ik heb jaren gegroomed voor ene jachtvereniging (de grootste), en ken het wereldje dus wel.
de paarden hebben wel eens wat, maar ik kom als dierenfysiotherapeut meer geflipte en geblesseerde (door eenzijdige arbeid) dressuurpaarden tegen, dan zielige jachtpaarden. ze kunnen wel wat hebben namelijk, het zijn grote, flinke paarden (vaak Ieren).
de ruiters verdienen niet allemaal de prijs voor beste ruiter, eens. maar inderdaad: sommigen zijn al flink op leeftijd, en ik geef 't je te doen, zo'n jacht uitrijden!
ik denk dat we allemaal wel eens onbedoeld ons rijdier hinderen.
probeer ook eens te kijken naar de lol die dier en mens er samen mee hebben. ik vind dit een veel prettiger beeld, dan die sportpaarden die niet in de wei mogen (want stel je voor...) en alleen maar eenzijdige trainig krijgen, dag in dag uit hetzelfde.
die jachtpaarden moeten in het seizoen (nov.-april) 1a2xpw een jacht rijden, en voor de rest rijden de grooms buiten in het bos, of trainen ze een beetje door. het zomerseizoen in om bij te komen, en bosritten te maken als training voor het volgend seizoen. de meeste jachtruiters hebben 2 of 3 paarden, zodat ze niet iedere jacht aan de bak hoeven.
nou, valt dus allemaal wel mee, toch?
als ik paard was, en mocht kiezen: nou....