kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:39

aerdenhout1 schreef:
MarvanTom schreef:
Mijn vraag blijft: waarom stap je op je kreupele paard?

Misschien omdat de slager anders de laatste optie is??
Maar laat het nog een keer heel duidelijk zijn...er is denk ik niemand hier op dit topic die op een lam kreupel paard gaat zitten! Het zijn dan paarden die onregelmatig lopen omdat er een been meer belast is geweest, of omdat het zo in de "kop" van het dier zit dat daar pijn zit dat ze onregelmatig blijven lopen, of om gewrichten weer soepel te maken, of om spieren aan te sterken enz. Daarvoor is dan meestal al een heel traject geweest van dierenartsen.

Je legt het goed uit zeg Lachen!

Dikgedrukte:

dit gold ook voor mijn merrie. Ze mag dan toch zoveel beengebreken hebben, en ook in een ergere vorm. Maar het was toch grotendeels de overbelasting waardoor ze kreupel liep. Wel zie je op de foto's welke benen meer overbelast waren, want hier zijn de beengebreken erger.

Als ze last had van haar artrose, hko, enz. dan had ze nu niet rad gelopen, en was ik zeker niet M2 tussen de paarden met deze pony.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:50

MarvanTom schreef:
En jij dus niet meer kan rijden?
Want gaat het niet gewoon en alleen maar hierom in deze topic: je koopt een paard om op te rijden en als er wat mis mee is, dan zal er vast wel iemand zijn die iets anders verteld dan de DA, zodat JIJ kan blijven rijden? jij in de zin van wie dan ook.
Ik val jou absoluut niet persoonlijk aan, hoor, laat dat duidelijk zijn ! Knipoog

Maar waar ligt de grens in accepteren dat je paard niet (meer) rijdbaar is ? Door iemand te geloven die zegt dat je paard 'eventueel in de loop van tijd' (vage bepaling dus) weer misschien beter kan gaan lopen?
Je moet dan wel je paard weer aan een andere manier van rijden laten wennen en wat heeft dat voor gevolgen voor het paard op dat moment? Pijn is er al door kreupel lopen en dan ook nog je paard onderwerpen aan een andere 'verbeterende' techniek? Nors opkijken
Klinkt vrij egoistisch, toch?
Een rij-technische fout is niet ala minute opgelost, een medische aandoening al helemaal niet.
Begrijp me niet verkeerd: als een rij-technisch iets de oorzaak is, moet dat ook met professionele begeleiding weer gecorrigeerd worden.
Maar je moet ook kunnen accepteren dat niet alles rij-technisch oplosbaar is.

De grens is denk ik moeilijk te bepalen. Het is vaak niet zo zwart-wit als men vaak denkt. Daarom vind ik zelf dat je goed naar het paard moet kijken, wat hij/zij heeft, wat er nog gedaan kan worden en alle andere bijkomende factoren.

Jij vind het egoïstisch.. ik zie het anders (als ik de situatie van me merrie neem).
Mijn paard was helder in haar ogen, glansde, was echt happy, wilde graag wat gaan doen.. Eigenlijk alles wat een "gezond" paard heeft, maar daarbij liep ze alleen niet goed.
Ik had haar kunnen inslapen (wat ook eigenlijk de laatste optie was), maar omdat mijn gevoel zei dat dit niet klopte ben ik verder gaan kijken dan me neus lang is.
Hierdoor is ze bij een vrouwtje gekomen die haar, ja daar komt ie, al rijdend heeft goed gekregen. Na de eerste 5 minuten liep ze helemaal goed.
Deze vrouw reed in het begin max. 10 a 15 minuten erop.

Persoonlijk vind ik een rij-technische fout bij het paard door een ervaren/deskundig iemand makkelijker te verhelpen, dan dezelfde fout bij de ruiter (oftewel de veroorzaker) weg te halen.

Mijn merrie stond een maand in training en na deze maand was ze van alles blokkades af. In die tussentijd moest ik het nog eens gaan leren.. Nou voelde me net een beginner, we zijn van het begin aan begonnen.
Dus eerst werken aan me houding, zit, enz.

En dat laatste in je tekst heb je zeker gelijk in, daarom heb ik in me beginpost (volgens mij) ook neergezet: vaak, de meeste, niet altijd, enz.
En het is zo makkelijk om alles over 1 kam te scheren. Zo van: ieder paard is te redden door zo en zo te rijden.
Of: Elk paard dat kreupel/onregelmatig loopt, mag niet op gereden worden.

