit niet door het zadel en neckrope?
Als mijn paard vrij in de wei galloppeert heeft ze ook haar nek omhoog hetzelfde als het paard van bippax, komt het niet omdat ze helemaal geen zadel en hoofdstel dragen dus zich meer vrij voelen.
Zou graag dezelfde foto zien zonder zadel en hoofdstel.
Nogmaals misschien is het een hele stomme opmerking.
Maar ik ben hier toch nieuwsgierig naar.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:55

Met een neckrope kan je inderdaad ook makkelijker verzamelen, als het paard aan de hulpen is van de neckrope. Mijne stopt direct als ik diep zit en iets druk heb op de neckrope. Door iets te vragen en toch door te rijden kan je ermee verzamelen. Zonder hoofdstel heb je niks van voor, dan moet je het toch hebben van de houding e.d.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:21

Dank jullie voor de vragen,

Iets stoms zeg, ben je gek. Ik vind het juist wel boeiend om over na te denken. In de eerste plaats rijd ik op deze foto zonder zadel, en om eerlijk te zijn gebruik ik de neckrope hier niet heel effectief. Omdat ik het paard op de foto niet meer verzorg heb ik even door mijn collectie gespit opzoek naar helemaal 'bloot' foto's, en gevonden. Uit de tijd dat het nog iets meer een toevalstreffer was, omdat we destijds net begonnen waren, maar om even aan te geven dat het ook zonder iets kan. Mijns inziens heeft het niets te maken met wat je er wel of niet aan hebt hangen (paard kan juist steun hebben, of richting krijgen naar die prettige ontspannen houding door hulpmiddelen) maar hoe het paard GELEERD heeft om te lopen.

Afbeelding

PS, hij zwiept inderdaad even nogal met z'n staart, dat is omdat ik 'm vrij impulsief naar voren vroeg.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:21

Miss_Montana schreef:
Nee Muiske, het zijn geen feiten. Het komt van een bepaalde site waar mensen je laten denken dat dit feiten zijn om erdoor te drukken dat mensen die met bit rijden dierenmishandelaars zijn.

Maar als je paard goed reageert op hulpen van je zit en stem (ik kan mijn merrie vanuit de galop in een keer laten stoppen alleen op mijn zit en het woordje whoa). Dan trek ik haar absoluut niet in de mond en ik zit vrijwel nooit aan de teugels, ik rijd altijd met een los teugeltje en gebruik de teugels alleen als dit nodig is. Daarbij denk ik ook niet dat het afleid, de paarden zijn er zo aan gewend dat ze niet anders weten tijdens het rijden en dus ook op hun ruiter en de omgeving kunnen concentreren. Rijd je je paard altijd bitloos en ga je dan opeens met een bit rijden, tja dan zal het paard met het bit bezig zijn. De meeste paarden zullen goed reageren op het zonder bit rijden en ik ben ook voor het rijden zonder bit. Hoewel er met een touwhalster of bitloos hoofdstel ook altijd druk kan liggen op (soms heel gevoelige) punten van de neus. Ik ben alleen tegen mensen die lopen te verkondigen dat mensen die een bit gebruiken, geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en hun dier alleen maar pijn doen. Alsof wij ervoor kiezen om onze paarden pijn te doen! Maar je moet ook bedenken dat veel mensen (waaronder ik ook) toch meer gevoel van veiligheid hebben met een bit op buitenrit.

Nogmaals, het ligt niet aan het bit maar aan de hand van de ruiter. Net als bitloze hoofdstellen, er zullen ook NH mensen zijn die alleen maar aan het hoofdstel hangen en dus het paard pijn doen. Daar kunnen we beter over discussieren. Mensen moeten leren rijden en daarvoor is constant hangen en trekken aan de teugels van zowel een bitloos als een gewoon hoofdstel absoluut niet nodig

ik begrijp je en vind het is jouw mening over het bit en dat jij er met wil rijden.
heb ik ook geen problemen mee.
maar ik wil je gewoon heel duidelijk aantonen dat bitloos niet gevaarlijk is,
ik rij al jaren zo en vind het gewoon zalig, niets moet en alles mag.
mensen moeten leren rijden zonder iets, hoeveel beginners hangen er niet in de mond Huilen
dan pas leert men zijn zit gebruiken en als men er dan klaar voor is kan men een bit instoppen maar ik vind het verkeerd om eerst een bit in te stoppen en zoals in veel maneges "trek maar eens goed in zijn mond om hem te doen stoppen"
veel dingen worden verkeerd aangeleerd.
en vertel me eens, hoeveel mensen doen hun paarden met bit stoppen zoals jij ze laat stoppen met bit?
hoeveel trekken er niet in de mond...
ik heb niet veel nodig om te rijden, slechts een neckrope of een halstertje ofzo en ik kan perfect voor een hele dag mijn plan trekken als ik ga wandelen of in piste rijden...

tja zolang mensen denken dat paarden niet kunnen voelen moeten paarden maar voelen wat mensen denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:33

