"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:49

Dat één van mijn paarden niet door alleman gereden kan worden ligt niet aan het paard want dat is heus niet zo'n monster, is zelfs een heel leuk paard. één van de fijnste die ik ooit gehad heb. Dat ligt aan de beroerde rijkunst van de meeste ruiters. :) Hij pikt geen getrek en vastzetten van de handjes en weet je wat? Hij heeft GROOT gelijk.
Maar als een ruiter gewoon netjes rijdt, zacht is met zijn hulpen (hand en been, hij hoort je ook wel als je fluistert) dan rijd je zo met hem weg. Maar de meeste ruiters zijn niet meer zacht in hun hulpen. Zitten nog amper in balans... En ja, dan kan je er een taaie aan hebben. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:03

Ik ben de enige die niet op mijn paard kan rijden :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:21

LadyMadonna schreef:

_O- Da's pas origineel. :=

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:25

Whaha ladymadonna, daar heb ik nou ook last van. daarom heb ik hem maar in de verkoop gezet.
helaas dat vroegere pennymeisje die wile hengsten temde is uit mij verdwenen :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:07

LadyMadonna schreef:

Waarom is er nog steeds geen like button?? :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:55

Nee maar echt... Mijn instructrice rijdt m, m'n buurmeisje van 14 heeft erop gelest (incl springles) toen haar paard kreupel was, en ik durft er niet op 8)7

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 23:25

elenaMM77 schreef:
maikeltje schreef:
Ik dacht ook zo'n eenkennig paard te hebben, ze is wat apart. Maar mijn dochtertje vsn 11 heeft er van de week na lang zeuren op gereden. Ze reed er zo op weg en paard loopt beter dan bij mij. Ik ben mijn paard kwijt vrees ik. _O- _O- _O-

TJaaaaaaa maikeltje.. dan heb je het goed verprutst..
eens was je de enige die erop kan rijden en nu kan een kind er mee wegrijden..
waardeloze knol geworden.. zou vast kijken waar frikandellen gedraaid worden :j :') :j

:D

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:21

Ayasha schreef:
Dat één van mijn paarden niet door alleman gereden kan worden ligt niet aan het paard want dat is heus niet zo'n monster, is zelfs een heel leuk paard. één van de fijnste die ik ooit gehad heb. Dat ligt aan de beroerde rijkunst van de meeste ruiters. :) Hij pikt geen getrek en vastzetten van de handjes en weet je wat? Hij heeft GROOT gelijk.
Maar als een ruiter gewoon netjes rijdt, zacht is met zijn hulpen (hand en been, hij hoort je ook wel als je fluistert) dan rijd je zo met hem weg. Maar de meeste ruiters zijn niet meer zacht in hun hulpen. Zitten nog amper in balans... En ja, dan kan je er een taaie aan hebben. :)

Dat klinkt precies zoals mijn vos :) heel herkenbaar.Al is het wel een enorme bulldozer.

MStefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:38

Ik ben eigenlijk nog nooit zo'n paard tegengekomen. Moest het toch zo zijn, denk ik wel dat het paard aan een andere ruiter ook zou kunnen wennen, zal van rijstijl afhangen. Een hardehandruiter moet je niet op een paard zetten met zachte hand.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:15

Ook ik vind dit onzin. Misschien is niet iedere ruiter geschikt voor een paard, maar iedereen zou op het paard kunnen rijden..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:54

*uiteindelijk (na in sommige gevallen vertrouwen op te hebben gebouwd)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 23:01

Iedereen kan op mijn paard rijden /hobbelen. Enorm braaf dier verder.
Maar iedere ruiter geeft andere hulpen waardoor mijn paard soms wat in de war raakt en daarom laat ik er eigenlijk nooit iemand op.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:00

Oggod weer zo'n discussie :')

Ik ben van mening dat niet iedereen op een bepaald paard kan rijden. Ofja het kan wel maar of het goed gaat.. Jullie hebben je paard niet voor niks gekocht toch? En waarom hebben jullie die gekocht? Waarschijnlijk door 2 redenen: je was er verliefd op/had er een klik mee en/of (niet voor iedereen) je paard gaat voor de sport gebruikt worden en loopt fantastisch.

Dat eerste vind ik cruciaal. Als jij geen band/klik heb ben ik van mening dt het vroeg of laat flink mis gaat.

Ik heb ook een paard met een gebruiks aanwijzing. Maar zolang je die een beetje volgt gata het goed en kan ik er BIJNA iedereen opzetten. Zd hobbelt zo rond met een compleet onervaren vriendin maar laat wel n vriendin die toch echt zz-licht startrechtig is zandhappen.

