"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seventeen

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:43

Ik krijg altijd de kriebels als ik dat zie :+

Ik had een paard en daar kon echt niemand op rijden, niet omdat ze nou zo gevaarlijk was maar omdat zij hartstikke bang werd. Na een aantal jaar gehad te hebben en echt verbetering gezien te hebben en doorgeklommen naar het hoogste niveau is ze verkocht aan een héél klein meisje die er zo op weg reed, en mensen die eerder waren komen kijken klommen er ook zo op. Je moet alleen niet al onrustig in je lichaam zijn want daar werd zij zenuwachtig van.

Ook heb ik een keer een paard gehad van iemand anders die bang zou zijn voor mannen en de hoefsmid en ga zo maar door. Hij kwam met de hengstenketting over de neus van de vrachtwagen af, staart erop en liep naast je te paraderen. Onze hoefsmid is na 2 weken gekomen voor het paard, is een man. Nooit een probleem ondervonden. Wel een keer tegendruk willen geven maar een keer je stem verheffen en het is klaar.
Hij was er overigens om zadelmak gemaakt te worden en na 1 maand liep hij aan een los touw ontspannen met je mee.
In dit geval reageerde het paard gewoon op jezelf en ik denk dat dat in de meeste gevallen zo is.

Er zullen paarden zijn zoals paard 2, waar het aan jezelf ligt. Er zullen paarden zijn zoals paard 1, dat kun je er vaak grotendeels uittrainen en er zijn paarden wat het allebei niet is, en die zijn gewoon levensgevaarlijk en horen naar mijn mening niet in leven.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:06

Volgens mijn instructeur zullen andere ruiters ongelukken krijgen met mijn paard, zelf denk ik dat het wel meevalt. Zolang ze maar met een vriendelijke hand rijden en bij een overgang terug de hand naar voren doen ipv terug dan komt het wel goed. Mochten ze willen remmen met de teugels dan zal mijn paard niet meer te stoppen zijn. Resultaat van een half jaar les van een foute instructrice.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:19

Seventeen schreef:
Ik krijg altijd de kriebels als ik dat zie :+

Ik had een paard en daar kon echt niemand op rijden, niet omdat ze nou zo gevaarlijk was maar omdat zij hartstikke bang werd. Na een aantal jaar gehad te hebben en echt verbetering gezien te hebben en doorgeklommen naar het hoogste niveau is ze verkocht aan een héél klein meisje die er zo op weg reed, en mensen die eerder waren komen kijken klommen er ook zo op. Je moet alleen niet al onrustig in je lichaam zijn want daar werd zij zenuwachtig van.

Ook heb ik een keer een paard gehad van iemand anders die bang zou zijn voor mannen en de hoefsmid en ga zo maar door. Hij kwam met de hengstenketting over de neus van de vrachtwagen af, staart erop en liep naast je te paraderen. Onze hoefsmid is na 2 weken gekomen voor het paard, is een man. Nooit een probleem ondervonden. Wel een keer tegendruk willen geven maar een keer je stem verheffen en het is klaar.
Hij was er overigens om zadelmak gemaakt te worden en na 1 maand liep hij aan een los touw ontspannen met je mee.
In dit geval reageerde het paard gewoon op jezelf en ik denk dat dat in de meeste gevallen zo is.

Er zullen paarden zijn zoals paard 2, waar het aan jezelf ligt. Er zullen paarden zijn zoals paard 1, dat kun je er vaak grotendeels uittrainen en er zijn paarden wat het allebei niet is, en die zijn gewoon levensgevaarlijk en horen naar mijn mening niet in leven.

Dat is natuurlijk ook niet helemaal waar.
Als er 1 iemand is die er wel mee kan werken is er toch geen probleem?

Zolang die mensen maar realistisch zijn.

Mijn paard heeft als er ooit iets met mij gebeurd 2 adresjes waar hij heen kan.
Kan hij daar dan niet heen om wat voor reden dan ook dan wordt hij geëuthanaseerd.
Hard? Ja voor de staat waarin hij bij mij is wel. Maar ik wil niet dat hij in handen komt van iemand die hem niet kent en hij slachtoffers maakt of hij zelf weer slachtoffer wordt van onbegrip.
De staat waarin hij was toen ik hem kocht wil ik hem nooit meer in zien en ik heb hem beloofd dat hij dat hij daar ook nooit meer in hoeft te verkeren.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:11

Ja, maar stel nou dat er een 12-jarig (penny) meisje in de wei komt? Jij bent verantwoordelijk.
Of als er met jou een l*llig ongeluk gebeurt waardoor je een poos niet kunt komen?
Of als je visite een keer de wei in rent?
Je bent niet alleen op de wereld en er zijn allerlei omstandigheden waar jijzelf niks aan kunt doen maar waar je wel verantwoordelijk voor wordt genomen.

