Bent Branderup grootmeester?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:28

Hebben de opleidingen in Nederland dan een staatserkenning, ik bedoel de instrukteurs???

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:29

Hoefsmidopleidingen wel, hoewel er ook zijn die zich zo noemen maar niet zijn.
Niet alle opleidingen wat betreft hippische opleidingen, het gaat om de erkenning die door de staat erkend is gegeven.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 02-10-09 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:30

Iedereen mag zich van mij noemen hoe hij/zij wil, maar dat er mensen nog in trappen verbaasd mij enorm.
Er zijn hele kuddes mensen die als een kip zonder kop achter de verkeerde(n) aanlopen. Wie is er dan verantwoordelijk? Dat ben je in mijn ogen altijd zelf nog.

FaberSmid

Re: Bent Branderup grootmeester?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:32

Hopla uw denkwijze kan ik volgen, maar ook die voorbeeld behoren te zijn moeten een beter voorbeeld geven. Niet alleen de schapen zijn verantwoordelijk.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:34

FaberSmid schreef:
Hopla uw denkwijze kan ik volgen, maar ook die voorbeeld behoren te zijn moeten een beter voorbeeld geven. Niet alleen de schapen zijn verantwoordelijk.

Klopt, maar mensen willen vaak slecht iets aannemen en zullen vaak zelf door schade en schande wijs moeten worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:35

Het woord 'erkend' kan ik trouwens nergens vinden in relatie tot de heer B. Profileert hij zich letterlijk als 'erkend grootmeester' of alleen als grootmeester? Niet dat het er veel toe doet, maar ik vroeg me gewoon af of dat 'erkend' er tijdens deze discussie misschien ingeslopen is.

Edit: ja Hopla, dat is denk ik waar de heer Faber het moeilijk mee heeft. Maar ik ben het met jou eens dat het eigen verantwoordelijkheid is. Komt de hamvraag: dient men de burger in bescherming te nemen tegen zichzelf, vooropgesteld dat men dat al zou kunnen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:37

FaberSmid schreef:
Niet alle opleidingen wat betreft hippische opleidingen, het gaat om de erkenning die door de staat erkend is gegeven.

Neem nu Duitsland, daar is een staats examen voor instructeurs.
Slechts 1 examen plaats alleen in Warendorf.
Voorheen in Münster en Warendorf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:40

FaberSmid schreef:

Erkend (door wie dan ook) en Stáátserkend zijn heel wat anders.
Staatserkend is echter ook niet zo´n rechte lijn als vaak gedacht wordt. Daarom schreef ik bewust ´met kwaliteistnorm´ omdat de staatserkenning over de kwaliteit van een systeem of organisatie kan gaan, niets hoeft te zeggen over de inhoud persé. Ook kan die inhoud zeer discutabel zijn omdat de staat haast per definitie de gevestigde orde als adviseur voor de kwaliteitsnorm raadpleegt.
Die gevestigde orde heeft vaak een verstrengeld belang.
Zelfs een Universiteit is niet onafhankelijk van externe sponsoren en gevoelig voor krachtige sectorlobby.

Onder de streep ben je zélf verantwoordelijk en bepaal je zelf hoeveel moeite je investeert in kennis vergaren opdat je weet waar je iets over vind en beslist.
Terug naar het topic ís BB grootmeester; zelferkend grootmeester :7

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:41

Er is al een verschil tussen zeggen en schrijven, met je voor hoefsmid of grootmeester uitgeven.
Zeggen kan ieder, maar schrijven (vermelden) mag alleen die daar erkend voor is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:44

Vind persoonlijk dat mijnheer Branderup zeer geheimzinnig doet, en het doet voorkomen dat hij een van de beste leerlingen van de heer Egon von Neindorff was.
Dat hij zichzelf verheerlijkt, het tegendeel van de echte Grootmeesters.
Dat hij een show ervan maakt.
Net een comedie.
Vind dat hele gedoe van mijnheer Branderup wonderlijk.
En doet niet veel goed aan het werkelijke rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:47

Men kan uit een staats examineerde wel een bepaalde kwaliteit verwachten, ten minste een minimale norm.
Wat men van zg zelf benoemde niet 1-2-3 erkennen kan.
Bovendien is de norm die men handhaafd bij zo´n examen nog altijd beter als iemand die zich zo noemt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:48

Ach, denk dat zoals HC al eerder opmerkte, de heer B gewoon een merk is dat gepromoot moet worden. Net als voedinsmiddelen producenten en leveranciers van supplementen, die beloven ook vanalles om maar te verkopen. Denk dat we lang kunnen wachten op EU-regelgeving mbt. paardrij-instructeurs.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:01

mysa schreef:
Ach, denk dat zoals HC al eerder opmerkte, de heer B gewoon een merk is dat gepromoot moet worden.

