Western vs Dressuur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Western vs Dressuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:21

EmmaK schreef:
wij hebben dat niet geleerd in de dressuur en heb op veel verschillende stallen en maneges gereden. Ik zeg ook niet dat het niet gaat lukken met mijn Quarter alleen ik weet gewoon dat reining wel heel erg moelijk kan worden met stoppen. en hoe krijg je zo'n paard goed op de achterhand te lopen... misschien weet jij dat??
ben nu veel rechte stukken aan het rijden maar ik kan hem in de galop niet goed naar beneden rijden hij trekt dan gewoon aan de teugels en gaat gigantisch op de voorhand lopen en ik kan dan niet goed blijven zitten omdat hij dan heel hoog opgooid

Loopt hij in stap en draf wel echt goed op de achterhand? Want als het in stap en draf niet goed is, hoef je de galop niet te proberen. Alle voorbereiding daarvoor doe je eerst in stap en daarna in draf. Stimuleren van achterbeengebruik (goed onder de massa zetten) kun je met oefeningen als schouder binnenwaarts, travers en aanverwante zaken. Steeds een achterbeen extra stimuleren om onder te zetten en het daarmee sterker en soepeler maken. Want je galop komt uit de kracht en soepelheid van de achterbenen.

lovepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 15:29

haay allemaal
ik heb in totaal 10 jaar paardgereden Pling
waarvan eerst 5 jaar dressuur en nu 5 jaar western Tong uitsteken
ik vindt western toch wat meer hebbe (maar ze hebbe allebei hun goede kante)
ik sta nu op een pensioen met dressuur ik ben de enigste die western rijdt :p
heb niemand hore klage daarover hoor!!

xx prisie

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:46

Waratje schreef:
EmmaK schreef:
wij hebben dat niet geleerd in de dressuur en heb op veel verschillende stallen en maneges gereden. Ik zeg ook niet dat het niet gaat lukken met mijn Quarter alleen ik weet gewoon dat reining wel heel erg moelijk kan worden met stoppen. en hoe krijg je zo'n paard goed op de achterhand te lopen... misschien weet jij dat??
ben nu veel rechte stukken aan het rijden maar ik kan hem in de galop niet goed naar beneden rijden hij trekt dan gewoon aan de teugels en gaat gigantisch op de voorhand lopen en ik kan dan niet goed blijven zitten omdat hij dan heel hoog opgooid

Loopt hij in stap en draf wel echt goed op de achterhand? Want als het in stap en draf niet goed is, hoef je de galop niet te proberen. Alle voorbereiding daarvoor doe je eerst in stap en daarna in draf. Stimuleren van achterbeengebruik (goed onder de massa zetten) kun je met oefeningen als schouder binnenwaarts, travers en aanverwante zaken. Steeds een achterbeen extra stimuleren om onder te zetten en het daarmee sterker en soepeler maken. Want je galop komt uit de kracht en soepelheid van de achterbenen.

ja dat weet ik, in de stap en de draf word hij steeds beter. en ben ook veel rechte stukken aan het rijden in het land. alleen ik probeer hem van voren niet teveel los te laten dan duikt hij dus helemaal op de voorhand Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:00

EmmaK schreef:
ja dat weet ik, in de stap en de draf word hij steeds beter. en ben ook veel rechte stukken aan het rijden in het land. alleen ik probeer hem van voren niet teveel los te laten dan duikt hij dus helemaal op de voorhand Knipoog

Ja, dat ken ik. Ons kwartje heeft ook die neiging. Je moet hem duidelijk wat hoger instellen om zijn bovenlijn correct te pakken. Als je hem echt loslaat gaat hij hangen in zijn schouders. Voorwaarts neerwaarts is wel goed om te doen, maar dat neerwaarts moet je dan wel beperkt houden. Is wel grappig, want mijn eigen merrie moet ik altijd maar naar beneden werken, dat is een druktemakertje die de kop er enorm opzet en dan de rug wegdrukt. Een heel andere insteek voor dezelfde rijtechnische opgave: het paard netjes over de rug laten lopen. Erg leerzaam om het vanuit beide perspectieven te doen Haha!

