kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Re: kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:38

Als een paard kreupel loopt is daar toch meestal een reden voor? Ik vraag me af hoeveel mensen wiens paard zogezegd afgeschreven is door de DA, echt tot het eind zijn gegaan om uit te zoeken wat er scheelt.

Meestal schrikt men toch terug voor de kosten van bv een CT-scan, als het niet zo'n duur paard is. En dan maar hopen dat je hem wonder boven wonder nog 'goed' kan rijden.

Je hoort van die 'rijtherapeuten' ook alleen maar succesverhalen. Nooit eens iemand die komt vertellen dat het voor zijn paard niet gewerkt heeft. En volgens mij komt dat doordat die mensen zich schamen om toe te geven dat ze met een kreupel dier zijn blijven rijden.

Een kreupel paard heeft pijn. Daar valt niet voorbij te redeneren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:11

Nog maar een keer dan.....er is een heel groot verschil tussen kreupel en onregelmatig. In dit topic gaat het over het rijden van onregelmatige paarden of pony's! En ik schaam me er zeker niet voor om te vertellen dat ik ook wel paarden heb gehad waar het toch niet goed bij is gegaan. Op zo'n paard blijf je dan ook niet eindeloos door rijden. Als je trouwens alle mensen met een pijntje niet meer zou laten werken dan lag de hele wereld plat! Ik sta ook wel eens met pijn in mijn lijf stallen uit te mesten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:22

Inderdaad aardenhout. Als ik niet meer zou bewegen (en dat is in het verleden gebeurt) ik ben rugpatient dan kan ik binnen de kortste keren niets meer... En ja ik ga soms wel te ver en moet dan dan helaas bekopen, maar liever een keertje plat omdat ik teveel heb gedaan als de rest van m'n leven zwak en niets doen... Bewegen is het allerbeste...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:26

Klara16 schreef:
Als een paard kreupel loopt is daar toch meestal een reden voor? Ik vraag me af hoeveel mensen wiens paard zogezegd afgeschreven is door de DA, echt tot het eind zijn gegaan om uit te zoeken wat er scheelt.

Meestal schrikt men toch terug voor de kosten van bv een CT-scan, als het niet zo'n duur paard is. En dan maar hopen dat je hem wonder boven wonder nog 'goed' kan rijden.

Je hoort van die 'rijtherapeuten' ook alleen maar succesverhalen. Nooit eens iemand die komt vertellen dat het voor zijn paard niet gewerkt heeft. En volgens mij komt dat doordat die mensen zich schamen om toe te geven dat ze met een kreupel dier zijn blijven rijden.

Een kreupel paard heeft pijn. Daar valt niet voorbij te redeneren.

ja en daar ga je wat mij betreft NIET opzitten

beweging is goed, maar dan wel beweging zonder een ruiter. Het liefst het land op. En als er dan spieren getraind moeten worden kan dat ook dmv grondwerk/longeren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:34

Nee geloof mij...dat kan echt lang niet altijd en moet je er op zitten om de boel weer op te rekken,soepel te maken enz. Aan een longe voel je niet wat het paard verkeerd aanspand om onder de "pijn" uit te komen. En natuurlijk voelt lang niet elke ruiter waar het zit, maar dan nog denk ik dat voelen gemakkelijker is, dan zien! Er zijn n.l maar heel weinig mensen die GOED kunnen longeren, laat staan dat ze dan zien of een paard goed loopt en welke spieren hij gebruikt.

chantal111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:43

aerdenhout1 schreef:
Nee geloof mij...dat kan echt lang niet altijd en moet je er op zitten om de boel weer op te rekken,soepel te maken enz. Aan een longe voel je niet wat het paard verkeerd aanspand om onder de "pijn" uit te komen. En natuurlijk voelt lang niet elke ruiter waar het zit, maar dan nog denk ik dat voelen gemakkelijker is, dan zien! Er zijn n.l maar heel weinig mensen die GOED kunnen longeren, laat staan dat ze dan zien of een paard goed loopt en welke spieren hij gebruikt.

Hallo allemaal,

Ik meng me er ook even in.
Ik heb namelijk ook een paardje me hoefkatrol en bij hem werkt het rechtrichten ernaast maar ook zeker er op het beste. Als ik hem scheef laat lopen en op de voorhand, gaan zijn voeten pijn doen. Die wil hij dan gaan ontlasten en gaat verkeerde spieren gebruiken en andere delen overbelasten en dan krijgt hij telkens ontzettende pijn in zijn rug. Die rug pijn word niet minder van rust en weide gang, maar alleen als ik hem rustig oppak en gymnastiseer, net als een fyshio bij ons doet bij wijs van spreken. Natuurlijk rij ik hem minder intensief als voorheen, maar ik rij zeker ook wel eens een M oefening. Ik heb ondervonden dat dit bij mijn paardje gewoon het beste werkt.

groetjes Chantal

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:02

Cardy schreef:
@ Mindfields: Ik heb nog nooit van hem gehoord, ben wel geïntresseerd. Hoe gaat hij te werk? (Mag ook via PB)

Geeft hij ook clinics in de buurt van Haarlem?

edit: ik ga straks even kijken in de link die in je onderschrift staat Lachen

Wat hij bij bijvoorbeeld een paard zou doen die onregelmatig loopt van achter, is op een grote volte in stap en dan de achterkant naar buiten laten stappen, hoe meer opzij hoe langzamer. Voorkant blijft recht. Dit net zo lang tot het ritme voor een ander ritme dan achter heeft en dus heel langzaam. Op die manier draait het bekken en de rug op een dusdanige manier los dat als je daarna aandraaft, je een compleet andere en veel betere draf hebt. Ik heb al veel clinics van hem meegemaakt en het is onvoorstelbaar wat een verschil je ziet. Paarden die aan het begin nog onregelmatig liepen, lopen na dit werk(10 minuten per kant in stap dus) bijna of volledig rad.

