Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:59

ik zie totaal niet in waarom ik een 'gevecht' zou moeten aangaan,

vaak is het voldoende om even rustig te gaan stappen en zelf tot 10 te tellen, adem te halen en dan weer rustig doorgaan.

Kimwelsh; rustig blijven staan vind ik geen gevecht aangaan, dat vind ik meer een keurige oplossing Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:03

ik ga stappen tel tot 100 pak de longeerlijn er bij longeer hem even. stap dan weer op en als het ook maar een klein beetje beter gaat stop ik en gooi ik hem weer lekker de wei in

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:05

ik zou het gevecht aan gaan Vork mijn pony is eigenwijs en ik ben eigenwijzer en daarom ga ik 'het gevecht' aan Lachen. Ik ben heel geduldig dus hij krijgt mij niet snel op de kast Nagelbijten / Gniffelen maar winnen zal ik Clown

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:11

SteffiiY schreef:
Hallo Bokkers Haha!

Naar aanleiding van een vriendin van mijn, wil ik deze discussie beginnen.
Je paard wilt niet luisteren, hij doet alles wat jij niet wilt, en je raakt frusterend.
Wat doe je? Je stapt af? je rijd verder?

Een vriendin van mijn heeft regelmatig ''oorlog'' met dr paard, ze stapt af hij krijgt een paar klappen en word de longeerbak ingegooid.
Ik vind dit zelf een slechte manier van oplossen, ik denk dat het paard op deze manier toch zijn zin krijgt doordat jij van zijn rug af gaat.

hoe denken jullie hierover?

Tja wat is het probleem wil het paard niet?. Is de klik er niet?. Geeft de ruiter het misschien verkeerd aan?. Zijn er bij het paard of ruiter lichamelijk problemen die niet zochtbaar zijn?.
Wat zegt aan instructice?.

Zoveel vragen voordat er een antwoord is zonder die antwoorden en uitsluitingen kan ik niets antwoorden. Denk dat niemand dat ook kan. Trouwens zien telt ook nog eens erg mee.

Soms ga je de discussie aan en soms ook niet.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:30

Splinter schreef:
Kimwelsh; rustig blijven staan vind ik geen gevecht aangaan, dat vind ik meer een keurige oplossing Knipoog

Dat rustig blijven staan moet je ook niet te letterlijk nemen, 't is niet dat ik gewoon beetje rond kijk en 'n half uurtje laten weer ns been geef om te kijken of dat ze er nu wel langs wil Knipoog

Ik ben wel voortdurend aan het proberen om haar erlangs te krijgen en iedere keer weer een pasje verder te krijgen... maar ja, soms sta je dan ook even (ongewenst) stil omdat ze het te eng vind ofzo... hihi... en ja... een gevecht aangaan zie ik ook niet als meppen tot je paard er dood bij neervalt, maar als doorzetten tot het wel lukt (op een dus verantwoorde manier)

yyvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:12

ik stap dan meestal een paar rondjes & dan tel ik tot 10 ofzo en dan ga ik verder met een ander onderdeel.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:21

Ik rijd meestal gewoon door..
Maar als het gevaarlijk word als ik bijv langs een sloot rijd en hij gaat dan in staking,
dan rijd ik terug naar stal haal z'n spullen dr af en kwak hem in zijn stal.
Geen aandacht/beloning meer.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:04

oh ja herkenbaar hoor: ik zou nooit afstappen want dan heeft het paard gewonnen.
Ik haal dan eens diep adem, laat mezelf en mn paard even tot rust en bezinning komen en dan beginnen we samen opnieuw.
Een adempauze hebben beiden echt even nodig.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:05

Julia_ schreef:
Maar als het gevaarlijk word als ik bijv langs een sloot rijd en hij gaat dan in staking,

mijn pony zou juichen van plezier: joepie ik sta weer op stal! Haha!

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:07

hangt imo meer van het paard af; als je paard je echt uitprobeerd, doorrijden (wel op een normale manier tegenover je paard, dus hem niet slaan tot ie er bij neervalt.) Bij mijn paard is het een paar rondjes stappen en zelf tot rust komen en dan gewoon in het begin weer rustig oppakken en dan verder rijden. Boos worden heeft geen zin, dan krijg je de kettingreactie dat het slechter gaat, ik bozer word, nog slechter gaat enz enz en dat heel mn paard over de zeik is. Knipoog

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:50

Ik zou er wel op blijven zo lang het mogelijk is, anders geef je het paard naar mijn idee inderdaad z'n zin.