Nogmaals, naar mijn mening zijn de paarden die écht maar door 1 persoon kunnen worden verzorgd levensgevaarlijk.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:29

Seventeen schreef:
Ja, maar stel nou dat er een 12-jarig (penny) meisje in de wei komt? Jij bent verantwoordelijk.
Of als er met jou een l*llig ongeluk gebeurt waardoor je een poos niet kunt komen?
Je bent niet alleen op de wereld en er zijn allerlei omstandigheden waar jijzelf niks aan kunt doen maar waar je wel verantwoordelijk voor wordt genomen.

Nogmaals, naar mijn mening zijn de paarden die écht maar door 1 persoon kunnen worden verzorgd levensgevaarlijk.

Maar mijn paard doet zolang je erop zit geen vlieg kwaad hoor.
Dit topic gaat toch over op het paard rijden ;)
Iedereen kan mijn paard aan een halster longeren.
Hij is het liefste dier wat je je kunt voorstellen voor kinderen..
Alleen is hij ooit het vertrouwen kwijt geraakt onder het zadel.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:58

Oh ja :+
Sorry, schiet even te ver door. Dan is dat laatste inderdaad niet van toepassing :P

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:22

Goof schreef:
KoudbloedKim schreef:
Er zijn wel paarden, waaronder die van mij, die je op een bepaalde manier moet rijden.
Doe je dat niet, sta je een uur lang stil in het midden van de bak.
Er zijn bepaalde trucjes die je moet kennen en je moet haar telkens een stapje voor zijn.
Ken je haar niet, zal je dat niet lukken.

Als je trucjes nodig hebt omdat je paard anders stil blijft staan is je paard gewoon niet (goed) opgevoed.

Hier ben ik het niet mee eens. Heb 3 die onder het zadel zijn, 2 kan ik eigenlijk iedereen en alles wel opzetten. Maar het paard echt niet terwijl dit degene is waar ik het meeste tijd in heb gestoken kwa opvoeding.
Deze kan prima door anderen gereden worden, als zij jou toelaat/mag. Echt geen gebrek aan opvoeding alleen weet ze prima wie ze wel of niet mag. Mag ze je niet werkt ze je er vakkundig naast. Mag ze je wel kun je er alles mee. Hoefsmid ook, hoefsmid 1 kan haar niet fatsoenlijk bekappen, hoefsmid 2 is binnen een halfuurtje klaar zonder gezeur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:33

Seventeen schreef:

als zij zonder toestemming mijn weide betreed is het paard niet haar grootste probleem.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:33

Goof schreef:
KoudbloedKim schreef:
Er zijn wel paarden, waaronder die van mij, die je op een bepaalde manier moet rijden.
Doe je dat niet, sta je een uur lang stil in het midden van de bak.
Er zijn bepaalde trucjes die je moet kennen en je moet haar telkens een stapje voor zijn.
Ken je haar niet, zal je dat niet lukken.

Als je trucjes nodig hebt omdat je paard anders stil blijft staan is je paard gewoon niet (goed) opgevoed.

Trucjes of manier van aanpak ik denk dat er duizenden paarden zijn die dan "niet goed opgevoed". Paarden waar niet iedereen zo mee weg rijdt. Het is geen auto. Starten, handrem eraf, in zijn 1 of D en rijden maar.

Van onze 4 paarden zijn er 4 die wel opgevoed zijn maar die alle 4 niet door iedere ruiter het erf af te rijden zijn naar het bos. Dus blijven staan. Dan heb ik 4 niet goed opgevoede paarden.
Nee paarden die of een wat andere aanpak (zoals Koudbloed Kim) of wat vertrouwen in de leider nodig hebben om alleen mee het erf at te komen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:35

Seventeen schreef:

Hoop ook niet dat er meisjes zomaar in onze wei, dus door/over de poort omheining komen. Wij hebben ook paarden waarvan ik denk, als het ze niet zint zou dat verkeerd af kunnen lopen voor de Penny. En deze paarden wegen 900 kg per stuk en kunnen als ze geen respect voor je hebben spelender wijs bokken/schoppen of over je heen lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:52

