Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Laurabyoux schreef:Niet, nooit! Mijn merrie pikt dit absoluut niet. Hoe los het ook zit... Zodra ze hem voelt, gaat ze in protest/achterover. Ik heb 1x met een los martingaaltje gesprongen in een les van Harro Goudsmit, ben er nog nooit zo hard afgelazerd. Ze raakte volledig in paniek toen ze merkte dat haar hoofd niet verder omhoog kon. Moet er ook wel bij zeggen dat ze op 2 pinkies te rijden is en het ook gewoon niet nodig is... Maar gevaarlijk was het wel.
superlise schreef:Laurabyoux schreef:Niet, nooit! Mijn merrie pikt dit absoluut niet. Hoe los het ook zit... Zodra ze hem voelt, gaat ze in protest/achterover. Ik heb 1x met een los martingaaltje gesprongen in een les van Harro Goudsmit, ben er nog nooit zo hard afgelazerd. Ze raakte volledig in paniek toen ze merkte dat haar hoofd niet verder omhoog kon. Moet er ook wel bij zeggen dat ze op 2 pinkies te rijden is en het ook gewoon niet nodig is... Maar gevaarlijk was het wel.
Dit snap ik nooit goed, bij mij heeft een paard niets de kiezen of niet te pikken? Al wil ik dat die de macarena danst met zijn hoofd tussen zijn achterbenen heeft 'ie dat te pikken. Tuurlijk gaan ze in verzet, ze gaan niet uit zich zelf dressuurkunstjes lopen doen omdat ze dat zo leuk vinden?
MontyRulezz schreef:In principe gebruik ik geen hulpteugels. Af en toe een voortuig die tevens ook als martingaal werkt als ik denk dat het nodig is, maar verder in principe niks. Is ook niet nodig met mijn paard.
Toen ik nog veel jonge paarden reed hong ik er wel af en toe een slofteugel aan. Voorkomen is beter dan genezen is mijn motto. Met een slofteugel krijg je bepaalde dingen soms net iets beter voor mekaar dan zonder, met name met een jong paard. Maar dan werd die er 2 of 3 keer aangehangen en dan werd er weer zonder gereden.
Lous schreef:Omdat mijn pony in het bos niet te houden is heb ik een slofteugel aangeschaft. Hoe rustiger ze wordt hoe meer release ze krijgt. Als het goed blijft gaan kan hij er daarna weer helemaal af.
Naar mijn mening kan een hulpteugel goed uitkomst bieden, als het maar tijdelijk is. Het heet toch niet voor niets een hulpteugel.
Lous schreef:Het is ook de ruiterhand en de manier waarop de hulpteugel gespannen is die de inwerking bepaald. Daarnaasts is ook niet elke hulpteugel geschikt voor ieder paard. Een martengaal werkt dus niet bij de mijne.
juliaolthof schreef:MontyRulezz schreef:In principe gebruik ik geen hulpteugels. Af en toe een voortuig die tevens ook als martingaal werkt als ik denk dat het nodig is, maar verder in principe niks. Is ook niet nodig met mijn paard.
Toen ik nog veel jonge paarden reed hong ik er wel af en toe een slofteugel aan. Voorkomen is beter dan genezen is mijn motto. Met een slofteugel krijg je bepaalde dingen soms net iets beter voor mekaar dan zonder, met name met een jong paard. Maar dan werd die er 2 of 3 keer aangehangen en dan werd er weer zonder gereden.
Hier sluit ik me bij aan, alleen ik denk wel dat je zo veel mogelijk, ook met jonge paarden zelf moet oplossen.
superlise schreef:Laurabyoux schreef:Niet, nooit! Mijn merrie pikt dit absoluut niet. Hoe los het ook zit... Zodra ze hem voelt, gaat ze in protest/achterover. Ik heb 1x met een los martingaaltje gesprongen in een les van Harro Goudsmit, ben er nog nooit zo hard afgelazerd. Ze raakte volledig in paniek toen ze merkte dat haar hoofd niet verder omhoog kon. Moet er ook wel bij zeggen dat ze op 2 pinkies te rijden is en het ook gewoon niet nodig is... Maar gevaarlijk was het wel.
Dit snap ik nooit goed, bij mij heeft een paard niets de kiezen of niet te pikken? Al wil ik dat die de macarena danst met zijn hoofd tussen zijn achterbenen heeft 'ie dat te pikken. Tuurlijk gaan ze in verzet, ze gaan niet uit zich zelf dressuurkunstjes lopen doen omdat ze dat zo leuk vinden?
Laurabyoux schreef:Maar mijn paard weet dat ze naar mij moet luisteren... Alles wat ik aan mijn paard vraag gebeurd ook, maar dan zonder hulpteugel, ik wil ook geen paard met kin op de borst of een paard dat de macarena danst. Ik wil een paard dat lekker over de rug loopt, het achterbeen gebruikt, nageeft en onstpant... Respect is geven en nemen... Plezier hebben wij hoor! Zonder hulpteugels, die zijn niet nodig in ons geval...