Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X_orville_X

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:45

Ik denk dat je je aanstelt. Ach gut

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 21:08

Haha, eerlijk waar, het gebeurd echt.. helaas..
Maar merk idd dat ik misschien niet heel goed heb negedacht over mensen met een voltijd baan..

Maar goed, Orville, kan je je reden onderbouwen'? Knipoog

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:39

stampmolens zijn volgens mij vooral handig als je een keer niet genoeg tijd hebt om zelf met je paard te lopen

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:41

Ik vind dat je tijd moet maken voor je paard. Je hebt een eigen paard, maak dan tijd voor hem/haar om te rijden of om te wandelen. Vandaar dat ik tegen stapmolens ben Lachen

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:49

c_alsemgeest schreef:
Molens die een stroomschok geven? Nagelbijten / Gniffelen Nog nooit van gehoord, wat een onzin zeg... vreselijk Scheve mond

Bij ons lopen er maximaal 4 paarden, tussen de paarden hangt een mee draaiende opengewerkte stalen 'wand'. Deze hangt los aan de bovenkant en een flink stuk van de grond af...
De paarden lopen dus gewoon los in de molen, wanneer ze te langzaam gaan krijgen ze de wand tegen hun bips, maar omdat deze gewoon mee han bewegen nooit hard. Verder is de rest van de molen vooral vervaardigd van rubber... omdat veel paarden het zien als een soort speel-apparaat, United van mij loopt er ook altijd bokkesprongen in te maken.

Die van ons, geeft ook stroom, kan soms handig zijn. Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:58

MRIIIS schreef:
Ik vind dat je tijd moet maken voor je paard. Je hebt een eigen paard, maak dan tijd voor hem/haar om te rijden of om te wandelen. Vandaar dat ik tegen stapmolens ben Lachen

Lees even het topic door... de meeste mensen gebruiken het dus niet als vervanging, maar als extra.
Dus buiten het wandelen/longeren/rijden/weiland e.d. als extratje
Bv vroeg in de ochtend of als je op school/werk zit.
Of ga je mij vertellen dat jij 24/7 bij je paard aanwezig bent? Haha!

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:25

MRIIIS schreef:

sorry hoor, sommigen doen dat inderdaad i.p.v rijden of buiten zetten..
bij ons (dressuurhandelsstal) gebruiken wij hem ook als "extra", ze vinden het ook wel leuk geloof ik, al helemaal als er meerdere paarden in staan.. een paard bij ons die heeft peesblessure en die moet 2x 1 uur stappen op een dag, daarnaast zijn er nog veel paarden te rijden. we hebben wel wat beters te doen dan uren te gaan stappen met paarden. bovendien is de stapmolen van ons verhard en het is dus goed voor de paarden om op het harde uit te stappen..

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:45

Mijn paarden (12 stuks) lopen overdag allemaal lekker buiten. Ik werk 40 uur buitenshuis en heb momenteel 4 paarden in training. Ik heb 's avons ongeveer 2 uur tijd om te trainen... Nu kan ik maar 1 paard doen: poetsen, zadelen, opwarmen 1/2 uur, training 45 minuten, cooling down 20 minuten (en sta nu 2 uur eerder op om mijn andere paarden te trainen.. Slapen ). Met een stapmolen zou ik 's avonds 2 paarden kunnen doen omdat de opwarming en de cooling down in een stapmolen zou kunnen. Volgend jaar gaat ons bedrijf echt los en schaffen wij ook een stapmolen aan. Bij ons puur voor opwarmen, cooling down en paarden met bv. een blessure. We zijn voorstander van paarden in de weide en gelukkig hebben wij er ook de mogelijkheid voor. Ook de pensiongasten zullen wij erop aanspreken als ze de molen alleen gaan gebruiken om hun paarden even te bewegen.
Nu geniet ik er ook nog van om na het rijden even een beetje rond te wandelen met mijn paard...

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:50

Als het paard naast de stapmolen ook nog op de wei staat, wordt gereden oid denk ik dat het prima is als ie per dag een half uurtje in de stapmolen staat. Maar er zijn ook mensen die komen, doen hun paard een 3 kwartier in de stapmolen terwijl ze zelf gaan zitten of boven even koffie drinken, hun paard eruit halen en weer op stal zetten. Dat vind ik weer niet de bedoeling. Persoonlijk zou ik het leuker vinden om zelf met mijn paard te lopen maar ik kan me ook voorstellen dat als je meerdere paarden hebt, dat je het niet zit zitten om met elk paard zelf een half uur te stappen per dag Knipoog

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:51

wij hebben ook een stapmolen bij onze manege, ik vind hem geweldig en heeft niks met lui te maken.
mijn paard gaat 3 kwartier tot een uur in de stapmolen, straks met lekker weer gaat ze nog paar uur op het weilandje staan en ik rij elke dag ander half uur behalve op vrijdag en zaterdag dan. en na het rijden gooi ik haar nog af en toe een kwartiertje los!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:53

Die mensen zouden geen paard moeten hebben. Als je er toch geen tijd voor hebt, verkoop het dan!
Ik vind het heerlijk met mijn paard te stappen, maar inderdaad, er staan meer te wachten en dan is er gewoon tijdgebrek....en is een stapmolen een uitkomst.

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:00

nou ik zet hem in de stapmolen gewoon dat ze een frisse neus kan halen.. en bij ons gaan ze er allemaal in.. en gebeurd meestal vroeg in de ochtend en dan ga ik zelf rond de middag rijden! en ik stap hem ook zelf uit dan nog..en die van mij staat er pas een paar maanden in en het gaat super goed! en gaat niet over dat je geen tijd heb of wat dan ook..