Friesam, dat maakt ze toch niet gelijk onrijdbaar?
Mijn paard is vrij goed na te rijden maar een vreemde zal er ook niet snel het erf mee afrijden als er geen ander bij is.
Net als totilas zeg maar, hij kan bij Rath niet zo presteren als hij bij Gal deed, maar dat betekend toch niet dat hij niet door een ander te rijden is?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:08

Sizzle schreef:
Friesam, dat maakt ze toch niet gelijk onrijdbaar?
Mijn paard is vrij goed na te rijden maar een vreemde zal er ook niet snel het erf mee afrijden als er geen ander bij is.
Net als totilas zeg maar, hij kan bij Rath niet zo presteren als hij bij Gal deed, maar dat betekend toch niet dat hij niet door een ander te rijden is?

Klopt ik reageer ook op de quote. Koudbloedkim is toch ook niet on-rijdbaar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:10

Aha, op die manier.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:53

Ik kan ook iedereen op mijn paard zetten. Maar zodra deze weinig ervaring hebben gaat get eigenlijk altijd mis. Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk erop te gaan zodat ze mij het meeste went. Is natuurlijk ook mijn paard. Heb haar niet gekocht om andere erop te laten. Maar ik ben niet te beroerd om iemand anders erop te laten mits ik zeker weet dat diegene gevoel heeft voor het paard en kan blijven zitten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:22

Dat is wat anders Natalielot, ik heb mijn paarden ook voor mezelf, er rijdt zelden iemand anders op.
Niet willen is echt anders dan niet kunnen.

Sannexxnovv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:25

ik denk dat het komt dat de ruiters die paarden naar hun eigen hand hebben gezet. Als dit gebeurd is kunnen de andere mensen er niet meer op rijden, omdat deze mensen een andere techniek hebben van rijden. Het kan wel zijn dat het paard bij de ene ruiter zich meer thuis voelt als de ander en dus kan deze ruiter beter met het paard handelen als de ander

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:43

Ik ben zeker niet de enige die op mijn paard kan rijden... bij mijn instructrice (zij is ook zijn vorige eigenaar) loopt die zelfs beter :') Wat wel zo is, is dat je absoluut niet op zijn rug moet gaan zitten als je bang bent... dan veranderd mijn brave mannetje in een duivel. Heeft al een keer iemand twee gebroken polsen gekost en een ander haar examen van de Orun :') Het is nou eenmaal een vrij dominant paard, zo lang je duidelijk overwicht hebt zal die nooit gemeen doen. Heb je dat duidelijk niet en ben je bang, dan herken je hem niet terug.
Verder kan iedereen er op zitten.
Hij is niet moeilijk, hij heeft alleen een duidelijke ruiter nodig waar hij niet de ruimte krijgt om met je aan de haal te gaan. mits je niet erg loopt te rukken en te prikken... dat laat hij dan ook wel weten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:31

Wij hebben twee paarden. Een paard van 20 waar iedereen die een beetje kan rijden (lees er niet af valt als paard in draf gaat) op kan rijden. Onze lieverd is bomproof en zo gentleman als je niet kunt rijden. Gaat stilstaan als je dreigt er af te vallen. Tuurlijk is hij blij als ik hem eens pak. Dan danst hij van het erf af omdat hij dat erg gezellig vind.

Onze Benjamin is een heter paardje en erg bang. Vertrouwd me heel erg. Als ik in het midden sta dan kunnen anderen die goed!! kunnen rijden haar rijden. Maar niet zomaar. Ze moeten heel rustig blijven, juist teugels wat geven. Als ze gelijk van schrik wegrent haar op de volte zetten met lichte contact teugel terwijl ze licht rijden en haar aaien en geruststellen. Als paardje dan voelt Ok deze is ook aardig dan kan al na paar minuten gewoon onder begeleiding gereden worden. Wel is ze dan veel heter en heeft de neiging om te gaan rennen. Maar als de ruiter op aanwijzing haar iedere keer heel rustig terugrijdt is er niets aan de hand.

Ben je bang en trek je (ze wordt met heel zachte hand gereden) dan wordt ze je moordenaar en gaat als een steenbok van links naar rechts, draait zich om in volle paniek en stopt pas als je er af ligt en de druk weg is.

Mijn instructrice kan haar ook rijden zonder dat ik erbij ben, maar zij rijdt dan ook echt goed. Dan is het gewoon een fel paardje waar je mee om moet kunnen gaan en dat kan ze want ze heeft zelf een trakehner.

