5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 10:53

Esperanza schreef:
Jij snapt het dus niet... Kinderen kunnen ook werken, de meesten vinden het leuk om klusjes te doen, toch is kinderarbeid is met een goede reden verboden.

Wat jij zegt is ook heel wat anders. Het kind wat wil leren lopen tegenover een paard waar je dingen van vraagt. Een kind wat net kan lopen hoeft nog niet aan een turnwedstrijd mee te doen.

Paarden zijn heel wat anders als kinderen. Kinderen gaan zeiken als ze ergens geen zin in hebben. Veel paarden doen en doen maar wat er van ze gevraagd wordt. Je zult ze dus moeten beschermen.

hoezo snap ik het niet? een paard een stapje opzij laten gaan als die het zelf aangeeft is echt geen schande hoor Clown en als het paard aangeeft alles goed op te pakken en je verder gaat wat is het probleem dan?
en jij vergelijkt in mijn ogen de verkeerde dingen Knipoog kinderen die net kunnen lopen aan turnen laten doen, en een paard wat al 3 jaar kan lopen maar er nu toevallig een ruiter bij heeft... beetje rare vergelijking, ookal ken ik ook kinderen van 3 die idd al op turnen zitten! alles speelsgewijs word hun dingen geleerd en als ze snel dingen aanpakken gaan ze er verder op in... net zoals bij een paard als het goed is... (als het niveau er niet in word getrapt...)
paarden zijn op sommige fronten precies hetzelfde als kinderen... zowel bij kinderen heb je zeikers en niet zijkers en bij paarden heb je dat ook! mijn paard geeft echt wel aan hoor als ze het te moielijk vind... en hoe meer jonge beestjes gereden hebt hoe sneller je merkt of ze ergens aan toe zijn of niet...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:21

Rianneke schreef:
... zowel bij kinderen heb je zeikers en niet zijkers en bij paarden heb je dat ook! mijn paard geeft echt wel aan hoor als ze het te moielijk vind... en hoe meer jonge beestjes gereden hebt hoe sneller je merkt of ze ergens aan toe zijn of niet...

Dat je merkt dat ze het moeilijk vinden, ben ik met je eens.
Maar of het te zwaar is, dat geven de meeste niet of te laat aan.
Net als te veel biks eten, snappen paarden niet dat dat niet goed is. Een slecht passend zadel, daar lopen er ook nog zat mee rond, waar ze toch echt later last van krijgen.
Op sommige punten moet je een paard beschermen .
Een jong paard veel, zwaar en lang trainen vind ik niet verantwoord.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 06:40

ik denk dat niemand een jong paard veel en zwaar trainen verantwoord vind. Ik ook niet.

Maar toch zal ik als het paard het aangeeft een pasje meepikken, of een wisseltje springen, daar hoef je echt niet zwaar voor te trainen Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:53

KiWiKo schreef:
ik denk dat niemand een jong paard veel en zwaar trainen verantwoord vind. Ik ook niet.

Maar toch zal ik als het paard het aangeeft een pasje meepikken, of een wisseltje springen, daar hoef je echt niet zwaar voor te trainen Lachen

Dat ben ik met je eens.
Helaas heb ik een geval gezien van elke dag zwaar werken en zelfs op z'n vrije dag aan de longe met bijzet.
Op een gegeven moment ook staken (toen was ze net Z) En is het paard naar een handelaar gegaan.
Natuurlijk lag het aan het paard Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:58

ER zit wel een verschil in trainen
Ik ken B ruiters die rijden elke dag een uur lang.
Ook 1 van 3 jaar oud.
Niet over de rug, vol voor op de voorhand en "trainen" maar.
Want ze moeten elke week op wedstrijd en die punten willen niet zo vlotten...

Ik ken ook Z ruiters die rijden 3x in de week een half uurtje, paard loopt lekker over de rug, pikken eens een pasje opzij mee, pakken eens een wisseltje, starten 1x in de maand en zijn snel Z.

Wat zal belastender zijn voor het paard?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:13

Nou, dat bedoel ik dus ook RK.

