Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nadya schreef:Alane schreef:we beleren jonge paardjes én eerlijk gezegd ben ik de zin en onzin van bitloos enz gewoon zat...
Dus omdat JIJ het zat bent, wil je er niets meer over horen? Waarom blijf je dan reageren in topics die over bitloos gaan? Overigens ken ik inmiddels een hoop ruiters die bitloos rijden en ik zie geen schurende neusriemen, hoor. Die ruiters zijn zich juist vaak heel bewust van de optoming van hun paard.

Citaat:Charlotte kun je misschien toe lichten wat betreft onderhals ???
enne jij rijd precies het zelfde hoe ik het doe toch ...waarom deze reactie ??

Miss_Montana schreef:Nee Muiske, het zijn geen feiten. Het komt van een bepaalde site waar mensen je laten denken dat dit feiten zijn om erdoor te drukken dat mensen die met bit rijden dierenmishandelaars zijn.
Maar als je paard goed reageert op hulpen van je zit en stem (ik kan mijn merrie vanuit de galop in een keer laten stoppen alleen op mijn zit en het woordje whoa). Dan trek ik haar absoluut niet in de mond en ik zit vrijwel nooit aan de teugels, ik rijd altijd met een los teugeltje en gebruik de teugels alleen als dit nodig is. Daarbij denk ik ook niet dat het afleid, de paarden zijn er zo aan gewend dat ze niet anders weten tijdens het rijden en dus ook op hun ruiter en de omgeving kunnen concentreren. Rijd je je paard altijd bitloos en ga je dan opeens met een bit rijden, tja dan zal het paard met het bit bezig zijn. De meeste paarden zullen goed reageren op het zonder bit rijden en ik ben ook voor het rijden zonder bit. Hoewel er met een touwhalster of bitloos hoofdstel ook altijd druk kan liggen op (soms heel gevoelige) punten van de neus. Ik ben alleen tegen mensen die lopen te verkondigen dat mensen die een bit gebruiken, geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en hun dier alleen maar pijn doen. Alsof wij ervoor kiezen om onze paarden pijn te doen! Maar je moet ook bedenken dat veel mensen (waaronder ik ook) toch meer gevoel van veiligheid hebben met een bit op buitenrit.
Nogmaals, het ligt niet aan het bit maar aan de hand van de ruiter. Net als bitloze hoofdstellen, er zullen ook NH mensen zijn die alleen maar aan het hoofdstel hangen en dus het paard pijn doen. Daar kunnen we beter over discussieren. Mensen moeten leren rijden en daarvoor is constant hangen en trekken aan de teugels van zowel een bitloos als een gewoon hoofdstel absoluut niet nodig
er zullen altijd verschillende manieren van paardrijden zijn, het enige waar we naar kunnen streven is dat iedereen dat op een paard-en mensvriendelijke manier doet (in dit geval komt de veiligheid van paard, ruiter EN medemensen in het verkeer of het bos in het gedrang) Paljassofie schreef:Kinderen leren op vele plaatsen wel degelijk heel goed met het bit om te gaan.

)
ik zie vele kinderen gelijk opstappen met een zweep!en meppen de pony's maar vooruit in plaats van beenhulpen en rossen de pony's maar een beetje in hun bek ...Paljassofie schreef:muiske07 : een bit als "slecht" gaan voorstellen zal je niet helpen bitloos te promoten. Kinderen leren op vele plaatsen wel degelijk heel goed met het bit om te gaan.