Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:38

onkeltje schreef:
En wat ik ook even zeggen wil nog.... niemand van jullie kan uit 1 foto opmaken of mijn paard gelukkig is of niet.
Mijn paard heeft zomereczeem, en gaat alleen smiddags, tussen 12 en 4 naar buiten.
Waarom? omdat er sochtends en savonds muggen zitten met dit wisselvallige weer!
Dus ga mij alsjeblieft niet vertellen wanneer mijn paard gelukkig is.
Kan haar ook buiten gooien hoor, ergens op een wei, en lekker helemaal verrot laten steken zodat ze al dr manen en heel dr staart er weer tot bloedens toe af gaat schuren.
Zal ze daar gelukkig van worden?
Mijn eczeempaard staat nu nog steeds ZONDER deken, ZONDER schuren heerlijk een paar uurtjes per dag buiten.
En mijn paard ziet er alles behalve ongelukkig uit kan ik zeggen.
Vind het knap dat mensen dat nu al kunnen zeggen zonder dat ze mijn paardje uberhaupt ooit een keer gezien hebben.

Maar zoals al eerder gezegd is... laten we het hier on-toppic houden... en verder geen discussies voeren waar we het toch niet over eens zijn.

Buiten alles om; Hier heb ik misschien nog een goede tip voor! :j Heb je mogelijkheden om je paard 's nachts buiten te zetten?

onkeltje

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 13:44

Nee, die mogelijkheid is er absoluut niet.
En daar ga ik Elbrichje ook niet gelukkig mee maken.
zodra de paardjes allemaal naar stal gaan is ze alleen maar op en neer aan het rennen, dan wil ze ook mee..
En buiten dat, dat gaat bij ons gewoon niet op stal.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:52

Probeer toch een beetje creatief te blijven in je beleid en keuzes :) voorbeeldje;

1 van mijn paarden heeft ook zomereczeem, voor hem werkt deze oplossing heel goed:
Overdag op de weide, schemer en 's nachts in loopstal (paddock met open box). Tijdens de schemer gaat hij zelf in de box staan (dus het levert mij geen extra werk op) en verder doet hij de dingen die paarden horen te doen. Ik ondersteun hem door in de loopstal een buikflap om te doen (nodig tijdens de schemer) te behandelen met Derfen, en goed op zijn voer te letten. Hij heeft een super leven, en gedraagt zich hierom in alle opzichten als het perfecte paard!
En nee, het is niet vanzelf een makkelijk paard ;) tuigpaard met een zeer slecht verleden.

Wat is het doel van mijn situatieschets? Bekijk de mogelijkheden, heb je echt geen andere opties om je paard te helpen?
Als je ervoor zorgt je paard zoveel mogelijk in de behoeftes te voorzien, zal je paard zoveel mogelijk in jouw behoeften kunnen voorzien.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:20

Heb je ook nog naar mijn tipje gekeken? Over de osteopaat en het anatomische bit?

Ik heb namelijk een paardje gehad wat niet tegen enkel gebroken bitten kon en ook niet tegen reguliere dubbelgebroken bitten, omdaf het rommelde in haar mondje en ze een laaghangend rooster had. Haar reed ik daardoor met een myler met mb2 mondstuk of een ongebroken KK bit, correctiebit heet hij officieel. Die vielen mooi over haar tong heen, zodat het niet tegen haar gehemelte aan kwam. Daardoor hield ze haar mond gewoon dicht. Ik ben namelijk niet van het dichtsnoeren, maar kijk er naar of het niet komt door een oncomfortabel bit omdat ze haar mond open deed tijdens het rijden. Dit deed ze namelijk ook zonder teugeldruk. Met de KK en de myler deed ze het niet. Ik denk niet dat het haar vlugheid direct oplost, maar je zou het wel kunnen proberen. Niet omdat het bit zogenaamd scherper zou zijn, maar omdat deze bitten de contouren van de mond beter volgt.

Tis ook heel wat voor je paardje om ineens "losgelaten" te worden, fijn dat je haar de tijd geeft!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 07:51

Citaat:
Heb je ook nog naar mijn tipje gekeken? Over de osteopaat en het anatomische bit?