Het is zo jammer dat de diergeneeskunde nog in z'n kinderschoenen staat.. Een arts in de kliniek die nog nooit op een paard heeft gezeten kan niet de oorzaak weghalen wat met o.a. rijden te maken heeft.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:47

en er zijn een heeeeeleboel veeartsen die nog nooit op een paard gereden hebben, neem dat maar van mij aan, en ook een hoop hoefsmeden die nog nooit van rechtrichten hebben gehoord, om nog maar te zwijgen van zadelmakers en andere "officiële" instantietjes...

maar ze schrijven wel medicijntjes voor
geven extra break over beslag Clown Huilen
of zetten je paard op speciaal spatbeslag Koe
of zetten de benen van je paard binnendoor... Slapen
of vullen je zadel onnodig op of verkopen je er een nieuwe of verkopen je een pad tegen drukplekken, hahahaa

en de ruitersportzaak doet gouden zaken met gogue, thiedemann, slof en whatsoever, bijzetteugels, chambon of pessoateugel

en alles wat je enkel nodig hebt is twee longeerlijnen en een gedegen rijopleiding en je gezonde verstand

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:24

Goh, heb ik geluk dat zowel mijn DA en de hoefsmid allebei op een leuk niveau paardrijden Haha!

En dat mijn hoefsmid en DA in overleg met elkaar mijn paard beslaan, want spatbeslag kun je op vele manieren toepassen, ligt er maar net aan waar het zit in het gewricht Knipoog

Longeren met de Pessoateugel doet trouwens wonderen voor mijn paard.
Niet alles wat er in de ruitersportzaak verkocht wordt is rotzooi, gelukkig maar Haha!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 22:01

vincenza schreef:
en er zijn een heeeeeleboel veeartsen die nog nooit op een paard gereden hebben, neem dat maar van mij aan, en ook een hoop hoefsmeden die nog nooit van rechtrichten hebben gehoord, om nog maar te zwijgen van zadelmakers en andere "officiële" instantietjes...

of vullen je zadel onnodig op of verkopen je er een nieuwe of verkopen je een pad tegen drukplekken, hahahaa

en de ruitersportzaak doet gouden zaken met gogue, thiedemann, slof en whatsoever, bijzetteugels, chambon of pessoateugel

en alles wat je enkel nodig hebt is twee longeerlijnen en een gedegen rijopleiding en je gezonde verstand

Ik ben het met veel dingen eens met je, dat weet je Vince Lachen maar ik gebruik ook wel eens de slof of andere hulpmiddelen.
Maar dan gebruik ik het wel echt als hulpmiddel en geen dwingmiddel.

Zadels.. Ja dat is ook een verhaal apart bij Vita.
In al die jaren dat ik Vita nu heb, heb ik ondertussen al 5 zadels gehad.. En die er nu op ligt is ook alweer niet goed.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:29

Ik blijf het ook raar vinden om op en kreupel paard te stappen, of zelfs een onregelmatig paard. Los het dan eerst op aan de lange lijnen onbelast en niet met belasting. Mijn haffie loopt momenteel niet meer kreupel, wel licht onregelmatig, maar voor geen goud dat ik opstap, wie het wil uitproberen mag komen, maar met ruiter liep ze echt van een dag rijden drie weken slecht, op de wei loopt ze goed. Moet ik mijn paard dan gaan rijden in de hoop er nog een jaartje rijden aan vast te plakken, want weg hoef ze nu ook niet aangezien ze goed loopt en geen last heeft.
Verder als mijn paard zo slecht is dat inslapen de enige optie is, dan zou ik ook niet meer opstappen. Ik heb respect voor de mensen en paarden waarbij het wel hielp, maar het gaat tegen mijn gevoel in. Net als het feit dat er diverse mensen op een artrose paard rijden op pijnstiller. Dat is ook het eerste voorstel wat de da mij gedaan heeft, flinke pijnstillers dan rij je der nog wel even en heeft zij er geen last van. Dat laatste klopt op dat moment, maar ik voer mijn oma ook geen pijnstiller zodat ze naar de sportschool kan. En waarom niet omdat het schadelijk is voor de rest van het lijf.

Ik vraag me overigens af of de benoemde paarden die beter zijn gaan lopen, ook suplementen krijgen of alleen anders gereden worden?
En hoe weet je dat je paard niet anders is gaan belasten (niet recht maar juist de slechte benen ontlasten)?
Mijn zus heeft bijvoorbeeld een paard met een bokvoet en daar is het bijna standaard bij dat ze na een aantal jaren peesklachten oplopen bij gelijke belasting (rechtrichten) aangezien de benen ongelijk zijn en ze altijd de bokvoet blijven ontlasten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:48

Sonjim, ik denk dat het per geval verschillend is of je juist wel moet rijden of juist niet.
Mijn vorige paard liep kreupel vanwege een cyste in het straalbeen. Iedere keer als hij dan dat been belastte door een keer gek te springen in de wei oid, dan kwam, doordat het straalbeen iets indeukte vanwege de cyste, het botvlies even los. Dit is verschrikkelijk pijnlijk voor een paard dus nee, daar ging ik echt niet meer op zitten.

