Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Re: Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 09:01

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:06

de kinderen die ik ken,die echt goed presteren ,komen uit hele gewone gezinnen hoor.....weliswaar geen bijstands gezinnen natuurlijk,maar toch gewoon hele gewone hard werkende gezinnen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:20

om eerlijk te zijn, vind ik het rabo talentenplan niet echt een goed voorbeeld...

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:21

Tuurlijk als je EN geld EN talent hebt dan gaat het allemaal wel iets makkelijker. Maar dat is met alle sporten zou, niet alleen in de paardensport ;-)
Waar ik wel benieuwd naar ben is over welk niveau we het hier hebben. Het merendeel van de ruiters in NL rijdt basis niveau (B t/m Z). En om hier leuk in mee te draaien heb je echt geen paard nodig een ton ;) Met een simpel paard (eentje die niet kreupel loopt of van alles mankeert) en een nette proef kom jij al een heel eind en dan kan je ook nog leuke prijzen mee pakken.
Tuurlijk voor de internationale top is gewoon geld nodig, anders kan je je daar niet staande houden maar ik neem aan dat deze discussie hier niet over gaat :o

Mijn ouders hebben altijd hard moeten werken voor het gezin. Wij hebben nooit wat te klagen gehad, maar er moest wel altijd voor gewerkt worden. Paard aan huis, eigen bak, weiland, trekker etc. Maar ik kreeg echt geen dure "kant en klare" paarden. Mijn ouders kochten altijd onbeleerde 3-jarige voor ons tegen een betaalbare prijs. Wat er daar van terecht kwam lag aan ons ;) En nu heb ik het geluk dat mijn moeder altijd graag met ons meeging naar wedstrijden/lessen en noem maar op :) Maar in ruil daarvoor moesten wij ook altijd ons steentje bijdragen thuis (huishouden, tuin etc).

avanoort schreef:
Toevallig met een voorbeeldje gevonden, paard van 4, met een ernstige peesblessure, alles uit de kast getrokken om er maar weer op te gaan, heel bizar: [RIJ-ITP] Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

:r Ik snap totaal niet wat dat met dit topic te maken heeft!!!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:39

Ik denk dat het soms zelfs wel eens een nadeel kan zijn om rijke ouders met allerlei verwachtingen te hebben.

Hoe vaak zie je niet dat ouders van kinderen in sport zelf ook reden, en misschien er net niet kwamen. En nu moet kind lief dus aan de bak. Kind geen klik met Pony ohh ja pony ook niet hellemaal geschikt, komt zo even ander Pony, Kind niet hellemaal klik met instructie hmm ja instructrice begrijpt kind ook gewoon niet, hup op zoek naar andere! Maar waar in deze situatie heeft zo,n kind geleerd eens eerlijk naar zich zelf te kijken? Waar heeft zo,n kind geleerd van zijn/haar fouten? Als je serieus voor jezelf bezig bent in de sport, dan hoef je echt niet jaloers te zijn, op de types die elk half jaar andere Pony hebben en dito instructie, die alleen net winst puntjes rijden als bodem hellemaal perfect is, en alleen parcours rond komen als dier hun red! Tuurlijk op basis wedstrijden zullen ze misschien winnen, maar als de classes hoger worden en het dus veel meer op rijvaardigheid ruiter aankomt dan red je het gewoon niet! Als ik serieus wat wil bereiken in de sport? Dan zou ik m,n tijd besteden aan het verbeteren van mezelf ipv me te richten op wat anderen allemaal wel hebben en ik niet, dat is simpelweg verspilde energie! En nog eentje die ik heel erg vaak mis in de paarden sport, misschien hebt je nog niet bereikt wat je zou willen? Maar geniet toch maar van wat je wel al hebt bereikt!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:48

papagroom schreef:
nog stugger......welbeschoud is zelfs Edward Gall een bij rijder,met een verzorg paard

hahaha die vind ik leuk!!!
Maar het is wel zo, alle paarden waar hij mee heeft geschitterd waren nooit van hemzelf

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:32

Hoppje schreef:
Tuurlijk als je EN geld EN talent hebt dan gaat het allemaal wel iets makkelijker. Maar dat is met alle sporten zou, niet alleen in de paardensport ;-)
Waar ik wel benieuwd naar ben is over welk niveau we het hier hebben. Het merendeel van de ruiters in NL rijdt basis niveau (B t/m Z). En om hier leuk in mee te draaien heb je echt geen paard nodig een ton ;) Met een simpel paard (eentje die niet kreupel loopt of van alles mankeert) en een nette proef kom jij al een heel eind en dan kan je ook nog leuke prijzen mee pakken.
Tuurlijk voor de internationale top is gewoon geld nodig, anders kan je je daar niet staande houden maar ik neem aan dat deze discussie hier niet over gaat :o

Dat denk ik ook al een tijdje:er word hier steeds maar gepraat over de TOP bereiken,aan de TOP meerijden...etc.Uiteindelijk heeft 99% van de ruiters daar het talent niet voor,en vaak ook niet de ambitie(ik in elk geval toch niet).

