Gert v/d Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Gert v/d Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:23

Vergeet niet dat het thuis anders gaat dan in een clinic!

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:10

Citaat:
Oh ja, heb je ook het topic over Linda Parelli gezien?

jaa zeker. ik heb het gezien en het heeft me teleurgesteld, en ja, naast haar zijn er nog veel meer mensen die dat doen, maar dit gebeurd in iedere tak van de paardensport/wereld. dat is een feit en zal ben ik bang altijd een feit blijven.

maar dan weet ik ook nog wel een paar voorbeelden:
http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg
http://www.youtube.com/watch?v=Zhljcsuudd4
http://www.youtube.com/watch?v=UWWLGcXIPKU

nee, ik ga niet de takken van de paardensport die mij niet liggen afkrakken.
want ik pik ook uit alle andere takken van de paarden sport het beste mee.

maar kijk even naar dit filmpje, kijk even vanuit de wetenchap wat wij met onze paarden doen

of kijk nog even naar een van de bovenste filmpjes om te zien wat alleen een bit al doet met een paard.
ik ga niet zeggen dat ik het goed doe. nee.

Maar als we onze paarden zomers in spuiten met vliegen spray tot in de liters, is het toch bijzonder dat een paard van 500 kilo dat voelt?
en het feit dat op het hoge miveau, ondanks de wetenschappelijke kennis die we hebben nog steeds geen maatregelen worden genomen vind ik eng.
en sterkter nog, ik schaam mij daarvoor. tegen over de mensen die het ons proberen te laten zien. de mensen die met harde feiten op tafel komen maar er wordt niet naar ze geluisterd.

Ik ben geschrokken van het effect van een bit, van het effect van het achter de loodlijn rijden van het paard, van het effect van een zadel, van de onderschatte gevoeligheid van het paard ( wij mensen onderschatten het)

Ik kies voor het welzijn van het paard.
Mijn voorkeur gaat uit naar dressuur oefeningen die zonder al dat leer gedaan kunnen worden, naar de ruiters die werkelijk kunnen zitten zonder zadel, naar de ruiters die uren, maanden tot jaren in hun paard steken om het te trainen te trainen en nog eens te trainen.

Het is knap als jij op edward gal niveau kan rijden, zonder meer. maar je kunt die zelfde hoogte, dat zelfde niveau ook bereiken zonder 2 bitten of zonder sporen of zonder teugels.
Waarom komen de grote machten FEI,(KNHS FNRS in ned) niet tot het inzicht dat het niet okee is wat ze vragen van het paard.

en als we dan even terug komen op het onderwerp van dit alles: gert van den hof, vind ik het top, briljant, geweldig goed dat de man weigerd bij het inrijden van het paard een bit te gebruiken! echt pluspunten.
Maar zijn manier is gewoon niet mijn manier. en mijn manier is misschien gewoon niet jullie manier.

Ik denk dat de paardenwereld toe is aan vernieuwing.
FEI, moet andere voorbeelden gaan geven, de top ruiters moeten met nieuwe dingen komen, met dingen die momenteel hot item zijn, het NH.
Natural horsemanship is niet per definitie alleen parelli of monty Roberts of zadel loss of bit loos of met en nekrope.

nee, de principes van NH kunnen PRIMA worden toegepast in de omgang van het paard wat dressuur moet rijden op top nivea.
Je hoeft niet volledig te gaan voor parelli, niet zelfs.
Als jij het met ook maar 1 klein onderdeel er van eens bent, top! dan gebruik je dat.
kijk als je dan gaat roepen dat je aan parelli doet, tjaaa, dan oet je echt iets fanatieker worden.

maar ik denk dat we de paardenwereld de verkeerde kant op sturen, en gelukkig zijn het wetenschappers die het met me eens zijn.

Mijn gedachte gang is en blijft: we moeten de paardenwereld de andere kant op sturen, we zijn op weg maar er moet nog veel gebeuren.

ik zeg niet dat we nu allemaal zonder zadel ons op top niveau moeten gaan rijden
maar waarom rijden de amateur ruiters niet af en toe zonder bit?
Waarom niet af en toe eens wat anders tussen door?

