Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:32

fargo schreef:
Ik heb het in al mijn posten over onzekerheid, leiderschap en respect gehad, dat was in ieder geval de bedoeling Haha! Knipoog Clown . Een paard dat geen respect of vertrouwen heeft in de leider van dat moment wordt toch onzeker of weigerachtig..

Vivalavida: de uitdagingen zijn toch meestal het boeiendste (slecht nl!)
TS Succes met het wandelen! Hoop dat je beiden van het weer kunt genieten.

die snap ik niet Blond

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:37

De paarden waaraan je een uitdaging hebt om echt leider van ze te worden en het vertrouwen te winnen waarbij ze (uiteindelijk) alles voor je doen wat je wilt,
zijn vaak het meest boeiend. Bedoel ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:43

oooh zo! tja t is vrijdag he Blond

inderdaad.. daarom vond ik t ook zo leuk om in de africhting te werken! Echt fijn als een paard van vervelende draak met nare gewoonten in een leuk, vriendelijk veranderde..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:53

Mijn vorige, kreeg ik als 10 jarige, hij was te dik, groot en zwaar, lange rug, lange nek, spieren achteraf gezien op helemaal foute plaatsen, onderhals, slappe rug en buikspieren en super verwend, bang voor water, bruggetjes en lui en flegmatiek.
Maar wat heb ik veel van hem geleerd, hij kon in galop achteruit wel 50 meter bij ons eerste bruggetje in het park dat we alleen zouden nemen. Later ging ie over bruggetjes van nog geen 1,50 breed van hout, de variant die hij het engst vond. Ik heb zo ook geleerd dat flegmatieke paarden niet bestaan, je moet ze alleen weer leren vlot te reageren. Nu heb ik een jonkie met trakehner bloed, die was rillerig!! maar nu ook onwijs dapper want hij vertrouwt mij.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:11

het gaat om vertrouwen en leiderschap... maar wat komt er eerst?!

Eerst komt er leiderschap, en daarna komt het vertrouwen Haha!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:18

@fargo, buikspieren zijn toch goed ?? :s

@ student, gedeeltelijk heb je gelijk, in de hand komt eerst t leiderschap dat voorelkaar wordt t meestal mits het paard op de juiste manier behandeld wordt vertrouwen.
maar bij t inrijden begin je toch eerst met vertrouwen, want zonder dat kom je er niet op, zit je erop ga je weer verder met leiderschap...
dus wat komt eerst.... toch moeilijk haha, maar beide nodig Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:20

student schreef:

Nope, het gaat samen op. Knipoog
Wanneer een paard jou niet vertrouwt, zal het z'n leiderschap niet uit handen geven. Hij moet er echt van op aan kunnen dat jij een goede, betrouwbare en veilige leider bent. Kan hij dat niet, dan neemt hij zelf het heft in handen.
En wanneer jij geen betrouwbare leider bent, zal hij je ook niet vertrouwen.
Het is dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:22

-slappe rug en buikspieren-
Dus zijn rug en zijn buik waren allebei slap. Goede buikspieren waren dus inderdaad waar we naar toe moesten..

Precies Joviban! Zo is het, paarden hebben tot op zekere zin een keuze in de overgave en als ze het niet vertrouwen dan geven ze de leiding niet uit handen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:26

JoviBan schreef:
student schreef:

Nope, het gaat samen op. Knipoog
Wanneer een paard jou niet vertrouwt, zal het z'n leiderschap niet uit handen geven. Hij moet er echt van op aan kunnen dat jij een goede, betrouwbare en veilige leider bent. Kan hij dat niet, dan neemt hij zelf het heft in handen.
En wanneer jij geen betrouwbare leider bent, zal hij je ook niet vertrouwen.
Het is dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Moet jij mij eens uitleggen wat die zogeheten paardenfluisteraars dan doen als ze een paard in het rondte jagen in zo'n round pen... Heeft niets met vertrouwen te maken. En nee, dit is niet mijn ding, alleen bij paarden die echt vertikken om te luisteren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:42

een paard heeft vertrouwen in een leider......... PUNT Haha! Haha!

Dus als mens moet je een leider zijn.......... PUNT Haha! Haha!

en leiders zijn niet altijd even lief of leuk........PUNT Haha! Haha!

paarden voelen instinctief aan dat ik een makkelijke leider ben.......... maar geen sjit dult.......... en dat werkt makkelijk......... PUNT Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:52

Zammie schreef:
Moet jij mij eens uitleggen wat die zogeheten paardenfluisteraars dan doen als ze een paard in het rondte jagen in zo'n round pen... Heeft niets met vertrouwen te maken. En nee, dit is niet mijn ding, alleen bij paarden die echt vertikken om te luisteren...

