Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:22

Jade schreef:
shirleyp schreef:

Gezien je het antwoord weet op al mijn situatieschetsen, ben jij de perfecte instructeur. Helaas zie ik maar weinig instructeurs die alles zien...

niet helemaal.. zit in noord friesland }> :+

:') :Y)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:26

Jade schreef:
@shirley probleem is natuurlijk dat degenen die het kaft van het koren weten te scheiden in dat opzicht zichzelf toch wel de goede richting op weten te ontwikkelen, en degenen die dat niet kunnen tegenstrijdige en/of verkeerde berichten krijgen, in welk geval ik persoonlijk zou adviseren om vast te houden aan instructie. ervanuitgaande dat ze de juiste tegen het lijf zijn gelopen, want als je er nog weinig vanaf weet is het ook lastig goede van slechte instructie te onderscheiden :+
het is allemaal niet zo makkelijk, zeker als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt, moet je op iemand vertrouwen om meer kennis op te doen. persoonlijk heb ik het probleem nog steeds met zadelmakers, hoefsmeden en garages, je kan uiteindelijk niet alles leren, dus moet je een oordeel maken met de middelen die je hebt.

Eens! Lastig is het zeker. Maar ik merk toch dat ik veel baat heb bij het beeld van bepaalde stalgenoten. Misschien is het dan alleen maar ter bevestiging van wat ik voel. Het is natuurlijk ook echt niet zo dat wanneer een stalgenoot me adviseert om bij het aanspringen in galop eens aan het linkeroor te trekken ik dat direct ga uitvoeren :P Ik houd wel de lijn van de instructeur vast. Maar een stalgenoot die mijn dressuurles heeft gezien en me even wijst op iets dat ik vergeet vind ik zeer waardevol! Of even samen een proefje oefenen, wat voel jij, wat ziet de ander. Kritisch luisteren en denken blijft natuurlijk altijd van belang.

Das inderdaad ietwat ver weg voor een perfecte instructeur :D

SophievdV

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:30

Dat kan inderdaad zinvol zijn, zo samen trainen met een stalgenoot :) Mijn vriend en ik doen dat ook. We hebben eenzelfde visie en een tweede paar ogen werkt gewoon erg prettig!

Momenteel kan ik niet rijden wegens mijn zwangerschap (nog een paar weken... *zucht* ik mis het rijden vreselijk!), dus sta ik hem zo vaak mogelijk bij :) Is super leuk!

spookjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:34

Heb nu net een nieuwe instructrice (ook nieuw paardje dat ik rij) geweldig mens, hele openbaring!
ze rijd zelf ZZ-licht, en niet de doorgaanse dressuurmuts, maar iemand met verstand van zaken, en die het super uitlegt.
mij nuttige oefeningen/figuren laat doen, waar ik binnen 10 minuten resultaat in zie/voel (ook zodat we alletwee goed blijven opletten ofcourse)
en elk rondje is die weer losser in het lijf en fijner te rijden, na 20 minuten heb je ineens over de rug lopende ontspannende pony die met twee pinken te rijden is +:)+ met minimaal beengebruik, en ik zit ontspannen/recht op het paard ineens ..

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:36

aerdenhout1 schreef:
Ja.... zo slecht is het momenteel gesteld met de lesgevers!
Ik erger me ook af en toe groen en geel aan hoe er word gereden en de oplossingen die ze krijgen van hun "instructeurs/trices"
Als die goed les kunnen geven hoeft de leerling zich niet te melden op bokt lijkt mij!

ik ben het hiermee eens.......daarom heb ik op dit moment ook geen les.
en nog steeds op zoek naar iemand met dezelfde ideeen als ik.
bij ons op stal kijk ik mijn ogen uit...paarden die alleen met slof gereden worden en alleen maar gaan hangen en gedwongen worden om op de voorhand te lopen...nu weet ik dat ze dat van nature doen...ik snap alleen niet wat de bedoeling van zoiets moet zijn

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:37

spookjeee schreef:
Heb nu net een nieuwe instructrice (ook nieuw paardje dat ik rij) geweldig mens, hele openbaring!
ze rijd zelf ZZ-licht, en niet de doorgaanse dressuurmuts, maar iemand met verstand van zaken, en die het super uitlegt.
mij nuttige oefeningen/figuren laat doen, waar ik binnen 10 minuten resultaat in zie/voel (ook zodat we alletwee goed blijven opletten ofcourse)
en elk rondje is die weer losser in het lijf en fijner te rijden, na 20 minuten heb je ineens over de rug lopende ontspannende pony die met twee pinken te rijden is +:)+ met minimaal beengebruik, en ik zit ontspannen/recht op het paard ineens ..

zal wel niet bij mij in de buurt zijn jouw instructice denk....!!

