Instappen: Hoe lang doe jij het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bosmiep79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:42

ligt er aan het is verschillend bij paarden, de ene heeft tijd nodig bij het stappen en de andere die wil na 5 minuten al draven, bij ons op de manege kun je dat heel goed merken de ene kun je beter 10 minuten langere stappen en de andere wil binnen 5 minuten al draven.

Janna_M

Re: Instappen: Hoe lang doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:14

Ik stap ongeveer 10 min een kwartier in!

Maar soms ook wel langer, hangt van mijn eigen
gevoel af! ;)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:17

de tijd weet ik niet, maar ik laat hem wel altijd een poos linksom stappen aan de lange teugel en dan rechstom, dan oppakken en gymnastiek rustig op de volte en dan gymnastiek in draf en dan gaan we aan het werk.

woensdag bevestiging gekregen. basco is een diesel :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:01

Ik begin altijd met een rondje losse teugel op beide handen. Daarna verschilt het een beetje, net waar ik zin in heb. De ene keer maak ik grote voltes bij A, B, C en E aan de lange teugel en op beide handen, de andere keer slangenvoltes aan de lange teugel, meerdere achter elkaar. Daarna pak ik de teugels iets op (nog niet helemaal op maat) en doe hetzelfde op beide handen, eventueel meerdere keren naar gelang van hoe makkelijk het gaat. Daarna draaf ik aan, nog steeds met vrij lange teugel en herhaal die oefeningen op beide handen zo vaak als nodig en dan galoppeer ik een rondje op beide handen. Dan even halsstrekken en daarna beginnen we pas met het echte werk. Meestal ben ik dan 20 minuten tot een half uur verder.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:40

Hoe lang los stappen is ook afhankelijk van de leefomstandigheden van je paard
Paarden die 23 uur op stal staan zullen een langere instaptijd nodig hebben dan paarden die 24 uur per dag kunnen bewegen
Ook paarden met spierproblemen hebben langer nodig om los te komen
zelf stap ik ongeveer 5 minuten los (paard staat in stal met uitloop)
Uitstappen doe ik minstens 25/30 minuten, (ga dan altijd naar buiten op het harde)
korter uitstappen (na hard werken) is niet zo goed voor de spieren, er kan dan verzuring optreden doordat de afvalstoffen in de spieren niet goed afgevoerd kunnen worden
Een hijgend paard wegzetten is dan ook uit den boze, ook al is het paard niet bezweet.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:16

Ik pas mijn stappen niet aan aan wanneer het paard wil draven, zoals ik hier nu soms lees. Een paard denk niet wat goed voor hem/haar is, die wil graag lopen of niet. Mijn vz paard wil het liefst meteen galopperen, maar dat doen we maar niet. Neem ook niet aan dat als je paard sloom is en eigenlijk helemaal niet wil draven dat je die dag maar niet gaat draven?

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:02

ik stap zo'n 10min los met myn paard.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:04

Als ik ga rijden heb ik mijn paard vaak net uit de wei gevist, dus ik stap nooit zo lang in. Met alleen stappen gaat ze ook gauw vervelen, dus dan ga ik sowieso wat stap-draf overgangen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:47

Ik stap meestal een goede 10 min in, waarbij ik begin met lange teugel en hierna langzaam werk naar lengtebuigingen en zo mijn wat gymnastiseer tijdens het losrijden, zodat zijn spieren een 'rek en strek' hebben gehad alvorens te moeten draven en dragen :)

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:12

10 minuutjes, daarna wat fisuren in stap en na 15 minuten pas gaan draven, anders merk ik heel erg aan mijn paard dat ze minder loopt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:54

25 tot 35 minuten, pas wanneer ze ontspannen is en nageeft. de eerste 5 tot 10 minuten aan een lange teugel zonder iets te vragen, daarna 15 tot 20 minuten voorwaarts neerwaarts daarna hoger instellen met weerstand bieden en nageven.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:13

Schangah, niet vervelend bedoeld, maar hoelang zit je per keer dan wel niet op je paard? Als je zolang instapt, dan neem ik even aan dat je ook vrij lang uitstapt, hoelang rij je dan nog echt intensief? Gewoon nieuwsgierig hoor!

