ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetteke4

Re: ben ik nu te oud om weer te gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:42

Dat is jammer Blacktown, hoop dat je snel weer in het zadel kan..

Es_sie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:38

Dat is inderdaad vervelend Blacktown. Ik zat net met een steeds grotere glimlach het topic te lezen, juist omdat het zo leuk is om te zien dat je sommige dingen nooit verleerd en er zeker nooit te oud voor bent!

Toen ik eens ging parachutespringen was er een instructeur van dik in de 60. Duizenden sprongen gemaakt, hier en daar wel wat gebroken, maar nog lang niet klaar!

Beterschap!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:29

Wat leuk Blacktown, ik herken je kriebels. Zelf ben ik na 7 jaar ook weer gaan rijden alleen ik ben nu 31. Mijn moeder van 59 rijdt nog steeds en heeft een eigen paard.
In Bit nr 223 (de meest recente) las ik gister een mooi artikel over een 81 jarige vrouw die de tocht van haar leven had gemaakt. Ze had een dagboek van haar moeder gevonden waarin de moeder schreef over een trektocht die zij als 29 jarige vrouw in 1925 had gemaakt door IJsland met haar paard en vriendin te paard. Die 81 jarige mevrouw had dezelfde reis gemaakt, uiteraard goed voorbereid. Misschien een aanrader om dat artikel eens te lezen.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:07

@xapple, je vader heeft aanleg! Ziet er goed uit!

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:26

De kriebels hebben bij mij plaatsgemaakt voor "heerlijke" spierpijn....Heb lekker gereden... wel met samengeknepen bilspieren..... moet eerst dus leren om ontspannen te zitten..... wat gestapt en gedraven, volgende keer aan de longeerlijn gaan we een galopje proberen..... maar was vergeten dat je aan zoveel dingen tegelijk moest denken, daarbij heb ik een probleem dat ik erg met mijn schouders naar voren hang, moet ik mijn schouders naar achteren brengen en elleboog langs het lichaam houden dan verkramp ik, omdat het voor mij een hele onnatuurlijke houding is..... iemand misschien daar nog tips voor? niet vergeten dat ik al sinds mijn pubertijd met mijn schouders gebogen loop ben nu 48.... ;-)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:36

Recht op zitten gaat makkelijker als je over het hoofd van het paar voor je uit kijkt, naar de horizon zeg maar. Dus niet naar beneden naar de schouder van het paard kijken. Ik zeg niet dat jij dat doet maar veel beginners hebben de neiging naar het paard te kijken.

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:12

Annoya schreef:
Recht op zitten gaat makkelijker als je over het hoofd van het paar voor je uit kijkt, naar de horizon zeg maar. Dus niet naar beneden naar de schouder van het paard kijken. Ik zeg niet dat jij dat doet maar veel beginners hebben de neiging naar het paard te kijken.

Bedankt, ik zal er de volgende les op letten.... en ja ik vond de manen van het paard heel interessant, :o

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:53

*D De manen zijn ook mooi!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:00

IK zou zeker weer gaan rijden. Als ik jou was zou ik een cursus Centered Riding volgen. Waarom? In Centered Riding leer je direct in balans zitten, waardoor je in een klap een enorme voorsprong hebt op de ruiters die het moeten doen met frases als "hakken laag, handen laag, meer been enz".

Wat die ruiters leren is "symptoom bestrijding" (hakken laag) van een probleem waarvan de oorzaak ligt in de houding van je bekken (je centrum, vandaar de naam Centered Riding). Die ruiters blijven jarenlang lessen en horen jarenlang dezelfde 'aanwijzingen' die hen niet beter leren rijden, alleen maar met meer spanning en frustratie. Dat kun je overslaan bij CR.

Als je in balans zit en vanuit je centrum rijdt, kun je beter je paard volgend. Valt er minder snel af, je kunt veel lichtere hulpen gebruiken want je paard kan eenvoudigweg je hulpen voelen en opvolgen.

Vergelijk het met een danspartner die zich volledig stijf houdt en niet flexibel is in de gewrichten. Die kan jou ook niet leiden (altijd achter de beweging als je de leiding al voelt).

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:27

HippoLogic schreef:
IK zou zeker weer gaan rijden. Als ik jou was zou ik een cursus Centered Riding volgen. Waarom? In Centered Riding leer je direct in balans zitten, waardoor je in een klap een enorme voorsprong hebt op de ruiters die het moeten doen met frases als "hakken laag, handen laag, meer been enz".