Niet meer, niet minder.

hc

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:05

Dan is het voor mij minder dan een B merk. :D

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:15

Citaat:
Egon von Neindorff schrijft dat een paard een veel langere africhting krijgt, en niet zo primitief gelongeerd wordt als die mijnheer Branderup doet voorkomen.
En dat fabeltje met dat blinde paard, leuk voor hem, maar rijtechnisch is dat niet veel.
Bovendien, zit mijnheer Branderup, geheel niet zo op een paard, als mijnheer Egon von Neindorff zelf of zijn ware leerlingen zitten.
Mijnheer Branderup lijkt wel aan Black Magic tedoen, of minstens in een eigen wereld te leven.

@ Professor: Hoewel u vanzelfsprekend recht heeft op uw eigen mening, verbaas ik me wel een beetje over de woorden 'fabeltje' en 'primitief'.

Waat geeft u het idee dat Hugin (want zo heet het paard in kwestie) op welke manier dan ook niet 'echt' of verzonnen is? Waarom vindt u de manier van longeren primitief? Deze vragen zijn oprecht bedoeld; ik zou graag weten waarom u er zo over denkt.

Ik heb Hugin in levende lijve mogen aanschouwen en meerdere keren met Bent aan het werk gezien en kan bevestigen dat het paard inderdaad de nodige mankementen heeft, die, nu hij toch wel bejaard genoemd mag worden, wat meer gaan opspelen. Ik vond het persoonlijk erg ontroerend om te zien hoe Bent hiermee omging, juist omdat je aan hem kan merken dat het hem raakt (al zou hij denk ik liever niet willen dat we het zagen ;) )

Voor wat betreft het leerling van Egon zijn: Bent heeft niet alleen bij Egon gereden en heeft zijn trainingmethoden ook niet 1 op 1 overgenomen. Het zal u wellicht niet ontgaan zijn dat hij ook geleerd heeft van Oliveira en ik hoef u denk ik niet uit te leggen dat Egon en Nuno er nogal verschillende opvattingen op na hielden als het op dresuur en africhting aankwam. Ik vind het een van de interessantere dingen aan de methode die Bent voorstaat: hij past wat hij geleerd heeft van verschillende leermeesters eclectisch toe.

En hoewel ik het ermee eens kan zijn dat dit minder duidelijk wordt nu de 'ridderorde' groeit, verzeker ik u dat één van de zaken die Bent in zijn clinics het meest aanmoedigt toch vooral het verder kijken dan één bepaalde stroming en het zélf nadenken is. Hij zegt vaak letterlijk: Leer van mij wat je nuttig vindt, maar kijk ook verder en bepaal voor jezelf wat je nuttig vindt.

Ik hoop dat dit niet naar de achtergrond verdwijnt nu zijn hele 'methode' in het vat van een ridderorde gegoten wordt. Men heeft nu eenmaal vaste kaders nodig om zo'n orde vorm te geven, maar dit doet wel af aan de flexibiliteit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:12

BBreedveld schreef:
Het zal u wellicht niet ontgaan zijn dat hij ook geleerd heeft van Oliveira en ik hoef u denk ik niet uit te leggen dat Egon en Nuno er nogal verschillende opvattingen op na hielden als het op dresuur en africhting aankwam. Ik vind het een van de interessantere dingen aan de methode die Bent voorstaat: hij past wat hij geleerd heeft van verschillende leermeesters eclectisch toe.

