waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:26

Professor schreef:
RougeLaMer schreef:
@ Don_Zhivago
Oh zo bedoel je! :D
Dat is goed van je, sommige mensen gebruiken de Thiedeman altijd.....
Dan gebruik ik liever de slof qua trainingen, aangezien je die losser kan doen etc.

Dan weet of kent u de werking van een Köhlerzügel niet zo heet nl de Thiedemann orgineel.
Juist de Thiedemann komt losser wanneer hij goed is ingesteld en werkt alleen wanneer het paard uit de houding wil komen.

dat doet de slof ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:27

RougeLaMer schreef:
Citaat:
dat elastiek vind ik ook zo'n onzin, alleen ik snap niet hoe je "daar is een slofteugel niet voor" bedoelt?
Waar dan wel voor volgens jou?

Ik vind het wel fijn opzich, maar heb het gedaan zodat ze niet konden zeuren dat het een slecht hulpmiddel is etc etc.

zou ik toch lekker zonder elastiek doen.. word je paard alleen maar sterker van, alsof je m naar de sportschool stuurt... :D
en laat mensen lekker zeuren..

KellyDV_oud

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:30

Citaat:
zou ik toch lekker zonder elastiek doen.. word je paard alleen maar sterker van, alsof je m naar de sportschool stuurt...
en laat mensen lekker zeuren..

Ja, als je hem er strak op rijd is dat inderdaad waar! Alleen dat doe ik niet :o

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:30

Professor heeft volgens mij gewoon nog niet zoveel verschillende paarden gereden ;)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:32

griebels schreef:
Professor heeft volgens mij gewoon nog niet zoveel verschillende paarden gereden ;)

Ja, dat idee had ik ook een beetje..
Of misschien wel veel paarden, maar die enorm rustig waren ofzo :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:32

RougeLaMer schreef:
En dan nog iets, een Thiedeman zit geen Elastiek in, ik heb een Slof met Elastiek.. ;)

Ik heb een zelfgemaakts thiedemann met elastiek, haha (die wordt niet meer gebruikt inmiddels!)
Maar vind dat echt niet fijn en vriendelijk, ponygeval trekt altijd tegen de stiek in. Juist de slof dwingt haar een rondere houding aan te nemen, als ze dat doet hangt hij los en doet ze dat niet, werkt hij in. Zo leert ze imo dat die andere houding geen pijn veroorzaakt (dat was vroeger nl zo) en dat het achteraf beter voelt om je mens op de correcte manier gedragen te hebben.

Natuurlijk let ik wel op dat ze haar achterhand goed meeneemt, maar voor ons werkt het goed. En inderdaad, wij zijn niet perfect. In theorie zou je alles zonder hulpteugels moeten kunnen oplossen. In de praktijk echter... :n

Ik heb al duidelijk uitgelegd (lees eerdere posts er maar op na) waarom wij de slof af en toe er bijpakken. Het werkt. Een bit in de handen van een ondeskundige of beginnende ruiter is ook een scheermes... En daar kijkt ook niemand van op. Paardrijden komt in de meeste gevallen toch op dwang neer is mijn mening.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:36

ben ik met je eens safiera.

het hele dressuur is een vorm van dwang..
ken geen een paard die in piaffe in de wei staat omdat tie dat leuk vind :+

alleen is het de kunst van de ruiter om die dwang zo diervriendelijk te brengen..
ik ben geen voorstander van hulpteugels maar als ze goed gebruikt worden heb ik er niks op tegen, het zijn tenslotte HULPmiddelen..

om zoals proffesor te gaan roepen dat je niet kan rijden als je naar een slof grijpt is de grootste bullshit die ik ook gehoord heb!
je kan jezelf de naam proffesor geven en denken dat je alles weet, maar volgens mij valt dat in het echt wat tegen.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:39

Don_Zhivago schreef:

alleen is het de kunst van de ruiter om die dwang zo diervriendelijk te brengen..
ik ben geen voorstander van hulpteugels maar als ze goed gebruikt worden heb ik er niks op tegen, het zijn tenslotte HULPmiddelen..

om zoals proffesor te gaan roepen dat je niet kan rijden als je naar een slof grijpt is de grootste bullshit die ik ook gehoord heb!
je kan jezelf de naam proffesor geven en denken dat je alles weet, maar volgens mij valt dat in het echt wat tegen.

_/-\o_

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:41

Dat is precies wat ik wilde zeggen Don_Zhivago! :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:42

Ik dacht juist dat al die hulp teugels nodig waren om het paard los van het bit te krijgen ??

