Nou je het zegt, had je jeuk Candidat? Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xyzutu2 schreef:Ik heb nu de helft van alle foto's bekeken en vind ze erg interessant om te zien, vooral om de verschillende rijstijlen met elkaar te kunnen vergeljiken.
Wat me echter bij bijna alle foto's opvalt, is dat bijna overal het paard zijn nek net als hoogste punt heeft. Terwijl dat toch het doel is in een dressuurpaard: een houding waarbij uit een actieve achterhand de voorhand omhoog komt zodat de nek het hoogste punt vormt.
En om geen verwarring te veroorzaken: de nek zit in feite direct achter de oren van het paard, dus niet een of meer handbreedtes daarachter. Op deze foto's zie je dat de derde halswervel steeds het hoogste punt is. Paarden die in deze wervel extreem afbuigen hebben een valse knik. Zo extreem zie ik ze hier niet, maar ik heb nog geen enkele foto voorbij zien komen van een paard dat met een halshouding volgens het klassieke dressuurboekje gereden wordt:
-Neusje op/voor de loodlijn (afhankelijk van zijn africhtingsgraad: ervoor is voor onervaren beesten)
-Hals horizontaal (voor voorwaarts-neerwaarts en jonge paarden) of hoger ingesteld
-Waarbij de nek (dus de manenkam direct achter de oorbasis) het hoogste punt van de hals vormt.
beautyfull_mickey schreef:en niemand meer over mijn foto's ?
ze staan op de bladzijde hiervoren

* MacavityL"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:en niemand meer over mijn foto's ?
ze staan op de bladzijde hiervoren

*
xyzutu2"]
......
En om geen verwarring te veroorzaken: de nek zit in feite direct achter de oren van het paard, dus niet een of meer handbreedtes daarachter. Op deze foto's zie je dat de derde halswervel steeds het hoogste punt is. Paarden die in deze wervel extreem afbuigen hebben een valse knik. Zo extreem zie ik ze hier niet, maar ik heb nog geen enkele foto voorbij zien komen van een paard dat met een halshouding volgens het klassieke dressuurboekje gereden wordt:
-Neusje op/voor de loodlijn (afhankelijk van zijn africhtingsgraad: ervoor is voor onervaren beesten)
-Hals horizontaal (voor voorwaarts-neerwaarts en jonge paarden) of hoger ingesteld
-Waarbij de nek (dus de manenkam direct achter de oorbasis) het hoogste punt van de hals vormt.
[/quote]
[quote="Okkie1 schreef:Oké kom maar opgeef me maar wat huiswerk
![]()
Op Treasure: 3 jarige, B Dressuur-startklaar
Draffoto:
Galopfoto:
Op Osmanthus (mijn ex paard), 7 jarige L1 dressuur
Draffoto:
of zie ik dat nou verkeerd

En: hoe een ruiter niet hoort te zitten..

Passoa"]
[quote="Mause schreef:
De merrie is nu 6 jaar, 1 jaar onder het zadel en we zijn net begonnen met B dressuur. Deze foto is gemaakt tijdens een demo van een 4-tal waar ik aan deelnam.
Lepeltje schreef:Heeft er echt niemand zin om mijn foto's af te kraken??![]()