Ik weet dat jullie het hoe dan ook niet met me eens zijn maar het raakt mij als ik het via de wetenschap bekijk hoeveel pijn we onze trouwe viervoeters aandoen.

kijk een keer goed naar de ogen van ee top paard, die vertellen meer dan mijn woorden in dit forum

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:15

Citaat:
Dan snap ik niet waarom je niet al reteberoemd bent in de sport en als trainer

als 17 jarige moet je ergens beginnen en als je alles steeds naast je opleiding hbo wilt gaan doen, is het gewoon een passie. ;)
je argumenten vallen tegen, jammer.
want zoals vele niet op wedstrijd gaan voor de 1e prijs, ga ik niet mijn passie uitvoeren voor beroemdheid.
maar.... volgend jaar richting Amerika. Monty Roberts Flag is up farm california.
daar beginnen we aan het echte werk. Hopelijk valt er daar weer veel te leren.
Bedankt voor de gesprekken.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:32

Sorry lot, maar nu ga je te ver. Praat je eerst over wetenschapelijke onderzoeken over stress zus en zo, kom je met filmpjes die niets meer zijn dan stemmingmakerij. Wetenschappelijk gewoon incorrect en makkelijk onderuit te halen, daar zijn ook al talloze topics over (heb het nu over je eerste 2 links, rest heb ik niet bekeken)
Als je het beste van alles mee wil pakken, dan zul je wel over een basis moeten beschikken om de onzin direct te elimineren, tot nu toe voldoe je daar helaas nog niet aan.

De pest van bokt is dat de grootste schreeuwers alle aandacht krijgen, hun eigen fantasie als waarheid verkondigen en dat dit klakkeloos wordt aangenomen door alle niet paardenmensen.
Zo komt het oa dat een hackamore door steeds meer mensen wordt aanbeden onder het mom van bitloos is beter dan bit, terwijl het echt sterker inwerkt dan een gemiddelde stang en trens, laat staan een htk bit.
Ik kan nog even doorgaan, maar dan gaat het te off topic.

Gert is een paardenmens pur sang, iemand die ziet wat hij wanneer kan doen met een paard. Verder ga ik mee met Billy en Dees

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:04

Dees schreef:
:D
Jij ook.
Als je écht van alle methodes het beste zou willen meepikken, dan raad ik je van harte aan om op 12 april naar KNHS te Ermelo te komen zodat je Gert vh Hof in het echt kunt zien werken.

Ik ben dr iig :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:06

kamsel schreef:
Sorry lot, maar nu ga je te ver. Praat je eerst over wetenschapelijke onderzoeken over stress zus en zo, kom je met filmpjes die niets meer zijn dan stemmingmakerij. Wetenschappelijk gewoon incorrect en makkelijk onderuit te halen, daar zijn ook al talloze topics over (heb het nu over je eerste 2 links, rest heb ik niet bekeken)
Als je het beste van alles mee wil pakken, dan zul je wel over een basis moeten beschikken om de onzin direct te elimineren, tot nu toe voldoe je daar helaas nog niet aan.

De pest van bokt is dat de grootste schreeuwers alle aandacht krijgen, hun eigen fantasie als waarheid verkondigen en dat dit klakkeloos wordt aangenomen door alle niet paardenmensen.
Zo komt het oa dat een hackamore door steeds meer mensen wordt aanbeden onder het mom van bitloos is beter dan bit, terwijl het echt sterker inwerkt dan een gemiddelde stang en trens, laat staan een htk bit.
Ik kan nog even doorgaan, maar dan gaat het te off topic.

Gert is een paardenmens pur sang, iemand die ziet wat hij wanneer kan doen met een paard. Verder ga ik mee met Billy en Dees

Ach weet je, ik vind het altijd wel grappig dat mensen niet zelf nadenken en heel naief alles napraten wat als wetenschap gepresenteerd wordt terwijl het gewoon dom geneuzel is van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt...

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:13

Jaja, iedereen zijn mening.