Kijk, daar zijn we het over eens Muiske. Mensen moeten leren rijden, en om te rijden heb je geen zadel of teugels nodig maar een onafhankelijke zit. Als je een onafhankelijke zit hebt (door veel te oefenen zonder zadel en teugels) dan kan je het paard in feite niet in de weg zitten of je nu met of zonder zadel/bit rijd. Ik vind ook idd dat kinderen die op paardrijden gaan dat als eerste moet worden geleerd. Als ik lesgeef aan de longe laat ik ze altijd even zonder beugels en teugels stappen en draven om de bewegingen van het paard écht te voelen en oefeningen als in amazone en achterstevoren zitten komt bij mij ook regelmatig voor. En na dit een paar keer te hebben gedaan zie je gewoon dat ze veel minder steun zoeken aan de teugels en beugels. Dat is echt leuk om te zien, ze zitten ook ineens beter en hebben meer zelfvertrouwen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:35

volgens mij kan je een paard idd net zo makkelijk terugnemen als het geschrokken is met een bitloos hoofdstel als met een bit.
Maar als er iets onverwachts gebeurt of je valt dan kan je paard ook weer makkelijk vastgenomen worden door een voorbijganger oid, zonder iets van hoofdstel/halster staat een buitenstaander echter machteloos en kan je paard zomaar de weg op of op een andere manier ongevallen veroorzaken.

dus imo is het echt leuk als je zo "vrij" kan rijden en een hele prestatie, maar kan je er beter voor het veilige een halster aan hangen en dan bvb het koord rond zijn hals knopen Ja

muiske07 : een bit als "slecht" gaan voorstellen zal je niet helpen bitloos te promoten. Kinderen leren op vele plaatsen wel degelijk heel goed met het bit om te gaan.
Op de ponyclub waar ik lesgeef gaan de teugels pas in de handen van de kinderen als zij zelfstandig op en neer kunnen gaan aan de longe, en pas als zij netjes individueel kunnen ronddraven zonder de pony te storen gaan zij in de groep. Ook in de groep ligt de nadruk altijd op een mooie stille houding en zeker op de handen wordt altijd heel hard gelet. Ik heb evengoed al mensen heel hard aan een touwhalster zien hangen (wat toch vrij dun en scherp is).
De vraag is hier dus niet bit of bitloos er zullen altijd verschillende manieren van paardrijden zijn, het enige waar we naar kunnen streven is dat iedereen dat op een paard-en mensvriendelijke manier doet (in dit geval komt de veiligheid van paard, ruiter EN medemensen in het verkeer of het bos in het gedrang)
Ik hoop dat je begrijpt wat ik wil zeggen.

Onze paarden worden zowel met als zonder bit gereden afhankelijk van de situatie en waar het in hun training past.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:41

Paljassofie schreef:
Kinderen leren op vele plaatsen wel degelijk heel goed met het bit om te gaan.

Mag iemand mij vertellen waar kinderen in de omgeving van Hilversum echt goed leren rijden met bit. Ik ken die plekken namelijk niet en ik heb toch heel wat voorbij zien komen (ook ver buiten H'sum). Clown
Ik denk dat ik daarom mijn eigen dochter maar (bitloos) les ga geven tegen de tijd dat ze daar oud genoeg voor is, want ik schrik elke keer weer van wat ik zie op diverse maneges, ponyclubs en bij particulieren, die kinderen les geven...... Scheve mond

(Overigens: fijn dat jullie er wel goed op letten!!! OK dan! Lachen )
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 29-11-07 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:46

bispax 1 ik vind het echt heel gaaf dat je zo kan rijden met jou paardjes...
ik heb ook veel met mijn pony met halster gereden en zonder zadel...
ik vind dat je veel vertrouwen in je paard moet hebben om zo lekker buiten te kunnen rijden...
mijn vraag aan de mensen die ook zo rijden zonder zadel en hoofdstel rijden jullie nou vaak op enkel zit en stem hulpen? of ook op been hulpen etc...

@Nadya met jou ben ik t opzich eens op vele maneges/stallen leren kinderen niet netjes omgaan met het bit Huilen ik zie vele kinderen gelijk opstappen met een zweep!en meppen de pony's maar vooruit in plaats van beenhulpen en rossen de pony's maar een beetje in hun bek ...
ik zie niet op veel maneges kindere eerst leren hun zit onder controle te krijgen aan de longe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:46

Paljassofie schreef:
muiske07 : een bit als "slecht" gaan voorstellen zal je niet helpen bitloos te promoten. Kinderen leren op vele plaatsen wel degelijk heel goed met het bit om te gaan.

Persoonlijk denk ik dat je het woordje "vele" wel kunt vervangen door "sommige", omdat het nmi niet zoveel meer voorkomt dat kinderen echt goed leren zitten en rijden *helaas).
Hartstikke goed dat het bij jullie wel gebeurt! OK dan!