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:57

ja inderdaad. die van mij is ook een druktemaker en als hij wat ziet is het weer moeilijk om hem bij de les te houden haha bedankt voor de tip!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:18

Dat neerwaarts moeten wij bij onze draver ook beperkt houden, dat doet ze meer dan goed, maar dat rond maken van die bovenlijn moeten we idd ook meer aan werken.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:24

Ik heb topic doorgelezen, toch nog een grote vraag:

Wát zijn nou de échte verschillenden tussen Dressuur en Western met omgang, rijden en trainen?
Ik wil geen discussie openen, gewoon een antwoord. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:38

LilianR schreef:
Ik heb topic doorgelezen, toch nog een grote vraag:

Wát zijn nou de échte verschillenden tussen Dressuur en Western met omgang, rijden en trainen?
Ik wil geen discussie openen, gewoon een antwoord. Lachen

*Echte* verschillen? Die zijn niet noemenswaard Knipoog
Verschillen zitten in het gebruikte harnachement, het taalgebruik en het gewenste "plaatje". Overeenkomsten zijn er echter volop: er zijn in beide takken van sport veel "plaatjesjagers" die rukken, plukken, "hulpmiddelen" gebruiken en niet weten wat een goed ondertredende achterhand nu feitelijk is en daarnaast de mensen die wel weten hoe het moet en dat ook doen, met als resultaat een goed over de rug lopend paard dat de opdrachten die gevraagd worden moeiteloos uit kan voeren. Waar die opdrachten uit bestaan, is niet van belang. Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:08

Het standaardlijstje voor elke vorm van sport met paarden:
1. Ontspanning
2. Aanleuning
3. Recht richten
4. Verzamelen
5. Oprichting

Het verschil tussen Engels en Western is dat bij Western punt 5 niet aan de orde is. Wij houden van een lage halshouding waarbij de basis van de oren (poll) niet boven de schoft mag uitkomen, wel moet wordt het hoofd licht voor de loodlijn blijven.

Er zijn er niet veel die punt 4 halen via 1, 2 en 3 en dus idd die langere teugel kunnen laten zien terwijl het paard in frame blijft lopen.
Sommigen beginnen bij 2, slaan 3 en 4 over en hopen 5 net te voorkomen Knipoog
Maar dat zal in Engels niet anders zijn.

Western is er zelf ook nog niet helemaal uit dát er eigenlijk maar zo weinig verschillen zijn. Dat is dan ook regelmatig voer voor discussies Lachen
Vooral veel trainers/lesgevers vallen dan ook onder dit lijstje:
The Easy Stop

DubbelDun schreef:
Hoe zat het ook weer:
-Onbewust Bekwaam
-Onbewust Onbekwaam
-Bewust Bekwaam
-Bewust Onbekwaam

Take your pick Cool

Maar ook dát zal in Engels niet anders zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:05

DubbelDun schreef:
Maar ook dát zal in Engels niet anders zijn.

Inderdaad, waarmee de overeenkomsten toch erg groot worden...... Haha!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:47

[quote="Solvej"
Je kunt geen appels met peren vergelijken.. [/quote]

Idd. Ligt ook aan de bouw van t paard. Westernpaarden zijn anders gebouwd, waardoor de achterhand makkelijker onderschuift, ze meer wendbaar zijn etc. Zo is een draver geschikt voor de drafsport en een tuiger voor de kar. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Je kunt dus niet zomaar zeggen dat de ene discipline beter is (voor het paard) dan de andere)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:00

Babootje schreef:
Ligt ook aan de bouw van t paard. Westernpaarden zijn anders gebouwd, waardoor de achterhand makkelijker onderschuift, ze meer wendbaar zijn etc. Zo is een draver geschikt voor de drafsport en een tuiger voor de kar. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Je kunt dus niet zomaar zeggen dat de ene discipline beter is (voor het paard) dan de andere)

Moet je me toch eens wijzen hoe ons kwartje zijn achterhand "gemakkelijker" onderschuift dan mijn HTK, hij is namelijk een tikkie overbouwd, net als veel rasgenoten hier in NL terwijl mijn HTK dat dus niet is. Wat betreft wendbaar wint mijn HTK ook ruimschoots en daarbij heeft ze ook degelijker pootjes. Enige echte voordeel dat het kwartje heeft is dat hij veel minder in discussie gaat met de ruiter Haha!

sultannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:01

Is het waar dat western paarden een extra spier achter hebben?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:01

sultannetje schreef:
Is het waar dat western paarden een extra spier achter hebben?

