agnes en indi vandaag voor het eerst gegalopeerd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: agnes en indi vandaag voor het eerst gegalopeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:15

Ik val haar niet persoonlijk aan en dat zij met haar handicap nog paardrijd vind ik zeker bewonderenswaardig.

Het is alleen duidelijk dat er op het filmpje een angstig paard loopt met een hobbelende ruiter. Dit vind ik geen goede combinatie. En nee, ik heb niet verder gekeken dat dit filmpje, ik heb namelijk geen tijd en zin om 10 pagina's door te spitten op zoek naar meer filmpjes.
Ik vind het een goed idee on de pony zelf op de leiden oa om de redenen die Sonja noemt maar opleiden is iets anders dan inrijden/zadelmak maken.

Wbt het oudere paard wat ook weleens kan bokken, dat is waar. Uiteraard is een ouder paar geen garantie voor altijd veilig erop zitten maar bij een ouder paard kun je nagaan hoe hij is met rijden en hoe hij reageert.
Een jong en net zadelmak paard wat voor het eerst gaat galopperen is niet voorspelbaar, of misschien wel maar dan juist de andere kant op. Bij zo'n paard kun je er vrij zeker van zijn dat hij wél gaat bokken, doet hij het niet dan heb je alleen maar geluk.
Je kunt nog zoveel grondwerk doen met een jong paard, als je erop gaat zitten is het ineens heel anders. Als jij erop vertrouwd dat een paard doodrustig is en geen stap verkeerd zet als je er voor het eerst op gaat, alleen omdat je uren en uren grondwerk hebt gedaan dan heb je nog heel wat te leren.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:20

Ik maak heel veel sportpaarden zadelmak en ik vertrouw er inderdaad op dat ze doodrustig zijn en geen stap verkeerd zetten op het moment dat ik er voor het eerst opklim.
Als er vertrouwen is, heeft het paard geen reden om te bokken.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:25

anneliesdj schreef:
Ik val haar niet persoonlijk aan en dat zij met haar handicap nog paardrijd vind ik zeker bewonderenswaardig.

Het is alleen duidelijk dat er op het filmpje een angstig paard loopt met een hobbelende ruiter. Dit vind ik geen goede combinatie. En nee, ik heb niet verder gekeken dat dit filmpje, ik heb namelijk geen tijd en zin om 10 pagina's door te spitten op zoek naar meer filmpjes.
Ik vind het een goed idee on de pony zelf op de leiden oa om de redenen die Sonja noemt maar opleiden is iets anders dan inrijden/zadelmak maken.

Wbt het oudere paard wat ook weleens kan bokken, dat is waar. Uiteraard is een ouder paar geen garantie voor altijd veilig erop zitten maar bij een ouder paard kun je nagaan hoe hij is met rijden en hoe hij reageert.
Een jong en net zadelmak paard wat voor het eerst gaat galopperen is niet voorspelbaar, of misschien wel maar dan juist de andere kant op. Bij zo'n paard kun je er vrij zeker van zijn dat hij wél gaat bokken, doet hij het niet dan heb je alleen maar geluk.
Je kunt nog zoveel grondwerk doen met een jong paard, als je erop gaat zitten is het ineens heel anders. Als jij erop vertrouwd dat een paard doodrustig is en geen stap verkeerd zet als je er voor het eerst op gaat, alleen omdat je uren en uren grondwerk hebt gedaan dan heb je nog heel wat te leren.

Je hoeft niet verder te kijken dan de beginpost om nog een filmpje te vinden, foto's zijn ook in haar profiel zichtbaar.

En ik moet eerlijk zeggen - het verschilt zo ontzettend van paard tot paard! Natuurlijk is een groen paard anders, maar waar zou jij het keerpunt willen leggen? Ik ken er van 4 die geen voet verkeerd zetten en van 20 - zelfs 1 van 35 Bloos! - die het bokken en stieren niet kunnen laten. Indi zet echt geen been verkeerd...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:30

Ik heb er ook al veel zadelmak gemaakt en ik heb er ook nog nooit een gehad die bokte toen ik er voor het eerst op zat maar dat zie ik niet als vanzelfsprekendheid. Voor een paard is het onnatuurlijk dat jij op zijn rug klimt en ik verwacht dus dat hij natuurlijk gaat reageren; door te bokken of te steigeren.
Op het moment dat je het niet verwacht doen ze het en dat kan gevaarlijke situatie's opleveren.

