Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeLangeDreef

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:23

Ik ben 100% voor stapmolens, ze zijn vaak goed voor kwetsuren, conditie en dit zonder overbelasting.
het heeft tal van voordelen:
Je kan een jonger paardje van 3j ofzo al eens eventjes in de stapmolen gooien, zodat hij al wat conditie kweekt, zonder dat je elke dag op zijn rug moet kruipen, waardoor zijn rug en gewrichten enzo minder belast worden. Als je een 5tal sportpaarden hebt en dan nog een paar jaarlingen,2jaarse, 3jaarse is het echt niet mogelijk om met deze allemaal 1 voor 1 30min te gaan wandelen, zeker niet met een job. En zoals sommige hier laten blijken is het precies of iemand met een degelijke job mag geen paard hebben omdat ze er dan niet genoeg tijd voor hebben Clown nou dat vind ik dan toch wel heel bizar, want dan zouden er een héléboel paarden zonder baasje vallen!
Wat het nog als voordeel heeft is dat je je paarden echt optimaal gezond kan houden.
Vele mensen stappen 2min in en 2min uit omdat ze veel paarden te rijden hebben en dus niet kunnen wachten tot het paard volledig drooggestapt is. Met een stapmolen kan je je paard gewoon rustig laten uitstappen, waardoor hij droog zijn stalletje in kan.
Wat ik er ook goed aan vind is dat als je de stal moet doen en je paard kan eventjes niet in de paddock omdat ze er aan het rijden zijn ofzo. Dan gooi je hem even in de stapmolen en dan kan hij zich nog eventjes losstappen en dan moet je hem tenminste niet ergens vastzetten waar hij welgeteld 2 pootjes kan verzetten...

helemaal voor dus Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:36

Hmms, ik werk 44 uur in de week, soms 48 en ik onderhoud gewoon twee paarden.
Zónder stapmolen.
Overigens zou ik een tweejarige NOOIT van mn hele leven niet in een stapmolen zetten. Al is het 'maar' 30 minuten, dat vind ik (persoonlijk) 30 minuten teveel.
Een 3 jarige ook nog niet eigenlijk. (En inrijden doe ik niet vóór de 4 jaar).
Maargoed, wat ik er dan mee zou doen? Handwerken, dat is (nogmaals; naar mijn mening) vélen malen beter voor het paard. Lachen

Wel 1 GROOT verschil; mijn paarden kunnen 24/7 kiezen tussen binnen/buiten staan.
Maar daarnaast, ik zou ze nooit op een stalling willen hebben, waar zoiets niet aan de orde is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:46

Stapmolens kunnen zeer handig zijn wel Ja
Ik heb op stallen stage gelopen waarbij de paarden niet in de wei of bak los konden/ mochten bij het uitmesten, dus dan tijdens het uitmesten gingen de paarden in de stapmolen Ja Zo was ik ze even kwijt en waren ze even lekker in beweging Ja

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:10

MissEvil schreef:
Wel 1 GROOT verschil; mijn paarden kunnen 24/7 kiezen tussen binnen/buiten staan.
Maar daarnaast, ik zou ze nooit op een stalling willen hebben, waar zoiets niet aan de orde is Lachen

Maar op het weiland lopen ze niet echt intensief... iig mijn merrie niet Clown
Die trekt een paar sprintjes en gaat dan staan eten.
Als ik haar uit het land pluk en haar dan losgooi in de bak gaat ze uit haar dak met koude spieren en heb ik zo een pees blessure te pakken. Dan maar even 20 minuten instappen terwijl ik het hoofdstel schoonmaak oid.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:00

Ze staan ook niet in een weiland, maar in een bak/paddock.
En omdat ze er 24/7 staan gaan ze vaker uit hun dak dan dat ik kan zien Lachen
Maar ook al staat je paard te eten, dat lekkere grassprietje staat altijd net een stapje verder.. Resultaat; zo heel stil staan ze niet (ik zeg niet dat ze intensief lopen hoor!)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:04

