aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: aan de wandel met m`n paardjes (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:35

AnjaKos schreef:
[*olduser*] schreef:
maar dit is NL mensen, kom op zeg... hier kan zoiets toch niet.

Hier in Putten zou het echt wel kunnen, de paden zijn hier zoooo lang en je komt geen drukke weg tegen (tenzij je aan de andere kant van de Garderenseweg je stal hebt). Voordat je paard met jou erop de stal heeft berijkt is ie allang moe..
Maar goed, je kan altijd nog fietsers omver kegelen, dat blijft een feit.
Toch vind ik het nog steeds erg cool als ik mensen zo zie rijden en ja als je je paard al 10 jaar hebt dan ken je het ondertussen echt wel, die van mij is er in 11jaar nog nooit vandoor gegaan en doet hooguit 3 passen naar voren om vervolgens om te draaien en te kijken waar hij nou eigenlijk van geschrokken is.
Het blijven dieren, daar ben ik het echt wel mee eens maar niet ieder paard heeft een vluchtgedrag als hij zijn baasje/baaszinnetje 100% vertrouwd!
Goed voorbeeld is dat die van mij bang is voor tracktoren. Waarom?? Omdat ik hem bang heb gemaakt....Hij was echt bang in het begin en door zijn reactie span ik blijkbaar toch aan wanneer ik zo'n gevaarte aan zie komen...Hij zou niet schrikken als ik er niet op reageer maar iets in mijn lichaam zegt: "ENG!!" en hij reageert daar op door achteruit te lopen. Met bit of zonder bit...dat maakt geen verschil helaas.

Dit heb ik niet gezegd, dus wel graag goed quoten Knipoog

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:38

Ow sorry, ik heb dan 2 berichten gequote...zal het veranderen...
*edit: al gedaan!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:43

AnjaKos schreef:
Ow sorry, ik heb dan 2 berichten gequote...zal het veranderen...
*edit: al gedaan!

Dank je wel Knipoog

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:10

Allereerst: of het nu verantwoord is of niet, ik vind het ontzettend knap en gedurfd wat je doet met je paard(en). Ik doe het je echt niet na!!

Wat bij mij wel vragen oproept, zijn de galopfoto's. Je paard maakt op die foto's alles behalve een blije indruk, gezien het orenspel. Niet echt ontspannen. Ik vraag me dan ook af of je paard daar wel bij gebaat is.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:57

ik wil je ook even zeggen
dat ik vind dat jullie op een super manier met paarden omgaan
Tuurlijk moeten we altijd allemaal in ons achterhoofd houden
dat het een paard is dus een dier en ook nog eens een vluchtdier.
Maar met een dier kan je veel vertrouwen opbouwen weerskanten op
en idd vaak geeft een paard het ruim van tevoren al aan, en is het bang
Voor dingen die herkenbaar zijn,
Mijn merrie wordt blind en rijdt ik ook op een touwtje in de bossen en ook rustig
op de openbare weg, Ze is ooit een keer op hol geslagen echt in blinde paniek, Het duurde even
voor ik haar weer onder controle had, Ik heb toen gelukkig niemand aangereden of wat dan ook, en zowel mezelf als het paard niet bezeerd.
We zijn toen ook zo weer terug gereden naar stal en het is allemaal goed gekomen.
Nog steeds vertrouw ik op mijn paard, in die zin ze slaat niet zomaar op hol
en als ze het doet is ze nog te sturen en uiteindelijk te stoppen.

Ik weet denk ik net als de ts en ieder ander die op deze manier paarden traint en rijdt, dat er een risico aan zit maar dat dat risico verminderdt wordt omdat je een zadel en hoofdstel etc hebt
dat weet ik niet, enigzins misschien omdat je voor je eigen gevoel meer houvast hebt.
Maar ook dan kan je een hoop schade aanrichten en ook dan kan een verzekeringsmaatschappij besluiten niet uit te keren zeker als je niet in het bezit bent van een ruiterbewijs etc etc en er geen aantoonbare redenen zijn of bewijs is waar je paard dan zo van geschrokken zou zijn.

Ik heb echt veel respect voor jullie manier van doen en ik zie dit ook niet als stoer doenerij, Maar eerder gewoon lekker rijden met een paardje, genieten van de band die je hebt.
Zo voelt het voor mij althans en tuurlijk ben ik er trots op als mijn paardje zo loopt
en dan nog buiten ook, Zou niet goed zijn als je er niet trots op zou zijn denk ik dan.

