"Mijn armen doen zo pijn"...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: "Mijn armen doen zo pijn"...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:33

Ik voel me helaas ook aangesproken.

Ik heb altijd recreatief gereden met een los teugeltje. Ik wilde toch fanatieker gaan rijden en heb er hulp bij gezocht. Ik moest mijn teugels korter pakken maar liet ze steeds stiekem weer glijden. En kreeg in mijn lessen alleen maar te horen dat ik die teugels stevig vast moest hadden en moest vragen omder rond te rijden. Aangezien ik geen ruitergevoel had wilde dit niet lukken en werd er een slof omheen gehangen. En ik maast maar vasthouden. Resultaat was dat ik mijn armen onwijs aanspande en daar kreeg ik dus onwijs pijn van. En mijn instructrice maar roepen dat mijn paard sterk was en dat het daarom zo zeer deed. En ik maar vast moet houden want dat zou vanzelf minder worden. Niks was minder waar natuurlijk. Ik was op een gegeven moment ook niet meer bewust van dat ik mijn armen zo spande.
Ben toen opzoek gegaan naar een andere instructrice. Maar vond het nog steeds verschrikkelijk moeilijk en bleef pijn houden. Ben toen maar weer met een langere teugel gaan rijden. Want toen had ik geen pijn. En nu dik een jaar later ben ik me er weer bewust van dat ik dus gigantisch veel spanning op mijn armen heb staan tijdens het rijden. Daarom willen/kunnen mijn paarden ook niet fijn ontspannen lopen. Nu ik me er zeer bewust van ben en ik en mijn instructrice er erg opletten gaat het steeds beter. Alleen als er wat onverwachts gebeurd bijvoorbeeld paard schrikt en schiet weg verval ik in mijn slechte gewoonte. En moet dan echt weer denken ontspannen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:39

Je moet lichte spanning op je teugels hebben, want je paard moet een gespannen boog zijn. Maar je moet zeker geen zere armen krijgen, want dat is niet goed. Tuurlijk moet er af toe even wat druk op, maar daarna meteen weer ontspannen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:41

Mij hadden ze ingepraat dat het paard moest gaan ontspannen en ik maar vast moest blijven houden.
Ik heb toen echt op het punt gestaan om te stoppen met de paarden. Ik kan me niet voorstellen dat dat dressuur was. Ik zat dagelijks jankend op mijn paard. Want het deed zo zeer.

Gelukkig heb ik nu door dat het ook heel anders kan. En ik en mijn paarden hebben weer plezier.

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:34

klassiek is oke :D

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:34

als je paard hangt moet je gewoon tempowisselingen gaan rijden..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:12

Mijn paard verdraagt heel weinig druk op haar mond, dus ik heb nooit zere armen.
Ze is gevoelig met alles aan haar hoofd. Ook riempjes vastmaken van het hoofdstel vindt ze niet fijn.
Ik moet juist altijd zorgen dat ik het minimale contact houd met de mond, dat mijn paard het verdraagt, en dat ik toch haar mond voel. Pas als ze helemaal los is, wil ze beter nageven en het bit aannemen maar dan moet ik niet gaan prutsen want dan gaat ze ' stuiteren '.
Dit geldt ook voor de beenhulpen, hier is ze ook al zo gevoelig op. Het beste gaat het, als ik zo stil mogelijk zit en heel licht hulpen geef. Dan loopt ze het best.
En anders heb ik een stuiterbal.
Toch is dit best wel eens lastig, vooral met een buitenrit. Ik krijg haar dan heel moeilijk terug als ze het tempo te hoog neemt.

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:25

maaikedewit schreef:
als je paard hangt moet je gewoon tempowisselingen gaan rijden..

Kom dat hier maar eens proberen dat werkt niet altijd

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:40

Ik heb niet alles gelezen, sorry. Toch een vraagje:

Mijn jonge pony hangt ook vaak op de teugels. Ook ad lange teugel trekt hij nog vaak? Wat is weisheid? Tips om het op te lossen? Ik weet, niet terugtrekken en overgangen maken, maar wat nog?

Als de teugels los hangen gaat hij trouwens met z'n hoofd oncontroleerbaar hoog lopen (om onder werk uit te komen, het is een luiwammes) Met teugels op contact loopt hij vanzelf netjes rond, maar gaat niet veel later wel weer hangen...

