Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
karijn schreef:Mee eens, sommige paarden zijn op 5 jarige leeftijd nog niet zo ver qua ontwikkeling terwijl de ruiter al wel verder is. Ik denk dat het heel erg afhangt van het paard. Sommige paarden zijn qua ontwikkeling, fysiek en mentaal, wel klaar om makkelijk een Z proef te lopen, anderen weer niet. Die hebben weer meer tijd nodig. Je moet als ruiter daar goed op letten en is het dan zo erg om pas op 8 jarige leeftijd Z te rijden? Ik vind van niet.
Wat betreft het verlies van de souplesse zoals Tineke stelt: als je de paarden dermate vast hebt gereden, is er in de basisafrichting volgens mij al iets fout gegaan.
navaja schreef:oke, maar als we het nu van de andere kant bekijken..
welke oefeningen mag welk paard op welke leeftijd, wil hij/zij zichzelf niet overbelasten?
Waar ligt dan de grens?
navaja schreef:oke, maar als we het nu van de andere kant bekijken..
welke oefeningen mag welk paard op welke leeftijd, wil hij/zij zichzelf niet overbelasten?
Waar ligt dan de grens?
runningkawa schreef:Maar juist bij die elastiekjes moet je op jonge leeftijd heel erg uitkijken dat je ze niet overbelast. Ze zijn vaak heel blessuregevoelig juist door hun lenigheid.Een elastiekje kan nu eenmaal makkelijker een bepaalde oefening dan een houte klaas
Dus daar is geen leeftijd aan te verbinden