Een cap zou misschien verstandiger zijn, Maar zo voelen we ons toch wel vrij, En het is ons eigen risico of we een cap dragen of niet, Tuurlijk bispax is moeder dus het kan nadelig zijn voor de kinderen mocht er iets met mams gebeuren, Maar kinderen of niet veiligheid gaat wat dat betreft altijd voorop
helaas als je verkeerd valt kan je nog steeds je nek breken en helpt een cap je totaal niet.
dus dan zouden we ook allemaal met body protector pols en knie beschermers moeten rijden om nog wat veiliger te zijn en het allerveiligste zou zijn om gewoon niet te rijden want het risico is altijd daar dat er iets gebeurd en je iets breekt of wat dan ook.

Ik heb ooit valcurssussen gehad hoe val je van een paard het heeft me enorm geholpen tot op vandaag nog nooit iets gebroken behalve mijn grote teen, En als ik val me ook nooit extreem bezeerd, Ik kan het iedereen aanraden om dat te doen helaas is het niet overal mogelijk en wordt het weinig gedaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:24

Slieke schreef:
Wat bij mij wel vragen oproept, zijn de galopfoto's. Je paard maakt op die foto's alles behalve een blije indruk, gezien het orenspel. Niet echt ontspannen. Ik vraag me dan ook af of je paard daar wel bij gebaat is.

Ik denk dat dit orenspel een momentopname is. Door de snelheid, wind etc. zie ik zoveel paarden die in vrijheid (dus zonder ruiter) ook hun oren zo houden in galop. Ik zou me er niet druk over maken....

Verder vind ik sommigen zwaar overdreven reageren. Ik denk dat TS zelf ook wel weet dat je niet overal zo kan rijden. Blijkbaar heeft zij die mogelijkheid wel. Ik helaas niet, want ik moet een behoorlijk spannende weg over om het bos te bereiken Clown . Mij niet gezien Knipoog . Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat iedereen dit na gaat doen.
Maar het is wel iets om over na te denken......

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:36

Is inderdaad allemaal leuk als je dit kan met je paardje, maar als je dan eens valt ( denk dat elk paard wel eens struikelt of een pasje opzij zet oid) dan is je paard helemaal los... niemand kan hem dan vangen en ik denk wel dat je genoeg om je paard geeft om hem niet graag tegen een auto te zien belanden?

overigens is dit (toch zeker in belgie) bij mijn weten niet eens wettelijk toegestaan en is een ruiter verplicht een verbinding met het paardenhoofd te hebben.

je kan toch ook gewoon een halster met halstertouw om zin hals doen en zo rijden? je hoeft het niet te gebruiken maar als er eens iets gebeurt is er toch iets meer veiligheid.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:29

Slieke schreef:
Allereerst: of het nu verantwoord is of niet, ik vind het ontzettend knap en gedurfd wat je doet met je paard(en). Ik doe het je echt niet na!!

ik praat tijdens het rijden Haha! ..zo blijven wij in contact , dan is het logisch dat z`n oortjes steeds achter staan Knipoog

dus oren naar achteren wilt niet zeggen dat hij boos is of iets niet prettig vind Knipoog

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:32

Wauw, ik vind het echt prachtig!! Die band, het vertrouwen. Echt geweldig! Ik heb er niet veel meer op te zeggen, maar ik vind het ontzettend knap!

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:21

AnjaKos schreef:
playboysches schreef:
maar dit is NL mensen, kom op zeg... hier kan zoiets toch niet.

Hier in Putten zou het echt wel kunnen, de paden zijn hier zoooo lang en je komt geen drukke weg tegen (tenzij je aan de andere kant van de Garderenseweg je stal hebt). Voordat je paard met jou erop de stal heeft berijkt is ie allang moe..
Maar goed, je kan altijd nog fietsers omver kegelen, dat blijft een feit.
Toch vind ik het nog steeds erg cool als ik mensen zo zie rijden en ja als je je paard al 10 jaar hebt dan ken je het ondertussen echt wel, die van mij is er in 11jaar nog nooit vandoor gegaan en doet hooguit 3 passen naar voren om vervolgens om te draaien en te kijken waar hij nou eigenlijk van geschrokken is.
Het blijven dieren, daar ben ik het echt wel mee eens maar niet ieder paard heeft een vluchtgedrag als hij zijn baasje/baaszinnetje 100% vertrouwd!
Goed voorbeeld is dat die van mij bang is voor tracktoren. Waarom?? Omdat ik hem bang heb gemaakt....Hij was echt bang in het begin en door zijn reactie span ik blijkbaar toch aan wanneer ik zo'n gevaarte aan zie komen...Hij zou niet schrikken als ik er niet op reageer maar iets in mijn lichaam zegt: "ENG!!" en hij reageert daar op door achteruit te lopen. Met bit of zonder bit...dat maakt geen verschil helaas.