Maar die "ruiter" waar ik het over had, trainde wel over de rug, maar wel een uur per dag of soms langer. En dan weinig ontspanning. Lekker verzamelen, elke week op wedstrijd etc (kreeg genoeg punten hoor, maar op stal waren wij er al uit, dat hij eens zou gaan flippen ...en ja) Gestoord

Veel van de goede Ruiters zijn al (2x) Z en mogen dus gewoon in de Z starten.
Desnoods starten ze eerst in lagere klasse en promoveren snel door. (ipv 10 winst elke x)
Dán vind ik het niet verkeerd Cool
Laatst bijgewerkt door superwoman op 19-04-07 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:13

Ik ben het dus niet met jullie eens, dat dat allemaal maar normaal is. Waarom de haast? Daar is echt geen goede reden voor.

Als je je iets zou verdiepen in de anatomie van een paard zou je weten dat het skelet nog niet uitgegroeid is. Het is wel belangrijk om de training daaraan aan te passen.

Wat Kawa zegt klopt natuurlijk wel, er is trainen en trainen. Maar ik geloof niet dat het gros van de ruiters enig idee heeft wat ze aan het doen zijn, mbt wat voor impact het heeft op het paardenlijf.

Dit geld zeker voor die grote lellen die er zoveel rondlopen in de dresuur (1,70 en hoger)
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 19-04-07 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:16

superwoman schreef:
Dat je merkt dat ze het moeilijk vinden, ben ik met je eens.
Maar of het te zwaar is, dat geven de meeste niet of te laat aan.
Net als te veel biks eten, snappen paarden niet dat dat niet goed is. Een slecht passend zadel, daar lopen er ook nog zat mee rond, waar ze toch echt later last van krijgen.
Op sommige punten moet je een paard beschermen .
Een jong paard veel, zwaar en lang trainen vind ik niet verantwoord.

in dit opzicht geef ik jou zeker gelijk hoor!
een paard moet je op de juiste manier naar het niveau toe "begeleiden" ik ben de laatste die iedere dag op een 3 jarige gaat zitten om em eens ff flink af te matten met oefeningen waar die nog helemaal niet aan toe is...maar er zijn ook 3-jarige die snel leren en zelf dingen aangeven, en daar hoef je dan echt niet hard/lang voor te trainen...

het voorbeeld wat runningkawa in verschil van traning noemt vind ik trouwens wel mooi Haha! vroeger moest ik ook iedere dag rijden om het er redelijk uit te laten zien... nu rijd ik meestal 4 keer per week en nog 1 keer aan de longe...
ik rij liever 4 keer goed, dan 7 keer alsmaar beroerder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:17

Maar dat is dan toch geen haast, maar gewoon een soepel paard die dat aanbied.
Je moet ook niet verwachten dat elk paard dat kan, dan ben je fout bezig.

En ik weet dat hij dan nog niet uitgegroeid is, maar met een pasje sb oid is niks mis.
Het word anders als je dat erin wilt stampen, want dan kan het paard het niet.
Maar luister wat hij zegt
Dat moet in elke klasse Lachen
En geen deadline stellen met, ik moet dan, dit en dat zijn
Nee gewoon lekker rijden en zien hoe het gaat.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:20

Als iedereen die finesse heeft die jij beschrijft, prima, hoor je mij niet klagen. Maar dat is niet wat ik om me heen zie. Helaas.

Bij mij op de RV loopt een paard te kwijlen, echt niet normaal.

Ja, dat heeft hij altijd al gedaan... (dus dan is het okee?) De meeste mensen luisteren dus niet naar hun paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:21

Ik zie ook veel van die finesse niet
Maar zie dat juist vaak al onder het Z...
En meestal zijn dat ook niet diegene die hun paard als 5 jarige in de Z hebben

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:25

Esperanza schreef:
De meeste mensen luisteren dus niet naar hun paard.

je zegt het goed Haha! de meeste mensen dus niet iedereen is fout bezig met een jong paard! er zijn wel degelijk mensen die een jong paard super netjes opleiden Haha! dit is de juiste instelling:
runningkawa schreef:
En geen deadline stellen met, ik moet dan, dit en dat zijn
Nee gewoon lekker rijden en zien hoe het gaat.