Mijn huidige paard is een ander verhaal. Die MOET beweging hebben vanwege zijn (behandelde) spat. Daarbij komt dat, toen hij nog pijn had aan dat spatbeen, hij zijn lijf anders is gaan belasten waardoor zijn bekken scheef is getrokken door verkeerde bespiering. Dit kun je met trainen aan de longe en correct rijden wel een heel eind verbeteren. Maar uit mezelf was ik daar ook niet op gaan zitten, de DA heeft samen met mij voor mijn paard een trainingsschema opgezet en waarempel, het werkt. Maar hij blijft wel onder controle vanwege dat spatbeen. Zodra hij daar weer pijn aan krijgt wat goed te controleren is door een simpele spatproef, dan ben ik simpelweg uitgereden.

Daarbij komt dat mijn paard spat heeft in lichte mate, dus hopelijk zijn we er op tijd bij geweest en kan hij nog 20 jaar mee (hij is pas 5, de spat is er pas uit gekomen toen we hem gingen rijden en met 2,5jaar, toen ik hem kocht, is er geen spatproef uitgevoerd. En de foto's waren goed dus geen reden om als DA onnodig risico te lopen)
Dat is niet gebruikelijk bij zo'n jonge dieren die net uit de opfok komen).

Dus het is voor mijn gevoel afhankelijk van de aandoening die je paard heeft. Niemand zal toch zeker zomaar een kreupel paard gaan rijden zonder te weten waar de kreupelheid vandaan komt lijkt mij.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:05

vincenza schreef:

Of je hebt van die mensen die denken dat alles met natuurlijk bekappen is op te lossen of door zonder bit ed te gaan rijden. de clou is nu net dat het een optelsom is van alle factoren, met beweging van het lichaam als belangrijkste schakel.

@sonjim, het blijft ook een moeilijk vraagstuk dat zeker niet voor iedereen op te lossen is. Dit moet ook altijd onder kundige begeleiding gebeuren. Ik los het zelf op door te rijden omdat ik dan het beste het lichaam van het paard kan voelen en dus ook de balans kan herstellen en kan aanvoelen waar de knelpunten liggen.

Maar het advies dat jij gehad hebt van je DA is natuurlijk volslagen belachelijk. Dat doe je imo niet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:37

Dat doen er genoeg, want toen ik dit in het topic over mijn merrie verwoorden heb ik een aantal pb's van mensen gehad die wel rijden met pijnstillers en zelfs wedstrijden rijden op die manier. (in de basis sport is hier geen controle op).

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:19

Nee, zucht, het wordt tijd dat ze daar eens wat aan gaan doen. Wat mankeert sommige mensen toch?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:57

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn paard te blijven rijden al zou hij pijnstillers nodig hebben zodat ik kan rijden

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard, toen ik hem weer mocht gaan rijden, in het begin metacam heeft gehad. De spieren in zijn rug zaten zo vast, dat kreeg de DA met fysio en massage al bijna niet los. Alles was verkrampt omdat hij ze al zo lang vast hield. Dus moest ik in het begin metacam gebruiken voor het rijden zodat hij makkelijker die spieren kon ontspannen. Had ik dat niet gebruikt, dan was hij waarschijnlijk alleen maar meer verkrampt geraakt want op het moment dat je met rijden aan die spieren gaat werken als ze zo verkrampt zijn dan doet dat natuurlijk pijn.
Dit mocht alleen de eerste weken gebruikt worden als ondersteuning bij het rijden.(dure grap trouwens die metacam Clown )
En het heeft goed geholpen, nu durft ie ook weer los te laten. Want als je daar zo lang pijn van hebt als je op een bepaalde manier loopt, dan ga je dat sowieso vermijden. Dan zit het ook tussen de oren bij een paard want hij verwacht een pijnprikkel op bepaalde momenten.