Ik heb namelijk een paardje gehad wat niet tegen enkel gebroken bitten kon en ook niet tegen reguliere dubbelgebroken bitten, omdaf het rommelde in haar mondje en ze een laaghangend rooster had. Haar reed ik daardoor met een myler met mb2 mondstuk of een ongebroken KK bit, correctiebit heet hij officieel. Die vielen mooi over haar tong heen, zodat het niet tegen haar gehemelte aan kwam. Daardoor hield ze haar mond gewoon dicht. Ik ben namelijk niet van het dichtsnoeren, maar kijk er naar of het niet komt door een oncomfortabel bit omdat ze haar mond open deed tijdens het rijden. Dit deed ze namelijk ook zonder teugeldruk. Met de KK en de myler deed ze het niet. Ik denk niet dat het haar vlugheid direct oplost, maar je zou het wel kunnen proberen. Niet omdat het bit zogenaamd scherper zou zijn, maar omdat deze bitten de contouren van de mond beter volgt.

Tis ook heel wat voor je paardje om ineens "losgelaten" te worden, fijn dat je haar de tijd geeft!

Ja die heb ik inderdaad wel gehad, sorry als ik die niet beantwoord heb, heb zoveel moeten beantwoorden dat ik er vast en zeker wat vergeten ben. Als de vee arts op stal is zal ik eens naar dr mondje laten kijken, misschien kan hij er wat aan zien.
Op zich loopt Elbrichje niet met dr mond open, maar ze ontspant gewoon niet. Ook niet op de wasplaats als ze bit in heeft bijvoorbeeld.
Maar aan de andere kant, als ik het bit voor houdt dan pakt ze het wel meteen, dus of het bij haar ook 'in de weg' zit, geen idee.
Ik kan een sprenger dubbel gebroken bit proberen en een myler fase 2. Ga haar nu eerst een paar keer zo zonder slof rijden en dan eens kijken hoe ze op de andere bitten reageerd.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:03

onkeltje schreef:
Citaat:
Misschien inderdaad ook maar eens doen, eerst even longeren, alleen de longeercirkel is ook regelmatig bezet en om dan 1,5 uur te gaan wachten, dan wil je ook gewoon aan de gang snap je?

Mee eens :j.
Ik weet zeker dat jullie het samen gaan redden :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:18

Als tip voor een ander fijner bit wil ik meegeven dat de myler bitjes met koperen inleg als fijner worden ervaren door sommige paarden doordat het koper een zoete smaak afscheidt.

De beste tip die ik verder kan geven, en goud waard is, is een stalling zoeken waar de paarden 24/7 buiten staan. Deze stallingen zijn vaak 100 tot 200 euro goedkoper dan stallingen met faciliteiten zoals binnenpiste, stapmolen etc. Persoonlijk vind ik weidegang véél belangrijker dan mijn eigen rij-nood. Desnoods een weide zoeken in de buurt van een stalling met een piste, zodat je de piste kan afhuren.

Verder zou ik zeker ook wisselen van instructrice, en eventueel zoeken naar instructie die zich bezighoudt met rechtrichten, ontspanning en grondwerk. Jouw paardje lijkt me wel het type dat hierin meer rust kan vinden.

Veel succes nog

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:44

Ik heb al eerder een keer gereageerd. Maar niet inhoudelijk op het bit.

Mijn paardje kan fiks heet zijn. Wel eerlijk overigens. In "normale" situaties rij ik hem tegenwoordig op een leren bitje. Daar loopt hij heel stabiel op. Het ligt vast in de mond, doordat er ook een riempje onder de kin langs gaat. Niet te vergelijken met een kinketting overigens, dit riempje is puur om te zorgen dat het bit op zijn plaats blijft. In theorie kun je enkel met bit en teugels rijden, dus zonder hoofdstel eraan (Ik doe dat zelf niet, ben te bang dat hij het bit toch een keer uittuft...)
Het is een bit dat geen rinkelgeluiden maakt, zoals sommige metalen bitten.
Het kan niet scharen zoals sommige gebroken trensen.
De allereerste keer kan het bit iets stug zijn. Na een aantal keer rijden gaat het bit naar de mond van het paard staan, en ligt het dus perfect voor je paard. (Daarom wordt het ook niet aangeraden om meerdere paarden met hetzelfde bit te rijden)
Voordeel vind ik ook nog dat je zowel wat druk op de lagen krijgt, als op de tong wanneer je het bit aanneemt. Maar heel gelijkelijk verdeeld.
Door het riempje onderlangs kun je dit bit ook nooit te ver uit de paardenmond trekken. (Moet natuurlijk toch niet gebeuren, maar in de praktijk zie ik het toch nogal eens gebeuren)
Geef je "teveel" druk links, dan zal het bit in feite aan de rechterkant tegen de mondhoek gedrukt worden, en duw je het hoofd dus in de bedoelde richting. (Uiteraard liever niet met zoveel druk...) Bij het longeren kan dat soms ook handig zijn.