hier bij mij in de buurt hoef ik dit echt niet te proberen hoor, als ik zo zonder iets het amsterdamse bos inga, dan word ik denk ik binnen een half uur van me paard gesleurd, door of de boswachter of de politie. met de mededeling dat dit zeer onverantwoord en gevaarlijk is voor andere mensen die er lopen, fietsen en noem maar op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:37

Jep, maar daar is het dan ook zwaar overbevolkt....
Er zijn nog plekken in nederland waar je in het bos kunt rijden en urenlang niemand tegen komt.
Helaas woon ik nu weer op een plek waar dat niet het geval is.
De foto waar het paard helemaal zonder halster/ touw loopt was een momentopname voor de foto zegt TS, ze gaat ook geen uren het bos zonder die spullen zegt ze vervolgens...Dus lees aub even goed allemaal, anders praat het zo lastig.
Petje af zeg ik! Prachtig!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:51

Hahaha, het Amsterdamse Bos, ja, daar is het lekker rustig. Knipoog
Inderdaad ken ik in NL ook van die gebieden waar je nog alleen kan zijn, helaas is dat hier in de buurt niet meer zo....
Ondanks de vele bossen en heidevelden..... Scheve mond

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:27

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:04

ah lydia,
het heeft geen zin,
een paard kan je nog iets aanleren maar een mens is onbegonnen werk.
zoals je al zei het zit tussen de oren van de mens.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:36

muiske07 schreef:
ah lydia,
het heeft geen zin,

Helemaal mee eens, ik ben ervan overtuigt dat als mensen paarden beter begrijpen dat je heel ver met ze kunt gaan. Wat jullie ook laten zien Haha! .
Ik heb er bijzonder veel bewondering voor en (misschien) raar maar waar vind het ook absoluut niet gevaarlijk om te zien.
Ik zie gewoon goed dat jullie een goede vertrouwensband hebben met jullie paarden.
Hoop echt vaker dit soort foto´s te zien.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:50

blensink schreef:
muiske07 schreef:
ah lydia,
het heeft geen zin,

Helemaal mee eens, ik ben ervan overtuigt dat als mensen paarden beter begrijpen dat je heel ver met ze kunt gaan. Wat jullie ook laten zien Haha! .
Ik heb er bijzonder veel bewondering voor en (misschien) raar maar waar vind het ook absoluut niet gevaarlijk om te zien.
Ik zie gewoon goed dat jullie een goede vertrouwensband hebben met jullie paarden.
Hoop echt vaker dit soort foto´s te zien.

Idd er is nou eenmaal niks koppiger dan een mens. Al probeer je nog zo duidelijk te zijn!
Ik geloof er heilig in hoor dat je zo'n band kan hebben met je paard.
Zou het zelf ook willen zo omgaan met mijn paardjes! Echt super ga vooral zo door! Vingers aflikken

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:50

tja de comando's die men anders heeft door een paard te stoppen door in de mond te trekken en te sturen door aan de teugels links en rechts te trekken worden gewoon veranderd door andere comando's.
het paard wordt dus herleerd, dit is niet gevaarlijker maar even gevaarlijk of even veilig als met bit en teugels.
jammer dat mensen dit niet willen vatten en blijven doordrammen op hetzelfde
een mens heeft het zo geleerd en wil van niet beter weten of het is direct zot en gevaarlijk.
omdat het bij hen niet lukt en dikwijls hun paarden op hol slaan met bit denken ze direct dat zonder iets het einde van je leven is Clown
jammer dat veel mensen niet openstaan voor deze manier van rijden,
het bereikt veel meer resultaat dan met bit, daar ben ik voor meer dan 100% van overtuigt, want ik ondervind het zelf.
als een jong paard zo wordt opgeleerd dan weet het van niet beter, ik zit met drie volbloeden die perfect zonder bit te rijden zijn en ook met neckrope.
leeftijd speelt geen rol, zippo loopt al van zijn vier jaar met neckrope buiten op baan.
hengst, merrie of ruin speelt ook geen rol.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 01:44

