achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:24

Ja, niks onnatuurlijks afdwingen, dan zijn we er wel, dacht ik.

Dus geen geweldige galoppade verwachten bij een (ex) renpaard/draver , geen hoge draf bij een niet-tuiger/ouderwetse Fries, geen prachtige buiging van een Fjord, geen springen bij een Belg, moet ik nog verder gaan?

Met dien verstande: uiteraard is een Belg SPRINGEN over een paar balkjes te leren, een Tink een klein zweefdrafje bij te brengen, een Haf de cross te leren, een Fjord te leren piafferen, als je maar lang genoeg doorzet.

Er zijn genoeg rassen die "against all odds" neerzetten waar we ze nou niet zo 1-2-3 voor aanzagen. Misschien moeten we wat meer kijken naar wat we aan materiaal (afschuwelijke uitdrukking als je het over paarden hebt)eigenlijk voor ons hebben.

AL deze rassen kunnen NAAR GELANG HUN VAN NATURE MEEGEKREGEN BOUW, meer of minder ondertreden. De een beter dan de ander.
VERZAMELEN is zoals ik al eerder schreef een ander verhaal, zeker onder de ruiter (onnatuurlijke belasting).

Maar KAN het? Zonder dwing en dwang? Teugeldruk? En het oude verhaal van: van achteren aandrijven en van voren begrenzen (opsluiten dus)? Tegenstrijdige hulpen geven?
Jawel, en jazeker kan dat! Helaas gebeurt het nu juist voortdurend, voor tegenhouden, achter aandrijven, zonder het gewenste (ondertredende) resultaat.

Overigens las ik ergens dat iemand daar dan "bewijs" van wilde zien bij jonge (groene) of verreden paarden?
Tsja.... dat kan natuurlijk nooit.
Een paard moet sowieso wel de fysieke kracht hebben, om met een ruiter er op, zonder teugeldruk te kunnen verzamelen.
Dat kan geen enkel jong en al helemaal geen "verreden" paard.

Die moeten eerst gewoon bij de basis gaan werken en sterker worden.
Verzameling onder de ruiter kost al een massa kracht, laat staan voor deze categorie paarden.
En dan nog zonder teugelhulp, dat redt alleen een knoert sterk paard, die er op gebouwd is en die ook altijd met heel weinig teugeldruk gereden is.

Ik hoop het met mijn B.J. ooit eens hier te kunnen laten zien.
Het kan ECHT! Het is niet eens zo moeilijk.

Het heeft echter alles met kracht en balans te maken. Niet met teugels.

liljebo

Re: achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 19:01

Ik was degene die die vraag stelde en wel naar aanleiding van bokkers die stelden dat je ieder paard zonder enige vorm van teugeldruk kon leren om de achterhand goed te gebruiken.
Ik weet niet zo goed hoe ik mij dat bij een onbeleerd of verreden paard moet voorstellen; dat aanleren met alleen gebruik van been en zit en vroeg daarom om filmpjes daarover vanuit oprechte interesse.

Dat het met een goed geconditioneerd paard kan, is bekend. Juist de stelling dat je ieder paard zou kunnen opleiden tot goed lichaamsgebruik zonder enig gebruik van teugels, zou ik graag voor de beeldvorming zien. Lijkt mij een hele klus

Hoofdstuk apart is het bewerkstelligen middels clicker/positief reinforcement. Maar ik stel mij voor dat ook daarbij zeker in de beginfase sprake is van op zijn minst enige (subtiele) begrenzing, zij het door gewoon hoofdstel, bitloos hoofdstel of halsring. Al is het maar om het paard duidelijk te maken wat de bedoeling is. Iets wat mij bijna ondoenlijk lijkt met alleen de zit, als het paard daar nog niets van begrijpt.
Maar ik kan er heel erg goed naast zitten en wacht dan ook vol interesse op info materiaal die inzichtelijk kunnen maken hoe dat wel uitsluitend op benen en zit kan (jong of verreden paard dus, geen reeds geconditioneerd paard)