Het is niet zo dat dit nu een ideaal bit is, zoals iedere optoming heeft het nadelen. Sommige paarden vinden het niet prettig, maar ook dat is met iedere optoming. Kwestie van uitproberen. Nog een nadeel is er voor paarden met erg gevoelige mondhoeken. Het komt bij sommige paarden voor dat ze iets geïrriteerde mondhoeken krijgen. Leer is uiteindelijk iets stroever dan metaal.
Ik moet zeggen dat ik het nog niet gehoord heb bij paarden die ik ken, maar ik weet dat het voorkomt.

In mijn ogen is het een prettig en vriendelijk bit. Maar zoals bij alles in de paardenwereld zijn ook hier de meningen over verdeeld, natuurlijk...

Ik rij dus Tweet standaard op leer. In bijzondere situaties (Met een groep op buitenrit bv) wil ik er wel eens een traditioneel gebroken bustrens inhangen. Hij loopt daar minder ontspannen op, minder stabiel. Maar ik heb net het gevoel dat ik iets meer noodrem in mijn handen heb.
(Ja, er zullen vast wel weer mensen zijn die zeggen dat dit zielig is, dat ik mijn paard op rust moet rijden, en met ontspanning zachter moet laten gaan. Die nodig ik van harte uit om Tweet als achterste paard in een groep uit te proberen in galop. evt. valpartijen en botbreuken zijn dan voor geheel eigen risico. Overigens zal hij zeker niet bokken of steigeren....)
Veiligheid van mijzelf en het overige verkeer buiten gaat me voor op zo'n moment.
Aangespannen loopt hij met diezelfde bustrens. De meeste menners vinden dat dan weer bloedlink. Ach ja, er is altijd wel wat te zeuren...

Ik denk in de basis niet dat het bit jouw probleem op gaat lossen. Maar wie weet helpt het wel iets, en dat is in feite waar je naar vroeg.
Veel succes met je paardje, en ik ben benieuwd waar jullie over een jaartje zijn, en welke oplossingen en methodes je gevonden hebt!

PS, je woont volgens mij niet zo idioot ver bij mij vandaan. Je mag bij wijze van uitproberen wel eens kijken hij jouw paard reageert op mijn bit.
Maar zoals al aangegeven, dat ligt dan naar de mond van mijn paard, dus de eerste keer rijden is het bit nog niet ideaal. Daarvoor zou je een keer of 6 met een bit moeten rijden, en zolang kan ik mijn bit dan weer niet missen. Maar gewoon 1 keer om uit te proberen of het je überhaupt zinnig lijkt om zo'n type bit aan te schaffen kan wel.

KvanVliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:37

Misschien is het hier al eens gezegd, maar als je meer informatie zou willen over Mylerbitten kun je eens op http://www.paardenschuur.nl kijken. Zij hebben heel veel Mylerbitten op voorraad en verzenden ook. Je hebt ook de mogelijkheid om de bitten na 2 weken terug te sturen als ze niet bevallen. Ze staan met deze bitten ook op Horse Event en hebben veel kennis dus zij kunnen jou ongetwijfeld helpen in de zoektocht naar een ander bitje.
Ik weet zeker dat het je uiteindelijk gaat lukken met dit paardje, je bent immers al zo ver gekomen!

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:10

Blubje11 schreef:
Een heet paard is met geen enkel bit ineens rustig een nageeflijk te rijden. Rij gewoon zonder slof met een goed passend bit en probeer dan eerst iets aan het drukke van je paard te doen met goeie begeleiding.

Het is niet erg als je paard tijdelijk gewoon voor geen meter loopt, je zal toch door die fase heen moeten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:40

Giolli schreef:
Lekker kort door de bocht... Rijden gaat niet goed --> Verkopen.

daarnaast heeft ts al verteld dat ze geen scherper bit wilt. Heb je uberhaubt het topic gelezen?