Ik "moet" helemaal niks.
Je kunt het aan de mensen zelf vragen die paarden in de rondte jagen.

Ik vraag me trouwens af wat dat rondjagen en paardenfluisteren met mijn visie te maken heeft, maar goed.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:53

Maar heeft zo'n paard wat in zo'n round pen wordt rondgejaagd vertrouwen in de leider? Of is het angst???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:54

tuurlijk is het angst.............. alleen kost het iets kennis om dat te onderkennen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:56

KiWiKo schreef:
een paard heeft vertrouwen in een leider......... PUNT Haha! Haha!

Dus als mens moet je een leider zijn.......... PUNT Haha! Haha!

en leiders zijn niet altijd even lief of leuk........PUNT Haha! Haha!

paarden voelen instinctief aan dat ik een makkelijke leider ben.......... maar geen sjit dult.......... en dat werkt makkelijk......... PUNT Haha! Haha!

Klopt, maar als je dat niet of nog niet hebt (die leiderschapstrui zal ik maar zeggen) zoals de TS dat heeft, dan helpt het haar niet dat wij dat wel zijn of jij dat wel bent Clown Knipoog Haha!
Laatst bijgewerkt door fargo op 25-07-08 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:56

Wij zitten op dezelfde golflengte Kiwiko Knipoog

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:21

Ik wil KiWiKo op mijn paard zetten Haha!

Dus als je eens in groningen bent.. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:25

geen probleem Haha! Haha! ik ben een hele eerlijke ruiter (door schade en schande wijs geworden)

en helaas kan ik met heel veeln paarden wel overweg waar anderen het al mee opgegeven hebben...........

en dat is niet om mezelf een veer in min reet te stoppen........... want ik kan veel dingen niet.....

maar het verleden heeft mij geleerd dat ik juist met iets andere paarden dan doornee iets heb....... wat dat ismoet iemnand mij eens uitleggen Haha! Haha!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 17:33

Herkenbaar hoor, maar met mijn 18 kom ik nog meer net om de hoek kijken. Toch ga ik ook altijd voor probleempjes, vaak schuilt er een echt karakter achter! Maarja met deze moet ik een beetje hulp..

Wel erg offtopic dit, maar de uitnodiging staat

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:10

ik heb doorheen deze topic ook mijn commentaar wel eens gepost. hierbij kan ik me ook het beste vinden in hetgeen Kiwiko vertelt en aanhaalt. steigeren is not done. vertrouwen of niet, dergelijk gedrag is levensgevaarlijk en gewoon niet duldbaar. ik werk graag met paarden en ga altijd correct met ze om (tuurlijk zal ik wel eens een fout maken, of had ik mss beter iets anders aangepakt) Ik sta bekend om iemand te zijn die 'streng' is. idd mijn paard moet in zijn stal kunnen blijven staan als de deur openstaat. of moet bij het op en af de wei zetten, wachten tot het hek dicht is en ik normaal het touw kan afhalen. dus op zich weten mijn paarden perfect dat ik hun leider ben. verder gebruik ik veel mijn stem waar ze ook veel uit oppikken. steigeren heeft bij mij in vele gevallen niets te maken met geen respect of gemis aan vertrouwen, een paard volgt de leider. maar net als mensen kunnen ze ook gewoon eens gaan dwarsliggen. zeker hun puberjaren (4-7 jaar) kunnen dan als eens medeoorzaak zijn.

dus steigeren kan niet door de beugel en tenzij er geen medische oorzaak is, zie ik geen reden om niet eens goed uit de hoek te durven komen. trek je hem om, valt ie en doet ie zich zeer, dan zal hij het wel doorhebben. als ze in de kudde zich niet gedragen en tegen de 'leidermerrie' omhoog komen zal die ook uithalen en wees maar zeker dat die haar ook niet inhoudt hoor. ik wil een paard dat 'controleerbaar' is, ik weet klink wat stom, maar veiligheid staat bij mij voorop. en lukt het echt niet om het er uit te krijgen, sorry maar dan vertrekt ie.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:49