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:06

Mezelf laten opnemen op videocamera, daar leer ik misschien nog wel het meeste van. Als ik dat later terugkijk zie ik zoveel verbeterpunten waar ik weer aan kan werken.

spookjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 13:07

manfredie schreef:
spookjeee schreef:

zal wel niet bij mij in de buurt zijn jouw instructice denk....!!

Dat weet ik niet kan zomaar zijn 8-),

Maar ik was het topic nog een beetje aan het doorlezen, en inderdaad de basis miste in de lessen die ik had.
het eerste wat ze ook tegen me vroeg was, wat heb je zoal gedaan de laatste tijd etc op gebied van rijden (inzicht van wat ze kan verwachten)
en liet me daarna een slangen volte lopen om de zien hoe mijn stuur gedrag was, en daarna lette ze op mij, eerst ik goed zitten en alles correct gebruiken.. nou en dan hoef je niet eens meer op het paard te letten .. die loopt dan vanzelf hellemaal toppie, als jij het goed doet volgt je paard vanzelf echt!.

tegenwoordig ligt het inderdaad aan het paard, maar nooit aan de ruiter.. terwijl als jij correct ontspannen je lichaam gebruikt volgt je paard vanzelf.
Natuurlijk komt er goed trainen bij kijken, paard is niet na een keertje een uurtje rijden voor altijd los in het lichaam.. oefenen oefenen
mensen willen les en leren jammer dat het steeds moeilijk wordt om een goeie instructrice te krijgen .. maar als je niet vooruit gaat met lessen (of wat je altijd al deed gaat slechter en er moet nog verbetering in) en het gaat alleen maar poedersuiker.. moet je ook tegen jezelf kritisch zijn, en voor een andere instructrice kiezen ..

een goeie instructrice waar je wat aan hebt, en zelf gemotiveerd, en op jezelf blijven letten en kritisch zijn zijn en er hard voor werken kom je er echt wel :)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:31

ik zit door veel stress de laatste tijd veel vast...wordet enorm gespiegeld door mijn paard...
als ik merk dat ik vast zit en hij het aangeeft door aan een bepaalde kant stug te zijn ...stop ik gelijk.
ik wil niets verpesten...beest kan er niets aan doen dat we gewoon veel te voorduren hebben op dit moment.
heb een jong paard en wil gewoon graag dat we samen nog heel lang kunnen genieten. het welzijn van mijn paard gaat voor...ik wil gewoon dat een instructeur/instructrice goed kijkt naar de balans tussen de ruiter en het paard en dat mis ik heel erg...
ik ben heel onzeker over de dingen die ik doe en zoek gewoon iemand die me de goede richting induwd...
en me me zekerheid en zelfvertrouwen kan terug geven
heb een instructrice gehad leuke meid, goede klik...maar het niveau van lesgeven tja zover was ik zelf al gekomen...en dan zonder les...
ik wil verder komen...de rust en de ontspanning kunnen krijgen in het rijden...

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:10

Allemaal heel mooi gesproken over dat het rijden allemaal zo achteruit gaat en o o o wat doen we het slecht!!.
Maar als instructrice wil je het graag goed doen en goed lesgeven. Maar je hebt een hele hoop ruiters en als die geen perfect plaatje hebben in 1 les ze wel naar een ander gaan die ze wel even leert hoe het paard binnen no time perfect loopt...

Dus het is niet alleen de instructeurs maar het komt ook een gedeelte bij de ruiter vandaan...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:13

Davina21 schreef:
Allemaal heel mooi gesproken over dat het rijden allemaal zo achteruit gaat en o o o wat doen we het slecht!!.
Maar als instructrice wil je het graag goed doen en goed lesgeven. Maar je hebt een hele hoop ruiters en als die geen perfect plaatje hebben in 1 les ze wel naar een ander gaan die ze wel even leert hoe het paard binnen no time perfect loopt...

