Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:32

mce schreef:
dan is het gymnasitiseren als totaal!!!

dan gelijk de vraag waarom alleen het achterbeen en niet de schouder - lees thoracic sling - deze is nodig voor de oprichting - nuttig bij de wissel -

zie nu ook weer bij de foto's in een ander topic dat de paarden niet vloeiend door het lijf kunnen, kijk even tervergelijk naar een foto van Zonic Plus,

daar wordt elke beweging vloeiend naar voren afgewerkt. simpel en alleen omdat de thoracic sling los en soepel de oprichting kan ondersteunen, in een heel natuurlijke vloeiende beweging

Gho nu zijn de wissels bij Zonic Plus nu niet de highlights(of momenteel toch nog niet), (staartzwiepen, verschil links rechts blijft toch nog goed zichtbaar)
Paard heeft een mooi silhouette en wordt knap voorgesteld en is gewoon ook een knap dier om te zien.

Ja dressuur heeft alles te maken met gymnastiseren, maar de motor blijft in dit alles toch het belangrijkste en dat is niet de schouder. Dus effectief hoe sterker je paard achter wordt, (door allerlei gymnastische oefeningen), hoe rechter je paard wordt en hoe meer schoudercontrole en dus vrijheid je ook krijgt (ook nog afhankelijk van de biomechanische mogelijkheden door de specificieke bouw van elk paard)
De thoracic sling zegt dat eigenlijk ook, alleen heb je daar de natuurlijke scheefheid meegenomen in het verhaal. een linksgebogen paard zal sneller uitvallen of strakker zijn op rechtse schouder. Maar dat heeft ook opnieuw te maken met een stuwender en dragender been, of een sterker en trager been (slapte, scheefheid, combi of ook verkeerd gereden zijn), waardoor die scheefheid vaak eerder in de schouders en vooral de hand van de ruiter opgemerkt wordt.

Dus die romp-borststabiliteit komt ook door achter sterker te maken, zodat je voor meer kan gaan bewerken. In de dressuur gaan we dan de zijgangen introduceren, schouder/kont aan de wand, wijken, schoudervoor, schouderbuiten, schouderbinnen, ren-travers, appuyementen, keertwendingen etc. Dus ja dressuur is een grote blokkendoos die je stelselmatig opbouwt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:37

bulck schreef:
mce schreef:
dan is het gymnasitiseren als totaal!!!

dan gelijk de vraag waarom alleen het achterbeen en niet de schouder - lees thoracic sling - deze is nodig voor de oprichting - nuttig bij de wissel -

zie nu ook weer bij de foto's in een ander topic dat de paarden niet vloeiend door het lijf kunnen, kijk even tervergelijk naar een foto van Zonic Plus,

daar wordt elke beweging vloeiend naar voren afgewerkt. simpel en alleen omdat de thoracic sling los en soepel de oprichting kan ondersteunen, in een heel natuurlijke vloeiende beweging

Gho nu zijn de wissels bij Zonic Plus nu niet de highlights(of momenteel toch nog niet), (staartzwiepen, verschil links rechts blijft toch nog goed zichtbaar)
Paard heeft een mooi silhouette en wordt knap voorgesteld en is gewoon ook een knap dier om te zien.

Ja dressuur heeft alles te maken met gymnastiseren, maar de motor blijft in dit alles toch het belangrijkste en dat is niet de schouder. Dus effectief hoe sterker je paard achter wordt, (door allerlei gymnastische oefeningen), hoe rechter je paard wordt en hoe meer schoudercontrole en dus vrijheid je ook krijgt (ook nog afhankelijk van de biomechanische mogelijkheden door de specificieke bouw van elk paard)
De thoracic sling zegt dat eigenlijk ook, alleen heb je daar de natuurlijke scheefheid meegenomen in het verhaal. een linksgebogen paard zal sneller uitvallen of strakker zijn op rechtse schouder. Maar dat heeft ook opnieuw te maken met een stuwender en dragender been, of een sterker en trager been (slapte, scheefheid, combi of ook verkeerd gereden zijn), waardoor die scheefheid vaak eerder in de schouders en vooral de hand van de ruiter opgemerkt wordt.

