Monty snapt Anky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Monty snapt Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:27

yarrah schreef:
Nadya, ik begrijp best dat jij graag ziet dat sportpaarden natuurlijk gehouden moeten worden. Maar er zit ook een een kanttekening aan. In sportpaarden word enorm veel geld in gestoken. Er word niet moeilijk gedaan om een 1000 euro meer of minder. Om zoveel risico's te vermijden worden de paarden dan in jouw ogen niet natuurlijk gehouden. Maar een sportpaard van een paar ton zet je niet in een kudde. Als je een goed paard hebt, dan heb je meer verplichtingen dan alleen, maar gezellig rijden, maar je moet ook presteren. Er zijn teveel mensen die naar je kijken, je fans, je sponsoren, je trainer, de pers e.d. En die verwachten ook wat van je. Je kunt niet meer verkopen dat je een keertje niet kunt rijden, omdat je paard een (domme) blessure in het land heeft opgelopen. Je word op die manier gedwongen om je paard anders te houden. En er zijn genoeg andere oplossingen 2x per dag rijden/trainen, stapmolens, wandelen om je paard in optimale conditie te houden. Bonfire heeft Anky naar de top gebracht en word daar nu voor beloond. Ik ben er van overtuigd dat Salinero en Painted Black deze beloning ook krijgen. Ook toppaarden van Tineke Bartels die ondertussen al richting de 30 lopen hebben deze beloning gekregen. Deze paarden hebben aan hun plicht voldaan en hebben recht op een goede beloning.
Dit goede voorbeeld van Anky en Tineke mag wel eens meer in de landelijke pers naar voren komen.
Hopelijk gaan meer mensen dit volgen (want dat gebeurd in mijn ogen veel te weining). Anky en Tineke hebben een voorbeeldfunctie maar om een of ander reden is het grote publiek hier blind voor.

Nee Yarrah, je begrijpt me helaas toch verkeerd. Ik hou mijn eigen paard zo natuurlijk mogelijk, maar ik snap best dat een sportpaard niet op die manier gehouden kan worden. Ik pleit alleen maar voor wat meer weidegang, wat meer een paardenleven (beweging, grazen, sociale contacten) voor zo'n (top)sportpaard. En helaas wordt niet elk topsportpaard 30, dus waarom mag zo'n dier op jongere leeftijd niet wat meer genieten van het gewoon paard zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:30

En Anky houdt haar paarden echt niet natuurlijk, zeker niet vergeleken met mijn eigen situatie. Clown
Voor alle duidelijkheid; dat hoeft ook niet, maar paarden wat meer paard laten zijn is het enige wat ik graag zou willen voor ALLE sportpaarden, dus niet alleen die van Anky.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:32

Niemand houd zijn paard natuurlijk Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:38

katiavl schreef:

Nope Pling

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:40

Dit stukje vond ik tijdens googl-en:

Als het gaat om paarden en de omgang met paarden behoor je tot de wereldtop. Wat weet een paardenfluisteraar niet dat jij wél weet?
van grunsven: Ik geloof niet zo in paardenfluisteraars. Ik heb de film in de bioscoop gezien, samen met Sjef. Wij hebben niets van Robert Redford kunnen leren, hoor. Ik fluister nooit met mijn paarden, ik praat gewóón. En ja, ik heb óók de tijd en het geduld om twee uur lang op een paard te zitten om hem langs een bloempje te laten gaan. Het is zo’n hype. Al kan het natuurlijk nooit kwaad om mensen te vertellen hoe je goed met dieren omgaat. Gevóél voor paarden, dat is heel belangrijk.

Ik weet alleen niet helemaal of het onntoppic is, alhoewel Monty ook fluisteraar is.....

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:42

lachwekkend *LOL*

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:44

Hoop dat monty dat niet leest ROFL straks is de liefde gedaan Scheve mond

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:49

Lekker nuchter. Haha!

Wed dat Monty er om zou kunnen lachen.
Dat is in de eerste plaats een doorgewinterde paardenman. En een goede omdat hij gevoel heeft voor een paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:14

katiavl schreef:

Maar waar doel je nou op? Je kunt je paard zo natuurlijk mogelijk houden of niet? Zijn er geen verschillen dan?
Je mag hier niet zeggen dat paarden 24/7 op stal staan, maar wel zeggen dat niemand zijn paard natuurlijk houdt. Verward
Mijn eigen paard wordt hoe dan ook een stuk natuurlijker gehouden dan die paarden van Anky. Of niet dan?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:16

Monty vind zichzelf ook geen paardenfluisteraar geloof ik... idd gewoon iemand met gevoel voor paarden en de omgang met paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:17