We gaan offtopic. Het is mooi geweest.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:24

Jij bent degene die off topic ging met dat NH gedoe....En nu heb je geen weerwoord meer en kap je de discussie af? Typerend....
Is ook de werkwijze van veel van dat soort goeroes.....Zolang je hun mooie praatjes voor zoete koek slikt hebben ze grote verhalen, maar zodra je kritische vragen gaat stellen draaien ze zich er onderuit....
Nuchtere types, zoals ik Gert er ook een vind, staan achter hun methode en kunnen ook kritische vragen aan..

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:34

billy,

Ik krijg de indruk dat we een welles nietes spelletje doen.

Ik heb uitgebreid laten weten hoe ik over gert van de hof denk en hoe ik over zijn manieren denk. lees het terug en je zult zien, dat ik ook positief over de man heb gesproken.

Kritische vragen, kom maar.
Gelijk halen in een verhaal waarin je vrij bent je mening te geven? sorry, dan pas ik.

ik heb een kritische vraag: waar baseert Gert van de hof zijn methode op?

en komaan, ik heb tot nu toe alleen maar geschreven wat ik er van vind. Mening, dat mag in nederlnd, alten we er dan ook leuk op reageren en mee omgaan.. :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:43

lot189 schreef:
billy,

Ik krijg de indruk dat we een welles nietes spelletje doen.

Ik heb uitgebreid laten weten hoe ik over gert van de hof denk en hoe ik over zijn manieren denk. lees het terug en je zult zien, dat ik ook positief over de man heb gesproken.

Kritische vragen, kom maar.
Gelijk halen in een verhaal waarin je vrij bent je mening te geven? sorry, dan pas ik.

ik heb een kritische vraag: waar baseert Gert van de hof zijn methode op?

en komaan, ik heb tot nu toe alleen maar geschreven wat ik er van vind. Mening, dat mag in nederlnd, alten we er dan ook leuk op reageren en mee omgaan.. :)

Ik doe helemaal geen spelletjes.
Jij ventileert een mening die nergens op gestoeld lijkt te zijn, en wat je over deze man zegt is niet positief. Het zijn allemaal vooroordelen en aannames.
Komt niet echt heel professioneel over.
Verder heb ik geen positief woord over Gert gevonden, heb nog even teruggelezen.
Ik heb zelf een paard wat bij hem weg komt. Er is geen fijner, makkelijker dier dan zij..

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:52

haha, gelukkig dat er geen spelletjes worden gespeeld. ;)
Ik heb gezegt in eerdere berichten, dat ik het erg goed vind dat er gert van den hof zonder bit begint.
Ik heb bewondering aangetoont voor zijn extreem goed kunnen blijven zitten op soms echt moeilijke extreme paarden. ik heb zelfs gezegt dat ik het eens ben met enkele dingen die hij beweert.
maargoed dat is een kwestie van terug zoeken.

maar dan nog zit ik met een 'kritische' vraag die ik al eerder stelde:

Waar baseert gert van den hof zijn methode op?

:)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:56

Ervaring en talent denk ik...
Bel of mail hem eens zou ik zeggen. Toen ik hem mailde over mijn merrie hing hij binnen 2 min aan telefoon, hij is absoluut heel benaderbaar....

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:01

ik bedoelde eigenlijk meer op welke uitganspunten hij zijn methode baseerd? (respect, vertrouwen partnership etc?)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:04

Vraag het hem, ik ben geen Gert kloon, ik weet alleen wat ik zie....en dat bevalt me goed.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:08

jammer dat je me de basis van zijn methode niet kan vertellen...

maar ik zal het hem vragen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:24

Lijkt me goed, ik kan niet voor hem spreken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:43

ik zie het liever anders, en jaa, ik hou mijn paaarden graag 'natuurlijk' ookwel paardvriendelijk.

een paard voelt een vliegje zitten, waarom zo doen als gert van den hof? met een hoop getrek aan een hoofd met halster en touwtjes en een niet passend zadel?

ik denk dat de paardenwereld meer moet respecteren wat we kunnen met paarden. ik bewonder de zz dressuur ruiters en de top spring ruiters.

En dan stuur je vervolgens dit???

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg
http://www.youtube.com/watch?v=Zhljcsuudd4

Sorry hoor lot189 maar nu kom je dus over op de buitenwereld, alsof je meerdere persoonlijkheden onderling ruzie aan het maken zijn...