Ik vind het niet perce kort door de bocht om verkoop voor te stellen, de TS rijdt al jaren en jaren met dit paard en tot nu toe met zeer matig succes, misschien is het paard toch echt gewoon een (figuurlijk) maatje te groot? Zeker omdat ze aangeeft ook nog een beperkt budget te hebben voor begeleiding en ook niet extreem veel tijd in het paard kan steken. Je hebt je paard toch voor je plezier niet omdat je 5 uur in de week gespannen en gefrustreerd wil zijn?
Ik begrijp echt wel dat dat heel moeilijk is als je eenmaal aan een paard gehecht bent, maar wellicht is de merrie gewoon veel beter geschikt voor iemand met meer ervaring en tijd of iemand die het paard voor iets anders wil gebruiken als rijden. Voor mezelf zou niet kunnen rijden denk ik geen reden zijn om een paard weg te doen maar als je perce wilt rijden en een paard hebt waarop rijden niet meer leuk/kan is dan is het niet gek om het paard te verkopen.

Gelukkig geeft TS in haar laatste bericht aan dat er iig een kwartje gevallen is kwa ontspanning, hopelijk komt er nu een stijgende lijn!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:52

Femke_Tweety schreef:
Ik heb al eerder een keer gereageerd. Maar niet inhoudelijk op het bit.

Mijn paardje kan fiks heet zijn. Wel eerlijk overigens. In "normale" situaties rij ik hem tegenwoordig op een leren bitje. Daar loopt hij heel stabiel op. Het ligt vast in de mond, doordat er ook een riempje onder de kin langs gaat. Niet te vergelijken met een kinketting overigens, dit riempje is puur om te zorgen dat het bit op zijn plaats blijft. In theorie kun je enkel met bit en teugels rijden, dus zonder hoofdstel eraan (Ik doe dat zelf niet, ben te bang dat hij het bit toch een keer uittuft...)
Het is een bit dat geen rinkelgeluiden maakt, zoals sommige metalen bitten.
Het kan niet scharen zoals sommige gebroken trensen.
De allereerste keer kan het bit iets stug zijn. Na een aantal keer rijden gaat het bit naar de mond van het paard staan, en ligt het dus perfect voor je paard. (Daarom wordt het ook niet aangeraden om meerdere paarden met hetzelfde bit te rijden)
Voordeel vind ik ook nog dat je zowel wat druk op de lagen krijgt, als op de tong wanneer je het bit aanneemt. Maar heel gelijkelijk verdeeld.
Door het riempje onderlangs kun je dit bit ook nooit te ver uit de paardenmond trekken. (Moet natuurlijk toch niet gebeuren, maar in de praktijk zie ik het toch nogal eens gebeuren)
Geef je "teveel" druk links, dan zal het bit in feite aan de rechterkant tegen de mondhoek gedrukt worden, en duw je het hoofd dus in de bedoelde richting. (Uiteraard liever niet met zoveel druk...) Bij het longeren kan dat soms ook handig zijn.

Het is niet zo dat dit nu een ideaal bit is, zoals iedere optoming heeft het nadelen. Sommige paarden vinden het niet prettig, maar ook dat is met iedere optoming. Kwestie van uitproberen. Nog een nadeel is er voor paarden met erg gevoelige mondhoeken. Het komt bij sommige paarden voor dat ze iets geïrriteerde mondhoeken krijgen. Leer is uiteindelijk iets stroever dan metaal.
Ik moet zeggen dat ik het nog niet gehoord heb bij paarden die ik ken, maar ik weet dat het voorkomt.

In mijn ogen is het een prettig en vriendelijk bit. Maar zoals bij alles in de paardenwereld zijn ook hier de meningen over verdeeld, natuurlijk...

Ik rij dus Tweet standaard op leer. In bijzondere situaties (Met een groep op buitenrit bv) wil ik er wel eens een traditioneel gebroken bustrens inhangen. Hij loopt daar minder ontspannen op, minder stabiel. Maar ik heb net het gevoel dat ik iets meer noodrem in mijn handen heb.
(Ja, er zullen vast wel weer mensen zijn die zeggen dat dit zielig is, dat ik mijn paard op rust moet rijden, en met ontspanning zachter moet laten gaan. Die nodig ik van harte uit om Tweet als achterste paard in een groep uit te proberen in galop. evt. valpartijen en botbreuken zijn dan voor geheel eigen risico. Overigens zal hij zeker niet bokken of steigeren....)
Veiligheid van mijzelf en het overige verkeer buiten gaat me voor op zo'n moment.
Aangespannen loopt hij met diezelfde bustrens. De meeste menners vinden dat dan weer bloedlink. Ach ja, er is altijd wel wat te zeuren...

