Eindelijk wordt ie eens aangepakt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Eindelijk wordt ie eens aangepakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:57

Wanted2003 schreef:
Nou aan dit soort praktijken lijkt me dat eigenaar én pony weinig plezier eraan beleven

Tsja, het kan niet altijd feest zijn. Ik heb ook wel eens vreselijke problemen met mn paard gehad in het verleden, maar nu die overwonnen zijn, zijn we echt een team. We rijden geen deuk in een pakkie boter, maar we hebben een hoop lol met elkaar. Dat had ik allemaal gemist als ik Bill bij de eerste keer problemen gelijk verkocht had.
En nu heb ik hem al 15 jaar....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:57

Wat ben ik dan vreselijk blij met mijn paarden... Ik heb deze strijd niet, nooit gehad, simpelweg omdat ik die strijd nooit aan gegaan ben.

Besef je dat het een jonge pony is, puberteit, de hele riedel. Neem er de tijd voor, beest geeft zich vanzelf een keer over. Zulke dwangpraktijken komt de band niet ten goede, het zal alleen zorgen voor een verstoorde relatie.

Laat een paard zichzelf zijn, laat hem z'n karakter tonen en ontwikkelen NAAST de mens, niet onder de duim van de mens. Discipline en respect zijn heel belangrijk, maar respect moet wederzijds zijn.

En Billy: genoeg verstand van paarden hier, maar mijn paarden doen zulke dingen simpelweg niet.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:58

Ik heb niet alles gelezen, maar de foto's geven mij niet echt een fijn beeld. Dominant of niet, je kan mij niet wijs maken dat een dominante pony juist met zijn kin op z'n borst moet lopen, daar forceer je alleen maar dingen mee, i.p.v. ze op te lossen.
Verder een hele leuke pony!

Air

Billy schreef:
Belker schreef:
Hoe noem je het dat een pony klappen krijgt en 2 maanden later dat paard alle hoeken van de wei laat zien zodat dat paard alleen nog maar zielig langs een draadje heen en weer draaft om maar weg te komen? Hem wordt wat aangedaan, hij is boos en wacht op zijn moment om alsnog de leiding te pakken.

Quellian schreef:
Dat noem ik een paard met een kronkel Knipoog

Nope, rangordestrijd is een voortdurende strijd. Als een paard het de ene keer niet kan winnen, probeert hij het de volgende keer gewoon opnieuw, zeker als de rangorde niet helemaal duidelijk bevestigd is. Puur natuurlijk gedrag, niks kronkel.
Als je verstand van paarden hebt, weet je dat Knipoog

Dus als de berijder iets fout doet, zodat het paard er boos van is, gaat ie 2 maanden later een ander paard iets aan doen?

Dat lijkt me niks met rangorde te maken hebben iig., dan zou die de berijder ''terug moeten pakken''.

Joyce_

KarinvdM schreef:
Tjongejonge...
Sommige paarden/pomy's kunnen enorme lastpakken zijn en hebben soms correctie nodig en dat kan nu eenmaal niet altijd met lief en braaf.

Liezel1 schreef:
apple, dat neemt niet weg dat ik dit echt misselijkmakend gedrag vind voor een mod...
er word in het andere topic duidelijk gezegd: jongens, het drama is geboren op HAW.
sorry, maar als dát niet neerbuigend klinkt...

Neerbuigend? Kom op zeg!
Daarnaast, moet een mod een heilige zijn???

Nee hoor, heilig hoeft van mij niet. Maar een mod moet wel het goede voorbeeld geven, en zorgen dat de rust op bokt bewaard wordt. Natuurlijk hoeven er ook niet altijd foto's geplaatst te worden van paarden die tiptop in orde zijn, maar als je déze foto's plaatst, en dan ook nog met de opermking: 'Eindelijk wordt hij eens aangepakt', kun je commentaar verwachten.
En dan daarbij ook nog het pennygebeuren betrekken bij een mód, nee sorry

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:00

Alleen de titel al.....

Anoniem

Volgens mij gaat dit topic niet over hoe het gedrag van een mod moet zijn.....

lesilla

Sanniejj schreef:
Alleen de titel al.....

En dit zinnetje draagt bij hoe?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:01

x_Marr, je moet wel lezen, als je dat niet doet, snap j er helemaal niks van.
Quellian, ik heb er hier wel zoeen staan. Je hebt er types bij, die zijn net ff sterker van karakter. Dan kun je 2 dingen doen, verkopen of ermee leren omgaan.

JuuLePuuL

Dit is geen rellen: iedereen plaatst een reactie in het begin met opbouwende kritiek. Daar is niet iedereen het mee eens dus krijg je een heen-en-weer gediscusieer waarbij het uiteindelijk niet meer over de aanleiding van het topic gaat. Dit is niet vermijdbaar, OF gewoon die foto's niet plaatsen.