Ik heb Robert Redfort ook niet met dat paard zien fluisteren in die film trouwens, jullie wel? Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:32

Maar goed wel of niet buiten, wel of niet natuurlijk paarden houden. Het is wel offtopic, het gaat inmiddels meer over het wel of niet 24 uur per dag op stal staan Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:05

K heb zo'n leuke poster van Bonfire met die shet en volle galop, heerlijk om te zien Haha!
(Moest ik ff kwijt)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:56

sanne83 schreef:
daar wordt een paard nou echt happy van... eerste noodzaak in een paardenleven: douchen en een solarium Clown
Het is echt allang bewezen dat de noodzakelijke behoeften van een paard 24 uur gezelschap, ruwvoer en beweging zijn, voor mentale en fysieke gezondheid.
verder vind ik dat artikel erg vermakelijk: ga nooit met één lijn longeren, heel slecht Clown

Ze hebben in elk geval 24uur leven om zich heen? Is dat ook niet een vorm van gezelschap?

Ruwvoer en beweging die zijn toch aanwezig?

Snap je punt niet echt.. Daarnaast is longeren met 1 lijn duidelijk slecht voor je paard... Dat je hier om lacht zegt mij al genoeg over je kennis op paarden gebied Gestoord

Norway_girl schreef:
Ik weet alleen niet helemaal of het onntoppic is, alhoewel Monty ook fluisteraar is.....

Hmm Monty is geen fluisteraar , sterker nog hij vind het niet leuk om zo genoemd te worden. Ziet iemand hem wel eens fluisteren dan? ? Nee.. de taal die bedoelt wordt is Equus, en dat is een taal met je lichaam en niet met fluisteren Lachen
Laatst bijgewerkt door Megan_ op 19-04-07 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:22

Norway_girl schreef:
Dit stukje vond ik tijdens googl-en:

Als het gaat om paarden en de omgang met paarden behoor je tot de wereldtop. Wat weet een paardenfluisteraar niet dat jij wél weet?
van grunsven: Ik geloof niet zo in paardenfluisteraars. Ik heb de film in de bioscoop gezien, samen met Sjef. Wij hebben niets van Robert Redford kunnen leren, hoor. Ik fluister nooit met mijn paarden, ik praat gewóón. En ja, ik heb óók de tijd en het geduld om twee uur lang op een paard te zitten om hem langs een bloempje te laten gaan. Het is zo’n hype. Al kan het natuurlijk nooit kwaad om mensen te vertellen hoe je goed met dieren omgaat. Gevóél voor paarden, dat is heel belangrijk.

Laat hij nou zelf juist zeggen dat hij géén paardenfluisteraar is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:34

Ik vind het wel een strakke tekst van Anky. Ik hou ervan als mensen op een nuchtere manier met dieren omgaan... Luister maar eens naar paardenboeren... dat zijn geen fluisteraars, die voeden paarden gewoon ouderwets op. Gewoon op een nuchtere manier met ze omgaan... en een heleboel geduld hebben, daar heeft een dier het meeste aan.

@ horseyfries: Mss dat Monty daarom bij Anky was? Tong uitsteken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:19

Megantjuh schreef:
Snap je punt niet echt.. Daarnaast is longeren met 1 lijn duidelijk slecht voor je paard... Dat je hier om lacht zegt mij al genoeg over je kennis op paarden gebied Gestoord

Ik weet niet precies wat jou reden is, maar in het artikel staat dat longeren met één lijn slecht is omdat het paard voordurend naar buiten kijkt, dus beter met passoa of dubbele lijnen..
mijn conclusie is dat hij dan gewoon niet kan longeren Haha! , misschien toch nog eens verder kijken dan de join-up Schijnheilig
die opmerking van anky over paardenfluisteraars is helemaal hilarisch Haha!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 06:19

sanne83 schreef:
Megantjuh schreef:

Ik weet niet precies wat jou reden is, maar in het artikel staat dat longeren met één lijn slecht is omdat het paard voordurend naar buiten kijkt, dus beter met passoa of dubbele lijnen..
mijn conclusie is dat hij dan gewoon niet kan longeren Haha! , misschien toch nog eens verder kijken dan de join-up Schijnheilig
die opmerking van anky over paardenfluisteraars is helemaal hilarisch Haha!

Sorry maar zo hilarisch is het op zich niet.. (vindt ik) Kan je uitleggen waarom je dat hilarisch vindt? Het is toch gewoon haar mening..?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 06:29

Monty heeft het gedrag van de dieren bestudeert.. Hoe geeft een paard aan dat hij met je akkoord gaan? Wanneer kan ik dat gedrag bereiken en hoe? En dat alles op een vriendelijke manier.