Dat hoeft toch ook niet? Ik denk, maar daar zou een onderzoek aan geweten moeten worden, dat paarden die de mogelijkheid hebben om 24/7 in beweging te zijn een betere conditie hebben dan paarden die een half uur in de molen mogen en de rest van de tijd op stal staan. Hier reken ik het rijden op zich niet mee Knipoog

Maar goed, ben het helemaal met je eens MissEvil, fijn om ook iemand te horen met een drukke baan, paarden en geen stapmolen Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:17

En ik vind het fijn om te horen dat iemand het met me eens is Knipoog
En tja, het is niet echt een baan, maar stage, maar dat zorgt niet voor minder uren natuurlijk Knipoog

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:47

sja je kan het niet zwart wit stellen. Sommigen zullen het uit gemakzucht overwegen. Anderen zien het als extra naast de normale beweging.
Maar is dat niet met alles zo dat het op een verkeerde manier of op een goede manier gebruikt kan worden!?!?!

Forever_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:50

Hoi, wij hebben bij ons op stal ook een stapmolen! Hartstikke handig zo'n ding. Vork
Als je nou eens laat uit school bent? Of je hebt geen tijd?
Paard in de stapmolen, en uitmesten.
Heeft je paard beweging gehad en jij hebt normaal kunnen uitmesten! Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:54

Zelf hebben we geen stapmolen, hoef er ook geen te hebben.
Persoonlijk heb ik zo'n ding niet nodig, maar ik kan me best voorstellen dat in sommige situaties best handig is.

Ik heb er geen nodig omdat ik ...tja waarom eigenlijk?
Waarom wel?.......

Ik kom iedere dag bij mijn paarden die buiten lopen en gereden worden of longeren/wandelen, wat voegt een stapmolen er dan nog aan toe, denk ik dan bij mezelf.

Als m'n paarden niet naar buiten mogen vanwege een blessure (bijvoorbeeld) dan loop ik met hem aan de hand, dat heeft mijn inziens niks met tijd te maken.
Waarom niet? omdat ik tussen de 40/45 uur per week werk en daarnaast een pittige HBO studie volg, de verzorging heb voor 2 paarden en 5 shetlanders.
Tijd MAAK ik voor mijn paarden, klinkt simpel en dat is het soms niet, ik ben ook moe na een dag werken/huishouden en 5 stallen mestten/een erf vegen/tig waterbakken vullen en voeren, maar ik weet niet beter ik doe dat iedere dag.
Als ik dan een paard heb wat extra beweging nodig heeft of niet onder het zadel mag lopen door weet ik wat dan loop ik daarmee aan de hand.
Ja dat kost tijd (en lig dan later in mn bed als ik zou willen), maar ik heb geen stapmolen dus kan niet anders, ik vraag me af of ik een stapmolen zou gebruiken als ik deze wel tot m'n beschikking had omdat ik de persoonlijke aandacht dan zou missen met mn paard(en), denk ik, juist als een paard niet in orde is.

Maar ik misschien zou ik mijn mening bijstellen als er wel 1 had, dat weet ik nu niet en praat dus eenzijdig.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:57

De stapmolen wordt gebruikt voor o.a het uitstappen en het is ook wel eens goed dat een paard zonder ruiter loopt, vindt ik Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:17

Zelf stap ik mijn paarden altijd aan de hand uit, lekker nakeuvelen na een rit of training een heerlijke afsluiting.

Als een paard zonder ruiter zou 'moeten' lopen (wat ik best vaak doe) dan wederom aan de hand/longeren of los in de longeerton. (grondwerk).

Ik denk dat ik bij alle argumenten die hierboven gelezen heb nog geen 1-tje ben tegen gekomen waarbij een stapmolen iets extra's bied of een uitkomst zou zijn, behalve dat het tijd bespaart voor de eigenaar.

Maar wellicht vergis ik me Knipoog

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:20

cissie schreef:
Ik denk dat ik bij alle argumenten die hierboven gelezen heb nog geen 1-tje ben tegen gekomen waarbij een stapmolen iets extra's bied of een uitkomst zou zijn, behalve dat het tijd bespaart voor de eigenaar.