En NH hoeft niet lief en braaf en 'koetsjiekoetsjie' te zijn, ook dat is consequent! Het is een andere manier van benaderen. “Natural Horsmanship” is die attitude / basishouding van een mens jegens zijn/haar paard, waarbij de mens de natuurlijke afkomst van het paard en de natuurlijke gedragingen van het paard ten diepste respecteert en waarbij een persoon binnen de communicatie tussen mens en paard er voortdurend naar streeft het natuurlijke gedrag van het paard primair centraal te stellen en van daaruit zijn/haar eigen handelen zoveel mogelijk op het oorspronkelijke, natuurlijke gedrag van het paard probeert af te stemmen”.
Laatst bijgewerkt door JuuLePuuL op 04-07-07 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanted2003

Billy schreef:
Wanted2003 schreef:
Nou aan dit soort praktijken lijkt me dat eigenaar én pony weinig plezier eraan beleven

Tsja, het kan niet altijd feest zijn. Ik heb ook wel eens vreselijke problemen met mn paard gehad in het verleden, maar nu die overwonnen zijn, zijn we echt een team. We rijden geen deuk in een pakkie boter, maar we hebben een hoop lol met elkaar. Dat had ik allemaal gemist als ik Bill bij de eerste keer problemen gelijk verkocht had.

Tuurlijk heeft iedereen problemen met zijn paard, maar mag toch aannemen dat jij jouw paard wél consequent behandeld hebt en het zelf opgelost hebt? In dit geval geeft de eigenaar dan wel een geldige reden waarom zij hem zelf niet aanpakt, maar in principe vind ik dat een ruiter een obstakel altijd zelf moet oplossen. Als dat niet kan, moet het consequent gebeuren door een ander, maar wat hier op foto's getoond word vind ik niet consequent, en kan me niet voorstellen dat de pony door dit getouwtrek beter word voor de eigenaresse

050206051012

Billy schreef:
Wanted2003 schreef:

Maar het ligt er ook aan op wat voor manier je een paard aanpakt.

Met mijn pony heb ik ook gezeur en gemiep gehad hoor, maar ik ben meer van het negeren dan van het straffen, is de lol er ook snel af. Ook ik heb er regelmatig aan gedacht om hem te verkopen, was ik hem helemaal zat. Inmiddels heb ik hem 7 jaar en doet hij alles voor me, zonder morren. Hij heeft natuurlijk ook inmiddels de puberteit achter zich gelaten en de hormonen zullen inmiddels wel verdampt zijn (was klophengst). Maar ieder paard heeft zulke wurg-buien tijdens de puberteit, het is maar net op welke manier je het oplost. En ja, dat blijkt per persoon te verschillen...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:02

Je hebt een mooi paard Vork

Echt bokt dit he, 11 pagina's met hetzelfde commentaar. De ideale situatie is natuurlijk een mooi ontspannen paard dat vanachter naar voren wordt gereden, precies op de loodlijn, ontspanning straaaaalt er vanaf, blablabla. Maaarr ik geloof de TS echt wel, als ze zegt dat t bij dit paard gewoon niet zo werkt. De instructrice heeft genoeg ervaring en verstand om dit paard te rijden op de manier die zij het beste vindt, in dit geval. Dat het er even niet zo fijn uitziet, ben ik met iedereen eens. Maar wie weet loopt dit paard over 3 maand wél heerlijk ontspannen en was dit gewoon een fase waar ie even doorheen moest. Niet elk paard is hetzelfde. .

Duss .. ik ben heel benieuwd naar nieuwe foto's, waar t beter gaat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:02

Wat heeft NH/Grondwerk voor nu als het dier in de hand braaf is en dit alleen onder het zadel doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:03

Precies Rk, zo een heb ik er dus ook. En lichamelijk niks mis mee

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:04

wat een gezeur allemaal!!

Het is hetzelfde als de NF pony die ik rijdt. Soms komt lorainne langs, die stapt erop en laat hem weten dat hij toch echt aan het werk moet! dan zie je ook dat het eerst een discussie tussen hun 2 is, maar later de pony wel flink met de oren erop en super gaat sjouwen! Sommige moeten eens op hun plaats worden gezet en als het niet anders kan?!

menig bokker formuleert het hier alsof de pony zwaar wordt mishandeld. Begrijpelijk als je het er niet mee eens bent, maar dat jullie het moderator verhaal enz erbij gaan halen vindt ik ook wel heel erg laag. maarja bokt, keep on going Slapen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:04

faye schreef:
Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor. Ik weet wel degelijk dat niet elk paard eerlijk is. Ook bij paarden zitten er rotkarakters bij. Misschien heb jij wel gewoon mazzel gehad met je paarden. Dat is alleen maar prettig voor je.

In de 30 jaar paarden, heb ik ook echt de moeilijke karakters wel gezien en meegemaakt, hoor. Dat was vaak te achterhalen, had altijd redenen. En het is de kunst te zoeken naar die redenen, zodat je er wat aan kunt doen. Een dominant paard vertrouwt de mens (of andere paarden) dus niet genoeg om het leiderschap over te dragen. Het is altijd erg interessant om uit te zoeken hoe dat komt, al is dat vaak niet mogelijk, omdat je niet altijd het hele verleden van een paard kent.