Dus die romp-borststabiliteit komt ook door achter sterker te maken, zodat je voor meer kan gaan bewerken. In de dressuur gaan we dan de zijgangen introduceren, schouder/kont aan de wand, wijken, schoudervoor, schouderbuiten, schouderbinnen, ren-travers, appuyementen, keertwendingen etc. Dus ja dressuur is een grote blokkendoos die je stelselmatig opbouwt.

maar dan wel graag voor het paard in de goede volgorde in/voor de opbouw van de spieren, voor het paard - de atleet - een logische opbouw.
Laatst bijgewerkt door mce op 21-05-25 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 11:44

Ik denk dat het daar ook het meeste aan schort, te snel stappen omhoog maken qua moeilijkheid terwijl de basis nog niet eens goed is.
Dan ga je uiteindelijk altijd ergens tegen aan lopen of nog erger gaat je paard met blessures te maken krijgen door overcompensatie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:06

Klopt snelheid, zowel letterlijk als figuurlijk, in dit verhaal is de grote boosdoener.
Maar dat hangt dus ook af van het paard, zijn bouw, leervermogen en nog belangrijker ook degene die het paard traint.
Maar alle oefeningen zijn er voor het paard te gymnastiseren en in dat opzicht ook logisch opgebouwd. Het is vaak als er aan wedstrijden wordt gedacht, dat er vaak afgeweken wordt en er proefgericht getraind/gereden gaat worden (en uiteraard komen die zichzelf vroeg of laat tegen en meestal door blessures of een duidelijke stagnatie in het groeivermogen en dus de niveau's)

En dat brengt ons ook naar het topic, want vaak zijn er dan zaken overgeslagen of onbewust/bewust ingeslopen, waardoor bvb issues met wissels ontstaan

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 14:06

Ik ben het zeker eens dat gymnastiseren, rechtrichten, de basis en tijd zeer belangrijke voorwaarden zijn. Maar ik vind ook dat er niks mis is met samen met je paard, te proberen. Een beetje ervaring is handig, maar ook ervaren ruiters komen uitdagingen tegen. Ook de leeftijd waarop je begint verschillen de meningen over. Nadat ik met mijn Z1 paard er een eeuwigheid over heb gedaan de wissels erop te krijgen heb ik altijd gedacht bij een volgend (jong) paard wacht ik niet te lang. En ook niet te moeilijk denken.Daarom noem ik het ook 'puzzelen'.
Er leiden meerdere wegen naar Rome tenslotte:)

Die tip over travers kreeg ik overigens van een lichte tour ruiter/ instructeur en die heeft daar blijkbaar wel goede ervaringen mee..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:19

lletam schreef:
Ik ben het zeker eens dat gymnastiseren, rechtrichten, de basis en tijd zeer belangrijke voorwaarden zijn. Maar ik vind ook dat er niks mis is met samen met je paard, te proberen. Een beetje ervaring is handig, maar ook ervaren ruiters komen uitdagingen tegen. Ook de leeftijd waarop je begint verschillen de meningen over. Nadat ik met mijn Z1 paard er een eeuwigheid over heb gedaan de wissels erop te krijgen heb ik altijd gedacht bij een volgend (jong) paard wacht ik niet te lang. En ook niet te moeilijk denken.Daarom noem ik het ook 'puzzelen'.
Er leiden meerdere wegen naar Rome tenslotte:)

Die tip over travers kreeg ik overigens van een lichte tour ruiter/ instructeur en die heeft daar blijkbaar wel goede ervaringen mee..

Inderdaad er zijn vele wegen die naar Rome gaan, dan nog blijft de basis die bepaald hoe "plezierig " ik naar Rome reis, de bais die voor elk paard in de eerste drie jaar onder het zadel gelegd moet kunnen worden, zou ik wensen. *D

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:24

Eens, lletam.