Want eerst je bewondering voor ZZ ruiters gaan uitspreken, om ze vervolgens aan de schandpaal te nagelen,?? Dan kan geen mens je meer serieus nemen...

En ik heb het persoonlijk altijd maar een raar iets gevonden van de dressuur tak, dat je tot aan de M, je paard voorwaarts neerwaarts dient te rijden, om er zodra je in het Z komt, stang en trens in moet gooien, een stel cowboy sporen aan moet om het dan uiteindelijk nog gek te vinden dat al die sportpaarden letterlijk kapot gaan van binnen van de maagzweren etc.? En dat zeg ik ,met een stress kanon van een KWPN Tuig merrie en die ik met heel veel geduld inderdaad zelf de basis van dressuur heb geleerd en ik ook echt geloof dat dressuur de basis van alles is en lang zo hoog niet een paard rijden kan (al was het maar omdat ik zo wie zo al een zooitje van al die teugels in mijn handen zou maken) vind ik het echt vanaf het Z een totaal andere tak van "sport" worden...

Maar dan toch nog effe blij dat ik glij spelen door bos veren in top ruiters hun reet te steken om dan juist hun werkwijze te vernachelen, door ijzer in de mond en rollkur als voorbeeld te gaan gebruiken van hoe het niet moet, in een topic notabene over een kerel die met een halster en touw en een licht springzadel zijn paarden inrijd? En dus schijnbaar kan blijven zitten als de beste? Daar kan Anky anders nog een puntje aan zuigen he...

Get a grip girl!!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:44

Als je dan je antwoord heb gekregen lot89, wil je dat dan ook hier in het topic melden?
Lijkt me interessant om te weten waarom Gert doet wat hij doet.(behalve dat ie z'n centen verdiend met het opruimen van de rommel die een ander heeft gemaakt)

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:09

Citaat:
En dan stuur je vervolgens dit???

ojeetje toch ;)
dit was een reactie op een persoon.
ik stuurde dat erbij als voorbeeld, dat stond er ook bij alleen heb je dat helaas weg gelaten ;)

[/quote]En ik heb het persoonlijk altijd maar een raar iets gevonden van de dressuur tak, dat je tot aan de M, je paard voorwaarts neerwaarts dient te rijden, om er zodra je in het Z komt, stang en trens in moet gooien, een stel cowboy sporen aan moet om het dan uiteindelijk nog gek te vinden dat al die sportpaarden letterlijk kapot gaan van binnen van de maagzweren etc.?[/quote]

maar dan ben je het toch met me eens dat de grote instanties hier iets aan horen te doen? dit zit toch scheef in elkaar??

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:09

svdijk schreef:
Als je dan je antwoord heb gekregen lot89, wil je dat dan ook hier in het topic melden?
Lijkt me interessant om te weten waarom Gert doet wat hij doet.(behalve dat ie z'n centen verdiend met het opruimen van de rommel die een ander heeft gemaakt)

ojaa zeker! ben erg benieuwd! zal het delen!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:18

Wat Gert doet, in grote lijnen, is kijken naar het paard. Hij longeert wat en kijkt naar het paard. Laat het paard links buigen en rechts buigen en kijkt naar het paard. Hij gaat met zijn hand over het lichaam van het paard en voelt en kijkt. Kijkt naar de lichaamstaal van het paard. Stap voor stap werkt hij naar het moment van opstappen.
Dat zie je in het filmpje waar hij bezig is met het arabiertje, bij de KNHS in Ermelo. Ik heb speciaal naar dat filmpje gekeken, want ik heb zelf een arabier die nog niet was ingereden, toen ik hem kocht. Hij vertelt ook rustig dat hij wacht tot het paard stilstaat. Hij stapt op en gaat rijden.

Ik had een verzorgster die vroeg of ik ook aan natuurlijk bekappen deed. Wat is er natuurlijk aan bekappen, vroeg ik haar? Ze had geen antwoord. Natuur is, naar mijn mening, dat waar de mens zich niet mee bemoeit.