Ik denk ook niet dat er iemand problemen heeft met ruiters,die dankzij de extra financiele mogelijkheden van thuis uit,op een hoger niveau raken of op een laag niveau kunnen winnen,zolang die ruiters ervoor werken en er moeite voor willen doen.

Waar het volgens mij vooral om gaat denk ik, zijn de 'mooi-weer' ruiters,of hoe je hen ook noemt.Ruiters die hun paarden bv. 3 dagen in de week door de trainer laten rijden,dan nog 3 keer les nemen en dan met veel show en tralala op wedstrijd 'eventjes' komen winnen,nou,proficat hoor :n .

Voorbeeldje:meisje die ik ken rijd dezelfde proeven als ik,haar paard is even oud als de mijne en ze zijn eigenlijk best gewaagd aan mekaar.Haar paard word sowieso 3 keer per week door de trainer gereden.Laatst was ze 4 weken op vakantie,komt vrijdag uit vakantie terug en rijd zondag op het dooie gemakje wedstrijd mee,en eindigt uiteraard ook vooraan.
Ik ga me daar niet druk in maken,maar op de moment zelf denk je dan wel eens...tja,makkelijk hoor op die manier!

sanne140

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:36

je hebt gelijk, vandaag de dag gaat alles om geld

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:12

@schoentje
Als mensen zeggen dat het niet om jaloezie gaat maar eerder ook al aangaven voorbeelden om zich heen te zien waarop een mening is gebaseerd en jij komt vervolgens met een persoonlijke aanval met dat het om jaloezie gaat ben je naar mijn inzien een discussie bewust aan het kapot maken.
Ik persoonlijk heb geen zin in dergelijke gesprekspartner en houd dit topic dan ook voor gezien.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:53

Ik ken het wel, maar als je je echt hoog rijdt moet je toch wel kunnen rijden. Iemand kan wel een geweldige pony/paard hebben met perfecte instructie, maar in de ring moeten ze het toch zelf doen!

Toch kan het ook anders.

Ik ben begonnen op een onbeleerde b-pony, heel trots op mijn prestatie om 4wp te halen in 2 jaar wedstrijden :D Ik werd geen kampioen, ik kwam niet in het M, maar ik leerde wel rijden/zitten en bovendien leerde ik ook verliezen. Daarna heb ik ook altijd onbeleerde pony's gehad, ik kreeg les van mijn moeder en deed alles zelf (van stallen uitmesten tot de pony vlechten). Op een gegeven moment mocht ik een pony voor kennissen inrijden, ik kende haar al vanaf veulen af aan en het inrijden werd echt rijden en het echt rijden werden wedstrijden. Heel hard gewerkt en met resultaat Nederlands Kampioen L2, dit zonder echte instructie, zonder vrachtwagen en zonder stal (pony stond 24/7 buiten). Ik had haar Z-klaar, maar toen kwam een bod waar we echt niet konden afwijzen... helaas.

Afgelopen zomer kreeg ik echter de kans om bij Stal Kersten te gaan werken. Ik werkte keihard en kreeg dan als "betaling" 1 keer per week les van Pieter zelf. Het eerste wat hij zei: "Jij komt er wel, is het niet rechtsom dan wel linksom." Dat motiveerde mij om nog harder te werken en wederom met resultaat. Met mijn onervaren pony 5e op het LK en geselecteerd om zaterdag NK te rijden, met mijn jong paard in het B op het LK als jongste amazone reserve-kampioen.

Ik ben van mening dat als je écht wilt en je ook écht hard werkt, je alles kunt bereiken. Als je je gewoon op stallen aanbied als groom/ruiter, zien ze je vanzelf. Als je zelf niet genoeg geld hebt, moet je je letterlijk in de kijker rijden om aan sponsoren te komen.

Alles wat ik heb voor 'mijn' paarden heb ik zelf betaald en dus ook zelf voor gewerkt. Nu ga ik naar Canada emigreren met mijn ouders en wil ik bij Eric Lamaze gaan solliciteren :D.

The sky is the limit.
Laatst bijgewerkt door _Snow_White op 01-09-11 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:26

Barbie_Blue, dit probeerde ik al eerder aan te geven :D , zo kan het dus ook.
Heel veel succes in Canada!

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:40

Ik las vandaag nog een mooie spreuk, die we allemaal in onze zak kunnen steken:

"Ervaring is niet wat je overkomt, maar wat je doet met wat je overkomt."