Wat die ruiters leren is "symptoom bestrijding" (hakken laag) van een probleem waarvan de oorzaak ligt in de houding van je bekken (je centrum, vandaar de naam Centered Riding). Die ruiters blijven jarenlang lessen en horen jarenlang dezelfde 'aanwijzingen' die hen niet beter leren rijden, alleen maar met meer spanning en frustratie. Dat kun je overslaan bij CR.

Als je in balans zit en vanuit je centrum rijdt, kun je beter je paard volgend. Valt er minder snel af, je kunt veel lichtere hulpen gebruiken want je paard kan eenvoudigweg je hulpen voelen en opvolgen.

Vergelijk het met een danspartner die zich volledig stijf houdt en niet flexibel is in de gewrichten. Die kan jou ook niet leiden (altijd achter de beweging als je de leiding al voelt).

Ik snap het... maar zo'n cursus wordt er hier niet gegeven.... :-(

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:47

Jetteke4 schreef:
Ik snap het... maar zo'n cursus wordt er hier niet gegeven.... :-(

Ik weet niet waar jouw hier is. Maar hier kun je een lijst met Centered Riding instructeurs vinden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:54

Jetteke4 schreef:
De kriebels hebben bij mij plaatsgemaakt voor "heerlijke" spierpijn....Heb lekker gereden... wel met samengeknepen bilspieren..... moet eerst dus leren om ontspannen te zitten..... wat gestapt en gedraven, volgende keer aan de longeerlijn gaan we een galopje proberen..... maar was vergeten dat je aan zoveel dingen tegelijk moest denken, daarbij heb ik een probleem dat ik erg met mijn schouders naar voren hang, moet ik mijn schouders naar achteren brengen en elleboog langs het lichaam houden dan verkramp ik, omdat het voor mij een hele onnatuurlijke houding is..... iemand misschien daar nog tips voor? niet vergeten dat ik al sinds mijn pubertijd met mijn schouders gebogen loop ben nu 48.... ;-)

Dit is precies wat ik bedoel. Veel he?
Met Centered Riding hoef je niet aan zoveel tegelijk te denken (al die aanwijzingen zoals schouders naar achter waardoor je verkrampt): je wordt geholpen met je balans en vanuit daar (je centrum) ga je rijden.

Als je bekken iets achterover kantelt tijdens het rijden, kromt je rug en gaan je schouders naar voren. Een CR instructeur zal je bekken in de neutrale stand zetten zodat je niet je schouders met spierkracht naar achter hoeft te houden en je niet verkrampt maar juist ontspannen kunt. Je verkrampt ook als je uit balans bent want je lichaam probeert zich vast te houden aan het paard (aanspanning/verkramping)

Daarnaast werk je in CR veel met visualisaties zodat je uit je denken gaat en in je gevoel komt. Maw je werkt aan je ruitergevoel.

Jetm geeft al aan waar je een lijst met gecertificeerde CR kan vinden. En een cursus hoeft niet bij je in de buurt te zijn. Met de ervaringen van een weekend/midweek CR op zak, kun je de aanwijzingen (die symtoom bestrijding zijn) 'vertalen' naar: oja, stand van mijn bekken/ voelen van de zitbeen knobbels, controleren hoe mijn balans is en zo voort.

Op die manier kun je daarna lekker lessen zoeken in de buurt.
CR lessen zijn misschien niet de goedkoopste, maar met een paar Centered Riding lessen leer je meer dan in de meeste maneges. Je bespaart daardoor op lessen want je hebt minder nodig om resultaten te boeken. Een aanrader voor als je doel is 'beter leren rijden'.

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:58

Gisteravond les twee, ging al een stuk beter, nu alleen last van mijn rug... maar dat heb ik er graag voor over.....,
Hoe gaat het met Blacktown?

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 14:34

Jetteke4 schreef:
Gisteravond les twee, ging al een stuk beter, nu alleen last van mijn rug... maar dat heb ik er graag voor over.....,
Hoe gaat het met Blacktown?

