Elisa2 schreef:Nou netjes voor die leeftijd, dan zie je dus duidelijk in de proef dat hij nog wat kracht mist in de galop. Maar dat mag ook voor een paard van die leeftijd en grootte, heel normaal.
Klopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Nou netjes voor die leeftijd, dan zie je dus duidelijk in de proef dat hij nog wat kracht mist in de galop. Maar dat mag ook voor een paard van die leeftijd en grootte, heel normaal.
Elisa2 schreef:Babootje, ja ik heb er teveel ongelukken mee gezien dus zo veilig vind ik het niet.
996981 schreef:Elisa2 schreef:Nou netjes voor die leeftijd, dan zie je dus duidelijk in de proef dat hij nog wat kracht mist in de galop. Maar dat mag ook voor een paard van die leeftijd en grootte, heel normaal.
Kloptdaarom heb ik dit paard als voorbeeld genomen. Wat mij betreft kun je heel goed zien dat bij dit paard hand naar voren, langere teugel, minder ondersteuning door hand en been etc. niet gaat helpen om hem in balans te krijgen. In tegendeel
mce schreef:vanuit deze handhouding veel overgangen rijden en vanuit wendingen vanuit stap aanspringen, helpt dat?
mooi ontspannen, soms een beetje snel maar vriendelijk gereden (2e video)
996981 schreef:mce schreef:vanuit deze handhouding veel overgangen rijden en vanuit wendingen vanuit stap aanspringen, helpt dat?
mooi ontspannen, soms een beetje snel maar vriendelijk gereden (2e video)
Overgangen en schakelingen in de draf/galopdaarbij er wel op letten dat de energie die je er achter in stopt, niet van voren er weer uitvloeit. Dan wordt het paard enkel langer en langer. Dus niet uit angst om ''aan de voorkant te zitten'' geen halve ophoudingen maken als de balans verloren gaat en het paard op de voorhand wil gaan, maar het paard er steeds aan herinneren dat hij het zelf moet doen, op eigen benen (het handje vasthouden), waarna je kijkt of je het handje weer los kan laten en weer zo lang mogelijk niks doet.
Wat vind je snel aan de tweede video?Wat zie je?
Elisa2 schreef:Het is inderdaad niet de discussie maar bij het inrijden zou ik hem al helemaal niet gebruiken, te grote kans dat ze direct een nare ervaring met het bit krijgen.
mce schreef:996981 schreef:
Overgangen en schakelingen in de draf/galopdaarbij er wel op letten dat de energie die je er achter in stopt, niet van voren er weer uitvloeit. Dan wordt het paard enkel langer en langer. Dus niet uit angst om ''aan de voorkant te zitten'' geen halve ophoudingen maken als de balans verloren gaat en het paard op de voorhand wil gaan, maar het paard er steeds aan herinneren dat hij het zelf moet doen, op eigen benen (het handje vasthouden), waarna je kijkt of je het handje weer los kan laten en weer zo lang mogelijk niks doet.
Wat vind je snel aan de tweede video?Wat zie je?
beweging zou wat meer gedragener kunnen en uit de wendig de middendraf, zou ik in de hoek iets meer voorbereiden - meer impuls verzamelen op het achterbeen en dan na de wendig op de diagonaal alleen de hand iets openen zodat de impuls zijn werk kan doen en de pas kan verruimen, niet sneller
mce schreef:beweging zou wat meer gedragener kunnen en uit de wendig de middendraf, zou ik in de hoek iets meer voorbereiden - meer impuls verzamelen op het achterbeen en dan na de wendig op de diagonaal alleen de hand iets openen zodat de impuls zijn werk kan doen en de pas kan verruimen, niet sneller
Babootje schreef:Elisa2 schreef:Ja en anderen komen omhoog en klappen om, been there..hoef niks te overdrijven. Als je een slof nodig hebt met zadelmak maken weet je niet wat je doet. Dat is mijn mening, lekker net zo stellig als de openingspost.![]()
Nee dat heb ik niet gezegd. Niet met zadelmak maken.
manubres schreef:@996981 Nou, dat ziet er een stuk vriendelijker uit dan dat je hier overkomt![]()
Heel fijn gereden, kan niet anders zeggen! Chapeau!
Zo zouden er meer mogen rijden. Je ziet in de M dat je paard nog wat balans/gedragenheid mist, maar hij gaat met zoveel beweging en schwung door de baan dat is een lust voor het oog. Af en toe knikt hij mss achter de loodlijn maar dat los je mooi op en totaal geen sprake van in elkaar getrokken zijn. Hals strekken was het enige dat niet helemaal uit de verf kwam... tenminste denk dat het hals strekken was.
manubres schreef:Dat zeg ik ook helemaal niet. Ik zeg dat ik veel (top)ruiters dat wel zie doen en dat hypertonie van de halsspier niet hoort.
Bij het beleren moet je er van voor zoveel mogelijk afblijven (ik zeg niet per se losse teugel, maar geen tegenwerkende hand) en dat liet je in het eerste filmpje heel mooi zien. Bij je M proef zag ik niet dat je het paard bij elkaar reed door van voor vast te houden, dus dat zag er ook goed uit. En om nog een veer in je kont te steken: je zit er echt heel fijn op, niet te strak en heel mooi in balans en en met de beweging mee.
Wel ben ik benieuwd hoe dit paard liep in de Z? Want een paard dat zo groot beweegt lijkt me vrij moeilijk te verzamelen.
Babootje schreef:Elisa2 schreef:Ja en anderen komen omhoog en klappen om, been there..hoef niks te overdrijven. Als je een slof nodig hebt met zadelmak maken weet je niet wat je doet. Dat is mijn mening, lekker net zo stellig als de openingspost.![]()
Nee dat heb ik niet gezegd. Niet met zadelmak maken.
Elisa2 schreef:Oke dan heb ik dat verkeerd begrepen. Jij bedoeld met doorrijden dan. Ik weet dat de slof daar vaak bij gebruikt wordt maar zelf vind ik het niks. Het enige wat je ze leert is learned helpnessles omdat ze leren dat ze hun kop niet meer omhoog kunnen doen. Dwang, het heeft imo niks met goed rijden of opleiden te maken.
Elisa2 schreef:Ik begrijp je heel goed Babootje, ik ben het er alleen niet mee eens. Een handige ruiter is een paard gewoon voor als hij wilt gaan. Hoe sensibel en heet ie ook is.
Maar goed, ieder zijn eigen keuzes en ding. Ik ben er gewoon geen voorstander van.