Tis echt niet waarom maar daarom. Niet ieder paard is geschikt voor iedereen, daarom hebben jullie ook stuk voor stuk wel iemand die jullie niet uit kunnen staan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 06:54

@kozbi; jij pakt het andere uiterste, maar dat was de stelling niet. Paarden waar je (letterlijk) iedereen op kan zetten zijn zeldzaam. Daarom ging het om paarden die maar door één ruiter bereden zouden kunnen worden.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 18:28

Heel herkenbaar... Ze vinden een paard tegenwoordig ook snel mishandeld en verwaarloosd. Kan heus eens voorvallen. Maar in meeste gevallen is het aandachttrekkerij.
Mijn paard is ook eenkennig, maar om te zeggen dat er niemand anders kan aankomen, zeker niet! Die moet dat maar oké vinden dat anderen haar op de wei zetten etc. Gewoon jong en onervaren :)

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:03

Wat Ayasha al zegt...

Daarnaast vind ik het ook helemaal niet logisch om zomaar op een vreemd paard te stappen. Rijden op een paard vergt veel vertrouwen en voorbereiding en hoewel er veel paarden zullen zijn die het van iedereen pikken, vind ik het niet gezond om meteen te gaan rijden met een paard.

Altijd eerst grondwerk, kennismaken, vertrouwen krijgen en als dat allemaal goed zit? Dan er eens opstappen.

Waarom zou het ook nodig zijn dat Jan en allemal op je paard kan stappen? Houd het liever bij 1 a 2 personen die het paard goed kennen. Is voor iedereen het leukste en veiligste. (Juist / ook voor het paard)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:08

Die tamtam maak ik er ook niet rond. Ik stap ook zonder grondwerken op vreemde paarden. Als ik elke keer eerst drie maanden moet grondwerken kom ik nergens meer aan toe.

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:10

Haha wie zegt dat het drie maanden moet zijn? Dat zou inderdaad wel erg veel tijd kosten, zeker als het je werk is om veel verschillende paarden te rijden (voor anderen).

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:14

Mijn oude frieze verzorgpaard kon ik iedereen eigenlijk wel opzetten, heb er zelfs wel eens een van de (beperkte) kids die ik les geef erop gezet..
Paard liep altijd dr rondje wel. Stap, draf, galop, dr figuurtjes.. Maar werken? Liever niet..!
Ook mensen die echt wel beter rijden dan ik werkte ze niet voor. Enigszins eenkennig was ze dus wel, als je de tijd nam om haar écht te leren kennen (vanaf de grond), was ze geweldig!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:16

Ilethelensar schreef:
Haha wie zegt dat het drie maanden moet zijn? Dat zou inderdaad wel erg veel tijd kosten, zeker als het je werk is om veel verschillende paarden te rijden (voor anderen).

Het was maar bij wijze van spreken. Ik begin niet te grondwerken voor ik er op stap tenzij er een probleem is waardoor je er uberhaupt niet op geraakt zonder weer even het contractje te doorlopen vanaf de grond.
Maar een paard waar ik op ga omdat ie onder het rijden iets niet helemaal goed begrijpt, dat ga ik niet eerst doen grondwerken, daar stap ik gewoon op en los ik in het zadel op. Tenzij een paard getraumatiseerd is, heeft ie echt niet zoveel gedoe nodig voor ie je genoeg vertrouwd dat je er op kan. En de paarden die zo getraumatiseerd zijn dat het wel nodig is, die zijn veel zeldzamer dan bokt doet vermoeden. De meesten van die bokt "trauma"paarden zijn gewoon verwende krengen. :D

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:20

Dan zijn we het daarin misschien niet helemaal eens Ayasha! Al moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb in het 'zomaar even' rijden van andermans paarden, dus wellicht zou ik het in jouw situatie ook anders aanpakken. :j In mijn situatie is er juist altijd tijd om elkaar te leren kennen voor ik eventueel met andermans paard aan de slag zou gaan en word ik soms juist ingeschakeld bij die paarden die bij jou zo zeldzaam zijn. (Niet vaak, want het is niet mijn werk).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:28

Oh maar die heb ik er ook wel eens tussen zitten. Dat zijn dan vaak paarden die ik over neem. :) De meeste eigenaren willen die tijd die die dieren hebben er nl niet in steken. Zeker niet als ze moeten blijven betalen aan die beesten (ahja, onderhoud loopt gewoon door en dat betalen ze niet graag voor een paard dat "geen dienst doet". gevolg is wel dat ik op een gegeven moment zes paarden had. _O- Maar die zijn echt niet zo standaard. :)