Dat houdt in dat BEIDEN leermeesters zich in hun graf omdraaien 8)7

Interessante woordkeuze verder dat eclectisch.
Eclectisch als in het samenvoegen van twee tegengestelden |(

BB wekt de indruk in de hoefslag van de renaissance-dressuur te rijden.
Dat was met de teugels door alleen de zwaartekracht aangetrokken zodat 'het geheim van de stang' een voorwaards signaal gaf bij opnemen van de teugel.
Aan de teugel is daarmee strijdig. Je kan niet 'a-la-jineta' 'a-la-brida' rijden. Dat is net als óf strekken óf verzamelen.
Je kan niet renaissance op een trens rijden en niet klassiek aan de teugel op alleen een stang. Dan is het ??? maar geen renaissance en geen klassiek.

Eclectisch is vaak een eufemisme voor een onbruikbaar zooitje maken van verschillende systemen.
Door het systeem uit een systeem te halen is het geen systeem. In de regel is het verlies van de toegevoegde waarden van het totaal groter dan de winst van het combineren van een beter element uit een ander systeem.
Je kan niet zomaar een schakel uit een ketting halen. Zelfs niet als dit een zwakke schakel is. Vervangen door een schakel uit een ander type ketting maakt er een geheel onbruikbare ketting van.
Het :? wordt geïllustreerd door het voorbeeld van de diskwalificerende instructeurskwalificatie.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 06:58

Beste HC, aangezien beiden met Bent hebben samengwerkt, lijkt het me sterk dat ze zijn ideeen verwerpelijk vonden. Jouw insinuatie is dus niet meer dan dat - ze zijn er niet meer om het aan ze te vragen.

Valt me toch tegen dat een man als u er zo'n hokjesgeest op nahoudt als het op paarden aankomt.

Ik vind eclectisch (of dit nu in de paarden of in mijn vak is) juist een prachtige manier om de sterke punten van verschillende stromingen te combineren en te leren op verschillende situaties gepast te reageren. Men heeft immers een grotere 'rugzak' aan kennis en ervaring dan wanneer men zich vroom tot één stroming beperkt. Als we uw gedachtengang zouden volgen, zouden er nooit nieuwe manieren van africhting gevormd kunnen worden en worden alle opvattingen rigide binnen hun eigen kaders toegepast. Dat zou ik eeuwig zonde vinden.

Bent zegt zelf altijd: een goede kunstenaar is geen kopieerder. En dat ben ik roerend met hem eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:31

BBreedveld schreef:
Bent zegt zelf altijd: een goede kunstenaar is geen kopieerder. En dat ben ik roerend met hem eens.

Je haalt een paar dingen door elkaar.
Iets nieuws bedenken en ontwikkelen is wezenlijk anders dan plakken en knippen.

De meeste methodes en systemen uit het verleden zijn bedacht en ontwikkeld door mensen die lééfden met hun paarden en daarmee werkten in de echte wereld van slachtvelden (bb).
Het getuigt van gebrek aan werkelijkheidszin om te denken dat daar nu in het westen, met het paard van de knipper meestijds op stal, door plakken en knippen wat aan verbeterd kan worden op basis van oefeningen in een omheinde zandbak.
Het is een groot goed dat we in deze eeuw van informatie van onze voorvaderen kennis kunnen nemen. Elke methode is van toegevoegde waarde en ´beste´ voor het kader.

Neem de verschillende methodes van de grote Fechtmeisters (dat kan je zelfs niet scheiden van ruiterij); deze kan je niet plakken en knippen. Dat kan een huidige ´meester´ gerust claimen doch er zijn geen duels en slagen meer waarin zijn ongelijk aan het spit geregen wordt.

Neem speervechten te paard. De handwerken uit het verre oosten en de arabische wereld zijn twee verschillende, perfecte systemen. Dat uit het westen is een derde. Het is fantastisch en een toegevoegde waarde voor de ruiter deze alle drie te beheersen. Het doet afbreuk aan elk van de methodes ze te denken te kunnen combineren omdat wapen, rijstijl en situatie bij elkaar ontwikkeld zijn door eeuwen slachtveld.