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:01

ik zet hem ook liever in een weilandje maar bij ons zijn ze nog niet af

xloveingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:05

dan maar 20 minuten aan de hand stappen, als er dan wat is kan ie ook stoppen

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:08

Stap er altijd uit vooral ik niks te doen ga ik voor de lol met haar aan de hand stappen kan merken dat ze erg van ge niet maar ik doe het na het rijden wel met een deken er als nog op Knipoog

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:14

mijn pony wordt elke dag eventjes in de molen gezet (vroeger gooiden ze hem los maar dan gaat hij alleen maar stilstaan) hier loopt hij dan met 5 andere paarden zijn rondjes in en daarna gaat hij weer terug naar stal waar hij wacht tot ik uit mijn werk kom en ik ga hem dan zijn echte beweging geven (meestal plaats ik hem dan ook nog even 10 min in de molen om zijn box uit te mesten of zet hem los als er een paddock vrij is) en daarna lekker poetsen en iets met hem doen longeren, rijden of mennen zo komt hij dus 2x per dag uit zijn box dadelijk gaan ze het land weer op en dan komt hij niet meer iedere dag aan de molen kortom ik vind het heerlijk dat ding bestaat

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:19

Ik heb niks tegen de mensen die de stapmolen als extra gebruiken. Kan alleen zeggen dat ik het voor hun paarden prettig vind dat ze nog een half uurtje/ uurtje extra de stal uit komen.

Helaas zie (en hoor) ik steeds vaker dat mensen geen zin/tijd hebben om naar hun paard te gaan, en dan gewoon niet gaan met het idee: ach, hij heeft vanochtend al een half uurtje in de molen gelopen.
En dit gebeurd dan niet 1 keer in de week, maar een keer of 4/5. Nou sorry, maar dan kan je je paard beter weg doen! Een paard hoort niet 23 uur per dag op stal te staan.

Tuurlijk zijn er uitzonderingen (boxrust om medische redenen), maar die tellen nu even niet mee.

In de stapmolen als extra beweging vind ik een goede reden, in en uit stappen bij een training op professionele stallen zie ik ook nog het nut van.

Maar een prive paard in de molen zetten ipv zelf beweging en aandacht geven aan het paard. Nee, dat vind ik echt 10 keer niks!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:55

Een "vriend" van mij werkt op een handelsstal, en daar stappen ze de paarden niet uit, maar gooien ze ze gewoon in de stapmolen! Dit vind ik echt niet kunnen. Jij wilt plezier hebben van je paard? dan moet je hem ook goed naverzorgen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:38

lieziej schreef:
Een "vriend" van mij werkt op een handelsstal, en daar stappen ze de paarden niet uit, maar gooien ze ze gewoon in de stapmolen! Dit vind ik echt niet kunnen. Jij wilt plezier hebben van je paard? dan moet je hem ook goed naverzorgen!

Maakt toch niet uit voor het paard? Misschien is het zelfs wel fijner zonder ruiter op z'n rug.
Daarbij ->plezier ?? Voor hén is het werk!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:42

lieziej schreef:

Wat een onzin! Die mensen op een handelsstal hebben echt niet de tijd om al de paarden goed uit te stappen. Op deze manier kan zo'n paard lekker relaxen en weer op temperatuur komen.

Vrees dat ik nu ook geen goede baas ben. Heb die van mij vandaag gereden, daarna gewassen en toen nog een kwartier in de molen laten stappen totdat hij droog was.

Wendyoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:36

wij hebben op de boerderij ook een stapmolen ik zet mijn pony er altijd in als ik zijn stal ga mesten. maar het is geen vervanging van het rijden. als ik een keer niet kan rijden omdat ik bijv. ziek ben dan vraag ik mijn moeder wel om hem in de stapmolen te zetten zodat hij tenminste er nog wel uitkomt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:51

Stapmolen kan erg handig zijn ook voor particulieren. We hebben er geen op stal en ik mis ook geen molen. Maar als je 40 uur werkt en je paard mag vanwege een blessure niet de wei meer op maar wel 3 keer per dag 15 min stappen. Tja en als je dan ook nog eens zoals ik bijna 20 kilometer van je paard af woont, dan wordt drie keer per dag op en neer naar je paard erg lastig. Een stapmolen kan dan zeker uitkomst bieden. Ook met sneeuw/ bevroren grond kan ik me voorstellen dat het prettig is als een paard naast de training 's een tweede keer uit zijn stal komt door een molen. Bij ons op stal is er een overdekte longeercirkel waar je in kunt losgooien, dat is met dergelijk weer ook heel fijn.

Je_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:11

Ik vind de stapmolen een goede uitvinding!
Vind zelf niet dat het voor luie mensen is want het kan op bepaalde tijdstippen erg handig zijn(Als je het bijvoorbeeld druk hebt).

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:50

lieziej schreef:

Dit vind ik ook echt onzin!
Ik loop op het moment stage op een handelsstal... Als jij 15 paarden op een dag moet rijden, en ze allemaal een half uur moet uitstappen, naverzorgen, stal doen enz. Dan kun je er 's ochtends om 5 uur wel uit en dan lig je er een keer om 3 u 's nacht in..
Naverzorgen gebeurd echt wel.. Het uitstappen alleen niet met een ruiter op de rug van de paarden Knipoog. Met dit weer worden ze allemaal lekker afgespoten enz.. dus ze komen weinig tekort.

annemijn1010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:01

Stapmolens is handig voor manege of handelsal inderdaad of als je het heel druk heb of als je paar jong is en heel heet aan de hand :d