Nee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:12

Babootje schreef:
Ligt ook aan de bouw van t paard. Westernpaarden zijn anders gebouwd, waardoor de achterhand makkelijker onderschuift, ze meer wendbaar zijn etc. Zo is een draver geschikt voor de drafsport en een tuiger voor de kar. (Uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Je kunt dus niet zomaar zeggen dat de ene discipline beter is (voor het paard) dan de andere)
Waratje schreef:
Moet je me toch eens wijzen hoe ons kwartje zijn achterhand "gemakkelijker" onderschuift dan mijn HTK, hij is namelijk een tikkie overbouwd, net als veel rasgenoten hier in NL terwijl mijn HTK dat dus niet is. Wat betreft wendbaar wint mijn HTK ook ruimschoots en daarbij heeft ze ook degelijker pootjes. Enige echte voordeel dat het kwartje heeft is dat hij veel minder in discussie gaat met de ruiter Haha!
Het enige wat ik me kan bedenken waarom QPA's makkelijker de achterhand onder kunnen schuiven is dat sommigen onderstandig zijn.
IMO is dit een conformatiefout, maar de reiners schijnen het als een voordeel te zien vanwege de slidings.

QPA's hebben niet meer spieren qua aantal, alleen qua hoeveelheid/grootte. Dus waar anderen jaren voor moeten trainen om ze erop te krijgen, krijgen de meeste QPA's ze bij de geboorte gratis mee Haha!

panni199

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:17

mijn dochter rijd sinds kort western met haar shetlander en dit vinden zowel zij als de pony helemaal super t is gewoon veel relaxter niet meer z on schop dan, sla dan les maar gewoon veel mondcommando s en zithoudingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:18

Heb je eerst gewoon verkeerde engelse les geahd Lachen

Als ik in een schop sla les terecht kom ben ik binnen 5 min weg Lachen

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:20

ik weet het niet, sommige dingen van western vind ik wel leuk, maar sommige zien er wel een beetje te hard uit.
geef mij maar dressuur om te rijden en western om te kijken Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:38

@xje_kim : ben ik benieuwd waar je bent wezen kijken.
En wat is er leuk aan om naar te kijken als je het zo hard vind??

panni199

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 06:22

runningkawa schreef:
Heb je eerst gewoon verkeerde engelse les geahd Lachen

Als ik in een schop sla les terecht kom ben ik binnen 5 min weg Lachen

misschien wel ja maar in ieder geval gaat t nu stukken beter met ze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:47

En Dat is natuurlijk super Ja

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:51

Ik doe het allebei Lachen
Western is zo .. vrij.. En dressuur moet je meer letten op houding enz. Zal ook wel zo bij western zijn, maar is toch anders. Maar ook qua achtergrond heeft western iets heel anders dan dressuur. Western is weer van cowboys waar je aan denkt en dressuur weer aan de grand prix ruiters Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 09:08

@Marilyn_ : juist om dat mis-idee nemen veel mensen een westernzadel 'erbij' voor een buitenritje of stappen over op westernrijden om er naderhand achter te komen dat als je het goed wilt doen het net zo moeilijk en 'niet-vrij' is als engels.

Wat iedereen ziet is het eindplaatje; losse teugels en een lekker loslopend paard. Wat men niet ziet is de moeilijke weg er naar toe.
Dus eindigen veel 'western'ruiters met een paard wat weliswaar met een los teugeltje loopt, maar ook giga op de voorhand loopt.

De juiste houding is bij western minstens zo belangrijk. Een ruiter die onderuit gezakt met de benen naar voren in zijn zadel hangt is NIET de manier.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:48

DubbelDun schreef:
@Marilyn_ : juist om dat mis-idee nemen veel mensen een westernzadel 'erbij' voor een buitenritje of stappen over op westernrijden om er naderhand achter te komen dat als je het goed wilt doen het net zo moeilijk en 'niet-vrij' is als engels.

Waarvoor heb ik het mis? Ik weet toch hartstikke goed dat je er niet zomaar komt. Maar het ziet er vrijer uit. En ik doe het allebei, dus geen van beide vind ik slecht (voor het geval dat het zo bij jou overkwam Knipoog ) .
Engels is ook vrij, maar anders. En is het erg dat mensen dan een westernzadel kopen? Je kan toch ook gewoon voor recreatie een westernzadel nemen? Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 14:57

Volgens mij bedoelde ze niet dat je het mis had, maar het gene wat veel mensen missen in het engels rijden, waardoor ze western erbij doen. Snap?

Ik rijd normaal gesproken engels. Ik heb meer het controle gevoel dan, maar western is gewoon moeilijk en gaaf om te doen. Ik rijd deze zomer een Argentijnse Criollo een paar keer per week, ook western zadel etc, maar dat is alleen buiten rijden. Wel leuk om een beetje aan te wennen, maar ik zou niet echt zeg maar reigning of barrel race te doen. Gaat een beetje te hard in dat grote zadel Tong uitsteken Misschien moet ik nog een beetje wennen Knipoog

Mijn nichtje deed trouwens in Amerika mee met haar paard met barrel races. Zij was best goed! Dat is pas western Tong uitsteken