Die duels en slagen waren the proof of the pudding van de methodes voor martial arts incl. paardrijden.
Wat wij doen is..... vrijetijdsgeneuzel; broddelwerk maken van praktijkbewezen kunstwerken.

p.s. ik ga nu als staatsingesteld groepsbegeleider een berg op. Niet met voor tennis ideale schoenen....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 09:01

BBreedveld het is goed dat u zo veel geloof en vertrouwen in de heer Branderup heeft.
Ik zal wel een wantrouwend persoon zijn, die graag de informatie na gaat op juistheid en waarheid.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:27

@HC: Sorry, maar ik heb nog geen enkel argument gehoord waarom je de wijsheid van de mensen in het verleden niet zou kunnen combineren, noch waarom zij het per definitie beter zouden weten dan nu. Waar zij de dagelijkse ervaring hadden van het leven met paarden (door jou zeer terecht aangehaald!) hebben wij de voordelen van onze nieuwerwetse technologie zoals verbeterde informatie-uitwisseling, slowmotion opnamen en drukmetingen. Zo heeft iedere tijd zo zijn voors en tegens.

Citaat:
Neem speervechten te paard. De handwerken uit het verre oosten en de arabische wereld zijn twee verschillende, perfecte systemen. Dat uit het westen is een derde. Het is fantastisch en een toegevoegde waarde voor de ruiter deze alle drie te beheersen. Het doet afbreuk aan elk van de methodes ze te denken te kunnen combineren omdat wapen, rijstijl en situatie bij elkaar ontwikkeld zijn door eeuwen slachtveld.

Het is natuurlijk jouw goed recht dat te vinden. Ik zou het jammer vinden de kennis die er is niet volledig te benutten. Ik zou ervoor kiezen inderdaad alledrie te leren kennen (indien ze voor mij relevant zijn, want ik heb geen ambities om te vechten vanaf mijn paard...) en daaruit te gebruiken wat ik het meest praktisch vind. En dat kan per situatie verschillen. Maar omdat ik verder heb gekeken dan één stroming, kan ik wel uit meer vaten tappen.

Citaat:
Die duels en slagen waren the proof of the pudding van de methodes voor martial arts incl. paardrijden.
Wat wij doen is..... vrijetijdsgeneuzel; broddelwerk maken van praktijkbewezen kunstwerken.

Wat bedoel je hier precies, dat we daarom de kennis van de oude meesters maar links moeten laten liggen omdat we ze niet meer avant le lettre in de praktijk kunnen brengen?

@FaberSmid: Ik heb geen 'geloof' in dhr. Branderup. Ik ben zijn oordeel en onderwijs echter wel gaan waarderen doordat ik niet alleen mee heb gekregen wát hij overdraagt en uitvoert, maar ook wat de reden hiervoor is. Ik zou zeggen, bezoek eens een clinic, dan kunt u zelf vaststellen of u zijn handelswijze m.b.t. paarden juist vindt. Dat is voor mij in ieder geval het belangrijkste. Ik hoef de man zelf niet bijzonder sympathiek te vinden. Zolang ik maar van hem kan leren hoe ik met mijn paarden om wil gaan en dat is wat mij betreft bij Bent zeker het geval.

Dat neemt niet weg dat ik me er ten volste van bewust ben dat er meer wegen naar Rome leiden (iets wat ik in eerste instantie zelfs nog van Bent geleerd heb!) en ik me, zeker met Bents advies in mijn achterhoofd, vrij voel om ook eens een andere weg te pakken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:28

Ben het met bovenstaande eens. Om even bij de metafoor van de ketting te blijven; iedere ketting is zo zwak als de zwakste schakel, en een zwakke schakel (en ja, dat is subjectief) kan prima vervangen worden door een andere schakel, zelfs als die anders van vorm en kleur is dan de schakels van de oorspronkelijk ketting, komt de sterkte en functionaliteit alleen maar ten goede.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:24

mysa meneer Branderup is geen schakel in de ketting van de (groot)meesters. Anders zou er wel een bevestiging te vinden zijn en ontvangen zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:00

Ik had het niet zozeer over de heer Branderup maar over refereerde aan de uitspraak van h.c. hierboven over een ketting die al dan niet onbruikbaar wordt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 17:23

Ok Mysa duidelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:29

hi,hi, ik vind het helemaal niet duidelijk bij nader inzien, zin van nix, maar kan niet meer veranderen.