Tja leuke foto's maar ook ik vind het onverantwoord, niet zo zeer voor de ruiter maar wel voor het paard en de omgeving... vertrouwen links en nut of onnut van het bit rechts....
Ik heb al tig jaar paarden, heb zelf jaren gereden.. en nu rijdt mijn dochter,... we beleren jonge paardjes én eerlijk gezegd ben ik de zin en onzin van bitloos enz gewoon zat...
Als we goed op een paard zitten is het paard geschikt om te berijden... 99 % ruiters zit niet goed en daarvan gaat een groot deel ook nog eens over op boomloos en gedeelte op zadelloos....
Als je goed kunt rijden (en nee dat heeft niets met wedstrijdnivo te maken) dan is een bit niet storend of vervelend voor een paard... een halster dat schuurt op de neus is vervelende, dan een goed passend hoofdstel met een goed passend bit en goed zittende ruiter die weet wat hij/zij doet.

Ook onze paardjes kunnen we overal neerzetten en blijven staan... we hebben ze nooit vaststaan, niet bij de smid, niet bij het borstelen ... alleen op de trailer staan ze vast omdat ervaring heeft geleerd dat ze dan extra steun hebben in uitzonderlijke situaties.

VWB het verantwoordelijksgevoel... ik zie het nergens en juist onderuit gehaalt door zinnen als: ik had een halster bij de hand voor het geval dat...
3 kids... Ik heb er ook 3.. en ben me ervan bewust dat wat ik s'morgens heb verlaten er s'avonds niet meer hoeft te zijn en voor altijd weg kan zijn... en beperk daarom de risico's die ik kan beperken, ik heb geen invloed op derden en probeer ook die invloeden te beperken waar mogelijk.....TS jij verplicht je kids een cap te dragen, NU kun je dat nog ... Er ooit aangedacht dat de tijd komt at je kids je om de oren slaan met deze foto's ? weigeren nog langer een cap te dragen, met alle gevolgen van dien?

@Casperr: uitzonderingen bevestigen de regel....

@muiske07: Als ik gebruik moest maken van zulke woorden om meningen te verkondgen die nog steeds geen feiten zijn.. vraag ik me af of die meningen wel gebasserd zijn op feiten die enige waarde hebben....

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 07:27

Ninx schreef:
Jep, maar daar is het dan ook zwaar overbevolkt....
Er zijn nog plekken in nederland waar je in het bos kunt rijden en urenlang niemand tegen komt.
Helaas woon ik nu weer op een plek waar dat niet het geval is.
De foto waar het paard helemaal zonder halster/ touw loopt was een momentopname voor de foto zegt TS, ze gaat ook geen uren het bos zonder die spullen zegt ze vervolgens...Dus lees aub even goed allemaal, anders praat het zo lastig.
Petje af zeg ik! Prachtig!

gelukkig leest iemand de hele toppic Haha!
en ik weet welke paadjes die breed en overzichtelijk zijn ...waar geen zijwegen aan vast zitten ...en nee ik doe dit inderdaad niet de hele bosrit zo ..ik ben niet gek !!!! Haha!

enne thnx voor je complimentje Bloos

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 07:55

Alane schreef:
Tja leuke foto's maar ook ik vind het onverantwoord, niet zo zeer voor de ruiter maar wel voor het paard en de omgeving... vertrouwen links en nut of onnut van het bit rechts....
Ik heb al tig jaar paarden, heb zelf jaren gereden.. en nu rijdt mijn dochter,... we beleren jonge paardjes én eerlijk gezegd ben ik de zin en onzin van bitloos enz gewoon zat...
Als we goed op een paard zitten is het paard geschikt om te berijden... 99 % ruiters zit niet goed en daarvan gaat een groot deel ook nog eens over op boomloos en gedeelte op zadelloos....
Als je goed kunt rijden (en nee dat heeft niets met wedstrijdnivo te maken) dan is een bit niet storend of vervelend voor een paard... een halster dat schuurt op de neus is vervelende, dan een goed passend hoofdstel met een goed passend bit en goed zittende ruiter die weet wat hij/zij doet.