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:22

Safiera schreef:
Ik heb niet alles gelezen, sorry. Toch een vraagje:

Mijn jonge pony hangt ook vaak op de teugels. Ook ad lange teugel trekt hij nog vaak? Wat is weisheid? Tips om het op te lossen? Ik weet, niet terugtrekken en overgangen maken, maar wat nog?

Als de teugels los hangen gaat hij trouwens met z'n hoofd oncontroleerbaar hoog lopen (om onder werk uit te komen, het is een luiwammes) Met teugels op contact loopt hij vanzelf netjes rond, maar gaat niet veel later wel weer hangen...

ik denk dat je veel overgangen moet gaan rijden.
je moet hem bezig houden zodat hij zich gaat focussen op wat hij aan het doen is en geen pogingen gaat bedenken om onder het werk uit te komen.
weet je zeker dat het is omdat het luiheid is, of kan het verzet zijn omdat hij misschien ergens pijn heeft? het kan ook nog zo zijn dat het paard steun zoekt op jou handen (je schrijft dat hij jong is) in dat geval moet hij leren om op eigen benen te lopen, en kom je weer terug bij het overgangen rijden. wat ook een aanrader is is om er intructie bij te zoeken die jou en je paard verder kan helpen.
je moet in geen geval gaan terugtrekken dit om 2 redenen, je doet het dier pijn als je dat doet en je paard is altijd sterker.
jij kent je paard het beste, maar wat ik hierboven geschreven heb zijn enkele ideeen.
uiteraard geheel aan jou, wat je er mee doet

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:33

Overgangen doen we veel, en instructrice hebben we ook :)
Bedankt iig voor je meedenken. Hij is recentelijk gecheckt, en bij de tandarts geweest. Daar zou het dus niet aan moeten liggen. Steun zoeken zou best kunnen, hij is niet echt erg jong (wordt binnenkort 6) maar wel nog erg groen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:41

Ik ben het helemaal met je eens!

Maar nu ik spring op een ontzettend enthousiast paard dat erg stug in zijn mond is (geworden), heb ik toch ook even pijn tijdens het springen! Beest moet je enorm inhouden, maar bij springen is dat eigelijk hartstikke normaal. Bij dressuur uiteraard geen pijnlijke armen, probeer zo losjes en vriendelijk mogelijk te rijden :)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:13

Ik had dit wel eens bij bepaalde manegepaarden. Die gingen gewoon aan je hangen en die kreeg ik vaak amper weer omhoog en op zichzelf lopend zo gewend waren ze eraan. Dit probeer ik nu met mijn eigen paard te voorkomen natuurlijk! Had dr zo'n hekel aan. Helemaal als ik me dan bedacht een paard dat met zijn mond doet!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:27

Geryon schreef:
Maar nu ik spring op een ontzettend enthousiast paard dat erg stug in zijn mond is (geworden), heb ik toch ook even pijn tijdens het springen! Beest moet je enorm inhouden, maar bij springen is dat eigelijk hartstikke normaal. Bij dressuur uiteraard geen pijnlijke armen, probeer zo losjes en vriendelijk mogelijk te rijden :)

Dat zit niet in zijn mond, maar in zijn rug. Wéer de fout waar ik op doel. Iedereen denkt maar dat het paard de "rechterkant"van het bit vast pakt. NEE, hij is gewoon aan 1 kant kort en dat doen pijn/is moeilijk om te strekken/rekken, en dan gaan ruiters aan de teugel trekken want ja, hij is stug in zijn mond. :+

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:36

Ja ik heb wel pijn in mn armen, van het poetsen, :+
ik moet altijd zijn favoriete plekjes 10 min lang heel hard rossen. Nou dan voel je je armen de volgende dag nog. :')

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:40

_O-
Ik ken het.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:21

Joscaa schreef:
Geryon schreef:

Dat zit niet in zijn mond, maar in zijn rug. Wéer de fout waar ik op doel. Iedereen denkt maar dat het paard de "rechterkant"van het bit vast pakt. NEE, hij is gewoon aan 1 kant kort en dat doen pijn/is moeilijk om te strekken/rekken, en dan gaan ruiters aan de teugel trekken want ja, hij is stug in zijn mond. :+