Of zit ik nu verkeerd, worden de hulp teugels gebruikt om een paard onder bedwang te houden ??

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:42

Ariebren schreef:
Ik dacht juist dat al die hulp teugels nodig waren om het paard los van het bit te krijgen ??

Of zit ik nu verkeerd, worden de hulp teugels gebruikt om een paard onder bedwang te houden ??

Alle twee.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:43

soms gebruiken mensen ze om een paard naar beneden te dwingen ariebren, maar het is bedoelt om de ruiter een beetje hulp te geven met het ontspannen etc

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:51

M_D_H schreef:
soms gebruiken mensen ze om een paard naar beneden te dwingen ariebren, maar het is bedoelt om de ruiter een beetje hulp te geven met het ontspannen etc

MDH, Een heel goed antwoord waar ik mee eens ben.

Voor de meesten in dit topic, In principe moet je al die rotzooi overboord gooien en eens een keer leren paardrijden.

Ik kan mij nog een artikel herinneren uit en oude Bit.
Een manege houder heeft al die klanten eruit gegooid die alleen maar bezig waren met het gebruik van sloffen en aanverwante hulp teugels.
Sinds die tijd heeft hij een wachtlijst.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:01

Don_Zhivago schreef:

Nee u gaat nu een persoon aanvallen om het onderbouwde belachelijk te maken, iemand die rijden kan kan een slofteugel gebruiken maar die heeft hem niet nodig dit is een citaat van Theodurescu.
Hij had altijd een mes bij zich om in de zadelkamers waar hij kwam de slofteugels door te snijden, citaat Willi Schultheiss over Otto Lörke.
En zeker staan er paarden in de wei in Piaffe, helaas dat u zulke paarden niet bezit, maar er zijn voorbeelden ten over.
Uw onderbouwing is gestaaft op uw eigen onmacht en dan word men persoonlijk, zelf heb ik niets tegen u maar wel de mensen die u wijs gemaakt hebben dat een slofteugel een paard kan tegenhouden wanneer hij er van door gaat.
Deze mensen zijn onkundig en maken van een hulpinstrument een martelwerktuig.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:02

Ariebren schreef:
M_D_H schreef:

MDH, Een heel goed antwoord waar ik mee eens ben.

Voor de meesten in dit topic, In principe moet je al die rotzooi overboord gooien en eens een keer leren paardrijden.

Ik kan mij nog een artikel herinneren uit en oude Bit.
Een manege houder heeft al die klanten eruit gegooid die alleen maar bezig waren met het gebruik van sloffen en aanverwante hulp teugels.
Sinds die tijd heeft hij een wachtlijst.

klopt ja :))
op zich niet eens zo'n verkeerde keuze :n

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:11

Professor schreef:
Don_Zhivago schreef:

Nee u gaat nu een persoon aanvallen om het onderbouwde belachelijk te maken, iemand die rijden kan kan een slofteugel gebruiken maar die heeft hem niet nodig dit is een citaat van Theodurescu.
Hij had altijd een mes bij zich om in de zadelkamers waar hij kwam de slofteugels door te snijden, citaat Willi Schultheiss over Otto Lörke.
En zeker staan er paarden in de wei in Piaffe, helaas dat u zulke paarden niet bezit, maar er zijn voorbeelden ten over.
Uw onderbouwing is gestaaft op uw eigen onmacht en dan word men persoonlijk, zelf heb ik niets tegen u maar wel de mensen die u wijs gemaakt hebben dat een slofteugel een paard kan tegenhouden wanneer hij er van door gaat.
Deze mensen zijn onkundig en maken van een hulpinstrument een martelwerktuig.

ik maak niemand wijs dat ze het moeten gebruiken..
IK gebruikte het omdat ik liever mn paard op de rem zet dan over een weg te schieten..
dit heeft niets met wel of niet rijden te maken..
als een paard gaat, dan gaat tie!

ik voel me niet persoonlijk door je aangevallen, ik weet dat ik kan rijden en dat mijn paard niks te klagen heeft (train nooit met slof)
ik vind het alleen diep triest door meteen te roepen dat de mensen die met slof rijden niet kunnen rijden..

en al die leuke citaten zeggen mij niks...
ieder zn eigen mening.. vind jij een slof onzin, prima

maar ga niet zeggen dat mensen met slof niet kunnen rijden!

ik heb op een grand prix stal in training gestaan (meerdere malen) en daar reden ze de paarden die op trens getraind werden (ipv S&T) altijd met een slofje..
en je kan mij niet wijsmaken dat die mensen niet kunnen rijden _O-