Ook scheelt het vaak meteen als de ruiter op het verkeerde been gaat lichtrijden. het binnenachterbeen wordt daardoor aangezet meer aan te trekken omdat je dan zit op het moment dat dat been gaat dragen. Aan de hand van dit soort dingen kan hij dus ook bepalen of het iets puur lichamelijks is of dat het rijtechnisch is.

Voor de duidelijkheid, een stokkreupel paard is dus iets anders dan een paard wat onregelmatig is he. Een stokkreupele doet hij dit natuurlijk ook niet mee, heb het idee dat een aantal mensen in dit topic denken dat er een stokkreupel paard bedoelt wordt, maar we hebben het hier over paarden met onregelmatigheden of grote slapte etc.

Horst heeft zich enorm verdiept in de biomechanica van paarden(dat betekent: Wat gebeurt er nu daadwerkelijk in het lichaam bij bijvoorbeeld het lichtrijden, of het rijden van een travers oid, dus echt de binnenkant van het paard) en heeft daar ook een boek over geschreven en op zijn DVD legt hij ook alles aan de hand van biomechanica uit.

Verder is hij klassieke dressuurtrainer en leerde o.a. bij prof. dr Kurt Albrecht, toen die nog direkteur van de Spaanse Rijschool in Wenen was en is hij jarenlang bij Fredy Knie geweest, de direkteur van het wereldberoemde circus Knie, waar hij enorm veel geleerd heeft over de klassieke dressuurmatige africhting van paarden en de vrijheidsdressuur die in het circus gebruikt wordt.

Beetje offtopic misschien overigens dit laatste stukje.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 23:48

Off-topic vind ik het niet hoor.
Klinkt goed zeg!

Misschien dat ik ooit in de toekomst een clinic/les(?) wil hebben van hem, nouja misschien Clown...
Klinkt echt goed wat ie doet, en hij komt geloofwaardiger over dan Antoine de Bodt (dankzij Antoine is me paard wel weer 100% goed, maar wat jij vertelt over Horst klinkt veel realistischer dan hoe Antoine zijn manier vaak "verkoopt")

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:33

Mijn instructrice werkt precies hetzelfde als de vriend van Mindfields. Zij heeft ook grote kennis van de anatomie van het paardenlijf.

Paarden die kreupel worden door toedoen van de ruiter, door overbelasting door ´verkeerde´ belasting, kun je als je kundig bent of onde kundige begeleiding, juist heel goed weer helpen door te rijden.

Longeren werk dus niet omdat die belasting op de volte te zwaar en eenzijdig is. Grondwerk is leuk, maar net als Aerdenhout aangeeft, kun je dus niet voelen wat er belast/verkeerd belast wordt. Nu kan ook niet iedere ruiter dat hoor, goed voelen, maar onder kundige begeleiding kom je ver.

Je kan de pijn juist sneller verhelpen door er op te stappen en het probleem op te lossen. Onbelaste beweging in de weide is niet genoeg om het probleem op te lossen, maar wel een belangrijke voorwaarde om dit proces te laten slagen. Dus naast het rijden, voldonede rust en voldoende weidegang, absoluut belangrijk! Tenzij mijn paard echt gewond is gaan we altijd aan de slag!

Ik denk echt dat de meeste (80 tot 90%) van de lichamelijke problemen door de ruiter/verkeerde belasting in het rijden worden veroorzaakt en deze problemen zijn dus ook rijdend op te lossen. Dan heb ik het over niet rad, kreupelheden, hoefkatrol, kissing spines, peesproblemen en vele andere overbelstingsklachten. Ik kom zo veel gevallen tegen die maar naar de kliniek gaan er terugkomen met vage diagnoses en dan gaat paardlief 3 maanden of langer op stalrust.... gaat allemaal niet werken zolang het rijden niet verandert.

Ik heb het ook niet zo op met AdB hoor, maar hij maakt wel mensen bewust van het feit dat veel paarden verkeerd belast worden en daardoor kreupel worden of andere kwalen krijgen (en ten onrechte bij de slager belanden!). Dus dat blijf ik goed vinden.

Maar er zijn (zoals Horst en mijn instructrice) gelukkig meerdere instructeurs die bekend zijn met dit werk en waarschijnlijk nog wel beter er in zijn. Er is niets nieuws aan dit verhaal, AdB maakt er gewoon meer bekendheid mee.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:52

Doei! Daar ben ik weer eens. Clown

Ik longeer Passie vaker met bijzet teugel, het helpt wel heb ik het idee, hij loopt regelmatig, ook onder het zadel heeft het natuurlijk ook nut qua over de rug lopen.