De extra voor mijn paard, is dat ze er een keertje extra uitkomt. Overdag gaat ze (in de winter) een half uur op de molen en een flinke tijd in de paddock. In de paddock doet ze buiten rollen, en 1 sprintje echter niet zoveel.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:21

stapmolens hebben zo hun voordeel..
alleen mijn paarden komen er níét in!die staan 24/7 op t land en ik ga liever met de wandelen dan ik ze in zo'n ding zet..
bouw je toch weer stukje band op met elkaar Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:26

Stapmolens voor luie mensen? Nou dat denk ik niet. Mensen die een stapmolen nodig hebben hebben het vast erg druk dus die kun je niet direct lui noemen.
Stapmolens voor rijke mensen? Ja dat wel! Het is voor de meeste mensen al erg duur om je een paard te veroorloven, laat staan een stapmolen in je achtertuin! Ruimte heb je dus ook nog nodig. Ik zie het als een soort luxe, je kunt er namelijk best zonder, maar het kan ook erg gemakkelijk zijn!
(ik heb er overigens niet eentje... zoveel centjes heb ik niet)

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:37

Toen ik de titel las dacht ik gelijk , het zou mij heerlijk lijken een stapmolen. Onze bak is namelijk echt bagger en de omheining al helemaal. Mijn verzorgpony heeft er een handje van om deze elke keer kapot te maken of op te eten (hout ), daarom denk ik dan, nou een stapmolen zou makkelijk zijn.
Maar als ik zo verder jouw mening lees, geef ik je deels gelijk. Het is idd makkelijker voor maneges , handelsstallen, etc. en bij mijn verzorgpony, waar er maar 3 paarden staan, zou het echt een luxe zijn. Zelf zou ik de stapmolen niet vervangen omdat ik zelf te lui ben om met mijn pony te gaan wandelen. Ik zou hem eerder gebruiken voor als mijn pony een dagje vrij (elke week een dag) en dan niet in de bak hoeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 02:28

Corellaa schreef:
stapmolens hebben zo hun voordeel..
alleen mijn paarden komen er níét in!die staan 24/7 op t land en ik ga liever met de wandelen dan ik ze in zo'n ding zet..
bouw je toch weer stukje band op met elkaar Lachen

Maar jij bent toch niet 24/7 bij je paard aanwezig?
Je kan ook wandelen èn in de molen wanneer jij net iets anders aan het doen bent...
Bv een tweede paard rijden, tuig schoonmaken, voeren, uitmesten e.d. e.d.

De meeste die een stapmolen onzin vinden zien het als vervanging voor iets dat je met je paard doet... imo is dat niet de bedoeling van een stapmolen. Deze moet een extra aanvulling zijn op de dagelijkse weidegang en beweging.
Jammer genoeg zijn er wel mensen die het als vervanging gebruiken... maar dat maakt de stapmolen zelf geen onzin Knipoog enkel het gebruik ervan door sommige mensen Lachen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:36

Ik ben erg blij dat ze op de stoeterij een stapmolen hebben. Zou er niet aan moeten denken om met 10 paarden een voor een te gaan lopen Haha! Normaal zouden ze een dag stil staan, nu kunnen ze lekker een uurtje wandelen Lachen Ideaal toch ?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:55

cissie schreef:
Zelf stap ik mijn paarden altijd aan de hand uit, lekker nakeuvelen na een rit of training een heerlijke afsluiting.

Als een paard zonder ruiter zou 'moeten' lopen (wat ik best vaak doe) dan wederom aan de hand/longeren of los in de longeerton. (grondwerk).

