Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:47

manubres schreef:
Een paard is ook geen mens, de armen zitten aan de zijkant en de hals aan de voorkant. Tuurlijk kan je de hele tijd 'zijn handje' vasthouden. De meeste kinderen leren het sneller als ze het zelf mogen uitzoeken. Maar dat is inderdaad een verschil van zienswijze en mening. Dat zelf laten uitzoeken dat doet vrijwel niemand meer. Het liefst gelijk een bijzet eraan en de hand eraan. En in de GP zie je dat ze dan nog steeds 'die hand' nodig hebben en dan is er mijns inziens geen sprake van op eigen benen lopen, balans en echte verzameling. Maar dat is mijn mening (!). Bij een paard dat in balans, op eigen benen en in goede verzameling loopt, hoort geen hypertonie van de halsspier.

Is het gek dat een paard dat in 5-6 minuten de moeilijkste oefeningen aan elkaar moet lopen af en toe een handje nodig heeft?

Bij de beste turners van de wereld staat er ook iemand langs de lijn om de sporter te vangen bij een fout. Het spreekwoordelijke handje.

Het is toch logisch dat hoe moeilijker het gevraagde is, hoe groter de kans dat er iets niet goed gaat?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:52

LR1988 schreef:
Citaat:
Hij doet het niet nu pas voor der, maar accepteert het nu maar.

Ach hou op hiermee! Lees het interview even. Ga niet zomaar uit van opmerkingen die hier geplaatst worden. De woorden " hij doet het nu voor mij" zijn niet eens genoemd.

Wat gezegd is is dat het paard bang is in de ring en dat het even geduurd heeft voordat hij Marieke vertrouwde en kon laten zien wat hij kon in de ring.

Dat zal ze echt niet afdwongen hebben, maar bereikt hebben door heel veel vertrouwen op te bouwen.
Dat is hoe de meeste ruiters / amazones dat toch bewerkstelligen?

Als jij denkt dat het niet wordt afgedwongen, dan heb je nog een te roze bril op. Misschien niet in dit specifieke geval, maar er wordt meer afgedwongen dan ergens de tijd voor wordt genomen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 11:53

996981 schreef:
manubres schreef:
Dat wij het nooit met elkaar eens zullen worden, is geen feit maar een aanname. Maar dat ik een mening mag hebben is een feit. En dat er verschillen in meningen en zienswijzen mogen zijn is een feit. Dus als jij je zo ergert aan mijn mening, geef ik je een tip: sla mijn topic over :D Ik hoorde van mensen hier dat je mensen op 'foei' kan zetten. Geef mij dan een 'foei', dan hoef je mijn vreselijke mening ook niet meer te lezen :o

Nee hoor. Ik weet heel zeker dat wij het (zolang jij je huidige standpunt houdt mbt contact en verbinding) niet met elkaar eens gaan worden. Dat hoeft toch ook niet?

Wie zegt dat ik mij erger aan je topic? Het is toch logisch dat als je stelling zó stevig neerzet dat er reactie op komt? Wat wil je dan met dit topic, als het geen discussie is?

Ik vind het belangrijk om te blijven nuanceren op jouw standpunt. Ik heb niks tegen jou of jouw Posts. Ik snap niet waarom je over de foei optie begint.

Nuance en discussie daar loop ik niet voor weg, maar bij jou heb ik het idee dat je er altijd met 'een gestrekt been ingaat'. Ik heb niet eerder vernomen dat jij echt open staat voor een open discussie?

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:55

Waar ik een beetje op had gehoopt bij het volgen van dit topic is dat mensen met een duidelijke mening filmfragmenten zouden delen met waarom ze dit wel of geen prettig beeld vinden en waar ze dan op letten. Liefst met een beetje context als - "dit is een jong paard van dit niveau en dan is dit heel acceptabel (of juist niet)" of "dit paard draait al een poos mee in de GP en dan zou je dit eigenlijk niet meer willen zien".

Het lijkt me interessant en ook leerzamer als de discussie daar over gaat en minder over een strict standpunt (met dat laatste gaat de discussie voor mijn gevoel al snel ook over taal - wat verstaan we onder rond etc). Ik denk dat er dan ook meer plek is voor nuance. Maar misschien is dat helemaal niet waar TS heen wil met dit topic en dat is dan ook prima.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:56

Ik stel vragen aan jou, ik antwoord inhoudelijk op jouw posts. Hoezo sta ik niet open voor discussie?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 12:28

Tabbladen schreef:
Waar ik een beetje op had gehoopt bij het volgen van dit topic is dat mensen met een duidelijke mening filmfragmenten zouden delen met waarom ze dit wel of geen prettig beeld vinden en waar ze dan op letten. Liefst met een beetje context als - "dit is een jong paard van dit niveau en dan is dit heel acceptabel (of juist niet)" of "dit paard draait al een poos mee in de GP en dan zou je dit eigenlijk niet meer willen zien".