Daar gaat het eigenlijk om. Wat hij wil, is samenwerken! En niet tegenwerken. Zijn doel om de wereld beter voor paarden te maken vind ik ook erg nobel Ja

Van zulk soort mensen kunnen veel paardeneigenaren nog een heleboel leren! Sommigen gaan al de mist in bij ogenschijnlijk simpele opdrachten als het paard uit de wei halen of van stal.

@Nadya: ik snap wel dat je pleit voor meer weidegang. Maar uitspraken als "dat is mijn wereldje niet" en "ik ben nog nooit bij Anky op stal geweest" maken je niet echt geloofwaardig als je beweert te weten waar je het over hebt.

Verdiep je eerst eens in "dat wereldje" bijvoorbeeld. Dat is wel het minste wat je kunt doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:39

Pletje123 schreef:
@Nadya: ik snap wel dat je pleit voor meer weidegang. Maar uitspraken als "dat is mijn wereldje niet" en "ik ben nog nooit bij Anky op stal geweest" maken je niet echt geloofwaardig als je beweert te weten waar je het over hebt.

Verdiep je eerst eens in "dat wereldje" bijvoorbeeld. Dat is wel het minste wat je kunt doen.

Volgens mij heb ik het al minstens 2x gezegd hier: VROEGAH heb ik zelf wel te maken gehad met sportpaarden (zowel dressuur als springen). Toen wilde ik nog wedstrijden gaan doen (springen). Maar na een aantal jaar, ben ik er uit gestapt, omdat het inderdaad mijn wereldje niet is. Ik ben destijds zelfs helemaal met de paarden gestopt, vond er qua wereldje niets meer aan en de manier van omgang met paarden lag mij gewoon niet (het lag in elk geval niet aan de paarden Knipoog ). Ik heb me toen ik mijn paardenliefde weer oppakte, meer op andere zaken gericht uiteindelijk, past gewoon meer bij mij als mens (paardengedrag, het natuurlijk houden van paarden, freestyling, centered riding). Daarbij hebben wij in ons dorp gigantisch veel sportpaarden en mensen die wel gericht aan wedstrijden doen. Je ziet hier zowat alle disciplines in het dorp en omgeving. En dat 'wereldje' is hier maar klein, hoor.

Ben jij trouwens wel persoonlijk bij Anky geweest dan? Ik weet niet meer dan dat ik wel eens lees of zie op TV. Maar jij bent dus wel bij haar geweest. Verward

Als ik echt niets van dat wereldje had geweten, had ik er echt niets over gezegd. Want zo zit ik wel in elkaar.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:37

Citaat:
Als ik echt niets van dat wereldje had geweten, had ik er echt niets over gezegd. Want zo zit ik wel in elkaar.

Dus wilde je zeggen dat wij er niets van afweten? Van dat "wereldje"......

Je bent niet de enige hier op dit toppic die, veel van paarden afweet naar mijn weten.....

Ik ben zelf ook niet bij Anky op stal geweest, maar ik verkondig niet dat ze haar paarden op een niet natuurvriendelijke marnier houd. Dus als straks blijkt dat dit allemaal bullshit is heb ik geen valse konclusie getrokken. En idemdito, als ze wel slecht met haar paarden om zou gaan, want tuurlijk mogen ze wel meer weidegang als ze dat niet zouden krijgen, maar wie zegt hier dat ze dat "niet" krijgen dan? Want waarom zou Bonfire anders buiten staan...als ze zo slecht is voor haar paarden zet ze de oude en jonge paarden echt niet buiten.
Hoe dan ook en of het je wereldje is of niet, leer ermee leven, want ja echt iets eraan doen doe je toch niet......

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:48

Anky fan dagen, verder niks persoonlijk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:56

Norway_girl schreef:

Je bent niet de enige hier op dit toppic die, veel van paarden afweet naar mijn weten.....

Ik ben zelf ook niet bij Anky op stal geweest, maar ik verkondig niet dat ze haar paarden op een niet natuurvriendelijke marnier houd. Dus als straks blijkt dat dit allemaal bullshit is heb ik geen valse konclusie getrokken. En idemdito, als ze wel slecht met haar paarden om zou gaan, want tuurlijk mogen ze wel meer weidegang als ze dat niet zouden krijgen, maar wie zegt hier dat ze dat "niet" krijgen dan? Want waarom zou Bonfire anders buiten staan...als ze zo slecht is voor haar paarden zet ze de oude en jonge paarden echt niet buiten.
Hoe dan ook en of het je wereldje is of niet, leer ermee leven, want ja echt iets eraan doen doe je toch niet......