En het argument dan dat het als EXTRA dient? Ik vind dat c_alsemgeest gelijk heeft.
Dat je er voor kiest om geen molen te gebruiken prima, maar wat is het dramatische aan een molen?
Als je paard op een pensionstal staat (en hier in de omgeving is het niet zo normaal dat ze 24/7 naar buiten kunnen) en je zelf aan het werk bent, kijkt er dus niemand naar je paard om, lekker ongezellig.
Mijn paard wordt door de mensen van stal (als ik aan het werk ben) overdag uit stal gehaald om dan eens lekker in de molen te staan.
Niet iedereen die een stapmolen heeft gebruikt die als vervanging. Het moet gewoon gezien worden als iets extra's.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:11

Mensen om mij heen vinden het onzin. Vooral bij de molens waarbij ze een kleine stroomschok krijgen, als ze stilstaan.

Ik vind het een goede uitvinding. Alhoewel maken sommigen mensen er groot gebruik van. Bij mijn vorige Manege, liet ze haar paarden daar uren in staan, zonder dat ze er zelf aandacht aan besteedde.

Ik zou ze er zo even inzetten, en dan niet voor het gemak voormezelf. Wandelen blijft (vind ik) leuker, maar zo'n ding kan behoorlijk handig zijn Lachen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:19

Molens die een stroomschok geven? Nagelbijten / Gniffelen Nog nooit van gehoord, wat een onzin zeg... vreselijk Scheve mond

Bij ons lopen er maximaal 4 paarden, tussen de paarden hangt een mee draaiende opengewerkte stalen 'wand'. Deze hangt los aan de bovenkant en een flink stuk van de grond af...
De paarden lopen dus gewoon los in de molen, wanneer ze te langzaam gaan krijgen ze de wand tegen hun bips, maar omdat deze gewoon mee han bewegen nooit hard. Verder is de rest van de molen vooral vervaardigd van rubber... omdat veel paarden het zien als een soort speel-apparaat, United van mij loopt er ook altijd bokkesprongen in te maken.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:28

Bij veel molens kan er inderdaad stroom op de tuuenschotten owrden geplaatst, omdat sommige paarden niet lopen en het schot over zich heen krijge, of met het schot gaan spelen. Dan krijgen ze dus een schok. Net als schrikdraad om de wei.

Ik vind het wel handig voor erbij. Ik moet zeggen dat ik nu wel blij ben dat ik na het rijden, als hij vrij bezweet is, hem nog even in de molen kan zetten. Ik stap zelf altijd even uit, maar dan is hij nog niet droog. Dan zeetdeken erop, in de molen, zodat ik kan uitmesten en voer klaar kan zetten. En dan lekker op gemak nog dekentje op en in stal zetten. Overdag gaat hij ook de molen in en zo komt hij dus minstens 2 keer per dag uit stal. Ideaal toch. En mocht het eens voorkomen dat je echt geen tijd hebt, is hij toch buiten geweest, al wordt dat natuurlijk wel zo veel mogelijk voorkomen.

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:51

als ik ga rijden en een paard is heel erg druk als ik hem al uit stal haal dan laat ik hem even 20 minuten in de molen lopen en in de tussen tijd ga ik de spullen pakken borstels zadel enz enz dan ga ik even naar de wc en dan haal ik hem eruit dus kan ook wel eens minder dan 20 minuten zijn dan ga ik poetsen en zadelen en dan ga ik rijden
ik heb reuma en kan wel een uur rijden maar kan er niet een hele tijd naast lopen en natuurlijk op de goede dagen doe ik dat wel maar als ik na een uurtje rijden al helemaal kapot ben dan laat ik hem ook wel eens met een zweet deken even daarna in de molen uitstappen. terwijl ik de spullen weer opruim.
dus waarom alleen voor luie rijders

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:32

Ik gebruik de stapmolen weinig, maar als ik hem gebruik is het voor uitstappen of dat half uurtje extra uit zijn stal. Ik moet heel krap zitten, wil ik hem erin zetten als enige beweging van de dag.

Onze stapmolen heeft dezelfde indeling als c_alsemgeest omschrijft:
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:23

Idd Ja Bij ons staat die dan aan 1 kant tegen de stallen aan... maar verder is hij precies hetzelfde.