Dressuurtechniek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 12:40

Haha! Nou je het zegt, had je jeuk Candidat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:37

niemand meer over mijn dressuur kunsten Tong uitsteken

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:49

En over die van mij Schijnheilig

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:55

flair schreef:
:D Nou je het zegt, had je jeuk Candidat?

o jee, ik pies in mijn broek hoor Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:46

Ik heb nu de helft van alle foto's bekeken en vind ze erg interessant om te zien, vooral om de verschillende rijstijlen met elkaar te kunnen vergeljiken.

Wat me echter bij bijna alle foto's opvalt, is dat bijna overal het paard zijn nek net als hoogste punt heeft. Terwijl dat toch het doel is in een dressuurpaard: een houding waarbij uit een actieve achterhand de voorhand omhoog komt zodat de nek het hoogste punt vormt.

En om geen verwarring te veroorzaken: de nek zit in feite direct achter de oren van het paard, dus niet een of meer handbreedtes daarachter. Op deze foto's zie je dat de derde halswervel steeds het hoogste punt is. Paarden die in deze wervel extreem afbuigen hebben een valse knik. Zo extreem zie ik ze hier niet, maar ik heb nog geen enkele foto voorbij zien komen van een paard dat met een halshouding volgens het klassieke dressuurboekje gereden wordt:

-Neusje op/voor de loodlijn (afhankelijk van zijn africhtingsgraad: ervoor is voor onervaren beesten)
-Hals horizontaal (voor voorwaarts-neerwaarts en jonge paarden) of hoger ingesteld
-Waarbij de nek (dus de manenkam direct achter de oorbasis) het hoogste punt van de hals vormt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:54

beetje ver weg maar goed:

Raimaer L1 (laatste keer, volgende keer L2)

Raimaer met dressuur:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en ja ik steek mijn benen naar voren en kijk in zijn nek Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 14:57

xyutu:

Ik denk dat je er aan voorbij gaat dat er een hele hoop werk in een paard zit voor je hem daadwerkelijk op die manier kunt voorstellen...

De hoofdhouding zegt mij persoonlijk dus eigenlijk heel erg weinig. Als je je paard op een gegeven moment wat verder opgeleid hebt kun je dat hoofd overal naartoe rijden waar je het maar hebben wilt. Ik vind het in de fase waar het gros van de paarden hier getoond wordt veel belangrijker of het paard fijn in balans op zijn eigen benen loopt dan of de nek nou wel of niet het hoogste punt is.

Valse knik: daar is pas sprake van als ook de aanleuning volledig weg is. Zo'n paard is achter het bit en achter het been. Een paard dat heel rond gereden wordt kan de 3e wervel als hoogste punt hebben terwijl er absoluut geen sprake is van een valse knik!!

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:41

xyzutu2 schreef:
Ik heb nu de helft van alle foto's bekeken en vind ze erg interessant om te zien, vooral om de verschillende rijstijlen met elkaar te kunnen vergeljiken.

Wat me echter bij bijna alle foto's opvalt, is dat bijna overal het paard zijn nek net als hoogste punt heeft. Terwijl dat toch het doel is in een dressuurpaard: een houding waarbij uit een actieve achterhand de voorhand omhoog komt zodat de nek het hoogste punt vormt.

En om geen verwarring te veroorzaken: de nek zit in feite direct achter de oren van het paard, dus niet een of meer handbreedtes daarachter. Op deze foto's zie je dat de derde halswervel steeds het hoogste punt is. Paarden die in deze wervel extreem afbuigen hebben een valse knik. Zo extreem zie ik ze hier niet, maar ik heb nog geen enkele foto voorbij zien komen van een paard dat met een halshouding volgens het klassieke dressuurboekje gereden wordt:

-Neusje op/voor de loodlijn (afhankelijk van zijn africhtingsgraad: ervoor is voor onervaren beesten)
-Hals horizontaal (voor voorwaarts-neerwaarts en jonge paarden) of hoger ingesteld
-Waarbij de nek (dus de manenkam direct achter de oorbasis) het hoogste punt van de hals vormt.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar kun je anders nav deze foto's van mijn (nieuwe) paard ook even toelichten wat je precies bedoelt?(aangezien mijn foto's het niet meer deden plaats ik ze hier opnieuw)
( ik hoop dat ze een beetje duidelijk zijn want ik heb net een andere uploadsite en de kwaliteit is erg achteruit gegaan)Ik moet er trouwens bijzeggen dat hij hier wel wat gespannen was...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:19

Boos! Sorry Orry maar er staan weer kruisjes,...