alleen vaak gaan daar mensen de mist mee in... de meeste stallen willen een paard zo snel mogelijk zadelmak hebben voor verkoop en dat is een verkeerde instelling... ik heb mijn paard tot haar 4de laten wachten omdat ze met haar 3de opeens nog super veel gegroeit was Ach gut

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:32

runningkawa schreef:
Ik zie ook veel van die finesse niet
Maar zie dat juist vaak al onder het Z...
En meestal zijn dat ook niet diegene die hun paard als 5 jarige in de Z hebben

Ook boven het Z is het helaas niet zeldzaam, was het maar zo.

Nee, die beginnen direct met hun 5 jarige in het Z. En dat ie dan na vier wedstrijden niet meer wil, ach. Collateral damage heet dat geloof ik Knipoog

Dat wat jij beschrijft Rianne, dat is kijken naar je paard. Hee, hij gaat ineens nog groeien, dan laat ik hem nog maar een tijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:33

Die sukkels heb je Esperanza
Maar gelukkig ken ik heeeel veel ruiters die het zo niet doen.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:56

Esperanza schreef:
bambam99 schreef:
Komt de volgende vraag: Hoe professioneel mag een prof zich noemen (of zich laten noemen) als ie - bewust - voor de centen, paarden verziekt...

Ik heb het over de profs die maand in maand uit goeie prestaties leveren, zowel in de ring als in de handel; de Hans Peter's, de Theo's, de Annemieke Vincourt's en niet over de zgn. 'profs' die ook es een keer Z gereden hebben, toevallig een diplomaatje hebben (of niet!) en een pa die effies wat sponsort om een 'dressuurstal' uit de grond te stampen, gebaseerd op helemaal niks, geen noemenswaardige prestaties, geen basiskennis, kortom geen paardenmensen. Dat zijn in mijn ogen geen profs. En juist bij die categorie gaan er veel paarden stuk.
Dat zijn waarschijnlijk de profs die jij bedoeld...?

Citaat:
Ja, dat zijn de zgn profs die ik bedoel. Dit strekt zich uit tot in de ZZlicht en zwaar, geen idee tot hoever precies. Ik denk dat de echte profs dit ook niet zullen laten gebeuren, zij weten wel beter. Maar juist aan die subtop (en ook lager helaas) gaat er veel mis, en de paarden zijn de dupe. Dat is in mijn ogen een soort van verborgen dierenmishandeling.

Zijn we het daar over eens! Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:39

Esperanza schreef:
Dat wat jij beschrijft Rianne, dat is kijken naar je paard. Hee, hij gaat ineens nog groeien, dan laat ik hem nog maar een tijdje.

kijken is toch ook belangrijk Haha! keken er maar meer mensen naar hun paard, want dan had je waarschijnlijk stukken minder van die sukkels die hun paard de vernieling in rijden Ach gut

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:36

Rianneke schreef:
Esperanza schreef:

kijken is toch ook belangrijk Haha! keken er maar meer mensen naar hun paard, want dan had je waarschijnlijk stukken minder van die sukkels die hun paard de vernieling in rijden Ach gut

Ben ik 't helemaal mee eens. Luisteren naar wat je paard aangeeft en hoe hij reageerd, dat is het belangrijkste.. Zolang je dat doet, denk ik dat er weinig mis kan gaan. Ja

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:50

lijkt me maar net hoe je een paard traint.
Heb je een paard, met goeie kwaliteit, die leergierig is en een werkbaar karakter heeft, en heeft de ruiter genoeg geduld en niet het motto om binnen een halfjaar z te zijn, kom je imo veel sneller/hoger dan dat je elke dag weet ik veel hoelang je gaat rijden en alles er probeerd in te drammen!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:54

runningkawa schreef:
ER zit wel een verschil in trainen
Ik ken B ruiters die rijden elke dag een uur lang.
Ook 1 van 3 jaar oud.
Niet over de rug, vol voor op de voorhand en "trainen" maar.
Want ze moeten elke week op wedstrijd en die punten willen niet zo vlotten...

