Ik had een paard en daar kon echt niemand op rijden, niet omdat ze nou zo gevaarlijk was maar omdat zij hartstikke bang werd. Na een aantal jaar gehad te hebben en echt verbetering gezien te hebben en doorgeklommen naar het hoogste niveau is ze verkocht aan een héél klein meisje die er zo op weg reed, en mensen die eerder waren komen kijken klommen er ook zo op. Je moet alleen niet al onrustig in je lichaam zijn want daar werd zij zenuwachtig van.
Ook heb ik een keer een paard gehad van iemand anders die bang zou zijn voor mannen en de hoefsmid en ga zo maar door. Hij kwam met de hengstenketting over de neus van de vrachtwagen af, staart erop en liep naast je te paraderen. Onze hoefsmid is na 2 weken gekomen voor het paard, is een man. Nooit een probleem ondervonden. Wel een keer tegendruk willen geven maar een keer je stem verheffen en het is klaar.
Hij was er overigens om zadelmak gemaakt te worden en na 1 maand liep hij aan een los touw ontspannen met je mee.
In dit geval reageerde het paard gewoon op jezelf en ik denk dat dat in de meeste gevallen zo is.
Er zullen paarden zijn zoals paard 2, waar het aan jezelf ligt. Er zullen paarden zijn zoals paard 1, dat kun je er vaak grotendeels uittrainen en er zijn paarden wat het allebei niet is, en die zijn gewoon levensgevaarlijk en horen naar mijn mening niet in leven.