Ook onze paardjes kunnen we overal neerzetten en blijven staan... we hebben ze nooit vaststaan, niet bij de smid, niet bij het borstelen ... alleen op de trailer staan ze vast omdat ervaring heeft geleerd dat ze dan extra steun hebben in uitzonderlijke situaties.

VWB het verantwoordelijksgevoel... ik zie het nergens en juist onderuit gehaalt door zinnen als: ik had een halster bij de hand voor het geval dat...
3 kids... Ik heb er ook 3.. en ben me ervan bewust dat wat ik s'morgens heb verlaten er s'avonds niet meer hoeft te zijn en voor altijd weg kan zijn... en beperk daarom de risico's die ik kan beperken, ik heb geen invloed op derden en probeer ook die invloeden te beperken waar mogelijk.....TS jij verplicht je kids een cap te dragen, NU kun je dat nog ... Er ooit aangedacht dat de tijd komt at je kids je om de oren slaan met deze foto's ? weigeren nog langer een cap te dragen, met alle gevolgen van dien?

@muiske07: Als ik gebruik moest maken van zulke woorden om meningen te verkondgen die nog steeds geen feiten zijn.. vraag ik me af of die meningen wel gebasserd zijn op feiten die enige waarde hebben....

ik ben niet tegen het bit ..zolang het goed gebruikt word (helaas zie je dit maar weinig )..wilde alleen aantonen dat het ook anders kan ..via vertrouwen en zonder macht en kracht ..trouwens ik heb een leer bitje liggen die af en toe gebruikt word bij m`n hengst ...niet dat het indirect nodig is ...en rij gerust met een zweep ...uhh zelfs 2 tegenlijk Haha!
Afbeelding
Afbeelding

ik zie hier hoofdzakelijk mensen die een paard graag mooi hebben lopen ..die ook diverse hulp teugels nodig hebben en dan de buiten ritten moeten ze meestal ook diverse onderdelen aan hangen anders slaat een paard op hol ...
en dit wil ik met m`n foto`s zeggen dat je een goede band op moet bouwen en vertrouw ook eens op je paard en niet steeds m`n wil is wet ..

ok wat ik doe is het uiterste van het uiterste uit je paard halen maar misschien doen jullie dit ook maar dan op een ander manier (dressuur matig . of nog hoger springen dat hij nu al doet) ...zijn zo veel manieren om het uiterste eruit te halen waar ik ook denk dit is niet meer paardwaardig of zeer onverantwoord...

inderdaad m`n kinderen moeten een cap op hebben ...en tegen die tijd dat ze het niet meer willen zal ik toch stimuleren om door te dragen ..des nood zal ik m`n eigen pispot op doen als het niet anders kan ..zo erg vind ik het niet ...is puur lax heid dat ik geen cap op heb Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:10

Alane schreef:
we beleren jonge paardjes én eerlijk gezegd ben ik de zin en onzin van bitloos enz gewoon zat...

Dus omdat JIJ het zat bent, wil je er niets meer over horen? Waarom blijf je dan reageren in topics die over bitloos gaan? Overigens ken ik inmiddels een hoop ruiters die bitloos rijden en ik zie geen schurende neusriemen, hoor. Die ruiters zijn zich juist vaak heel bewust van de optoming van hun paard. Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:35

Zo, ik heb alles bijgelezen en vooral ook jouw reacties op de antwoorden van iedereen, Bispax. Ik heb al eerder gezegd dat ik het superleuk vind wat je doet en daar veel respect voor heb, ik heb wel kritiek over het op de openbare weg (bos) zo rijden.

Ik blijf vinden dat je - dus bij het buiten rijden - wat teveel waarde hecht en vertrouwt op de band die je met je paarden hebt. Ik heb echt de indruk dat je uit het oog verliest dat het dieren blijven met het bijbehorende instinct, dat kun je gewoon niet uitschakelen en zeker niet negeren. Er kunnen gewoon altijd situaties ontstaan die jij niet in de hand hebt en dan heb je op een paard zonder een enkel hulpmiddel niks te vertellen, dan kun je nog zoveel praten etc, maar dan volgen ze hun instinct! Natuurlijk geloof ik absoluut dat je zeker als je al 3 jaar traint je paarden heel goed kent en een superband hebt, maar van buitenaf komende dingen kun je niet beinvloeden. Daarom vind ik deze manier van rijden 'met niks' heel mooi, maar heel gevaarlijk buiten een afgesloten terrein, omdat je daarmee niet alleen jezelf en je paard in een gevaarlijke sitautie kunt brengen, maar ook anderen.