Marittt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:16

Waarom vechten? Het paard is toch altijd sterker Knipoog . Weet niet of dat al gezecht is, maar bij deze dan misschien nog een keer.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:30

Je meot niet afstappen vind ik anders denkt het paard van o ik heb gewonnen.. Zij/Hij kan me toch niet aan!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:13

ik verbaas me over de vermenselijking van het paard door sommigen. En ik snap de insteek niet van 'vechten'. Je rijdt samen met je paard, je vecht toch niet tegen je paard??
Doet hij/zij iets anders als wat ik bedoeld heb, dan heb ik het verkeerd gevraagd. Durven ze ergens niet langs? Wordt het gevaarlijk? Dan stap ik af en leid hem/haar er net zo vaak langs tot het kwartje valt dat het niet griezelig is. En zo'n moment is HET leermoment, rijden is dan toch helemaal niet belangrijk meer?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:16

Tja, triest als je moet 'vechten' met je paard..... Ik herken niets van die benadering.... Mijn paard en ik werken samen en als hij niet doet wat ik wil, is daar altijd een goede reden voor. Maar ja, niet iedereen heeft daar oog voor. Dat is me wel duidelijk. Verdrietig

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:50

Splinter schreef:
ik zie totaal niet in waarom ik een 'gevecht' zou moeten aangaan,

vaak is het voldoende om even rustig te gaan stappen en zelf tot 10 te tellen, adem te halen en dan weer rustig doorgaan.

Helemaal mee eens. Je moet niet willen kiezen tussen een gevecht óf afstappen. Je moet zorgen dat het geen gevecht wordt, dat jij altijd slimmer blijft dan je paard. Als dat inhoudt dat je even moet halthouden zodat je zelf weer rustig bent, of even moet stappen, dan is dat maar zo! Niks verkeerds aan, juist heel slim.
Afstappen heb ik om die reden ook nog nooit gedaan.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:15

Ik sluit het altijd op een goede mannier af ( ik heb nog een jonge pony die nog nu een klein jaar onder het zadel is).
Meestal in stap of even een stukje op het land galoperen/stappen daarna gaat ze terug naar stal/weide.

Als ze hengstig is (zoals nu) wil ze nog wel eens flink bokken ik zit dit gewoon uit en ga daarna verder met rijden.
Ik rij wel met zweep maar gebruik deze niet om te straffen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:19

nóóit afstappen. Je zegt zelf al dat dit meerdere keren gebeurd. Dus blijkbaar heeft het geen zin. Ik ben van mening dat je het alleen van 'bovenaf' op kunt lossen.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:21

Ik ga meestal altijd door, omdat ik van mening ben dat afstappen de problemen niet oplost maar alleen maar erger maakt!
Als ik echt gefrustreerd raak, stap ik af, loop ik even een rondje in de bak met mn paard en daarna stap ik er weer op. Dan ben je wat afgekoeld...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:23

Wil het gewoon niet lukken, ga ik vaak rustig door met een andere oefening en kom ik er later op terug. Als ik merk dat ik boos of gefrustreerd wordt, weet ik dat ik het wel kan vergeten. Dan krijg ik niets meer gedaan. Meestal vraag ik dan even iets makkelijks, beloon het paard daar uitgebreid voor en kap er dan maar mee. Morgen weer een dag!
Op die manier sluit je alles toch een beetje positief af, en heeft je paard ook niet het idee dat je er gelijk afstapt als het niet lukt.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:36

Mijn paard wilde een poosje niet meer naar buiten (omdraaien, bokken, steigeren). Steeds op hetzelfde punt. Zeer tegen mijn principes ben ik na een aantal keren grote strijd, twee keer op dat punt af gestapt en een stukje aan de hand gelopen. Daarna er weer op en toen ging het weer prima! Nu probeert hij het nog af en toe, maar door heel consequent te zijn, hem flink voorwaarts te houden en mijn stem goed te gebruiken, zijn we er weer doorheen! Alhoewel ik wel het gevoel had dat het aanstellerij was, ben ik dus toch afgestapt, terwijl ik dat eigenlijk NOOIT doe!

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:58

afstappen doe je pas als je zelf tevreden bent. En gevecht, meestal is het onkunnen gaat de ruiter in verzet en dan ontstaat er een gevecht. als iets niet lukt probeer na te denken waar het fout gaat en doe 1 stapje terug. hij hoeft het maar 1 of 2 seconden te doen beloon dat dan door dan te stoppen. en niet als maar door te gaan.

Pukkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:21

Julia_ schreef:

goed van je dat je dat doet
volgende keer dat je dat dan langs een sloot rijd gaat hij mooi weer in staking want ach hij wint het wel hij krijgt zen zin, en dan kwak jij hem weer op stal en vervolgens komt hij er lekker onder uit ! best makkelijk zo oplossen maar niet de manier ! Slapen

KramerA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:43

Ik zou grondwerk doen.

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:07

Pukkk schreef:
Julia_ schreef:

goed van je dat je dat doet
volgende keer dat je dat dan langs een sloot rijd gaat hij mooi weer in staking want ach hij wint het wel hij krijgt zen zin, en dan kwak jij hem weer op stal en vervolgens komt hij er lekker onder uit ! best makkelijk zo oplossen maar niet de manier ! Slapen

ben het er helemaal mee eens
ken iemand die haar pony bokte haar er af
als hij haar eraf kreeg bij de eerste bok zette ze hem op stal en dat was dan ook net de bedoeling van dat dier ...maar het probleem werdt al erger en uit eindelijk heeft ze hem verkocht