Mbt afstemming paard/werkzaamheden... daar pleit ik al langer voor. Je moet geen dingen van je paard verlangen die fysiek nauwelijks of slechts met foetelen haalbaar zijn. Ik denk dat je dan de verkeerde weg in slaat. Ik denk dat het zinvoller is om te kijken wat voor het paard fysiek goed haalbaar is (en vaak ook voor is gefokt) en binnen dat kader naar verbetering moet zoeken. Bij sommige paarden kan dat tot de grand prix of reiningkampioenschappen leiden, bij andere paarden moet je tevreden zijn als ze ontspannen kunnen stappen op moeizaam terrein en dat zonder scheef lopen en struikelen kunnen (dan heb ik het bv over fysieke kneusjes, dan wel ernstig verreden paarden)
Ik heb onlangs een mooie spreuk van Einstein op facebook gezet en die wil ik hier wel herhalen

Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life by thinking it is stupid.

Je kunt dat ook vertalen naar: Elk paard is geweldig. Maar als je een willekeurig paard gaat beoordelen naar zijn mogelijkheid tot het neerzetten van prestaties waartoe het fysiek niet in staat is, zal het nooit aan de eisen kunnen voldoen.
:)

Maar goed... het ging dus eigenlijk over die achterhand :+

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:00

Ariebren schreef:
Het aller belangrijkste van paard rijden is :

Balans, balans, balans en balans van ruiter en paard.

En controle :D

En vergeet vooral Plezier niet te noemen. ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:53

Doma_clasica schreef:
En controle :D

-O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 00:30

liljebo schreef:
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life by thinking it is stupid.

Je kunt dat ook vertalen naar: Elk paard is geweldig. Maar als je een willekeurig paard gaat beoordelen naar zijn mogelijkheid tot het neerzetten van prestaties waartoe het fysiek niet in staat is, zal het nooit aan de eisen kunnen voldoen.
:)

Dat is dus precies wat ik bedoel... En dan heeft Einstein dat zomaar zoveel jaar geleden al gezegd... Mooie vertaling ook. Eigenlijk zou je er nog aan moeten toevoegen (en dat geldt denk ik voor veel van ons) dat als je je bewust bent van eigen tekortkomingen en die van je paard, je super blij kan worden als je met elkaar toch dat stapje hebt gezet waarvan je niet had gedacht dat je die ooit zou zetten. :D :D :D

liljebo

Re: achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 05:49

Babootje, een hele goede en correcte aanvulling. We leggen vaak de lat te hoog voor onze eigen mogelijkheden en die van ons paard. Vervolgens leggen we de focus op wat niet lukt en vergeten een feestje te vieren voor alles wat wel lukt. En dat is vaak meer dan wat we zelf in de gaten hebben.
Hoewel ik mijn best doe om niet in die valkuil te trappen, merk ik dat ik ook soms die fout maak. Maar ik ben al blij dat ik dat dan wel zie.

Laten we eerlijk zijn... eigenlijk is het al heel bijzonder dat een paard onze toenadering en ons getut accepteert, om nog maar te zwijgen van het feit dat het toestaat dat we op zijn, toch kwetsbare, rug gaan zitten. Maar we willen altijd meer, nietwaar.....

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:56

liljebo schreef:
Babootje, een hele goede en correcte aanvulling. We leggen vaak de lat te hoog voor onze eigen mogelijkheden en die van ons paard. Vervolgens leggen we de focus op wat niet lukt en vergeten een feestje te vieren voor alles wat wel lukt. En dat is vaak meer dan wat we zelf in de gaten hebben.
Hoewel ik mijn best doe om niet in die valkuil te trappen, merk ik dat ik ook soms die fout maak. Maar ik ben al blij dat ik dat dan wel zie.

Laten we eerlijk zijn... eigenlijk is het al heel bijzonder dat een paard onze toenadering en ons getut accepteert, om nog maar te zwijgen van het feit dat het toestaat dat we op zijn, toch kwetsbare, rug gaan zitten. Maar we willen altijd meer, nietwaar.....

Amen!