ik ben het met bulck eens! Maarrr... nu heb ik een merrie van 15 jaar die ook wel eens omhoog komt...
En zoals je hierboven omschrijft, ze is goed opgevoed. Ik kan haar los laten staan tijdens het op en af zadelen, ik kan haar stal uitmesten terwijl ze erin staat en ook weglopen met de staldeur open. Ze staat stil met opstijgen en ik kan zonder zadel rijden op haar. Maar soms heeft ze het in haar bol en komt ze omhoog, meestal voel ik het aankomen en kan ik haar hoofd omtrekken (en goed veel been geven zodat ze voorwaarts blijft) zodat ze uit balans is en niet omhoog kan komen maar door moet lopen, maar soms ben ik te laat... Als ik haar straf komt ze nog hoger en als ik het als het ware negeer en pas als ze klaar is een goede schop verkoop heb ik meer effect omdat ze het dan voorwaarts oplost...
Meestal doet ze dit soort dingen als ik haar een paar dagen niet goed heb gereden en er dus een rijtechnische fout is van mijn kant. Ik heb dus de reden gevonden in mijn rijstijl...

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:02

Mijn paardje durft ook eens steigeren op plaatsen waar ze niet zo zeker is of waar ze nog niet is geweest. Als ik er dan af stap, heeft ze meer het gevoel dat ze er niet alleen voor staat, (dat als ik durf te passeren, haar ook wel niets zal overkomen ) en loopt ze weer door, zonder steigeren en al zeker zonder eieren..

karolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:05

en paarden zijn nogal paniekerig ivm bloed dus de kans bestaat miss dat het erger word en hij paniekeert en begint te rennen..enz enz..

vind het nogal raar idee.. wat bij een paard hielp wat ik reed, was gewoon vlak acgter de oren een TIK met de zweep, maja das was niet zo een erg geval verder was ze nogal makkelijk...

en nee ik hou niet van slaan, wel van een tik!! en dan ook zelden en eig nooit!!

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:41

tomcat701 schreef:
Een ei werkt het zelfde als een flesje met drinken.
Als een paard uit koppigheid (vaak op de zelfde plek) stijgert is het wel een goed idee, anders niet.

Ja inderdaad. Scheelt je een ei op zijn hoofd kapot te slaan en het is minder vies Tong uitsteken Duivel
Maarja... Wel een beetje oppassen dus. Ben een keer bij het stijgeren naar achter gevallen... Paard donderde boven op mij... AUTS!! Verdrietig
Laatst bijgewerkt door mireya op 26-07-08 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 14:42

Ben dus gisteren gaan wandelen met men vader erachter met de longeerzweep...
Nog maar net de straat afgewandeld en bocht om of ze begon al...
Eerst kortaf omdraaien en dan heb ik haar rustig terug recht gezet en vriendelijk geaaid maar daarna begon ze te steigeren en heb haar een klap tussen de oren gegeven, was snel over.
Ik heb wel geduld als ze mooi blijft staan en even rondkijkt dan aai ik haar héél veel en praat tegen haar om haar gerust te stellen.
Ze heeft het verder nog één keer geprobeerd en we waren bijna omgevallen. daar heeft ze ook nog is een klap gekregen en het rare is ze durft dan niets meer te doen, gewoonlijk kreeg ze de zweep op haar kont en nek en daar werd ze nog kwader van maar hier tussen de oren heeft ze snel begrepen dat ze moest ophouden...
De laatste keer waren we gaan wandelen en het paardje dat voor haar liep durfde niet over zo'n riolering lopen en normaal deed mijn dame dat zonder probleem dus gisteren heeft ze mij daar ook te pakken genomen...volgens mij nemen ze gedrag van andere paarden over...
We hebben haar stilgezet voor de riolering rustig geaaid en niet geslagen, papa heeft ze dan vastgenomen en er zo overgelopen daarna hebben we een 10 tal keer heen en weer erover gestapt en dan recht naar huis als beloning!
ik ben vrij blij van het resultaat omdat de conflicten zeer snel gestopt zijn...
Het steigeren keur ik zeker af en dan krijgt ze een klop op haar hoofd maar daarna is het gedaan, het was anders wel leuk en relax...
Papa heeft aan zijn conditie gewerkt Bloos
Zo dit is mijn nieuws tot nu toe!

Groetjes en prettig weekend!
Zal niet gauw kunnen antwoorden dus dit is mijn update Knipoog

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 14:52

die klap tussen haar oren deed je dat met je hand om met de zweep als ik het vragen mag?

Wel gaf je paardje een goede reactie! Hopen dat het nu minder gaat worden!