Als je jong paard je zomaar eventjes een wissel aanbiedt, zou je wel gek zijn als je hem niet enthousiast aanvaardt, en dan tussen alle andere, op dat moment belangrijkere items, cultiveert. ”Dank u, paard, je bent een knapperd!”

Maar als je jong paard er niet toe komt, kan je mijns inziens de wissels beter in de koelkast laten en eerst aan de echte basis werken.

Mijn vorige paard was van het eerste type. Mijn huidige van het tweede. Met zijn 12 jaar lukken de wissels nu wel. Nu nog verfijnen en dan de z2 in. ( Zoals eerder gezegd, ik ben maar een amateur, een betere ruiter zou er wel wat eerder toe gekomen zijn.)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 14:53

Ik moest in de wissels soms wel wat appuyeren (wat in zekere zin niet heel anders is dan travers). Maar dat was meer als wacht oefening dan bedoeld, want die van mij vond het wachten op 3 wissels op de diagonaal met passen ertussen soms wel erg onnodig. Dus dan op die manier kon ik haar wel nog wat bezig houden, zodat ze niet voor de zoveelste keer haar eigen feest er van bouwde en dus al 3 wissels erop hadden zitten voordat X ook nog maar in de buurt was :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 15:28

Effectief en ik denk dat daar ook de verwarring zit. Travers/renvers gaat over lichaamscontrole en reactie.
Doe je appuyeren(travers op diagonaaltje), dan heb je momentum bij het rechtrichten/omzetten (en eigenlijk kom je dan renvers aan op de wand).
In dat momentum heb je dus ook de mogelijkheid om te verspringen, juist omdat het nieuwe draagbeen daar ook de kans toekrijgt (wat niet zo is als je bvb gewoon travers aan de want zou rijden)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 19:12

Vanmiddag een brede berm + een voorwaarts paard = enkele mooi door gesprongen wissels beide kanten op. Wordt nog 's wat, deze puzzel :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:37

De aanhouder wint!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:54

Lletam, goed bezig.

Als afwisselingstraining spring ik ook nog met mijn paard (1× per 2 weken). Ook daar maken we wissels.
Maar die kan ik minder voorbereiden en zijn nog evenveel keer slordig/chaotisch/nagesprongen als dat ze goed zijn.

Als we echt dressuur rijden gaat het véél beter.

Help ik de zaak nu vooruit met die springwissels (al doende leert men) of wordt het een valkuil?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:02

Ik vind springen naast dressuur sowieso altijd goed.
Niet alleen voor de afwisseling of anders gebruiken van hun lichaam maar ook dat ze zich bewuster worden van alle 4 hun benen.

Een goede wissel met springen zit hem vaak al in de voorbereiding in de voorgaande sprong zelf. De wissel rij je niet na het neerkomen maar tijdens de sprong kijk je al naar de volgende hindernis en bereid je je paard met de houding en ondersteuning al voor voor de andere galop. Als je het pas na neerkomen doet gaat het vaak snel en wordt het wat gehaast/chaotisch. Geen idee of dit bij jou het geval is, maar dat zie je wel vaak terug komen.

Zelf heb ik nooit het idee gehad dat springen een negatieve invloed heeft, het tegendeel eigenlijk. Zelfs als het niet zo heel perfect gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:05

bulck schreef:
Effectief en ik denk dat daar ook de verwarring zit. Travers/renvers gaat over lichaamscontrole en reactie.
Doe je appuyeren(travers op diagonaaltje), dan heb je momentum bij het rechtrichten/omzetten (en eigenlijk kom je dan renvers aan op de wand).
In dat momentum heb je dus ook de mogelijkheid om te verspringen, juist omdat het nieuwe draagbeen daar ook de kans toekrijgt (wat niet zo is als je bvb gewoon travers aan de want zou rijden)

:j

En dan is het mooi op een breed zandpad om van de ene naar de andere kant te appuyeren en steeds de wissel mee te nemen.