Vorige week heeft mijn zusje op haar bijna 4 jarige gereden, ze wil hem zelf inrijden maar ik help haar omdat ze het nog niet eerder heeft gedaan. Pony is als veulen van 2 dagen heel veel in de hand geweest omdat mama uierontsteking had. Voordat ze een half jaar was had ze dekentjes en elastische singels op gehad, ze kon zelfs languit liggen op commando, ze vertrouwde ons voor 200%.
Mijn zusje reed er voor de 4e keer op, had al 3x eerder gestapt en gedraafd, pony vond alles prima, knijpt niet met de staart en liep met haar neus over de grond toen ze voor het eerst gingen draven. Afgelopen zaterdag gingen we voor het eerst ook even galopperen, uiteraard verwacht iedereen dat ze doodbraaf is en daar ging ze; 3 mega grote gemene bokken en mijn zusje lag 5 meter verderop.
Dan blijkt maar weer; zelfs een pony die praktisch in huis en op schoot is opgegroeid kan nog bokken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:35

Alles kan. Onze 35-jarige manegepony die al zo lang als ik rij (26 jaar) in de lessen meeloopt staat bekend als de grootste etter die we hebben staan...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:38

Daarom vind ik het dus niet slim om er maar vanuit te gaan dat indi doodbraaf is en niet zal bokken in galop.

Maar je kunt ook gewoon een ouder paard zoeken wat bekend staat als het liefste paard wat je hebt staan. Ik zeg toch ook dat je een braaf paard moet zoeken om op te leren zitten...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:41

Ik bedoel ermee - ieder paard kan vervelend doen. Leeftijd hoeft er niet per se iets over te zeggen. Als je onze Ches in zijn stal ziet staan denk je dat hij voor de beginners is - nou, doe dat dus maar niet. Als je Indi's leeftijd ziet, denk je dat ze ongeschikt is voor Agnes, maar dat is ze dus niet. Kijk even in andere topics van Agnes en Indi anders. Ze rijdt ook nog op Roos, een oudere schimmel, en die is een stuk minder braaf dan Indi.
Ik snap je punt wel, maar ik vind dat je niet kunt oordelen als je de situatie niet goed genoeg kent.

Edit: ik ga me nu toch maar weer eens met mijn werk en de kindertjes bemoeien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:47

Anneliesdj, maar deze ruiter IS een heel ervaren ruiter, die hééft al lang leren zitten op een braaf en rijper paardje.

Nadeel van als gehandicapte ruiter op een ouder en dus doorgereden paard gaan zitten is dat je dr niet lekker uit komt qua hulpen die je kunt geven. Een jong paard groeit meteen op met de beperkingen van z'n baasje, en wéét dus niet beter als dat een ruiter geen kracht in z'n benen heeft.
Indi zou zich waarschijnlijk de tandjes schrikken als ik op zijn rug zou gaan zitten en m'n benen aan zou knijpen. En Ikenindi zou op mijn paard nog geen 3 meter weg kunnen rijden omdat de mijne niet beter weet dan dat 'ie op beenhulp voorwaarts moet. Die reageert verder nergens op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:05

We kunnen wel door blijven discussieren maar we worden het toch niet eens.

@ Blue_Eyes; met een ouder paard bedoel ik niet perse een oud paard maar juist een ervaren paard. Een paard wat al wat langer onder het zadel is en waarvan je weet dat hij niet of slechts bij hoge uitzondering zal bokken. Dat kan dus ook een paard van 5 of 6 zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:10

Ik ben wel benieuwd hoe jij dat meer ervaren paard dan aan haar hulpen zou willen leren wennen. Denk je niet dat dat mogelijk moeilijker is en een langer traject (met meer verwarring voor het paard) zal zijn dan dat ze een jong paard meteen aan haar hulpen went?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:22

Je begrijpt me verkeerd, ze kan best een jong paard nemen om te zorgen dat ze perfekt op elkaar zijn ingespeeld, dat vind ik juist een goed idee maar niet op de manier die ze nu gebruikt.
Als een jong paard eerst een paar keer is bereden door iemand die haar niet hinderd kan ze wennen aan de gangen en de galop zonder dat er iemand op haar rug stuiterd. Zo'n ruiter kan het paard ook leren op een heel lichte beenhulp aan te galopperen en bewust zijn benen er wat meer afhouden, het is tenslotte maar voor een paar keer. Ik bedoel niet dat het paard eerst een half jaar doorgereden moet worden door iemand anders, alleen dat het even went aan het gewicht van ruiter en leert om te gaan met dat extra gewicht zonder dat hij gehinderd wordt.
Na 5-10x kan Ikenindi er dan zelf op gaan om haar verder te beleren, dan weet je alleen wel zeker dat de pony al kan galopperen onder het zadel, dat de kans klein is dat ze nog zal bokken en dat ze al wat meer bevestigd is. Daarna kan Ikenindi haar nog gewoon de hulpen leren zoals zij die hebben wil.