Het lijkt me interessant en ook leerzamer als de discussie daar over gaat en minder over een strict standpunt (met dat laatste gaat de discussie voor mijn gevoel al snel ook over taal - wat verstaan we onder rond etc). Ik denk dat er dan ook meer plek is voor nuance. Maar misschien is dat helemaal niet waar TS heen wil met dit topic en dat is dan ook prima.

Daar sta ik zeker voor open. Ik heb zelf wat gedeeld, maar daar is niet op gereageerd.

Babootje

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:38

Misschien ligt het aan de topictitel "Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is".
Die is misschien om te prikkelen, maar die is op zich natuurlijk ook veel te zwart/wit.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 12:43

Babootje schreef:
Misschien ligt het aan de topictitel "Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is".
Die is misschien om te prikkelen, maar die is op zich natuurlijk ook veel te zwart/wit.

Precies...om te prikkelen en dat werd gezegd door iemand in een bijeenkomst die ik heb gezien. Dat vond ik een hele mooie eyeopener, om daar eens over na te denken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:53

manubres schreef:
Tabbladen schreef:

Daar sta ik zeker voor open. Ik heb zelf wat gedeeld, maar daar is niet op gereageerd.

Je bedoelt die foto's? Daar heeft 996981 toch op gereageerd? Daar kan ik me bij aansluiten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 12:57

Nee, een instagram van een amazone. Vind het ook niet helemaal zoals ik het graag zie, maar wel iemand die in ieder geval probeert het hoofd niet continu in een krul te forceren.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:14

manubres schreef:
Tabbladen schreef:

Ja, je hebt gelijk. Dat ligt aan mij zie ik want dat Duitstalige youtube filmpje wat je gedeeld had was wel precies waar ik op hoopte en heb ik helemaal over het hoofd gezien.

Instagram kan ik helaas niet zien omdat ik geen account heb en ik krijg dan zo’n pop-up scherm om me aan te melden zodat ik t niet kan zien. (Eigen schuld dus maar een bewuste keus want anders krijg ik nooit meer iets gedaan op een dag vrees ik)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:24

Heb je gevraagd aan betreffend persoon of die akkoord is met het delen van de Instagram pagina met dit doel?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:38

Heel even, voordat we de draad kwijtraken, als een paard zijn hals naar voren wil doen, dan doet die dat gewoon. Als zijn hals zeer zou doen, dan deed hij die gewoon waar het niet zeer doet en paard is in zijn hals als 10 keer sterker dan 5 Marieke's. Hij doet het niet omdat het niet hoeft, Marieke voelt dat namelijk uitstekend aan.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 13:39

996981 schreef:
Heb je gevraagd aan betreffend persoon of die akkoord is met het delen van de Instagram pagina met dit doel?

Vraag jij aan iemand of je een YouTube filmpje mag delen?
Het account wat ik deel is voor iedereen openbaar.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 13:41

Veronica2 schreef:
Heel even, voordat we de draad kwijtraken, als een paard zijn hals naar voren wil doen, dan doet die dat gewoon. Als zijn hals zeer zou doen, dan deed hij die gewoon waar het niet zeer doet en paard is in zijn hals als 10 keer sterker dan 5 Marieke's. Hij doet het niet omdat het niet hoeft, Marieke voelt dat namelijk uitstekend aan.

Volgens mij raak ik de draad kwijt 8)7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:43

Tabbladen schreef:

Mee eens, je moet alleen oppassen met wat je deelt. :j

Om ontopic te blijven, ik snap het standpunt wel wat manubres wil maken.

Ik zie alleen meer verschillen in de top, en ook verschillende rijstijlen. Zie zelf paarden ook graag op lengte aan de voorkant en een hand die niet terug werkt of vasthoudt. Daarom vind ik de Duitse ruiters over het algemeen fijn om naar te kijken.

Wat ik persoonlijk echt niet wil zien is hoe de heren Glock rijden, daar is vaak ook een boel mis in de aanleuning en daar worden naar mijn idee stappen overgeslagen in de basis africhting. Ook hoort een slofteugel niet thuis in de africhting van een paard vind ik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:46

manubres schreef:
996981 schreef:

Vraag jij aan iemand of je een YouTube filmpje mag delen?
Het account wat ik deel is voor iedereen openbaar.

Dat hoef ik niet, want ik deel geen filmpjes van anderen. Zeker niet met als doel te analyseren wat er allemaal wel niet goed zou zijn. Dat het een openbaar account is, betekent niet dat je het zomaar met elk doel mag verspreiden zonder regels en restricties.