Als die pijnprikkel zo goed als uit blijft bij het oefenen dmv die pijnstiller en spierverslapper dan durft hij op een gegeven moment wel weer.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:01

Maar dan heb je het over een tijdelijk iets waardoor er op lange termijn verbetering optreedt dat zou in mijn geval niet het geval zijn. Ik heb haar in die periode wel pijnstillers gevoerd en dat waren 2 zakjes fenylbutazone 2 maal daags en nog liep ze niet honderd procent goed. Laat staan dat ik het dan ga voeren en door blijf rijden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:13

Nee Sonjim, in dat geval zou het ook bij mij niet in me opkomen erop te kruipen Knipoog

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:41

Interessante discussie hier.
Ik heb ook al op heel wat kreupele paarden gereden toen ze opgelapt werden. In heel veel gevallen is stilstaan niet goed en beweging veel beter. Alleen bij peesblessures, echte diepe wonden en dergelijke zou ik niet meer gaan rijden.
Rijden kan een hele goede therapie zijn!

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:02

draven stappen aan de hand , of een keer galoperen aan de longe ! maar er toch zeker niet mee hard gaan werken en derop zitten ?! ,

FleurS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:16

Mijn paard is, vaak als ik een paar dagen niet gereden heb, onregelmatig in de draf. Door juist te gaan rijden maak ik hem los in zijn rug en maak ik hem recht en loopt hij weer ok.
Dus in dit geval wel rijden!

Toen ik dit de eerste keer bij de hand had heeft mijn instructrice hem gereden en zij zei: als het paard recht is, ontspannen en los is en dan niet meer kreupel loopt, zit het probleem niet in de voet maar in zijn rug en kun je het met rijden oplossen en heeft rust geen enkele zin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:24

tja,doorijden op een kreupel paard?dan moet je wel weten wat hij heeft,in sommige gevallen kan het ook verkeerd aflopen als je er gewoon mee blijft rijden,maar dat is mijn mening....

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:18

Maar we hebben het hier ook niet over iemand die even ontdekt dat zijn of haar paard kreupel is en daar doelbewust me door blijft rijden.

Vaak zijn dit soort kreupelheden door de ruiter in kwestie veroozaakt en moet er een andere ruiter (of zelfde ruiter met heeeele goede begeleiding) aan te pas komen om het weer goed te breien.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:49

Esperanza schreef:
Maar we hebben het hier ook niet over iemand die even ontdekt dat zijn of haar paard kreupel is en daar doelbewust me door blijft rijden.

Vaak zijn dit soort kreupelheden door de ruiter in kwestie veroozaakt en moet er een andere ruiter (of zelfde ruiter met heeeele goede begeleiding) aan te pas komen om het weer goed te breien.

Dit is nou precies wat ik bedoelde, toen ik dit topic opende. Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:54

ja,maar ik ben bang dat sommige dit lezen en denken ik rijd hem er even doorheen.....je hebt ook mensen die wat minder diep nadenken....

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 15:14

Ja dat is waar, maar ik vind het altijd wel leuk (fijn) als mensen net zo denken als ik.

Sommige denken hier zo zwart/wit. Terwijl 90% van de gevallen in het grijze gedeelte zit, en de overige 10% in het wit en het zwart zit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:20

Mijn vriend(Horst Becker)krijgt zeer regelmatig lesklanten met een paard wat bijvoorbeeld door de dierenarts of instructeur oid als atactisch wordt bestempeld. Of kreupel door onbekende oorzaak en paard moet maar ingeslapen worden hoort hij ze dan zeggen.

Maar dan gaat hij er even mee aan het werk met zijn systeem en ineens blijkt dat het paard helemaal niet kreupel is,maar indd scheef of slecht gereden.

Afgelopen weekend toevallig nog in Iffezheim in Duitsland waar hij een clinic gaf. Stond iemand aan de kant die hem eens naar haar paard wilde laten kijken omdat hij afgeschreven was door de veeartsen, en toen was het ook geen kreupelheid maar rijtechnisch probleem. Enorm veel paarden worden kreupel gereden en die kun je ook weer rad rijden met de juiste begeleiding.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 15:40

@ Mindfields: Ik heb nog nooit van hem gehoord, ben wel geïntresseerd. Hoe gaat hij te werk? (Mag ook via PB)

Geeft hij ook clinics in de buurt van Haarlem?

edit: ik ga straks even kijken in de link die in je onderschrift staat Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:55

florrtje schreef:
draven stappen aan de hand , of een keer galoperen aan de longe ! maar er toch zeker niet mee hard gaan werken en derop zitten ?! ,

En daar gaan nu juist zoveel mensen mee de mist in..longeren en dan galoperen op de volte. En zwaar werken met een paard dat onregelmatig loopt zal elke wel denkende ruiter of amazone ook niet gaan doen mag ik toch hopen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:41

tja,longeren is het laatste wat je moet doen met een paard wat niet helemaal rad loopt,dan lijkt een bospad me een beter idee