Dat men altijd rekening moet houden met het feit dat een paard een paard is en geen mens (of konijn, of cavia), spreekt voor zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:37

Dat zeg ik er toch gelijk bij, of niet? Maar je draaft zo vreselijk door over totaal andere zaken, terwijl Gert juist zonder bit een paard inrijd, dat zou jou dan toch juist gelukkig moeten maken? Het strookt allemaal niet met elkaar en het komt ook nog eens vreselijk arrogant over bij je, terwijl jij notabene de puber bent die degene met vele jaren meer ervaring als cowboy's bestempelt?

Trouwens; Ik ben zon persoon die alle stijlen en takken bestudeert om er vervolgens zelf de dingen er uit te vissen waar ik wat mee denk te kunnen... Ik vind eigenlijk dat er niet 1 methode allesomvattend of altijd juist is, net zoals dat die zgn Goeroe's (en ik ken Gert niet, maar zo komt hij iig niet op mij over) beter eerst wat aan hun eigen grootheidswaanzin moeten gaan doen... ergens stil... ver weg... waar geen paarden zijn....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:01

lot189 schreef:
ik bedoelde eigenlijk meer op welke uitganspunten hij zijn methode baseerd? (respect, vertrouwen partnership etc?)

Vakmanschap, expertise en jarenlange ervaring.

Dan heb je geen holle literatuur-kreten meer nodig om met paarden om te kunnen gaan.
Beste lot189, haal je neus eens uit de theorie en ga gewoon kijken hoe échte paardenmensen met hun dieren omgaan.

Een paard zit namelijk helemaal niet te wachten op 'partnership'. Een paard wil een baas en het liefst eentje die gewoon heel duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:32

Klopt als een bus, Dees en toch he...

Ben ik zo blij met mijn jarenlange toch wel heel speciale band met allebei mijn paarden, maar heb het nu speciaal over mijn grote, want nu dus overduidelijk blijkt dat ik haar leider niet meer altijd kan zijn, door mijn ziekte, is het wel zo ongelofelijk, geweldig en hartverwarmend van mijn ongelofelijk mooie, lieve en sensibele stresskip, dat ze er echt waar, elke keer weer voor mij blijkt te zijn, juist op die momenten dat het echt overduidelijk is dat ik de leider niet meer ben, dus juist op de momenten dat ze me dan kan vermorzelen, afbreken of doodleuk me niet meer aanwezig verklaren, ze zo lief, rustig me weer veilig naar stal brengt, of bij een moment dat iedereen die haar kent zijn adem inhoud, van oliebol, daar gaan ze... ze de rust zelve blijft, en dan kan ze hem letterlijk inkoppen hoor, als je begrijpt wat ik bedoel, vind dat wel zo geweldig mooi van haar, voelt voor mij toch echt wel als onvoorwaardelijke wij horen bij elkaar voor altijd gevoel aan eigenlijk, dan toch maar een sentimentele trut hoor, maar verzin dit echt niet... Er kan dus echt wel "veel meer" tussen mens en dier ontstaan dan alleen leider en trouwe volger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:39

lot189 schreef:
helemaal top.

helaas is het een feit dat bij een hoge negatieve stress gehalte er veel adrenaline is en je paard niets leert.
gert van den hof is een enkeling, en is toevallig rij technisch voorzien van een stevige zit.
mazzelaar dus!

ik zie het liever anders, en jaa, ik hou mijn paaarden graag 'natuurlijk' ookwel paardvriendelijk.

een paard voelt een vliegje zitten, waarom zo doen als gert van den hof? met een hoop getrek aan een hoofd met halster en touwtjes en een niet passend zadel?

ik denk dat de paardenwereld meer moet respecteren wat we kunnen met paarden. ik bewonder de zz dressuur ruiters en de top spring ruiters.

echt paardrijden vind ik stacey westfall. dat is het paardrijden van de toekomst. en de mentaliteit van de toekomst.
gert van de hof..? ik bewonder zijn cowboy kunsten, en weet als geen ander hoe het is, maar ik heb me laten overtuigen het anders aan te pakken. er zijn dingen die gert zegt waar ik het mee eens ben maar niet op de manier waarom hij ze uitvoert.

sorry hoor Lot189, maar als je dit soort teksten bedoelt met het stellen dat je het wel eens bent met bepaalde methodes van Gert...
You sure as hell, have a funny way of showing that...