Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBubbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 07:10

Nee, niet alleen tijdens die periode. Maar als hij zo'n fase heeft,
ga ik oefeningen met hem doen waar het vooral om persoonlijke ruimte gaat.
Bij de andere oefeningen draait het weer om iets anders, maar ook dan mag hij niet in mijn persoonlijke ruimte komen.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:35

Ik gebruik het beide.
M'n pony is heel gevoelig voor stemgebruik. Dus als hij iets braaf doet, dan laat ik dat merken met stemgebruik, maar als hij aan het klieren is (omdraaien, niet willen lopen) dan gebruik ik ook m'n stem. Hij weet ook heel goed wanneer hij braaf is en wanneer niet.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 06:51

Xyris schreef:
Zover ik weet zit de waarheid daar een beetje tussenin.

Echt schrikken: Negeren
Klieren: Corrigeren
Rust: Belonen

Oftewel, niet belonen als het paard langs iets spanneds is gegaan en nog staat te huppelen, maar pas als het paard weer echt ontspannen is en zich al weer op de 'road ahead' richt.

Ik ga totaal mee in deze mening. Mijn paard is ook nog errrrrg gevoelig voor beloning. Hij gaat echt extra zn best doen. Corrigeren is hij eveneens gevoelig voor, daar kan hij slecht tegen dus doe ik slechts lichtjes.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:17

Bij dingen die ze moet leren beloon ik goed als ze het goed doet. Als ze het niet goed genoeg doet gaan we ar niet over in zitten en doen we blij nog een poging.
Ik beloon haar verder niet bij dingen die ze kent en eigenlijk vanzelfsprekend zijn dat ze het goed doet. Er kan wel een 'braaaf' vanaf maar mee ook niet. Dan weet ze eigenlijk dat ze altijd braaf is als ik niet 'boos' word.
Ze is eigenlijk nooit stout en probeert alles goed en als we bijv naar buiten gaan is ze superenthousiast en blij en wilt ze lekker uitrazen. Als ik dr dan aanspoor stijgt ze zowat op van blijheid en beloon ik haar wel wanneer ze braaf stopt als ik dat vraag

Volgens mij begrijpt ze het allemaal wel want ik merk dat ze alles wat we doen, met plezier doet :)

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:46

Ik ben ook van mening dat het er tussenin zit, dat wat Xyris op de eerste pagina zei :)

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:43

Mijn paard vind rijden soms heel moeilijk en niet altijd zo leuk, dus als ze iets goed doen beloon ik met mijn stem een een aai.
Als ze ergens bang van is negeer ik het of probeer haar te kalmeren met'rrrustig meisiee' en als ze haar angst overwint beloon ik haar zoals hierboven.
Als ze klierig doet straf ik met mijn stem en met een kleine tik van de zweep.

Of je het nu doet of niet, belonen moet je zelf uitmaken :j

Rivaldo

Re: Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:25

Waarom zou je hier uberhaupt over discussieren?
Het is alleen al veel leuker voor het paard (en voor de ruiter) als je het die beloont!
Daarnaast reageren alle dieren op beloning.
Dieren, zeker paarden, zijn relatief, klein brein e.d.
Lekker simpel houden ie handel!

DaphneC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:28

ik beloon goed gedrag eigenlijk altijd. bij sommige paarden werkt dit ook beter dan slecht gedrag corrigeren. bij andere paarden helpt het juist (en is duidelijk) om slecht gedrag te corrigeren maar bij die paarden beloon ik ook het goede gedrag:D ik vind het belonen erg belangrijk net zoals wij mensen een complimentje ook altijd fijn vinden, vind ik het daarom belangrijk het paard te belonen;)

Mike_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:01

ik beloon altijd als hij iets goed doet wat hij moeilijk vind en raar gedrag bijvoorbeeld schrikken doe ik niet veel aan want daar kan die niet veel aan doen maar als die gewoon vervelend is doe ik daar wel wat aan.

Appelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:57

Als een paard iets braaf doet, belonen. Als een paard iets eng vindt, proberen te negeren en eventueel belonen als hij steeds wat vooruitgang boekt.
Stemgebruik als het paard koppig doet.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:36

Rivaldo schreef:

Wat bedoel je hier precies mee?
Paarden zijn zeer slim. :j

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:58

DianXX schreef:
Rivaldo schreef:

Wat bedoel je hier precies mee?
Paarden zijn zeer slim. :j

Relatief dom moet er staan ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:04

Paarden zijn niet bepaald slim nee. Wel kunnen ze supergoed associeren maar dat heeft niets met slimheid te maken.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:17

Het hangt er vanaf wat je slim vind.
Ik ken wel zat pony's die heel slim zijn hoor. :)
Maar in vergelijking met de mens zijn ze vrij dom ja. :+

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:18

Een paard is in vergelijking met andere diersoorten ook best dom, is wetenschappelijk bewezen ;)

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:20

Ja, dat geloof ik best, ik wil ook niet zeggen dat ze de slimste zijn. :P
Maar dat hangt er wel vanaf met welk diersoort.

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:18

ik beloon goed gedrag wel, niet heel uitbundend maar wel een klein klopje in de nek of met een aardig stemmetje 'braaf' zeggen
ik merk dat mijn paard hier goed op reageert! hij gaat dan nog fijner lopen:)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:22

Ik beloon goed gedrag, maar ik corrigeer fout gedrag. Dat werkt misschien niet bij alle paarden, maar bij de meeste op wie ik gereden heb wel :)

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:11

Ik corrigeer ook wel eens, maar dat hangt er vanaf wat je fout gedrag vind.
Als ze met rijden o.i.d iets niet doet, dan zal dat echt wel en reden hebben, dat zal ik haar niet corrigeren.
Ook niet als ze iets fout doet. Dan snapt ze het gewoon niet, en ligt het dus niet aan alleen haar.

_Royal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:31

Ik heb bij biologie geleerd dat belonen juist beter werkt dan straffen. Wanneer je goed gedrag beloont geeft dat je paard waarschijnlijk een goed gevoel en wil hij dit gevoel houden en zal dit gedrag dus blijven herhalen. Wanneer je het foute gedrag telkens gaat straffen zal je paard dit ook niet leuk gaan vinden. Als jij alleen maar enen haalt ben je op een gegeven moment ook niet meer gemotiveerd om goed je best te gaan doen, wanneer je telkens achten haalt wil je jezelf verbeteren.

Ik ben niet voor het totaal negeren van de foute dingen, je paard moet ook wel duidelijk weten wanneer iets fout gaat, maar dit hoef je niet in extreme maten te laten weten. Ook moet je naar de situatie kijken, als je paard iets fout doet bij iets nieuws aanleren hoeft dit niet per se expres te zijn, het kan ook een geval van miscommunicatie zijn. In dat geval vind ik de fouten straffen niet terecht.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:45

_Royal schreef:
Ik heb bij biologie geleerd dat belonen juist beter werkt dan straffen. Wanneer je goed gedrag beloont geeft dat je paard waarschijnlijk een goed gevoel en wil hij dit gevoel houden en zal dit gedrag dus blijven herhalen. Wanneer je het foute gedrag telkens gaat straffen zal je paard dit ook niet leuk gaan vinden.

Dat klopt.
En ook; als je alleen straft, zal je paard ook geen dingen meer durven proberen. Wat bedoeld ze dan wel? dat durft hij niet meer uit te zoeken omdat hij bang is straf te krijgen als hij het verkeerde doet.
Paarden moeten goed te weten krijgen wanneer ze iets goed doen. :j

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:34

Ik straf ook noooooit in de aanleerfase, want het paard gaat zowieso uitzoeken en dan kan ie wel eens iets verkeerd doen he :j Ik 'straf' alleen als ie iets gevaarlijks doet of iets doet dat ie weet dat dat niet mag!

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:14

Corrigeren wanneer het nodig is, belonen regelmatig zeker wanneer het eerder een hekelpunt was. :)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:30

Zelf met mijn 2 net ingereden pony's doe ik inderdaad goed gedrag belonen door een klopje of braaf zeggen enz.
Maar als ze echt gaan klieren corrigeer ik ze wel omdat ze gewoon moeten leren dat bepaalde dingen niet kunnen.
Echt schrikken en kleine dingetjes negeer ik wel

maralou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:55

Inderdaad, doet mijn 3e jarige iets goed = belonen. Doet ze iets verkeerd/snapt ze het niet = natuurlijk niet 'straffen'. Gaat ze echt klieren? = 'straffen'.

Lekker simpel houden dus.