3 jarige @ les!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sharonaa_

Re: Phoebe,3 jarige @ les! (Veenstra's PromisexCasper)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:05

je hebt een leuke pony, en het zal ook vast goed komen met rijden, maar niet als je met deze methode doorgaat.. Goed dat je je HV langer maakt of eraf laat. laat m er lekker af, en doe nu even rustig aan ook ivm de dracht. Ga daarna weer rustig opbouwen, en probeer ook van de hv af te blijven. Zoek een goede instructrice, ookal ben je eigenwijs en wil je deze houden. als het bij mij zo ging met hulpteugels was ik gelijk opgestapt, ik ben daarom ook tegen hulpteugels. Alleen aan de longe gebruik ik af en toe een hulpteugel, maar dan laat ik dr op die manier ook zo laag en lang mogelijk lopen.
Dat is voor jou pony ook beter, geef dr ruimte, en laat dr zo lang een laag mogelijk komen. daar krijg je een lekkere losse pony van. En zullen jullie ook heel veel plezier van hebben. en dan zal het ook zeker weten helemaal goed komen, en dan kun je wie weet al starten in begin herfst. ik zou daar zo lang mogelijk mee wachten tot je je pony helemaal op en top hebt lopen. Ik ben dan ook erg benieuwd na de volgende foto's

heel veel succes ermee, het komt vast goed.
en veel plezier met het veulentje, wanneer is ze uitgerekend?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:18

Het is zeker heel goed voor een (jong) paard om een tijdje op de wei te gaan om weer tot rust te komen.
Zeker omdat ze drachtig is. Voor spieren kweken is meer nodig dan alleen beweging.
Al haar reserves/energie gaan nu ook naar het veulen.

Als het veulentje er eenmaal is en de merrie is weer helemaal op orde (neem daar genoeg de tijd voor) kun je weer rustig gaan beginnen.
Lekker veel halsstrekken, lang en laag. Goed van achter naar voren rijden. Dit is voor mij de belangrijkste basis.
Als dit erin zit, is het nageeflijk rijden geen enkel probleem. Want dan is jouw pony er aan toe.

Neem de tijd met het zoeken naar een goede instructrice. Ik vind het FANTASTISCH dat je bij deze niet meer gaat lessen!!!
Er zijn genoeg mensen die jou kunnen helpen, waardoor je pony erg goed kan leren lopen.

Het kost wat geduld, maar uiteindelijk krijg je er veel meer voor terug....

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:50

kun je foto's laten zien van hoe je nu bezig bent na je enorme omschakeling van helemaal pro elastiek, naar helemaal stoppen met lessen en elastiek :Y)
dan kunnen we je misschien helpen met je paard echt nagevelijk te krijgen.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:07

Daphaan, lees de berichten, rodi gaat afbouwen,lekker rustig naar de bevalling toeleven en over een aantal maanden zal ze wel weer met updates komen, het heeft dus geen zin nu nogmaals om foto's te vragen behalve wanneer haar veulen er is natuurlijk!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:31

ik heb de berichten gelezen, en daarom zou ik er graag foto's van willen zien ;)

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:27

op haar filmpje rijd ze zonder hv. daar zie je genoeg

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 12:23

Heb nog een filpmje gemaakt :)
Maar die kan ik nu nog niet sturen :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:24

ben benieuwd! Is het goed gegaan met rijden gister?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:35

*puck* schreef:
op haar filmpje rijd ze zonder hv. daar zie je genoeg

nee

ben heel erg benieuwd naar het nieuwe filmpje :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 13:41

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:22

jammer dat het filmpje zo vaag is, maar het ziet er al beter uit dan met elastiek! :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:25

luffwinny schreef:
Denk niet dat dit de manier is om haar sterk en lening te maken!Waarom heb je stiek nodig om haar sterk te maken?Ze is 3 jaar, laat haar eerst lekker op der eigen benen lopen en over een jaar meer trainen op het sterker worden (hoop zonder stiek).

ik ben het hier totaal mee eens, dit is niet de bedoeling van een elastiek en zeker niet bij een 3 jarige!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:30

Dankje, heb filmpje gemaakt met telefoon...