Hengsten zijn van nature vechters, kan dus ook nog zo zijn als ze gecastreerd zijn, al worden ze daar meestal een stuk relaxter van. Ik vraag me gewoon af hoe dit paard zo geworden is. Al is dat moeilijk te beoordelen, want ik ken dit paard natuurlijk niet. Ik ga niet meteen van het negatieve uit, maar probeer een paard liever eerst te begrijpen om hem dan vervolgens misschien te kunnen helpen.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:05

En dan nog misschien even iets anders, in het begin van het topic word gepraat over een instructrice die meer bereikt heeft dan 99% van de bokkers hier. Maar hoe kan dat gecontroleerd worden? Wij weten vrij weinig van elkaar hier op bokt en vind het nogal onnozel om zoiets te beweren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:06

YentlKG schreef:
wat een gezeur allemaal!!

Het is hetzelfde als de NF pony die ik rijdt. Soms komt lorainne langs, die stapt erop en laat hem weten dat hij toch echt aan het werk moet! dan zie je ook dat het eerst een discussie tussen hun 2 is, maar later de pony wel flink met de oren erop en super gaat sjouwen! Sommige moeten eens op hun plaats worden gezet en als het niet anders kan?!

menig bokker formuleert het hier alsof de pony zwaar wordt mishandeld. Begrijpelijk als je het er niet mee eens bent, maar dat jullie het moderator verhaal enz erbij gaan halen vindt ik ook wel heel erg laag. maarja bokt, keep on going Slapen

Ik zie niet in waarom het niet anders zou kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:06

Die bestaan er meer, aan de hand braaf en onder het zadel geleerd dat ze de baas kunnen zijn.
Heb ze op de handelsstallen ook genoeg gereden
En dan zijn mijn handjes ook niet elk moment vriendelijk.
Omdanks dat ik streef naar een zachte hand maar moet je soms idd ff laten weten dat het gezeik afgelopen is. Nu.
En dan zijn er ook weer fijne plaatjes te schieten Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:07

Ik vind het knap dat hier een hele discussie kan onstaan over een paard dat je alleen maar van een foto kent.
Belker zou echt wel weten hoe ze met het paard om moet gaan, en waarom ze dit paard zo aanpakken. Daar zullen ze echt wel een goede reden voor hebben.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:07

Myukii schreef:
Denk je nu werkelijk dat een pony twee maanden wacht om een kuddegenootje terug te pakken? Sorry hoor, maar dat is wel heel erg naïef. Er móét iets anders geweest zijn, waardoor de pony 'ineens' aangevallen heeft. Misschien was hij báng van het paard, door de vorige keer, en heeft hem daarom flink weggetrapt. Misschien had het paard weer getrapt, of gedreigd te trappen. Misschien was het een gevecht om rangorde, omdat de plaatsen nog niet goed bepaald waren..

Maar dat die pony twee maanden later het paard 'terugpakt', komt er bij mij zoiezo echt niet in. Dat is onmogelijk..

Kuddegenoot van 1.70 Haha!
dagelijks waren er kleinere schermutselingen. Het heeft alleen 2 maanden geduurd voordat hij de baas was. Zolang hij dat niet was bleef hij vechten en aanvallen. De plaatsen moesten elke dag opnieuw bepaald worden omdat een deel 's nachts op stal stond en een deel 24/7 buiten liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:07

Wanted2003 schreef:
En dan nog misschien even iets anders, in het begin van het topic word gepraat over een instructrice die meer bereikt heeft dan 99% van de bokkers hier. Maar hoe kan dat gecontroleerd worden? Wij weten vrij weinig van elkaar hier op bokt en vind het nogal onnozel om zoiets te beweren.

Niet iedereen is pas net geregistreerd....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:08

JuuLePuuL schreef:
En NH hoeft niet lief en braaf en 'koetsjiekoetsjie' te zijn, ook dat is consequent! Het is een andere manier van benaderen. “Natural Horsmanship” is die attitude / basishouding van een mens jegens zijn/haar paard, waarbij de mens de natuurlijke afkomst van het paard en de natuurlijke gedragingen van het paard ten diepste respecteert en waarbij een persoon binnen de communicatie tussen mens en paard er voortdurend naar streeft het natuurlijke gedrag van het paard primair centraal te stellen en van daaruit zijn/haar eigen handelen zoveel mogelijk op het oorspronkelijke, natuurlijke gedrag van het paard probeert af te stemmen”.

Idd JuulePuul. Ik word ook zo moe van die mensen die denken dat NH zo is. Verdiep je er eerst maar eens in, dan zou je zulke bullshit echt niet zeggen. Pffff, vermoeiend. Gaaaap

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 12:08

[quote="NadyaIk ga niet meteen van het negatieve uit, maar probeer een paard liever eerst te begrijpen om hem dan vervolgens misschien te kunnen helpen.[/quote]
Dat is in dit geval ook gedaan, maar dan nog kost het tijd om alles weer goed op de rit te krijgen. zeker omdat ik er lichamelijk niet toe instaat ben.