Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anneliesdj schreef:Ik val haar niet persoonlijk aan en dat zij met haar handicap nog paardrijd vind ik zeker bewonderenswaardig.
Het is alleen duidelijk dat er op het filmpje een angstig paard loopt met een hobbelende ruiter. Dit vind ik geen goede combinatie. En nee, ik heb niet verder gekeken dat dit filmpje, ik heb namelijk geen tijd en zin om 10 pagina's door te spitten op zoek naar meer filmpjes.
Ik vind het een goed idee on de pony zelf op de leiden oa om de redenen die Sonja noemt maar opleiden is iets anders dan inrijden/zadelmak maken.
Wbt het oudere paard wat ook weleens kan bokken, dat is waar. Uiteraard is een ouder paar geen garantie voor altijd veilig erop zitten maar bij een ouder paard kun je nagaan hoe hij is met rijden en hoe hij reageert.
Een jong en net zadelmak paard wat voor het eerst gaat galopperen is niet voorspelbaar, of misschien wel maar dan juist de andere kant op. Bij zo'n paard kun je er vrij zeker van zijn dat hij wél gaat bokken, doet hij het niet dan heb je alleen maar geluk.
Je kunt nog zoveel grondwerk doen met een jong paard, als je erop gaat zitten is het ineens heel anders. Als jij erop vertrouwd dat een paard doodrustig is en geen stap verkeerd zet als je er voor het eerst op gaat, alleen omdat je uren en uren grondwerk hebt gedaan dan heb je nog heel wat te leren.
- die het bokken en stieren niet kunnen laten. Indi zet echt geen been verkeerd...
anneliesdj schreef:Daarom vind ik het dus niet slim om er maar vanuit te gaan dat indi doodbraaf is en niet zal bokken in galop.
Maar je kunt ook gewoon een ouder paard zoeken wat bekend staat als het liefste paard wat je hebt staan. Ik zeg toch ook dat je een braaf paard moet zoeken om op te leren zitten...
Echt waar, Agnes gaat bijna nog liever dood als dat ze haar paard weg moet doen. Ze gaat door het vuur voor haar dier. Wendy schreef:Lees je nou gewoon niet?
Ikenindi geeft aan dat ze bokken van andere paarden ook prima kan uitzitten, dus wat is nu in vredesnaam jouw probleem?
Dat je zusje van haar pony is afgedonderd geeft alleen maar aan dat een ongeluk altijd in een klein hoekje zit. Dus wat voor voordelen heeft het als iemand anders het doet? Je moet alleen vervolgens het paard weer vanalles gaan afleren...
ikenindi schreef:ik heb al llos gegalopperd ook (topic raakt gedateerd) en het gaat al beter. het was gewoon dat indi even bevestigd moest worden dat ze echt in galop mocht. was gewoon te voorzichtig/bang of vul maar in...
en ik krijg ook al hulp van `gezonde`ruiters, waarvan er 1 ook al een keer op indi heeft gereden en er ook 1 keer bijna aflag. zadel zat te losschoof zo met man en al opzij...
anneliesdj schreef:Denk dat je daar een goed punt mee hebt.We kunnen wel door blijven discussieren maar we worden het toch niet eens.

Sonja schreef:Heb je wel eens een sidepull geprobeerd Ikenindi? Of wil je met bit gaan rijden?

oneilltje79 schreef:Echt respect hoe je jezelf verdedigt, omdat je gewoon harstikke goed beseft dat je heel handig bent met paarden en veel meer voor elkaar krijgt als veel andere mensen.
Je zou demonstraties op shows moeten geven! Ik denk niet dat er veel mensen zijn die te paard zoveel handigheid als jij hebben en ook zo open staan voor commentaar.
voor iedereen die een persoonlijke clinic willen zien: kom eens langs zou ik zeggen

anneliesdj schreef:suleilitha schreef:anneliesdj, wat zou jij doen als je in dezelfde situatie zat als Agnes? Het is verder trouwens behoorlijk respectloos hoe je over haar hoofd heen zit te praten terwijl Agnes zelf ook behoorlijk vaak reageert in dit topic.
Waar slaat dit nu weer op? Ik praat helemaal niet over haar hoofd heen en ben niet respectloos, ik zeg alleen wat ik ervan vind, daar is een HAW topic toch voor??

anneliesdj schreef:En nee, ik heb niet verder gekeken dat dit filmpje, ik heb namelijk geen tijd en zin om 10 pagina's door te spitten op zoek naar meer filmpjes.

anneliesdj schreef:Ik vind het een goed idee on de pony zelf op de leiden oa om de redenen die Sonja noemt maar opleiden is iets anders dan inrijden/zadelmak maken.
Wbt het oudere paard wat ook weleens kan bokken, dat is waar. Uiteraard is een ouder paar geen garantie voor altijd veilig erop zitten maar bij een ouder paard kun je nagaan hoe hij is met rijden en hoe hij reageert.
Een jong en net zadelmak paard wat voor het eerst gaat galopperen is niet voorspelbaar, of misschien wel maar dan juist de andere kant op. Bij zo'n paard kun je er vrij zeker van zijn dat hij wél gaat bokken.

oneilltje79 schreef:Ik maak heel veel sportpaarden zadelmak en ik vertrouw er inderdaad op dat ze doodrustig zijn en geen stap verkeerd zetten op het moment dat ik er voor het eerst opklim.
Als er vertrouwen is, heeft het paard geen reden om te bokken.