Pff, als je even leest!!! Moeilijk hé? :?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:47

Ziet er stukken beter uit, en volgens mij kun je dat elastiek wel aan de hanebalken knopen want je hebt het helemaal niet nodig, die pony loopt van zichzelf wel naar je hand toe, mits jij niet te haastig bent.
Maar aan het begin van het filmpje, wat voor bit heb je erin hangen??

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:51

Een enkel gebroken trensje. Bustrens geloof ik. Hoezo?

Is idd een bustrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:54

Ten eerste lijkt het bit me veel te dik, en dat is niet fijn voor de pony, je kan duidelijk zien dat ze maar een heel klein bekkie heeft en het bit leek me, naar schatting, toch eentje van rond de 20mm. dikte. Ten tweede, waarom enkelgebroken? Enkelgebroken is vooral voor jonge paarden niet echt jofel. Bij het minste beetje druk gaat het in een punt staan die in het gehemelte van je pony prikt en het zou me niks verbazen dat ze mede daardoor, in combinatie met het elastiek, bijna met de kin op de borst liep, puur om de druk te ontwijken.
Mag ik vragen waarom je haar niet gewoon op een dubbelgebroken trensje rijdt? Veel fijner voor de pony.
Ik zal het je nog sterker vertellen, ik rij geen enkel paard meer op enkelgebroken, de laatste die ik nog in mijn bezit had, heb ik gisteren in de vuilnisbak gesmeten. Alles wordt hier gereden op dubbelgebroken, van jong tot oud, van merrie tot en met hengst die ik momenteel voor iemand even bij rij.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 14:56

Okee, ik geloof dat ik nog wel een dubbel gebroken heb. Maar die zit aan een ander hoofdstel. Zal vandaag wel even aan het hoofdstel knopen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:05

Wel even ook de dikte checken he, een pony als de jouwe heeft meer dan genoeg aan een bit van 18 mm. dik!
Maar probeer zowiezo dat dubbelgebroken bit inderdaad maar eens, als het past. De meeste paarden lopen er superfijn op!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 15:08

Mijn shetlander loopt er idd ook beter op!
Hij is veel minder dik dan die andere, maar ook niet scherp. Ik zal hem vandaag wel even gebruiken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:10

Ben benieuwd, veel plezier. Ik denk dat je dan dat stuk elastiek helemaal niet meer nodig hebt en verder gewoon zorgen dat je niet te veel druk op de teugels hebt, en je pony even een kwartiertje de tijd geven eraan te wennen, moet goedkomen!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:53

goeie tips van het bit :)
mijn tip om je pony nog wat soepeler is om in de draf wat voltes te rijden en haar goed actief te houden. houdt licht contact met de teugels en nodig haar als het ware uit om haar hoofd wat te laten zakken. Buitenhand goed erbij, binnenhand een beetje van de hals. Belangrijk is om haar actief te laten lopen. Als het goed is, zakt ze dan vanzelf wat met haar hoofd en heb je haar daar waar je wilt :)
succes en veel plezier alvast met het veulentje ^^

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:09

Mag ik even zeggen dat ik het heel goed vind hoe je nu bezig bent meid! Top :j fijn dat je naar alle adviezen luister en het laatste filmpje ziet er fijn uit :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:10

Bedankt :)

Hoe vinden jullie dat laatste filmpje met hv?
Ik ga vandaag nog even rijden :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:29

stukken beter bijt! En inderdaad wat sul zegt over het bit!
Laatste filmpje met hv is al een stuk beter! Maar die hv heb je helemaal niet nodig! dat kun je prima zelf voor elkaar krijgen ;)