Ik denk in de basis niet dat het bit jouw probleem op gaat lossen. Maar wie weet helpt het wel iets, en dat is in feite waar je naar vroeg.
Veel succes met je paardje, en ik ben benieuwd waar jullie over een jaartje zijn, en welke oplossingen en methodes je gevonden hebt!

PS, je woont volgens mij niet zo idioot ver bij mij vandaan. Je mag bij wijze van uitproberen wel eens kijken hij jouw paard reageert op mijn bit.
Maar zoals al aangegeven, dat ligt dan naar de mond van mijn paard, dus de eerste keer rijden is het bit nog niet ideaal. Daarvoor zou je een keer of 6 met een bit moeten rijden, en zolang kan ik mijn bit dan weer niet missen. Maar gewoon 1 keer om uit te proberen of het je überhaupt zinnig lijkt om zo'n type bit aan te schaffen kan wel.

Deze bit is inderdaad aan te bevelen. Ik heb dat ook gebruikt voor mijn hete merrie met moeilijke mond. Zij kan geen bit verdragen in mond, behalve die leren bit wel. Ze knabbelen er graag op.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 12:31

Update Elbrichje.
We rijden met een myler bit en deze lijkt ze stukken fijner te vinden.
Ze pakt hem graag, dr hoofdje is er rustig mee... prima.
We hebben nu wel de tiedeman eraan, gewoon voor dat beetje meer controle (die echt nodig is!!) en ik moet zeggen dat het vrij redelijk gaat.
Tempocontrole is nog moeilijk maar gaat beter.
Van de week ga ik kijken of ik toch ga wisselen van brok.
Een brok waar minder in zit, misschien toch teveel energie van deze.
We zullen zien hoe het allemaal gaat verlopen....

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:02

Mooi dat het beter gaat :)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 14:35

Update Elbrichje.
We zijn verhuisd... ze is wegens meerdere redenen naar een andere stal gegaan.
Dichter bij huis, goedkoper en ze komt nu de hele dag buiten.
Wegens mijn eigen verhuizing de laatste weken ook niet meer gereden en nu aan het oppakken met longeren.
Deze week nog een aantal keer longeren en dan hoop ik volgende week het rijden weer op te pakken.
Ben heel benieuwd hoe ze dan doet, je ziet nu wel een heel ander paard... ze is echt een blij en gelukkig paardje... en ook dat is een reden waarom we uiteindelijk toch om zijn gegaan.
Het was een super fijne stal maar aan Elbrichje te zien is dit gewoon de goede keuze geweest.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:11

Super zo.. :) veel paarden hebben het gewoon nodig om veel buiten te staan en zelf beetje rond te banjeren. Dat het dichter bij huis en goedkoper is voor jou alleen maar mooi meegenomen ... meer tijd/geld voor les :D

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:15

Yeps... ook dat... volgende week dinsdag hebben we onze 1e les weer, ook van iemand anders, dus ben heel benieuwd hoe het gaat. Wil wel 1x in de zoveel tijd blijven lessen op de manege waar ik stond maar daar ga ik niet wekelijks heen rijden met de trailer. Eerst even zo proberen en even kijken hoe het wil vlotten :).

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:16

Hallo,
Je zult vast al een geschikt bit gevonden hebben maar toch.
Ik heb een draver die niet kon galopperen, Zodra ik haar aanzetten tot de galop gooide ze haar hoofd in de lucht en ging dribbelen, ik ben rustig begonnen met een martegaal. Een half jaar later na veel oefenen had ik deze niet meer nodig, ze springt gewoon aan. In de galop is ze big steeds heel pittig. Ook met springen was ze heel voorwaarts en gedreven. Maar nu na genoeg oefening rijd ik bitloos en mijn paard loopt super. Ze is nagefelijk en al. Dat frisse en pittige blijft toch, dat zit in het paard. Maar je niet je paard niet gaan opsluiten. Ik ben van mening dat de houding van het paard vooral aan de ruiter ligt, oefen gewoon rustig en het liefste met zo min mogelijk hulpmiddelen