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:57

sorry voor de kruisjes ik probeer het vanavond weer....

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:19

en niemand meer over mijn foto's ?
ze staan op de bladzijde hiervoren Lachen

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:07

beautyfull_mickey schreef:

Oke.. Lachen

1e foto.. Je handen niet vastzetten aan het zadel, je moet ze voor jezelf 'dragen'. Hierdoor zal je ook makkelijker rechter op gaan zitten (je schouders meer naar achteren)
2e foto: kan je niet zo heel veel over zeggen, alleen dat hij wat actiever mag stappen.. Hij moet elk moment op de lichtste beenhulp weg kunnen draven, zo ziet het er nog niet helemaal uit.. Je paardje loopt nog iets 'uit elkaar' (behalve als het nog instappen is, dan hoeft dit laatste nog niet). Ook lijkt het of je beugels net iets te kort zijn, of je moet je been langer maken, omdat je knie niet langs het dressuurzadel lijkt te liggen..
3e foto: probeer nog iets meer van binnenbeen naar buitenteugel te rijden.. Probeer ook z'n achterhand nog iets meer te activeren..
4e foto: foto is op wat ongelukkig moment genomen, maar hou m ook hier actief (wat niet altijd dezelfde betekenis heeft als voorwaarts).
5e foto: ziet er niet slecht uit! hou je been wel aangesloten..
En als algemene opmerking: op alle foto's heeft je paard een zelfde hoofd/hals houding, probeer hem ook eens op verschillende hoogtes in te stellen (ook eens wat dieper) om hem wat soepeler en wat 'losser' te maken.. Hij lijkt fijn in 1 houding en daar ook niet zeer moeilijk in te zijn.. maar kun je dan nog wel verder instellen (op meerdere hoogtes en niet alleen dieper)... *weet niet of het helemaal duidelijk is wat ik bedoel, ik kan m'n woorden niet helemaal vinden.. Knipoog *

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:25

Herbij ook een foto van Murphy, ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Het is niet de meest geschikte foto, maar ik zal morgen even zoeken of ik nog wat beters kan vinden!
Zelf zit ik ook op springmaat, was even lekker aan het gymnastieken met hem en daar ging natuurlijk een lekker stukje dressuur aan vooraf!
Murphy is nu 7 jaar en loopt L2 dressuur
Afbeelding

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:29

helaas is het een slechte foto.. je kunt niet zien waar jij je handen hebt en hoe de teugels lopen (strak, los etc).. Je ziet wel dat hij niet op de voorhand loopt en het achterbeen prima onderzet..
Het gymnastieken lijkt geholpen te hebben want het ziet er zeker soepel uit

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:21

MacavityL"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:

Oke.. Lachen

1e foto.. Je handen niet vastzetten aan het zadel, je moet ze voor jezelf 'dragen'. Hierdoor zal je ook makkelijker rechter op gaan zitten (je schouders meer naar achteren)
2e foto: kan je niet zo heel veel over zeggen, alleen dat hij wat actiever mag stappen.. Hij moet elk moment op de lichtste beenhulp weg kunnen draven, zo ziet het er nog niet helemaal uit.. Je paardje loopt nog iets 'uit elkaar' (behalve als het nog instappen is, dan hoeft dit laatste nog niet). Ook lijkt het of je beugels net iets te kort zijn, of je moet je been langer maken, omdat je knie niet langs het dressuurzadel lijkt te liggen..
3e foto: probeer nog iets meer van binnenbeen naar buitenteugel te rijden.. Probeer ook z'n achterhand nog iets meer te activeren..
4e foto: foto is op wat ongelukkig moment genomen, maar hou m ook hier actief (wat niet altijd dezelfde betekenis heeft als voorwaarts).
5e foto: ziet er niet slecht uit! hou je been wel aangesloten..
En als algemene opmerking: op alle foto's heeft je paard een zelfde hoofd/hals houding, probeer hem ook eens op verschillende hoogtes in te stellen (ook eens wat dieper) om hem wat soepeler en wat 'losser' te maken.. Hij lijkt fijn in 1 houding en daar ook niet zeer moeilijk in te zijn.. maar kun je dan nog wel verder instellen (op meerdere hoogtes en niet alleen dieper)... *weet niet of het helemaal duidelijk is wat ik bedoel, ik kan m'n woorden niet helemaal vinden.. Knipoog *
[/quote]

oke,heel erg bedankt,is eens comentaar waar ik wat aan heb OK dan! Lachen

ja die tweede foto had ik net de teugel opgepakt,dus vandaar ziet het er wat raar uit.