Paarden die gewoon gereden worden en op wedstrijd gaan kan je gewoon opstappen zonder gedoe. :)
Die beesten hebben meestal geen vertrouwens-issues (ik zeg meestal; uitzonderingen daar gelaten.)
Een voorbeeld van eentje die volgens de eigenaar getraumatiseerd was maar die gewoon verwend was; een haflinger die je niet liet opstappen. Zodra je je voet in de beugel zette spande die op en ging ie er vandoor... Getraumatiseerd was de conclusie. Dat kon niet anders. Ik laat haar opzadelen, dier is letterlijk 10 keer terug op gehaald uit de weide door de eigenaar en toen had ze het zadel nog niet eens proberen op te leggen. Toen ze daar mee begon is ze nog eens 5 keer dat ding terug uit de weide gaan plukken.. En toen was ik het stilletjes moe. :')
Haf gepakt, haf de regels uit gelegd en opgezadeld. Toen gingen we het probleem waarvoor ze belde aanpakken, het opstappen (dat ze letterlijk 2 uur deed over opzadelen was niet eens het probleem waarvoor ze me gebeld had. :x). Voet in de beugel en daar ging Haffie... En zij stond er bij en keek hem na...
Ding was gewoon zo onbeschoft als ie hoog was. Daar ga ik echt niet mee grondwerken om vertrouwen op te bouwen, die had al meer dan genoeg zelf vertrouwen. Beetje minder vertrouwen was zelfs beter in diens geval . Die krijgt gewoon op z'n **** en daar wordt mee gewerkt. Die flauwekul houdt ie maar voor op de weide. :)

het vosje dat thuis staat is echter een heeeeel ander gevalletje... :)

het is overigens ook niet mijn werk. Maar als het paard in kwestie me aan staat en het probleem waarvoor ze me vragen me door mij oplosbaar lijkt, dan ga ik er ook wel eens mee aan de slag. :)

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:31

Leuke uitdagingen zijn dat altijd hé? Hihi en dat je op een gegeven moment 6 paarden had. _O- Heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt, lijkt me veel werk!

Ik zou in het geval van die haflinger misschien wel hetzelfde gedaan hebben: 'de regels uitleggen'. Vaak is het miscommunicatie vanuit de eigenaren. Het woord 'trauma' wordt vaak te snel en veel gebruikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:37

Da bedoel ik, deze haf was gewoon een schoft die wist dat ie het bij z'n eigenaar kon maken. Het rotte daar aan is dat je die eigenaren dan tot in den treure kan uitleggen dat ze echt strenger moeten zijn voor dat dier en duidelijkheid moeten bieden, en ze knikken ja maar als je de volgende keer daar komt merk je dat er niks veranderd is. Ja, wel, ík kon er gewoon op. De eigenaresse echter vond mij veel te streng en deed verder op haar eigen "jamaar dikke dat mag je niet" (dat was letterlijk het enige wat ze zei als ie haar halvelinge omver knalde en er vandoor ging.) manier dus die kan tot op de dag van vandaag nog steeds niks met haar "moeilijke getraumatiseerde paard" zoals zij hem omschrijft. Niks moeilijk aan, tis gewoon een profiteur. Ze heeft hem enkel gereden in de periode dat ik naar haar toe kwam en dan ook enkel als ik er bij was. Toen heeft ze het eens op haar manier geprobeerd (want ik was te streng.) zonder mij en die keer is ze er vrij hard af gegaan en ze is er nooit meer op gestapt.
Maar dat zijn dan die trauma-paarden die volgens mij ook heel veel bij bokkers rondlopen. Die zijn niet moeilijk of getraumatiseerd. Die weten gewoon niet wat van hen verwacht wordt en doen dus maar wat...

Wb de paarden; Eentje is inmiddels bij een meisje dat heel gelukkig is met haar. Die is thans ook als levensgevaarlijk gekomen. :+ Maar heeft zich ontpopt tot een betrouwbare fijne allround merrie waar je een kind op kan wegsturen. Eentje is overleden onlangs en de overige vier zijn "vaste bewoners". Dus de teller is terug op vier. De vos was normaal om te verkopen maar dat wordt een projectje van langere adem dus die wordt maar gewoon onder "vaste bewoner" gecategoriseerd en we zien wel wanneer ie klaar is en wat er dan mee gebeurt. Ik heb een eigen weide dus of er 3 of 4 staan scheelt mij al bij al niet zo heel veel in onderhoudskosten. :) (niet in de zin dat het meteen met 250 euro of meer omhoog gaat ivm stallingskosten) en kwa werk... 3 of vier bakken/hooizakken vullen is uiteindelijk ook niet zo'n verschil. ;)

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:40

Ah ja, mensen die hulp inschakelen en vervolgens niets met je advies doen. *zucht*
Wat leuk dat je een eigen weide hebt en het zo makkelijk kunt aanpakken! Ben hier nog maar net nieuw dus ik vind het leuk om verhalen te horen. Zelf heb ik ook erg lang paarden 'aan huis' gehad maar inmiddels niet meer en inmiddels ben ik er sowieso niet meer zo actief mee bezig. Maar het blijft natuurlijk een dingetje.. :) Altijd kriebels als ik paarden zie, hoor of ruik!