Volgens mij is het veel leerzamer eigen beeldmateriaal van Bokkers te analyseren. De kans dat de betreffende ruiter hier meeleest is nihil. De kans dat ze iets leert van ons Bokkers na onze analyse nog kleiner.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 13:48

Ik deelde dat juist omdat ik het positief vond :D
Ik vind het prima, mag jij beginnen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:50

996981 schreef:
Dat hoef ik niet, want ik deel geen filmpjes van anderen. Zeker niet met als doel te analyseren wat er allemaal wel niet goed zou zijn. Dat het een openbaar account is, betekent niet dat je het zomaar met elk doel mag verspreiden zonder regels en restricties.

Volgens mij is het veel leerzamer eigen beeldmateriaal van Bokkers te analyseren. De kans dat de betreffende ruiter hier meeleest is nihil. De kans dat ze iets leert van ons Bokkers na onze analyse nog kleiner.

Zolang mensen maar beelden verspreiden van zichzelf en niet stiekem van anderen gefilmd worden op een stal of op een wedstrijdterrein.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:53

manubres schreef:

Prima hoor. Heb ik al vaker gedaan. Ga jij daarna?

996981 schreef:
Misschien mensen die het (net als ik) leuk vinden om te zien hoe paarden kunnen ontwikkelen?

Bovenste foto: als driejarige op zijn eerste “concours“ (stap, draf en galop door de baan en op de volte) 1,78m groot.

Onderste foto: Als vijfjarige. laatste gezamenlijke concours op M1 niveau. 1,84m groot.

Zelfde ruiter :)

[ Afbeelding ]

996981 schreef:
Goed, ik zal niet flauw zijn en ook bewegend beeld plaatsten. Vooral omdat ik er ook via pb naar aanleiding van de eerder geplaatste foto’s veel naar gevraagd werd.

Ik plaats deze video’s dus niet:

- omdat ik denk of vind dat het perfect is
- omdat ik denk dat mijn manier van rijden de (enige) juiste is

Ik plaats ze wel:

- omdat ik het moedig vind dat iemand mij voor is gegaan
- omdat ik denk dat het leerzaam kan zijn de verschillen te bekijken en waarom de verschillen positief of negatief zijn
- omdat ik het zelf heel leuk vind bij anderen zulke video’s te zien.

1e video: de eerste keer van huis als drie jarige. Ik schat dat hij hier twee maanden zadelmak was.

2e video: een na laatste gereden concours op M1 niveau.

[ Video ]

[ Video ]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:10

Elisa2 schreef:
Ook hoort een slofteugel niet thuis in de africhting van een paard vind ik.

Soms wel, voor de veiligheid. :+

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:21

996981 schreef:
manubres schreef:

Prima hoor. Heb ik al vaker gedaan. Ga jij daarna?

996981 schreef:
Misschien mensen die het (net als ik) leuk vinden om te zien hoe paarden kunnen ontwikkelen?

Bovenste foto: als driejarige op zijn eerste “concours“ (stap, draf en galop door de baan en op de volte) 1,78m groot.

Onderste foto: Als vijfjarige. laatste gezamenlijke concours op M1 niveau. 1,84m groot.

Zelfde ruiter :)

[ Afbeelding ]

996981 schreef:
Goed, ik zal niet flauw zijn en ook bewegend beeld plaatsten. Vooral omdat ik er ook via pb naar aanleiding van de eerder geplaatste foto’s veel naar gevraagd werd.

Ik plaats ze wel:

- omdat ik denk dat het leerzaam kan zijn de verschillen te bekijken en waarom de verschillen positief of negatief zijn

1e video: de eerste keer van huis als drie jarige. Ik schat dat hij hier twee maanden zadelmak was.

[ Video ]

[ Video ]

Die filmpjes zien er fijn uit. Ben onder de indruk van hoe ontspannen je m hebt lopen voor een eerste keer van huis. _/-\o_

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:32

996981 schreef:

Ik plaats ze wel:

[ Video ]

[ Video ]

Ik vind het dapper hoor dat je ze deelt. :j

Hoe oud is dat paard daar?

Beide video's vind ik er netjes en ontspannen uit zien. Voor het mooie zou het paard in de proef iets meer door het lijf mogen blijven lopen en wat meer gedragen mogen blijven in de galop. Maar voor het niveau en ik denk leeftijd ziet het er prima uit.

Babootje, ja ik heb er teveel ongelukken mee gezien dus zo veilig vind ik het niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:33

Eerste filmpje 3,5 tweede filmpje 5 :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:55

Nou netjes voor die leeftijd, dan zie je dus duidelijk in de proef dat hij nog wat kracht mist in de galop. Maar dat mag ook voor een paard van die leeftijd en grootte, heel normaal.