de rest van je comentaar klopt,dus ik ga proberen er iets mee te doen Lachen

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:28

Graag gedaan en veel succes met oefenen! Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 02:07

xyzutu2"]
......

[/quote]
[quote="Okkie1 schreef:
Oké kom maar op Lachen geef me maar wat huiswerk *LOL*

Op Treasure: 3 jarige, B Dressuur-startklaar

Draffoto:
Afbeelding

Galopfoto:
Afbeelding

Op Osmanthus (mijn ex paard), 7 jarige L1 dressuur
Draffoto:
Afbeelding

Welles of zie ik dat nou verkeerd Verward

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:36

Ja idd er zijjn echt wel meer paarden hier die zo lopen, zij (xyzutu2) heeft gewoon niet goed opgelet!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:47

Afbeelding

Bestudeer object voor xyzutu2, lijkt me toch een voorbeeld van de juiste hoofd-hals houding, zeker voor een 5 jarige.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:24

Goed, ik zal ook eens serieuze foto's plaatsen. Trix kan best nageeflijk lopen hoor, maar meestal heeft ze daar gewoon geen zin in.

Afbeelding
Deze foto zouden ze best in een boek kunnen zetten: schoolvoorbeeld van een pony die op zijn voorhand loopt.. Schijnheilig En: hoe een ruiter niet hoort te zitten.. Ach gut
Afbeelding
Voorbeeld van hoe de lengte van de teugels niet horen... Die boogjes zitten in de teugels omdat ze beter ontspant als ze zelf gaat zoeken, als ik het niet zo deed ging ze heel gespannen lopen. Zit trouwens alweer verbetering in hoor...

Willen jullie ook foto's zien van iemand anders op Trix, dan zie je dat het tenminste niet aan de pony ligt...

Yvette90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:56

Mause schreef:
Afbeelding

De merrie is nu 6 jaar, 1 jaar onder het zadel en we zijn net begonnen met B dressuur. Deze foto is gemaakt tijdens een demo van een 4-tal waar ik aan deelnam.

mag iets nagefelijker... Zlef je handen iets omhoog!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 18:17

Passoa"]
[quote="Mause schreef:
Afbeelding

De merrie is nu 6 jaar, 1 jaar onder het zadel en we zijn net begonnen met B dressuur. Deze foto is gemaakt tijdens een demo van een 4-tal waar ik aan deelnam.

mag iets nagefelijker... Zlef je handen iets omhoog!
[/quote]

Hier ben ik het niet mee eens, je kunt van elleboog naar mond een rechte lijn trekken en het paard loopt lekker nagefelijk. Je kunt zien dat de bovenlijn gebruikt wordt en hij over de rug loopt.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 00:38

Heeft er echt niemand zin om mijn foto's af te kraken?? Huilen Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 00:43

Lepeltje schreef:
Heeft er echt niemand zin om mijn foto's af te kraken?? Huilen Knipoog

Nou ok dan! Knipoog

Zoals je zelf al zegt loopt je pony erg op de voorhand.
Wat mij ook opvalt is dat ze een vrij zware hals heeft. Dit kan de oorzak zijn dat ze moeilijk aan de teugel loopt.
Je hebt zelf ook een lange rug, hierdoor is het moeilijker (maar absoluut niet onmogelijk) om rechterop te zitten. Probeer je handen wat rechterop te houden en houd contact met de mond van je pony. Ook als je porbeert haar ontspannen te laten lopen moet je contact houden met de mond.

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 00:48

Leuk hoor zo'n topic! Ik rijd eigenlijk nauwelijks dressuur. Ik rijd zowiezo nog maar 2 jaar. Maar ik zal even kijken of ik iets kan vinden...

deze misschien?

Afbeelding
Haha!

Deze dan, hij is hier twee maanden onder het zadel.

Afbeelding

Veel meer heb ik er niet geloof ik..