Wat doe jij negatief, zeg. Doe even normaal graag. Ik beweer helemaal niet dat jij of jullie niets van paarden afweten? Hoe verzin je het? Ik ga er vanuit dat je niet voor niets op bokt zit. Clown

Ik zeg alleen maar dat als ik geen kennis had over de sport en de manieren van het houden van sportpaarden, ik niet in dit topic had gepost. Over het algemeen uit ik hier alleen maar meningen over zaken waar ik zelf iets van weet. Anders heeft het geen nut, toch? Slapen
Heel jammer dat je het zo negatief opvat.

Ik ben destijds om diverse redenen gestopt, mag ik?? Niet iedereen is of denkt hetzelfde, hoor, en ik ben paarden heel anders gaan benaderen en het bevalt me stukken beter zo. Dat er mensen met andere doelen bezig zijn met paarden, prima. Ga vooral je gang, ik heb een andere richting gekozen. Ik zeg alleen maar dat ik voor meer weidegang en 'vrijheid' ben voor topsportpaarden. En dat geldt dus ook voor de paarden die nu in de sport meelopen, dus niet alleen voor oude(re) of jonge sportpaarden.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:10

Nadya schreef:
Norway_girl schreef:

Wat doe jij negatief, zeg. Doe even normaal graag. Ik beweer helemaal niet dat jij of jullie niets van paarden afweten? Hoe verzin je het? Ik ga er vanuit dat je niet voor niets op bokt zit. Clown

Ik zeg alleen maar dat als ik geen kennis had over de sport en de manieren van het houden van sportpaarden, ik niet in dit topic had gepost. Over het algemeen uit ik hier alleen maar meningen over zaken waar ik zelf iets van weet. Anders heeft het geen nut, toch? Slapen
Heel jammer dat je het zo negatief opvat.

Ik ben destijds om diverse redenen gestopt, mag ik?? Niet iedereen is of denkt hetzelfde, hoor, en ik ben paarden heel anders gaan benaderen en het bevalt me stukken beter zo. Dat er mensen met andere doelen bezig zijn met paarden, prima. Ga vooral je gang, ik heb een andere richting gekozen. Ik zeg alleen maar dat ik voor meer weidegang en 'vrijheid' ben voor topsportpaarden. En dat geldt dus ook voor de paarden die nu in de sport meelopen, dus niet alleen voor oude(re) of jonge sportpaarden.

Ik negatief Huilen van het lachen Nou ja ik heb ook een meing net als jij die hebt Knipoog Maar laten we het gezellig houden. Misschien heb ik dat ene verkeerd heb opgefat, want dat gebeurd nog wel eens bij mij Vork Maar ik ben zeker niet negatief en respecteer jouw mening gerust wel, ik ga er alleen op in. Jammer dat jij ook zo nagatief op mijn meing ingaat......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:20

Norway_girl schreef:
Ik negatief Huilen van het lachen Nou ja ik heb ook een meing net als jij die hebt Knipoog Maar laten we het gezellig houden. Misschien heb ik dat ene verkeerd heb opgefat, want dat gebeurd nog wel eens bij mij Vork Maar ik ben zeker niet negatief en respecteer jouw mening gerust wel, ik ga er alleen op in. Jammer dat jij ook zo nagatief op mijn meing ingaat......

Ik vind het ook heel wat fijner als we het gezellig houden. Lachen
Mag ik je nog wel vragen waarom jij vindt dat ik negatief op jouw mening inga dan? Want ik geloof dat ik dat niet zo snap.... We willen toch allemaal eigenlijk wel dat alle paarden (incl. topsportpaarden) elke dag even buiten op het land staan of niet?

Ik ben inderdaad wel wat negatief over het topsportwereldje. Vooral over het houden van de paarden daarin. Is niet zo gek als je ziet welke kant ik uitgeslagen ben met mijn eigen paard, toch? Knipoog

Mijn paard is nou eenmaal een echt buitenpaard, die maak ik niet gelukkiger met een dressuurwedstrijd of een prachtige stal met een bed van dik stro er in. Dat is een feit. Maar iedereen, paard of mens, is nou eenmaal anders en heeft andere behoeften of doelen. En dat mag natuurlijk. Het gaat mij er alleen maar om dat ook topsportpaarden echt wel behoefte hebben aan weidegang en paardendingen in hun leven. Maar omdat het soms om veel geld en commercie draait, wordt er anders mee omgegaan. En dat vind ik persoonlijk geen goede zaak.
Of dat nou wel of niet reeel is, ik vind het jammer voor die paarden. En ik ben inderdaad een idealist. Tong uitsteken