Dus het is niet alleen de instructeurs maar het komt ook een gedeelte bij de ruiter vandaan...

Daar gaat het helemaal niet over. Maar een instructeur moet de combinatie wel vooruit helpen en niet achteruit. En dat laatste gebeurt toch echt hier en daar wel. Als ik een combinatie zie rijden waarbij het allemaal nog verre van vlekkeloos gaat, maar de instructeur fijn, helder, opbouwend en eerlijk les staat te geven kijk ik daar toch graag naar. Zie ik een zelfde combinatie met een instructeur er voor die onzin staat te verkondigen, dan erger ik me.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:15

Niet mee eens. 2 instructeurs van maneges hebben mij tijdens een gesprek letterlijk verteld en ik citeer:
Het maakt toch niet uit wat vertellen, de lesklanten weten toch niet beter, dus ik vertel ook wel eens iets dat niet juist is, ach als de ruiters maar lol hebben. De ander beaamde dat.

Ik was nogal verbaasd: jezelf instructeur noemen en dan gewoon moedwillig onzin verkopen. :n

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:17

Chaos schreef:
Niet mee eens. 2 instructeurs van maneges hebben mij tijdens een gesprek letterlijk verteld en ik citeer:
Het maakt toch niet uit wat vertellen, de lesklanten weten toch niet beter, dus ik vertel ook wel eens iets dat niet juist is, ach als de ruiters maar lol hebben. De ander beaamde dat.

Ik was nogal verbaasd: jezelf instructeur noemen en dan gewoon moedwillig onzin verkopen. :n

-O-

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:20

_Esther_87_ schreef:
Davina21 schreef:

Daar gaat het helemaal niet over. Maar een instructeur moet de combinatie wel vooruit helpen en niet achteruit. En dat laatste gebeurt toch echt hier en daar wel. Als ik een combinatie zie rijden waarbij het allemaal nog verre van vlekkeloos gaat, maar de instructeur fijn, helder, opbouwend en eerlijk les staat te geven kijk ik daar toch graag naar. Zie ik een zelfde combinatie met een instructeur er voor die onzin staat te verkondigen, dan erger ik me.

Er staat hier wel meer waar het niet precies over gaat!!! en tuurlijk moet een instructeur een combinatie vooruit helpen maar de instructeur en de ruiter zijn ook een "soort van" combinatie en bij een hoop ruiters als het allemaal niet snel genoeg gaat dan gaan ze naar een ander....

Iedereen weet het hier altijd mooi te vertellen maar hoeveel ruiters heb je wel niet die alleen wedstrijd gericht rijden en als je komt vertellen over TERUG NAAR DE BASIS omdat het beter voor het paard zou zijn ze je schuin aankijken en liever naar een andere instructeur gaan.... (die dingen gebeuren) en dan krijg je uiteindelijk een paard wat met een weggedrukte rug loopt maar wel op die manier ze "kunstjes" kan lopen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:25

Ehm, voel je je op enige manier aangesproken of beledigd door dit topic? Ik denk namelijk niet dat dat nodig is, evenals de vele uitroeptekens naar mij toe echt niet nodig zijn.

Je hoort als instructeur meer kennis te hebben als de ruiter die je les geeft. Als jij dus als instructeur vindt dat de combinatie eerst meer basiswerk moet doen moet je dat ofwel zo kunnen onderbouwen dat de ruiter dat gelooft en accepteert, ofwel moet je naar mijn mening de ballen hebben om een combinatie inderdaad weg te sturen. Als er geen instructeurs meer zijn waarbij die ruiter vervolgens terecht kan om het paard kunstjes te leren en vast te rijden, zullen ze vroeger of later geen keuze meer hebben dan te accepteren wat die instructeurs vertellen. Maar zo lang er dus instructeurs rondlopen die dan maar kunstjes gaan rijden, paarden vast laten rijden in hun lessen en de basis dan maar laten liggen omdat het niet interessant genoeg is....En daarbij die ruiters ook nog overladen met complimenten over hoe goed het wel allemaal niet gaat....Dan heeft dat type ruiter geen enkele reden om te veranderen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:30