Ik ken ook Z ruiters die rijden 3x in de week een half uurtje, paard loopt lekker over de rug, pikken eens een pasje opzij mee, pakken eens een wisseltje, starten 1x in de maand en zijn snel Z.

Wat zal belastender zijn voor het paard?

Dit vind ik een goed voorbeeld! Ook ik ken zo'n Z-ruiter met een 5jarig Z-paard. Ze rijdt niet elke dag, wisselt vaak per training en rijdt niet lang.
Dit is voor een paard veel relaxter en beter dan als een paard elke dag wordt ''getraint'' en gedwongen naar beneden te lopen, waardoor er veel spanning is.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:02

Belachelijk, die paarden die op 5 jaar op Z niveau lopen zijn al heel vroeg aan hun pensioen toe. Mij lijkt het toch effe stukken beter om nog wat jaartjes te wachten!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:06

Pletje123 schreef:
Ik ben het eens met de 'stelling'. Roerend eens zelfs!

In mijn omgeving zie ik het ook... Paard liep al jong M. Maar als ik de huidige berijder moet geloven, dan kan hij nog niet goed op eigen benen lopen en hangt hij dus heel erg in haar handen.. Dat zegt voor mij al genoeg

Een jong paard moet je wel de tijd geven om zich te ontwikkelen. Het lijkt inderdaad 'hip' om een paard zo jong mogelijk in het Z te hebben. Ik vind het getuigen van een gebrek aan stijl..

Hier ben ik het ook mee eens, mooi omschreven trouwens!!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:07

karijn schreef:
Mee eens, sommige paarden zijn op 5 jarige leeftijd nog niet zo ver qua ontwikkeling terwijl de ruiter al wel verder is. Ik denk dat het heel erg afhangt van het paard. Sommige paarden zijn qua ontwikkeling, fysiek en mentaal, wel klaar om makkelijk een Z proef te lopen, anderen weer niet. Die hebben weer meer tijd nodig. Je moet als ruiter daar goed op letten en is het dan zo erg om pas op 8 jarige leeftijd Z te rijden? Ik vind van niet.
Wat betreft het verlies van de souplesse zoals Tineke stelt: als je de paarden dermate vast hebt gereden, is er in de basisafrichting volgens mij al iets fout gegaan.

Ben het helemaal met jou eens! Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:19

Mijn paard is net zo´n verhaal. Ze hebben hem met 5 gestart in de Z. En toen vakkundig in de soep gereden.

Ik ben er nu een jaar mee bezig en hij liep zo slecht. Op de voorhand en zo weinig *lees geen* balans... en alleen maar achter de teugel. Maarja, hij loopt wel Z en daar gaan ze voor.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:41

Mijn paard (net 5 jarige Fries) loop L1 en wordt maar 2 x per week dressuurmatig gereden door een Z2 ruiter. Ze heeft 6 proefjes gelopen en daarbij 3 winstpunten gehaald. Is toch niet slecht of wel?? Ze heeft nu net een veulentje en hoeft van mij nu lekker niets. Straks pakken we de training weer op en dan gaan we gewoon weer verder met 2 x per dressuurmatig, een keer een buitenritje op zijn tijd, grondwerk en een keer aan de lange lijnen. Past dit niet in 1 week dan slaan we het gewoon een keer over. Ze heeft tijdelijk voor de keuring op een stal gestaan en deze man zei; deze heeft zo veel werklust, die loopt zich dood voor je. Ben dus blij dat ze van mij is, wordt ze dus heel oud hahahaha.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:45

De pony die ik rijd liep met 5 al Z2 dressuur en ZZ springen Clown
Dat was dus meer dan 10 jaar geleden.

Ik vind dit echt te vroeg.
Maar nou moet ik er wel bij zeggen dat ik er nog geen negatieve gevolgen van heb ondervonden.
Hij is heel erg vitaal voor zijn 17 jaartjes,
en heeft nog nooit echt een serieuze blessure gehad.

Ik vind het sowieso wel goed dat ze de leeftijd opschroeven,
waarop paarden/pony's op een bepaald niveau mogen lopen.