Een wissel vanuit echte travers zie ik ook niet zo.

Lastige Koend..zijn de dressuurwissels wel goed of ervaar je daar dezelfde problemen?
Het helpt wel als het kunstje snappen, maar als ze foutief gesprongen worden of steeds nagesprongen worden kan dit wel een probleem worden.

Interessante discussie is dit geworden trouwens. :)

Even los van de discussie maar het is mij ook opgevallen dat sommige paarden van nature eigenlijk al heel makkelijk goede wissels springen en anderen bijvoorbeeld dat van nature veel minder lijken te doen. Die zitten dan als jong paard bijvoorbeeld al heel snel overkruist.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:09

koend schreef:
Lletam, goed bezig.

Als afwisselingstraining spring ik ook nog met mijn paard (1× per 2 weken). Ook daar maken we wissels.
Maar die kan ik minder voorbereiden en zijn nog evenveel keer slordig/chaotisch/nagesprongen als dat ze goed zijn.

Als we echt dressuur rijden gaat het véél beter.

Help ik de zaak nu vooruit met die springwissels (al doende leert men) of wordt het een valkuil?

Als het effectief is zoals je beschrijft en ik het lees, dan zou ik die wissels ofwel over draf vragen ofwel bewust dressuurmatig, anders wordt het een valkuil.
Genoeg springpaarden die in twee tijden springen, of met hoog kruis etc, en ansich maakt dat daar niet veel uit. Hoewel ik destijds als springruiter toch ook echt mijn paarden correct moest laten omspringen/wisselen, immers in een parcours(en zeker hoe hoger je gaat) verlies je dan minder tijd en houd je ook het ritme én dus krijg minder storingen op het pad)

Verder gaat een paard het verschil niet weten tussen dezelfde hulp in een parcours, dan als gewoon in het vlak werk. Dus naar consequentie ook wat tegenstrijdig en dus ook weinig 'bijbrengend' en vooral als het "verkeerd" gaat.
Daarnaast ga je, ook mss omdat je wel tevreden bent over de sprong, ook onbewust meer belonen of iets positief hangen aan die foute wissels.

Maar springen kan juist ook een extra motivator zijn, die je wel kan gebruiken. Vaak staan paarden toch net iets meer aan. De focus ligt ook op de sprongen en lijntjes, wat bij sommige ruiters/paarden een bepaalde druk wat weghaalt. Maar ook in een parcours heb je controle nodig, en dienen de basisvoorwaarden van galop goed te zijn ( dus activiteit achterhand, recht, doorgelaten, naar voor kunnen en terug).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 09:12

Klopt, het is zo verschillend.
Ik vond wissels altijd vrij makkelijk :')
Jam was in een contra een keer omgooien, hij sprong over, belonen en toen kende hij de wissels _O-
Hem had ik ook vanaf 3 jaar, dus kon er ook wel mee lezen en schrijven, was sowieso een heel handig paard die in alle gangen snel stabiel was en zijn lichaam altijd goed gebruikte.

Bij Cor waren de wissels een ander verhaal :+
Eigenlijk "sprong" hij ze goed soms achter eerst, maar ging daarna aan de kletter :')
Heeft wel even geduurd voordat ik het er op had zitten. Bij hem zat het vooral in verkeerd lichaamsgebruik in de galop. (Hangen vanuit de borst en onder je vandaan lopen). Dus eerst aan de basis gewerkt en de wissels laten liggen. Toen de basis goed was, waren de wissels ook geen probleem meer.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 14:50

En even los van al die voorwaarden, ik vind het ook een gevalletje dat ze eerst moeten snappen wat de bedoeling is en vervolgens ga je dat bijschaven en verfijnen. Dus dat ze dan een keer meedenken of foutjes maken (lees: een keer voor- of na springen, een bokje etc) hoort er m.i. ook een beetje bij.