Overigens is een ouder paard dat heel makkelijk te leren, zweepje erbij, hulp geven, geen reaktie; tikje achter je been. Dat houd je een week consequent vol en het paard is eraan gewend. Dat hoeft helemaal niet verwarrend te zijn als je maar consequent bent, je maakt het paard dan alleen wat attenter op je been.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:33

anneliesdj schreef:
Daarom vind ik het dus niet slim om er maar vanuit te gaan dat indi doodbraaf is en niet zal bokken in galop.

Maar je kunt ook gewoon een ouder paard zoeken wat bekend staat als het liefste paard wat je hebt staan. Ik zeg toch ook dat je een braaf paard moet zoeken om op te leren zitten...

Lees je nou gewoon niet?
Ikenindi geeft aan dat ze bokken van andere paarden ook prima kan uitzitten, dus wat is nu in vredesnaam jouw probleem?

Dat je zusje van haar pony is afgedonderd geeft alleen maar aan dat een ongeluk altijd in een klein hoekje zit. Dus wat voor voordelen heeft het als iemand anders het doet? Je moet alleen vervolgens het paard weer vanalles gaan afleren...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:50

Er is eigenlijk maar 1 ding dat ik me afvraag... Wat gebeurd er met dit paard, mocht hij ooit weg moeten?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:02

Indi zal never nooit niet weggaan bij Agnes en als ze weg moet, mag ze bij mij komen Knipoog Echt waar, Agnes gaat bijna nog liever dood als dat ze haar paard weg moet doen. Ze gaat door het vuur voor haar dier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:08

Wendy schreef:
Lees je nou gewoon niet?
Ikenindi geeft aan dat ze bokken van andere paarden ook prima kan uitzitten, dus wat is nu in vredesnaam jouw probleem?

Dat je zusje van haar pony is afgedonderd geeft alleen maar aan dat een ongeluk altijd in een klein hoekje zit. Dus wat voor voordelen heeft het als iemand anders het doet? Je moet alleen vervolgens het paard weer vanalles gaan afleren...

Jeetje wat aangebrand, volgens mij kun jij niet lezen.
Ik zie op het filmpje dat ze zit te stuiteren en te bonken, voor mijn part zegt ze dat ze het bokken van een wilde mustang uit kan zitten maar het filmpje zegt toch echt wat anders. Het gaat mij er niet om dat zij er niet af mag vallen, dat is haar eigen probleem. Een ruiter die niet stil zorgt voor stress bij een jonge pony die voor het eerst moet galopperen.

Met het verhaal van mijn zusje wil ik even duidelijk maken dat zelfs de meest brave pony kan bokken. Hier wordt beweerd dat het normaal is dat een pony niet bokt bij het inrijden en als je maar genoeg grondwerk hebt gedaan zal het paard je blindelings vertrouwen en dus geen stap verkeerd zetten.
Dan wordt er toch echt vergeten dat een paard een vluchtdier is, het paard kan nog zo vertrouwen op jou en je kunt nog zoveel grondwerk hebben gedaan maar als je op hem gaat zitten ben jij een roofdier wat hem bespringt. Voor een paard is het dus niet meer dan normaal om ervandoor te gaan en je eraf te bokken, doet hij dat niet dan heb je geluk.

JolliegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:12

pff..
dit noem ik neit beleren maar opjagen, nee sorry heb hier geen goed woord over.. het spijt me zeer.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:14

Mensen.. vindt eigenlijk dat iedereen hier zeurt (mijn mening), arme ikenindi, oké ik kab begrijpen dat als het jonge paard nu schrikt, maar hij is aan Agnes gewent..
Stel je voor dat een onbekende vriendin van me op snoopy kruipt, dan deed Snoopy ook anders.
Zolang het lukt met Agnes gaat het toch nog

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:35

Ik plaats eigenlijk nooit iets in dit topic, maar voor jullie wil ik zeker wel een uitzondering maken! Ik heb de moeite genomen om dit topic helemaal door te lezen (heeft me ongeveer 2 uur gekost). Eerst wil ik even kwijt dat ik echt RESPECT voor jullie heb.
Ik zie een leuke vrolijke meid met een paard dat , ondanks dat hij nog wat onwennig is, erg geconcentreerd is op de ruiter en de ruiter ook volkomen vertrouwd. Ik vind het knap dat je hem zelf inrijd en dat je hem alles zelf aangeleerd hebt.

