Jade schreef:shirleyp schreef:
Gezien je het antwoord weet op al mijn situatieschetsen, ben jij de perfecte instructeur. Helaas zie ik maar weinig instructeurs die alles zien...
niet helemaal.. zit in noord friesland![]()
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jade schreef:@shirley probleem is natuurlijk dat degenen die het kaft van het koren weten te scheiden in dat opzicht zichzelf toch wel de goede richting op weten te ontwikkelen, en degenen die dat niet kunnen tegenstrijdige en/of verkeerde berichten krijgen, in welk geval ik persoonlijk zou adviseren om vast te houden aan instructie. ervanuitgaande dat ze de juiste tegen het lijf zijn gelopen, want als je er nog weinig vanaf weet is het ook lastig goede van slechte instructie te onderscheiden![]()
het is allemaal niet zo makkelijk, zeker als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt, moet je op iemand vertrouwen om meer kennis op te doen. persoonlijk heb ik het probleem nog steeds met zadelmakers, hoefsmeden en garages, je kan uiteindelijk niet alles leren, dus moet je een oordeel maken met de middelen die je hebt.
Ik houd wel de lijn van de instructeur vast. Maar een stalgenoot die mijn dressuurles heeft gezien en me even wijst op iets dat ik vergeet vind ik zeer waardevol! Of even samen een proefje oefenen, wat voel jij, wat ziet de ander. Kritisch luisteren en denken blijft natuurlijk altijd van belang.
Mijn vriend en ik doen dat ook. We hebben eenzelfde visie en een tweede paar ogen werkt gewoon erg prettig!
Is super leuk! 
aerdenhout1 schreef:Ja.... zo slecht is het momenteel gesteld met de lesgevers!
Ik erger me ook af en toe groen en geel aan hoe er word gereden en de oplossingen die ze krijgen van hun "instructeurs/trices"
Als die goed les kunnen geven hoeft de leerling zich niet te melden op bokt lijkt mij!

spookjeee schreef:Heb nu net een nieuwe instructrice (ook nieuw paardje dat ik rij) geweldig mens, hele openbaring!
ze rijd zelf ZZ-licht, en niet de doorgaanse dressuurmuts, maar iemand met verstand van zaken, en die het super uitlegt.
mij nuttige oefeningen/figuren laat doen, waar ik binnen 10 minuten resultaat in zie/voel (ook zodat we alletwee goed blijven opletten ofcourse)
en elk rondje is die weer losser in het lijf en fijner te rijden, na 20 minuten heb je ineens over de rug lopende ontspannende pony die met twee pinken te rijden ismet minimaal beengebruik, en ik zit ontspannen/recht op het paard ineens ..
manfredie schreef:spookjeee schreef:Heb nu net een nieuwe instructrice (ook nieuw paardje dat ik rij) geweldig mens, hele openbaring!
ze rijd zelf ZZ-licht, en niet de doorgaanse dressuurmuts, maar iemand met verstand van zaken, en die het super uitlegt.
mij nuttige oefeningen/figuren laat doen, waar ik binnen 10 minuten resultaat in zie/voel (ook zodat we alletwee goed blijven opletten ofcourse)
en elk rondje is die weer losser in het lijf en fijner te rijden, na 20 minuten heb je ineens over de rug lopende ontspannende pony die met twee pinken te rijden ismet minimaal beengebruik, en ik zit ontspannen/recht op het paard ineens ..
zal wel niet bij mij in de buurt zijn jouw instructice denk....!!
,

Davina21 schreef:Allemaal heel mooi gesproken over dat het rijden allemaal zo achteruit gaat en o o o wat doen we het slecht!!.
Maar als instructrice wil je het graag goed doen en goed lesgeven. Maar je hebt een hele hoop ruiters en als die geen perfect plaatje hebben in 1 les ze wel naar een ander gaan die ze wel even leert hoe het paard binnen no time perfect loopt...
Dus het is niet alleen de instructeurs maar het komt ook een gedeelte bij de ruiter vandaan...
Chaos schreef:Niet mee eens. 2 instructeurs van maneges hebben mij tijdens een gesprek letterlijk verteld en ik citeer:
Het maakt toch niet uit wat vertellen, de lesklanten weten toch niet beter, dus ik vertel ook wel eens iets dat niet juist is, ach als de ruiters maar lol hebben. De ander beaamde dat.
Ik was nogal verbaasd: jezelf instructeur noemen en dan gewoon moedwillig onzin verkopen.
_Esther_87_ schreef:Davina21 schreef:Allemaal heel mooi gesproken over dat het rijden allemaal zo achteruit gaat en o o o wat doen we het slecht!!.
Maar als instructrice wil je het graag goed doen en goed lesgeven. Maar je hebt een hele hoop ruiters en als die geen perfect plaatje hebben in 1 les ze wel naar een ander gaan die ze wel even leert hoe het paard binnen no time perfect loopt...
Dus het is niet alleen de instructeurs maar het komt ook een gedeelte bij de ruiter vandaan...
Daar gaat het helemaal niet over. Maar een instructeur moet de combinatie wel vooruit helpen en niet achteruit. En dat laatste gebeurt toch echt hier en daar wel. Als ik een combinatie zie rijden waarbij het allemaal nog verre van vlekkeloos gaat, maar de instructeur fijn, helder, opbouwend en eerlijk les staat te geven kijk ik daar toch graag naar. Zie ik een zelfde combinatie met een instructeur er voor die onzin staat te verkondigen, dan erger ik me.
Davina21 schreef:Ik vind het een mooi maar wel erg gevoelig onderwerp om discusies over te houden. Dus vandaar dat ik nu deze topic verlaat. Vond het wel leuk om alles even door te lezen wat iedereen er over te zeggen heeft.