Je hebt wat goeie tips gekregen las ik *D Waar Bokt al niet goed voor is hé.
Goed te lezen dat de tweede les weer beter ging!! tja die spierpijn had ik er ook best voor over hoor, en je weet dat, als je spieren het eenmaal gewend zijn, dat je dan geen last meer hebt.
Oh maar last van je rug is dan weer niet om vrolijk van te worden. MAAR het geeft wel aan dat je je rug nu anders gebruikt, dus beter, en wellicht dat de spieren, die je nu pijn geven, alleen maar meer geoefend en sterker worden.

Helaas kan ik nog steeds niet te paard, vanwege mijn arm. Deze is absoluut nog niet stabiel, en ik denk dat het opstappen (op het paard) al een probleem zal zijn. Dan heb je kracht nodig van beide armen, en mijn andere arm geeft ook al signalen van instabiliteit.
In het verleden ging mijn arm zelfs uit de kom toen ik een hoofdstel aandeed. Mijn paard ging even omhoog met zijn hoofd, en woeps....het was gebeurd. Toen kon ik gelukkig mijn arm zelf nog
terugzetten, maar sinds die tijd vroeg ik iemand anders het hoofdstel aan te doen.
Wat ook een gemis is hoor, want je deed het liever zelf.
Gelukkig dat er (eindelijk) een MRI wordt gemaakt, en hopelijk dat ik, afhankelijk van de uitslag, eraan geholpen kan worden.
Ik ga af en toe wel kijken bij de les, en dan sta ik te popelen. Maar ik moet realistisch zijn en zeker niet eigenwijs. Wat heeeel moeilijk is. Het moet wel verantwoord zijn.....zoveel wijzer ben ik in de loop der jaren wel geworden. :j
Tot die tijd probeer ik te genieten langs de zijlijn :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:54

Opstappen met een krukje of stoel is fijn voor het paard en voor je armen. Je hoeft je dan zelf niet omhoog te hijsen, maar je stapt op stoel of kruk en je kunt rustig het been over het zadel leggen. Beterschap met je armen. Jammer dat het nu zo gaat.
Mijn man is op zijn 63 ste onder mijn leiding gaan leren rijden op onze brave merens ruin Hercule. Inmiddels (71 jaar) maakt hij ALLEEN ( en ook samen met mij) rustige buitenritjes. Hercule bijna 20 jaar, vindt dat ook wel best en samen genieten ze. Galopperen doet mijn man niet meer want hij is bang om er vanaf te vallen omdat Hercule soms een joepie bokje maakt en mijn man niet zo heel goed kan rijden. Hopelijk zit je dus gauw weer op het paard.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:00

Ook met krukje gebruik je je armen nog wel, viel mij in elk geva vies tegen toen ik van de arts groen licht kreeg om het weer te proberen. Maar idd wel een stuk minder, en voelbaar minder kracht op mijn schouders. Als die luxeren dus misschien het proberen waard, op je elleboog komt met krukje nog wel flink wat kracht..

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:57

Ik stap op met krukje.... ben ik heel blij mee omdat ik er anders niet eens op kan komen ..... ze is vrij hoog.... en ben niet zo lenig om mijn voet dan in de stijgbeugel te krijgen , en ik wil haar rug niet teveel belasten, ben niet van het lichte type [ ben wel aan het afvallen... ben al 6 kilo kwijt :-)], maar nu heb ik een vraag, na de laatste keer heb ik enorm veel last gehad van [ spierpijn?] in mijn onderlichaam....zeg maar bekkenbodem, rondom , dus de rug en onder in de buik.... had echt het gevoel dat ik weer een bevalling had gehad.... alles deed pijn... gaan zitten... opstaan.... met lopen had ik het gevoel alsof mijn buik tien keer zo zwaar was en voelde hem bij elke stap.... is dat normaal of doe ik iets helemaal fout..... begin nu een beetje te twijfelen of het allemaal wel zo gezond is , ook omdat het herstel zo lang duurt.... rij donderdags en ik voel het nu nog.... gaat al wel beter maar het is nog voelbaar, denk erover om de volgende les maar over te slaan om het lichaam even rust te geven...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:48

Mijn man heeft dit ook in het begin gehad. Massage gaf ik hem na paar uur en dag er na en hij ging gelijk weer snel op het paard. Het heeft te maken met al je ongeoefende (bekkenbodem) spieren en andere die opeens overbelast worden. Met je rug zou ik wel voorzichtiger zijn want als je door je rug gaat dat is heel erg pijnlijk. Dat kan te maken hebben dat je niet goed licht rijdt en dus je rug fout gebruikt.
Omdat jij maar één keer per week rijdt duurt het dus langer voordat je spieren gewend zijn en heb je iedere keer zoveel pijn. Dat is dus niet leuk.