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:17

Citaat:
ik heb op een grand prix stal in training gestaan (meerdere malen) en daar reden ze de paarden die op trens getraind werden (ipv S&T) altijd met een slofje..
en je kan mij niet wijsmaken dat die mensen niet kunnen rijden

Die hebben geen verstand van rijden, die hebben geen tijd en willen alles schnel, maar rijden is dat niet.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:19

Een paard dat de piaffe of passage en alle aanverwante oefeningen onder dwang moet doen, doet dit maar 1 of 2 keer, daarna zal hij zich aan alle hulpen ontrekken en vluchten.
Een paard onder dwang zal ook nooit de top bereiken, kijk naar het hogere dressuur, bijna alle paarden lopen met hun oortjes naar voren. Paard onder dwang kan niet presteren!
Toch wil ik mij in dit topic niet uit laten maken voor aap, de laatste keer dat ik in de spiegel keek zag het er nog best menselijk uit.
Als de professor goed gelezen had zou hij zien dat bijna iedereen het ermee eens is dat een slof met verstand of onder begeleiding gebruikt kan worden. En ja misschien ook wel om dat stukje onkunde van de mens te verbloemen of er door een dood stukje heen te komen.
Er zijn nu eenmaal verschrikkelijk weinig ruiters en amazones die tot de top behoren en voor de volle 100 procent hun paard begrijpen en dus alles kunnen oplossen met de rijerij....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:22

Ik heb mijn punt gemaakt, hoop dat de discussie weer met meer onderbouwde meningen wordt vervolgd, anders stop ik er nier mee. Niet om iemand aan te vallen, maar dit welles-nietes spelletje heb ik niet zo'n zin in. Sorry.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:23

concetto schreef:
Toch wil ik mij in dit topic niet uit laten maken voor aap, de laatste keer dat ik in de spiegel keek zag het er nog best menselijk uit.

:') _O-
sorry, maar hier moest ik toch echt even om lachen :') _O-

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:25

Safiera schreef:
Ik heb mijn punt gemaakt, hoop dat de discussie weer met meer onderbouwde meningen wordt vervolgd, anders stop ik er nier mee. Niet om iemand aan te vallen, maar dit welles-nietes spelletje heb ik niet zo'n zin in. Sorry.

Eigenlijk is er tot nu toe geen welles nietes verhaal, ik vind de discussie eigenlijk heel helder.
Op deze manier kun je best van anderen leren, en zo niet lees je erover heen!
Ieder heeft een eigen mening, en het is toch mooi om dit zo op "papier"te krijgen.
Er is nog geen onvertogen woord gezegd toch???
MDH: fijn dat ik toch nog iemand aan het lachen krijg :j

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:28

Professor schreef:
Citaat:
en je kan mij niet wijsmaken dat die mensen niet kunnen rijden

Die hebben geen verstand van rijden, die hebben geen tijd en willen alles schnel, maar rijden is dat niet.

Ja tuurlijk.. je weet geen eens om WIE het gaat en je beweerd al dat er geen verstand is!!
alles is fout in jou ogen maar onderbouwing ho maar.. alleen rare citaten..

ik kap ook met deze nutteloze discussie.. want het gaat enrgens heen.

ik heb mn punt ook gemaakt, gelukkig heb ik vaak zat gelezen dat de slof met VERSTAND gebruikt werd en vaak ook onder begeleiding..

ik kan maar 1 dinge zeggen..
rij met verstand en doe wat goed voelt voor jou en je paard, elke paard is een individu dus ze zijn allemaal anders..
Laat je niet tevel wijs maken door mensen die denken dat ze alle wijsheid op zak hebben :O

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:32

Don Zhivago, jammer dat je afhaakt, vond het leuk met je discussieren!
Altijd jammer als er een stoorzender tussen zit.
En gelukkig hebben wij de wijsheid niet in pacht, want dan zouden we niks meer kunnen leren...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:32

maar...
een discussie is toch meestel een soort van welles nietes? de een is voor, de ander is tegen :)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:34

concetto schreef:
Don Zhivago, jammer dat je afhaakt, vond het leuk met je discussieren!
Altijd jammer als er een stoorzender tussen zit.
En gelukkig hebben wij de wijsheid niet in pacht, want dan zouden we niks meer kunnen leren...

Kan nog wel blijven maar dan negeer in bepaalde mensen ;)

ik vind discussie fijn om verschillende meningen te lezen en over het algemeen waren we allemaal wel eens over hoe we het gebruiken en waarom ;)
Jammer indd dat er stoorzenders met oogkleppen bij zitten..

Ik blijf, maar negeer sommige opmerkingen want daar kan ik me een beetje over opwinden _O- _-:(