Tadaaa Esther!!! Super verwoord.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:32

en dat is nog een lange weg te gaan :j

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:33

_Esther_87_ voel mij niet aangesproken maar het is toch een discussie forum? dus ik doe ff mee.
En wat je als laatst zegt dat klopt helemaal. Maar begrijp ook dat er mensen zijn die lesgeven en hun brood er mee verdienen en dat die niet zomaar mensen wegsturen. En als de klant niet tevreden is je toch soms dingen gaat toepassen die niet helemaal corect zijn maar wel de klant behouden. Wat ik bedoel te zeggen dat het soms een samenspel van ruiter en instructeur is....

(dit voorbeeld gaat niet over mij ik verdien namelijk niet me brood met lesgeven)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:37

ja en daar ben ik het zo niet mee eens, ik weet dat het gebeurd maar dat heeft toch met je beroepsethiek te maken? dus heb je als instruktie de discipline te hebben om aan je eigen standpunten niet te schorten, alleen dan blijf je geloofwaardig in mijn denkpunt. natuurlijk kun je door ervaringen en ontwikkelingen varanderen van bepaalde meningen of meer methodes binnen je werkgebied\kennis krijgen, maar goed zo goed zo les verkopen om in de markt te blijven is volgens mij de manier om heel snel zonder werk te zitten.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:39

Ja en dat is nou heel mooi het discusiepunt knollentuin, het hoort niet zo en we willen het eigenlijk ook niet zo!! en het zou zo ook niet moeten zijn. Maar die dingen gebeuren wel.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:44

en daar ben ik het dan weer wel mee eens :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:47

Het is ook maar net wat voor doel de ruiter heeft met zijn paard.
Mijn doel is bv niet wedstrijdgericht maar eenvoudig dat m'n paard goed loopt, ontspannen is en dat ik er netjes opzit.
Daar richt zij zich ook naar en dat gaat prima.
Zij geeft iemand anders die ik ken ook les, die is wel wedstrijdgericht en gaat binnenkort uitkomen op concours.
Die geeft zij ook anders les, meer hoe het plaatje moet zijn als ze het proefje rijdt.
Het is ook wel belangrijk dat je de instructrice duidelijk maakt wat je wilt, wat je verwacht.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:52

Ik vind het een mooi maar wel erg gevoelig onderwerp om discusies over te houden. Dus vandaar dat ik nu deze topic verlaat. Vond het wel leuk om alles even door te lezen wat iedereen er over te zeggen heeft. :j

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:53

Ongeacht wat de ruiter verwacht, als instructeur heb je principes. Tenminste als ik voor mezelf spreek wel. Daar ga ik niet overheen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:56

Davina21 schreef:
Ik vind het een mooi maar wel erg gevoelig onderwerp om discusies over te houden. Dus vandaar dat ik nu deze topic verlaat. Vond het wel leuk om alles even door te lezen wat iedereen er over te zeggen heeft. :j

Ik vind dat je met jouw inbreng wel precies het pijnpunt hebt weergegeven. Maar wat ik niet begrijp, als een instructrice helder uitleg geeft over de basis, waarom je bepaalde oefeningen rijdt (en dus niet OF je de oefening rijdt) dan kan een ruiter dat toch zeker wel begrijpen?? En dat het daardoor langer duurt.. de spieren van het paard hebben immers ook tijd nodig om krachtig genoeg te worden, om gedragenheid te krijgen, dat moet toch uit te leggen zijn?
Zijn er dan echt, na duidelijk uitleg, ruiters die daar sch**t aan hebben en toch gewoon voor het plaatje willen rijden met alle gevolgen van dien?!

Wat ik bedoel te zeggen is; krijgen de instructeurs geen tijd om dingen helder uit te leggen, moet er meteen gereden worden? Je kan toch ook eens uitleg geven voordat je uberhaupt aan het rijden zelf in de praktijk begint? Een soort theorieles, als je merkt dat het bij de ruiter aan kennis schort. Heeft iemand daar ervaring mee, of word je dan meteen afgedankt als instructrice?