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:57

pien_2010 schreef:
Mijn man heeft dit ook in het begin gehad. Massage gaf ik hem na paar uur en dag er na en hij ging gelijk weer snel op het paard. Het heeft te maken met al je ongeoefende (bekkenbodem) spieren en andere die opeens overbelast worden. Met je rug zou ik wel voorzichtiger zijn want als je door je rug gaat dat is heel erg pijnlijk. Dat kan te maken hebben dat je niet goed licht rijdt en dus je rug fout gebruikt.
Omdat jij maar één keer per week rijdt duurt het dus langer voordat je spieren gewend zijn en heb je iedere keer zoveel pijn. Dat is dus niet leuk.

Dank je voor je snelle reactie.... moet ik dus doorzetten of is het verstandig om een keertje over te slaan... lichtrijden is inderdaad nog niet gemakkelijk, raak snel uit het ritme en leun dan naar voren om steun te vinden aan het paard zijn hals...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 11:19

Als het om je spieren gaat zou ik gaan rijden. Maar je rug dat vind ik een ander verhaal. Ik ben zelf een rug klant en mijn rug is mijn allergrootste vriend want anders wordt het mijn grootste vijand en lig ik er weer voor maanden uit. Ik weet gewoon niet hoe ernstig je rug is. Of het hernia achtige klachten zijn (onmiddellijk stoppen met rijden en wellicht helemaal ermee stoppen) of dat het klachten zijn van overbelasting van spieren, dat een andere kwestie is.

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:07

pien_2010 schreef:
Als het om je spieren gaat zou ik gaan rijden. Maar je rug dat vind ik een ander verhaal. Ik ben zelf een rug klant en mijn rug is mijn allergrootste vriend want anders wordt het mijn grootste vijand en lig ik er weer voor maanden uit. Ik weet gewoon niet hoe ernstig je rug is. Of het hernia achtige klachten zijn (onmiddellijk stoppen met rijden en wellicht helemaal ermee stoppen) of dat het klachten zijn van overbelasting van spieren, dat een andere kwestie is.

Nee gelukkig geen hernia , mijn rug is over het algemeen vrij sterk, nooit last van gehad, het zal de onwennigheid zijn, ik wacht nog wel even af het is tenslotte donderdag pas..... en het gaat nu ook steeds beter..... dus waarschijnlijk toch gewoon fikse spierpijn, heb nu wel vitamine D gehaald..... we hebben weinig zon gehad en een beetje extra voor soepele spieren kan nooit geen kwaad.
bedankt voor het meedenken!

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:32

Geveld door de griep..... nu snap ik ook de spierpijn..... :-(

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:51

Gisteren voor eerst weer 10 minuten op paard gezeten na zeker 20 jaar er niet serieus er meer op te hebben gezeten heb een maagverkleining gehad en ben nu 36 kiloafgevallen heb nu weer een normaal gewicht dus het kan weer maar ik heb spierpijn niet te filmen maar heb het er graag voor over hahaha

melaaati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:08

Ik hoop dat je snel weer in het zadel kan zitten, ik vind namelijk dat je nooit te oud kan zijn voor iets om te leren.

blacktown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 18:31

yfkelover schreef:
Gisteren voor eerst weer 10 minuten op paard gezeten na zeker 20 jaar er niet serieus er meer op te hebben gezeten heb een maagverkleining gehad en ben nu 36 kiloafgevallen heb nu weer een normaal gewicht dus het kan weer maar ik heb spierpijn niet te filmen maar heb het er graag voor over hahaha

Wat mooi dat je zoveel bent afgevallen :) Je hebt er zeker wel wat voor over gehad !!
Prachtig dat je nu weer paard kan gaan rijden, en ja, ik zou zeker weer rustig aan beginnen, want je spieren weten niet wat ze overkomt haha....langzaam opvoeren, en telkens wat langer.
Natuurlijk heb je het er voor over......had ik ook hoor. Is alleen maar een goed teken als je spierpijn hebt...zo zie ik dat. Dat is alleen maar in het begin, daarna weten je spieren niet beter.....