Nee daar ligt het totaal niet aan. Het zit niet in zijn rug en hij is niet bijvoorbeeld aan één kant 'vast'.
Hij wordt (met name) voor de hindernis (ver voor de hindernis!!) te enthousiast. Omdat hij te enthousiast maakt gaat ie natuurlijk te hard en maakt zich net even wat te lang, waardoor hij dan niet lekker uitkomt of te vlak springt. Ik moet dat sowieso om die redenen al tegenhouden, en soms nog extra tegenhouden als ik al zie dat we niet helemaal lekker uitkomen (en dat op een moment van ong 15 m voor de hindernis). Of zie jij springruiters op tv met een heel zacht handje met een los contact op de hindernis afstormen en die dan perfect springen? :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:53

xJess schreef:
Ja ik heb wel pijn in mn armen, van het poetsen, :+
ik moet altijd zijn favoriete plekjes 10 min lang heel hard rossen. Nou dan voel je je armen de volgende dag nog. :')

Ik heb er ook zo een, en mag ook een trekpaard borselen dat eist dat je 'm 'stevig' masseert... _O-

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 21:41

Jammer dat iedereen zegt dat hij pijn heeft door andere dingen, daar gaat mijn topic helemaal niet over. :+
Ik snap het wel hoor, maar daar open ik mijn topic niet voor.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:54

Ik heb heel vaak last van mijn linkerschouder na het rijden, rond mijn sleutelbeen, en ik kom er maar niet achter waar dat aan ligt.
Probeer met licht contact te rijden, maar waarschijnlijk trek ik toch onbewust mijn schouder op o.i.d. Als iemand de wonderlijke verklaring heeft? :+ Het is door omstanders amper tot niet te zien dus ze kunnen het ook niet corrigeren.
Sorry Josca, geen zere armen dus maar wel een probleem wat met rijden en waarschijnlijk de nageeflijkheid te maken heeft. Telt dat ook? :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:27

Ga eens een keer aan de longe en laat je armen gewoon naast je hangen, zonder teugels. Hou ze daarna eens in de houding alsof je je teugels vast hebt, kijk eens of je dan ook last van je arm hebt? :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:32

Of een halster aan doen en zeggen dat ze bitloos ook dressuur kunnen rijden :D
*ofjaa, halster in het oog en trekken totdat hij ein-de-lijk toegeeft :') *

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:36

Joscaa schreef:
Jammer dat iedereen zegt dat hij pijn heeft door andere dingen, daar gaat mijn topic helemaal niet over. :+

Ik hab ook wel eens pijnlijke armen na het rijden :j
Vroegaa (zooo dat klinkt lang geleden, hou het maar op 4 jaartjes _O- ) kwam ik ook vaakmet pijnlijke armen van mijn vz pony af.
Waarom? omdat ik toen een 1ste klas penny was die dacht dat remmen trekken aan de teugels was :)*
Maar paardlief ging toen hangen den ik dacht, dan trek ik toch terug?! Nou mooi niet dat ik won :=
Toen was het klopje ook omgedraait dat dat niet werkte :=

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:32

Joscaa schreef:
Ga eens een keer aan de longe en laat je armen gewoon naast je hangen, zonder teugels. Hou ze daarna eens in de houding alsof je je teugels vast hebt, kijk eens of je dan ook last van je arm hebt? :)

Dat is best een goed idee! Ik heb het ook als ik longeer, wel in mindere mate. Toch maar eens proberen, dankjewel :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:15

Joscaa schreef:

Sorry... was als grapje bedoelt hoor ;)

Ik heb hierboven ook al serieus gereageert.

Het blijft een lastig probleem. Een echt hangende pony zoals ik die heb... Ja, hij is nog jong, en zoekende naar een goede houding. Terugtrekken is slecht, en win je niet. Maar gelijk loslaten is ook de pony zijn zin geven, toch? Overgangen maken helpt ook niet, want dan houdt pony wel even op met hangen, maar doet hij zijn hoofd ook te hoog. Juist als hij in een mooie aanleuning (op de loodlijn) loopt, begint hij na een minuutje te hangen. Wat moet je dan?

sweetdreams_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:34

eens, of ze zeggen mijn paard is sterk in de mond :(
domme domme mensen