Indi is echt een heel erg speciaal paard, je hebt geluk dat jullie elkaar getroffen hebben.

Ennee.. super dat het je gelukt is om Indy in de galop te krijgen! Ik heb er alle vertrouwen in dat jullie nog heel ver gaan komen.Knipoog

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:50

ikenindi schreef:
ik heb al llos gegalopperd ook (topic raakt gedateerd Knipoog ) en het gaat al beter. het was gewoon dat indi even bevestigd moest worden dat ze echt in galop mocht. was gewoon te voorzichtig/bang of vul maar in...

en ik krijg ook al hulp van `gezonde`ruiters, waarvan er 1 ook al een keer op indi heeft gereden en er ook 1 keer bijna aflag. zadel zat te los Tong uitsteken schoof zo met man en al opzij...

Reageert ze nu op je stemhulp bij het aanzetten in galop? Fijn dat het al beter gaat!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:34

anneliesdj schreef:
We kunnen wel door blijven discussieren maar we worden het toch niet eens.
Denk dat je daar een goed punt mee hebt.
En het is ook niet altijd nodig om het met elkaar eens te zijn dus misschien een idee om de discussie te laten rusten?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:00

Sonja schreef:
Heb je wel eens een sidepull geprobeerd Ikenindi? Of wil je met bit gaan rijden?

nee, ik wil bitloos, maar vraag me niet welke. ik ben nu aan het denken over de meroth, maar heb ook bij die methode mijn twijfels. vooral om de pasvorm. indi heeft niet bepaald een elegant hoofdje Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:01

oneilltje79 schreef:
Echt respect hoe je jezelf verdedigt, omdat je gewoon harstikke goed beseft dat je heel handig bent met paarden en veel meer voor elkaar krijgt als veel andere mensen.
Je zou demonstraties op shows moeten geven! Ik denk niet dat er veel mensen zijn die te paard zoveel handigheid als jij hebben en ook zo open staan voor commentaar.

haha, zal ik eens over denken om dat met indi te doen als ze wat langer onder het zadel is Knipoog voor iedereen die een persoonlijke clinic willen zien: kom eens langs zou ik zeggen Knipoog Tong uitsteken

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:03

anneliesdj schreef:
suleilitha schreef:
anneliesdj, wat zou jij doen als je in dezelfde situatie zat als Agnes? Het is verder trouwens behoorlijk respectloos hoe je over haar hoofd heen zit te praten terwijl Agnes zelf ook behoorlijk vaak reageert in dit topic.

Waar slaat dit nu weer op? Ik praat helemaal niet over haar hoofd heen en ben niet respectloos, ik zeg alleen wat ik ervan vind, daar is een HAW topic toch voor??

dan snap jij haw niet... haw is bedoeld voor opbouwende kritiek. iets waar ik zeker naar opzoek ben. ik ben heel blij met iedereen die meedenkt over andere beugels en een ander hoofdstel. en naturulijk met iedereen die zijn bewondering uitspreekt. dat is altijd mooi meegenomen. maar denk je nou echt dat ik, omdat jij en nog wat anderen het onverantwoord vinden dat ik paardrijd ga stoppen met paardrijden???

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:06

anneliesdj schreef:
En nee, ik heb niet verder gekeken dat dit filmpje, ik heb namelijk geen tijd en zin om 10 pagina's door te spitten op zoek naar meer filmpjes.

wake up, er staan ook foto`s op de eerste pagina Knipoog

anneliesdj schreef:

Een jong en net zadelmak paard wat voor het eerst gaat galopperen is niet voorspelbaar, of misschien wel maar dan juist de andere kant op. Bij zo'n paard kun je er vrij zeker van zijn dat hij wél gaat bokken.

je ziet het, op t filmpje geen bokkend paard. jammer, maar dan gaat het dus niet op dat er een feit is dat een jong paard gaat bokken als hij voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft in galop.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:07

oneilltje79 schreef:
Ik maak heel veel sportpaarden zadelmak en ik vertrouw er inderdaad op dat ze doodrustig zijn en geen stap verkeerd zetten op het moment dat ik er voor het eerst opklim.
Als er vertrouwen is, heeft het paard geen reden om te bokken.

PRECIES!!!