Ik ben het me je eens dat een bit niet gebruikt moet worden als rem, ook een bitloos hoofdstel functioneert prima, maar je zult het met me eens zijn als je paard een keer echt niet luistert, je toch wel iets meer moet gebruiken dan alleen je stem en je zit? Ook als je bitloos rijdt geef je dan bijv een (lichte) ophouding. Als je niks hebt en alleen met je stem en zit moet inwerken, ben ik er niet van overtuigd dat je daarmee onder alle omstandigheden (dus ook panieksituaties) je paard on controle kunt houden

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:46

Geweldig dat je zoveel vertrouwen hebt tussen jou en je paard dat je dit bereikt hebt.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:48

Alane schreef:

een goed passend halster is niet storend, een ijzerwinkel in een paard zijn mond wel,
een paard heeft maar een heel klein mondje, je moet maar eens naar een echo kijken van een paard zijn mond met een bit erin.
je ziet meer bit dan paard.
je mag nog zo goed zitten en je handen stil kunnen houden, er is constant een druk in de mond of je dat nu wel of niet wilt horen.
het is niet gevaarlijk, een bit leidt een paard ook af, het is bewezen dat een paard beter werkt zonder bit omdat het dier dan minder afgeleid wordt.
en onbewust trek je ook je paard in zijn mond om te stoppen anders zou je geen bit nodig hebben.
dit zijn allemaal feiten Knipoog

en ik zit evengoed zonder zadel als met zadel, zadel is gewoon luxe en comfort voor de ruiter en niet voor het paard.
mij zie je niet zitten shokken geven op men paard, mijn houding is net hetzelfde.
waarom vele ruiters niet goed kunnen zitten zonder zadel? omdat ze het zadel gewend zijn.
moesten we van inbegin leren dat zonder zadel en zonder hoofdstel de juiste methode is dan zou niemand beter weten.
en zou niemand een bit instoppen.
Laatst bijgewerkt door muiske07 op 28-11-07 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 11:52

simodi schreef:
Zo, ik heb alles bijgelezen en vooral ook jouw reacties op de antwoorden van iedereen, Bispax. Ik heb al eerder gezegd dat ik het superleuk vind wat je doet en daar veel respect voor heb, ik heb wel kritiek over het op de openbare weg (bos) zo rijden.

Ik blijf vinden dat je - dus bij het buiten rijden - wat teveel waarde hecht en vertrouwt op de band die je met je paarden hebt. Ik heb echt de indruk dat je uit het oog verliest dat het dieren blijven met het bijbehorende instinct, dat kun je gewoon niet uitschakelen en zeker niet negeren. Er kunnen gewoon altijd situaties ontstaan die jij niet in de hand hebt en dan heb je op een paard zonder een enkel hulpmiddel niks te vertellen, dan kun je nog zoveel praten etc, maar dan volgen ze hun instinct! Natuurlijk geloof ik absoluut dat je zeker als je al 3 jaar traint je paarden heel goed kent en een superband hebt, maar van buitenaf komende dingen kun je niet beinvloeden. Daarom vind ik deze manier van rijden 'met niks' heel mooi, maar heel gevaarlijk buiten een afgesloten terrein, omdat je daarmee niet alleen jezelf en je paard in een gevaarlijke sitautie kunt brengen, maar ook anderen.

Ik ben het me je eens dat een bit niet gebruikt moet worden als rem, ook een bitloos hoofdstel functioneert prima, maar je zult het met me eens zijn als je paard een keer echt niet luistert, je toch wel iets meer moet gebruiken dan alleen je stem en je zit? Ook als je bitloos rijdt geef je dan bijv een (lichte) ophouding. Als je niks hebt en alleen met je stem en zit moet inwerken, ben ik er niet van overtuigd dat je daarmee onder alle omstandigheden (dus ook panieksituaties) je paard on controle kunt houden

daar heb je voor 99,999% gelijk in ...behalve waar ik me niet in kan schikken is die laatste regel ...wie zegt dat je met bit wel een paard onder controle kan houden ...men gaat er vanuit dat het met bit beter gaat ...en dat zal ik nooit tegen spreken , maar niet bij elk paard geld dat ...maar niemand kan tegen iemand zeggen dat met bit rijden 100% safe zal zijn ..