Dus ja er zullen vast nog veel hetere, angstiger, en meer eenkennige paarden zijn dan onze Polie. Ik denk dus wel zeker dat die paarden er zijn die gevaarlijk zijn bij een ander en zich eigenlijk alleen maar door eigen baasje laten rijden. Is toch prima.

Je hebt zoveel verschillende temperamenten als dat je paarden hebt, dus ja ik geloof dat wel.

Volvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:42

Bij sommige is het ook wel grootspraak hoor.
Ik ken mensen die zeggen ja alleen mijn dochter kan hem zo mooi laten lopen. Terwijl als er een ander opstapt het dier net zo goed loopt.

Mijn paard is gewoon een ettertje met rijden soms maar accepteert niet iedereen, bij mij stojgerd of bokt hij ne zo hard.

Bij trauma paarden kan ik het me voorstellen als ze een fijne liever ruiter hebben die ze vertrouwen dat ze dan niet zomaar meer iedereen accepteren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:07

Ik dacht ook zo'n eenkennig paard te hebben, ze is wat apart. Maar mijn dochtertje vsn 11 heeft er van de week na lang zeuren op gereden. Ze reed er zo op weg en paard loopt beter dan bij mij. Ik ben mijn paard kwijt vrees ik. _O- _O- _O-

xDaninex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:49

Ik snap sommige paarden wel. Als paard zijnde zou ik t ook niet fijn vinden dat iedereen zo op me kan weg stappen. Als jullie snappen wat ui bedoel ..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:05

maikeltje schreef:
Ik dacht ook zo'n eenkennig paard te hebben, ze is wat apart. Maar mijn dochtertje vsn 11 heeft er van de week na lang zeuren op gereden. Ze reed er zo op weg en paard loopt beter dan bij mij. Ik ben mijn paard kwijt vrees ik. _O- _O- _O-

TJaaaaaaa maikeltje.. dan heb je het goed verprutst..
eens was je de enige die erop kan rijden en nu kan een kind er mee wegrijden..
waardeloze knol geworden.. zou vast kijken waar frikandellen gedraaid worden :j :') :j

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:10

Ik denk dat er wel paarden zijn die je op een bepaalde manier moet rijden. En dat alleen sommige mensen die dat zo kunnen erop kunne rijden.

Maar vaak zeggen jonge meiden dat gewoon. Geen idee waarom. Misschien willen ze gewoon stoer zijn door dat te zeggen ofzo.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:16

In de 25 jaar dat ik in de paarden mee loop heb ik 1 paard leren kennen die zeer eenkennig was. Een sportpaard waar nagenoeg niemand op kon. Niet om een trauma maar omdat het gewoon een gevoel paard was waar je mee om moest kunnen gaan en dat waren er weinig.

Ik geloof er niet in dat paarden maar door 1 persoon gereden kunnen worden. Opvoeding, zelf je kunnen inleven in een paard maakt al veel verschil en dat kan niet iedereen. Niet elk dier accepteert alles en dan lijkt het alsof het paard zo eenkennig is...

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:16

Mensen vinden zichzelf snel al heel erg goed. Terwijl er maar zoooo weinig mensen zijn die ECHT kunnen rijden.
Echter hebben wij inmiddels 18 jaar een paard, die nu sinds 4 jaar pas anderen toelaat. Hij is bij eerdere eigenaren mishandeld. Kwam als 4 jarige bij ons. En alleen mijn moeder en ik konden erop. Dat is echt enorm lastig. Wij hebben hem nooooit hoeven tikken, schoppen of corrigeren qua rijden, hij was enorm leergierig en pikte alles vrijwel meteen op. Alleen zodra anderen erop gingen ging hij compleet door het lint tot die persoon in het zand lag. Dit was echt vertrouwen dat hij niet had in anderen.
Ook de stal uit deed hij alleen met mij en mijn moeder. Mijn vader wou hem een keer nabrengen op concours.. maar pa belde op dat hij het paard niet van stal kreeg. Ik dressuurde, sprong en crosste met hem, dit altijd zonder spoortje of zweepje. Nu inmiddels loopt hij lessen bij ons en kan er bijna iedereen op. Heerlijk dier. Gouden karakter. Zo een krijgen we nooit meer.

Achteraf bleek dat hij langzaam aan blind werd aan zijn linkeroog.