Er zijn zat combinaties die de basis voor elkaar hebben en op Z niveau en hoger presteren, die nog steeds problemen uitdagingen hebben met de wissels. Omdat het paard simpelweg niet snapt wat de bedoeling is

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:17

Gisteren gesprongen, daarbij ligt bij ons de focus op een vlotte parcoursgalop, ook in de bochten.
Het ging goed, soms landt hij nog eens verkeerd en dan is mijn wissel naar links wat verder vaak slecht. Vandaar mijn post van gisteren.

Vandaag dressuur gereden en het ging echt goed. Hij stond direct aan en deed enthousiast en geconcentreerd zijn oefeningen Z1.
Tenslotte nog wat wissels goed voorbereid gereden en ze gingen echt prima. Dan snel gestopt en gelukkig afgezadeld.
Of ... het geluk van een paardenmens ;)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 18:42

Dat klinkt goed koend! Staat het Z2 debuut met potlood wellicht al op de kalender?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:06

Mja ...
Ik mankeer nog een echte, verdiende eerste plaats in de z1.
Ik won al eens, maar dat was vooral omdat het bij mijn concullega’s zwaar fout liep. Dat voelt niet als een echte overwinning.
Bovendien amuseer ik me wel in de z1. Deze zomer blijf ik gewoon.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 08:35

koend schreef:
Gisteren gesprongen, daarbij ligt bij ons de focus op een vlotte parcoursgalop, ook in de bochten.
Het ging goed, soms landt hij nog eens verkeerd en dan is mijn wissel naar links wat verder vaak slecht. Vandaar mijn post van gisteren.

Vandaag dressuur gereden en het ging echt goed. Hij stond direct aan en deed enthousiast en geconcentreerd zijn oefeningen Z1.
Tenslotte nog wat wissels goed voorbereid gereden en ze gingen echt prima. Dan snel gestopt en gelukkig afgezadeld.
Of ... het geluk van een paardenmens ;)

Ik vind dit inderdaad een heel fijn topic! Haal er iedere keer weer inspiratie uit.

Mijn dressuur instructrice is van mening dat elke verkeerd gesprongen wissel 'jammer' is voor je dressuur werk. Dus niet iets bijdraagt. Zij zou me eigenlijk ook willen aanraden om niet te wisselen tot we er echt aan verder kunnen werken.
Maar ik focus in het dagelijks leven meer op crossen en springen en de dressuur komt 'erbij'. Dus ik kan daar niet zo veel mee. Mijn merrie gooit er gewoon zelf wissels tussen als dat handig is (bos, springen, crossen). Die gaat echt niet op mij zitten wachten. Ik ben veel te traag voor haar :+
En dat ze alles zo vlug voor mij oplost is echt een geweldige kwaliteit van haar. Dus ik ga me er ook niet druk over maken. Daarnaast is ze zo vlug dat ik zelf het verschil niet voel bij een nagesprongen wissel. het is niet alsof ze als een hobbelpaard een extra wiebel maakt.
Maar ik kan me er best iets bij voorstellen dat dat niet perse bijdraagt aan mijn dressuur ambities.

Mijn compromis is nu ook dat we geen wissels springen als we echt dressuurmatig rijden (wat natuurlijk nog altijd een groot deel van onze trainingen is). Overigens kan ik dan bijvoorbeeld prima in contragalop rijden. Als ik er maar gewoon bewust naar rij. (waar je in het parcours meer functioneel let op richting, ritme en balans en niet op uitvoering an sich)
En werken we verder met leuke oefeningen uit dit topic om de voorwaarden in de tussentijd beter te krijgen.

