Kafue schreef:
De linker foto is niet LDR (rond en diep) maar VWNW (hals strekken)
edit: He de foto is verdwenen
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kafue schreef:
Tyrza schreef:Als ik dat met Tolstoi doe, is de durchlassigkeit ver te zoeken (maar dat is natuurlijk per paard verschillend).
Juist omdat Tol snel achter de teugel wil kruipen moet ik voornamelijk met de aktiviteit bezig zijn. Dus van achter naar voren rijden, naar de hand toe. En dan natuurlijk uitbouwen met verkleinen/versnellen.
Pas op het allerlaatst komen de zijgangen aan te pas (en dan niet op de dag zelf, maar eens in de zoveel weken). Even losgelaten van het feit dat ik wel constant een lichte schoudervoor nastreef in alle gangen ter bevordering van het gebruik van de rug
Nu ik erover nadenk: dat zei Monica Theodorescu eigenlijk ook: eerst die basis, controle, losgelatenheid, ontspanning. En dan komt de rest eigenlijk vanzelf. Ze zei: "de mensen vragen me altijd hoe het kan dat ik die zijgangen zo makkelijk rijd, terwijl ik ze zelden oefen...?"

Karl66 schreef:Kafue schreef:
Duidelijk verschil.
Woodstock schreef:Ja dat bedoel ik ook. Jou tekst omschrijft niet enkel LDR maar ook VWNW. Het negatieve is een ongebogen hals, niet het VWNW naar mijn idee.
Tyrza schreef:Nu ik erover nadenk: dat zei Monica Theodorescu eigenlijk ook: eerst die basis, controle, losgelatenheid, ontspanning. En dan komt de rest eigenlijk vanzelf. Ze zei: "de mensen vragen me altijd hoe het kan dat ik die zijgangen zo makkelijk rijd, terwijl ik ze zelden oefen...?"
Kafue schreef:Zijgangen zorgen er juist voor dat een paard lekker los wordt. Ik kan iedere dag zijgangen doen, niks aan het handje. Mijn paarden hebben er geen moeite mee, maar het zou idd per paard kunnen verschillen msichien zijn die van ons extreem makkelijk dat zou ik niet weten.
die van mij heeft de zijgangen heel makkelijk aangeleerd en speelt er echt mee.
Schoudervoor streef ik niet na, mijn paard is door training goed recht. Ik kan het wel rijden maar hoef niet na te streven voor het recht richten.
Basis is een vereiste dan komt idd de rest vanzelf, zijn de stappen onder controle dan is het zo dat rechtrichten zelfs vanzelf komt.
Het achter de teugel kruipen is idd een vervelend ding, mischien tijdelijk boven je vaste tempoo rijden net een fractie sneller iedere keer. En absoluut de slofteugel thuis laten indien je die gebruikt.
Integendeel. Juist omdat dit Tol heel makkelijk af gaat omdat hij zo handig is in het omzeilen van de hand door erachter te kruipen, is een zijgang op dat moment niet de eerste prioriteit.
Dan doet ie de rollkur al helemaal uit zichzelf 
Karl66 schreef:mariska75 schreef:Hé Kafue, waarom heb jij eigenlijk dat plaatje met die zgn valse knik in je avatar (zo heet dat toch?).
Ik lees net iemand dat voorwaarts neerwaarts rijden zoals op die foto geen gymnastische waarde zou hebben??? Volgens mij sla je heel wat stappen over als je paard niet regelmatig stretched. Wat wil je dan alleen maar krachttrainen en nooit rekken, daar wordt je paard volgens mij niet soepeler van.... Misschien een soort bodybuilder die z'n benen niet meer kan strekken?
VWNW is prima om een paard te laten ontspannen, maar om te stretchen heeft het geen toegevoegde waarde:Citaat:Sometimes movements in one part of the horse's spine are correlated with movements in another region. An example of this is that when the head and neck are lowered, the back is rounded and, conversely, when the head are raised the back hollows. To maximize the rounding effect in the horse's back, the outline of the neck should be low and deep (flexion of the cervical region) rather than low and stretched forward (extension of the cervical region). This explains why working the horse in a deep, round frame is beneficial for stretching the topline of the back.
The McPhail Chair Report #8
Published in Dressage TODAY, February 1999
Maar bij VWNW heet halsstrekken toch niet voor niets halsstrekken? En ook de rug moet boller worden om die hals naar beneden te laten gaan toch? Dus waarom zou je niet strechen als je VWNW rijd? Ksnap t nie echt
Dat je door LDR meer strecht wel, maar waarom zou VWNW dan ineens niet stechen?

Tyrza schreef:Ik denk gevoelsmatig dat het hier aan ligt, probeer het maar eens zelf:
maak je hele rug eens recht, dus jezelf langer (vergelijking VWNW) en maak nu eens een bolling waarbij je wel de VWNW spanning behoud (dit voelt imo als LDR).
Voor de rug zeker, maar toch wordt de hals bij het LDR verder doorgebogen dan dan bij VWNW toch? Karl66 schreef:Tyrza, ik meen dat Coby van Baalen weinig zijgangen rijdt omdat te belastend voor de paarden vindt ivm slijtage. Klopt dat?
Karl66 schreef:ik meen dat Coby van Baalen weinig zijgangen rijdt omdat te belastend voor de paarden vindt ivm slijtage. Klopt dat?
Karl66 schreef:Omdat je om de rugspieren te kunnen stretchen het paard de buikspieren moet laten aanspannen
Karl66 schreef:Dat gebeurt bij laag en diep wel maar bij VWNW niet.