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:16

Verschilt per keer. De ene keer voelt ze stijfer aan dan de andere keer, en de ene keer heeft ze daarvoor al in de bak gestaan de andere keer juist op stal. Meestal stap ik 10 minuutjes aan een lange teugel in, en draaf ik daarna ook met een lange teugel aan.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:33

horse_girl schreef:
Schangah, niet vervelend bedoeld, maar hoelang zit je per keer dan wel niet op je paard? Als je zolang instapt, dan neem ik even aan dat je ook vrij lang uitstapt, hoelang rij je dan nog echt intensief? Gewoon nieuwsgierig hoor!

zo rond de 20 - 25 minuten drafwerk ook weer afgewisseld met stap. ik heb de laatste 2 jaar veel pech gehad (mijn gezondheid en die van mijn paard, verkeerd zadel, slechte instructie) Ik bouw het dus heel langzaam op qua intesief rijden. Ik verwacht dat het zeker nog wel een half tot een jaar zal duren voordat er weer enigzins iets meer gevraagd kan gaan worden dan ontspanning in de stap, draf en aanleuning (en zeker nog geen galop) . Er hoeft nu maar iets te gebeuren of mijn paard schiet in de stress en is niet meer normaal te rijden (totaal de balans weg). Zoals vandaag dus.

vollen03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 01:26

Ongeveer 10 minuten stap ik in, daarna ga ik 'indraven'. Dan rijd ik rustig wat figuren en voltes. Daarna ga ik intensiever rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 01:33

Ik haal mijn paard uit de wei en rijd zo'n 5 a 10 minuten echt alleen stappen, dan ga ik rustig aan wat overgangen rijden met nog veel stappen erbij, en pas na 20 minuten a half uur ga ik echt aan het werk met het paard.

Als ik ze van stal haal dan ga ik minstens 15 tot 20 minuten goed losstappen daarna overgangen en pas op zn vroegst na 30 minuten echt aan het werk.

Loukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:32

Ik stap meestal ongeveeer 10 minuten tot een kwartier los. Eerst met lange teugel, daarna pak ik hem op.
Wat buigen op links en rechts en wat overgangen naar hh en weer wegstappen.
Als hij daarin goed los is, begin ik met draven.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:34

ligt eraan of de paarden de dag in de wei hebben doorgebracht of op stal.
Hebben ze op stal doorgebracht (door regen bijvoorbeeld) stap ik soms wel een halfuur in, hebben ze de dag op de wei doorgebracht dan stap ik hoogstens 10 min in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:19

Niet langer dan 5 min. Ze staan de hele dag buiten en als ik kom gaat mijn paint altijd rennen en dan gaat mijn friesxhaf er altijd achter aan. En in de 5 min stap ik gewoon en dan ernaar begin ik met cirkels, turns, achterwaarts, zijwaarts enz. te maken en dan in draf

Inge_Tyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:21

5 minuten rustige stap laag ingereden inrijden, daarna 5-10 min stap oefeningen, van figuren tot overgangen in stap en halt. daarna lekker aan het werk! ;)

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:56

Dat verschilt per paard maar meestal stap ik gemiddeld 10 tot 15 min. los, maar ik heb bv. ook een paard wat net een bom is als ik erop zit dus die moet ik eerst even naar voren rijden zodat de spanning en druk eraf is.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:00

Mijn pony staat sochtends rond een uur of 8 buiten en meestal rijd ik rond een uur of 3 pas, dus hij heeft dan al een tijd in de wei gestaan.
Hij is al wel 21, maar eigenlijk nooit stijf.
Stap meestal zo'n 5 à 10 minuten in, en dan meteen galop. Daar wordt 'ie mooi los van.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:58

Ik stap op de volte in, als hij lekker laag loopt, doe ik de andere hand (stap) en als hij daar ook laag loop begin ik met draven.

moonbx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:50

Ik doe meestal eerst 5 minuutjes lekker stappen, dan 5-10 minuutjes veel figuren rijden in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:20

Ligt aan het paard... :) De 2 jonge paarden die stap ik een behoorlijke tijd, maar de merrie is nogal heet en explosief, daar draaf ik vrij snelbij aan. :)
In de winter stap ik wel langer in, dan zij nze toch wat stijver.