Door een operatie bij mijn merrie afgelopen winter en drukke crossseizoenen in de zomer zijn we al eeuwig niet meer gestart op dressuurwedstrijden. Dus zijn we nog maar L1 :') Maar in de training nemen we vanaf het begin al het hele assortiment tot en met het Z mee. Gewoon omdat het kan en omdat het nuttige gymnastische oefeningen zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:01

Gho jammer voor je dressuurwerk is een foute benadering denk ik, dat is enkel het geval als je er niets mee doet of te onbewust bezig bent. Een verkeerde wissel (of elke oefening die niet goed loopt) is altijd terug te brengen naar de vereiste voorwaarden of dus het gebrek daaraan. Het is dus aan ons ruiters om bewust te rijden en te weten wat we vragen en wanneer we dingen vragen. Een vraag moet correct gesteld worden, om een mogelijks correct antwoord uit te lokken, maar ook kan er een fout antwoord volgen. Aan ons om dan te achterhalen waar die fout vandaan komt (dat is weten en begrijpen, maar vooral voelen en timing)

Op IIetam verder te gaan. Vorig jaar heb ik een paard lichte tour gereden, waar effectief heel wat mee gerommeld was op de wissels. (paniekerig gemaakt, vaak twee tijden, stress)
Ik volg dat het bij zo'n paarden een uitdaging blijft, als in de voorwaarden moeten echt voor elkaar zijn, anders kom je een serie niet door. Bij hem kon ik, en zeker in het begin dat ik hem reed, nooit gewoon denken: diagonaal op en beginnen tellen. Dat was voor de hoek zorgen dat ik hem goed achterop had, recht (vaak wilde hij al over een schouder weg), sprong/afdruk met acceptatie van het been, doorgelaten en dan kon ik pas gaan. Als ik te onbezonnen erin ging, dan had ik gegarandeerd een fout. Heb die op een kleine twee jaar van gebrekkig z2 (dus raterende wissels) naar inter I (en voor hij vertrok kon ik 7 eners springers). Nu loopt die verder met een Young rider en zijn de highlights juist de wissels.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 10:25

@koend: wat fijn dat je er geen druk oplegt en plezier eerst komt!

@polo: ik herken wel wat je zegt over dressuren vs springen en crossen. In de working equitation rijd je ook sneller en makkelijker wissels in je slalom bijvoorbeeld.
Ik vind het zelf juist wel fijn dat ik (voor mezelf!) het riedeltje van b naar z heb losgelaten en de oefeningen gebruik om te verbeteren en niet omdat ik tussen b en m travers moet kunnen laten zien.
Oa door dit topic ben ik nog meer gaan nadenken over hoe kan ik mijn paard zo voorbereiden, mentaal en fysiek, zodat bijvoorbeeld een wissel, makkelijk wordt.
Zo pakte ik laatst wat travers in galop mee op een grote volte. Niet om een pirouette te rijden of iets in die geest maar voelen, kijken en proberen: kan ik die schouders plaatsen en kan ik die achterbenen sturen.

@bulck: ik begrijp wat je zegt maar sta daar zelf een beetje anders in. Ik ben ook maar een amateur met een htk- paard die er het beste van probeert te maken. Ik merk dat ik juist bewuster wordt van mijn rijden: waarom springt 'ie een ongevraagde en of waarom sprong hij nou na? O ja, ik had de schouder onvoldoende geplaatst of mijn timing zat ernaast...Laat ik daar de volgende rit nog eens naar voelen.

Knap dat je dat paard weer op de rit hebt gekregen!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 10:42

Je zit er wel goed in hoor, want dat is wel de juiste mindset.
Maar bewuster rijden, is meer voelen (ook soms meer een vloek dan een zegen) en sleutelen.
Ik denk dat we hier allemaal amateurs zijn toch? Ik heb ook niet de perfecte dressuurpaarden, nog nooit gehad trouwens. Mijn flegmatiekere nu is een half gelders, half duits. En de anders is dan weer een hittepetit kwpn'er, met het concentratievermogen van een goudvis :D (maar het is hem vergeven met zijn 4 jaar)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 17:12

Wat grappig; mijn eerste paard was ook een heethoofd, die heeft me wel geduld geleerd. En mijn huidige is ook een halve Gelderse dus dat vergt weer een andere aanvliegroute haha