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:32

Hoi Joyvankan,
Ik rij nu inderdaad met een ander bitje maar we hebben iets anders gevonden.
Mijn eerste les van een andere vrouw gehad en zij heeft Elbrichje een beetje globaal nagekeken.
Lijf goed, rug goed, tanden...... ze dacht een wolfstandje.
Gister dus ook bij de tandarts geweest en Elbrichje haar gebit is helemaal uit balans.
Geen wolfstandje dus dat viel mee, maar het is goed dat ik nu geweest ben.
Hij heeft haar gebit behandeld en het heeft nu een half jaar nodig om weer helemaal goed in balans te komen.
Over een half jaar weer terug naar de tandarts en dan moet haar gebit weer goed zijn.
We gaan het nu rustig oppakken met longeren, die knop moet even om bij haar dat de pijn in haar mond nu minder (of weg) is...
Ben heel erg benieuwd... dit zou zomaar de reden kunnen zijn van haar vluchtgedrag.
Pittig zal Elbrichje ook inderdaad blijven, maar hopelijk straks met een goed gebit dat ze wel gaat ontspannen...en het niet meer als vervelend of pijnlijk beschouwd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:05

Pijn in de mond is natuurlijk ook echt super vervelend... dus dat kan prima het vervelende gedrag verklaren.
Vraag me wel af hoe een gebit uit balans kan zijn... heb wel gehoord van scherpe randjes/ haken op kiezen, ruimte tussen kiezen etc. maar uit balans... hoe bedoelt je tandarts dat?

Wel super dat je er tandarts bij hebt gehaald en dat het weer goed kan komen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:45

Evelijn schreef:
Pijn in de mond is natuurlijk ook echt super vervelend... dus dat kan prima het vervelende gedrag verklaren.
Vraag me wel af hoe een gebit uit balans kan zijn... heb wel gehoord van scherpe randjes/ haken op kiezen, ruimte tussen kiezen etc. maar uit balans... hoe bedoelt je tandarts dat?

Scheef afslijten en groeien.

Fries eigen ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:54

Aha.. geen directe ervaring met friezen... maar dat is wel voor te stellen :)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 10:12

Het zal dadelijk ook echt niet meteen helemaal over zijn, en geloof ook niet dat alleen dit de reden is van haar gedrag, maar wie weet komen we wel een heel eind in de richting.
Even afwachten.
Maar zoals ik al zei, het heeft een half jaar nodig om weer in balans te komen, en als ik over een half jaar weer bij de tandarts ben geweest moet het helemaal op en top zijn.
Maar goed, het lijkt mij nu al een hele verbetering voor haar, maar ook moet die knop even om bij haar.
Even inzien dat het nu niet meer vervelend is, en dan zal haar gedrag misschien beetje bij beetje veranderen.
Heel benieuwd, we zullen het zien :)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 13:23

Het is al een hele poos geleden maar ik probeer mijn topic weer te heropenen :)
Want Elbrichje en ik zijn op een volgend punt gestuit.

We hebben afgelopen jaar een hele groei doorgemaakt.
Inmiddels nog een keer verhuisd naar de stal waar ik nu sta, waar ze nog meer positief veranderd is.
In de kerstvakantie heb ik een masseur laten komen en heeft ze een aantal behandelingen gehad om haar nek, schouders en rug losser te maken.
Van haar heb ik inmiddels ook al een tijdje les en dat gaat echt helemaal super.
Ook is mijn zadel helemaal gecheckt en opgevuld.
We rijden helemaal niet meer met de slof en we gaan echt met sprongen vooruit.

Maaaaaaaar... we zijn op een punt beland wat ik nog nooit heb meegemaakt met Elbrichje.
Met het rijden gaat haar hoofd mooi naar beneden, maar ze gaat zo ver naar beneden dat je haar billen voelt samen spannen en je merkt dat ze pogingen wilt doen tot bokken.
Elk dingetjes die ze kan vinden om van te schrikken neemt ze ervan om weg te schieten en mij eraf te willen bokken.
Nu dachten we in het begin van, die zit nu zo lekker in haar vel, dat zijn vreugdebokken.
Maar het houdt wel aan.
Ze heeft echt werkelijkwaar nog nooit gebokt met mij erop.
Je merkt verder niks aan haar, is super aanhankelijk en vrolijk en knuffelig, loopt ook echt alleen maar met de oortjes naar voren.
Iemand ervaring? Kan het echt zijn dat ze zich helemaal top voelt nu en daarom zo doet?
Bedoel, vind het prima, maar liever niet met mij erop haha.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:53

maralyn schreef:
Evelijn schreef:

Scheef afslijten en groeien.

Fries eigen ;)

Wat een aanname weer. Is niet fries eigen. Kan net zo goed bij elk ander ras voorkomen.