Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Annoya schreef:Recht op zitten gaat makkelijker als je over het hoofd van het paar voor je uit kijkt, naar de horizon zeg maar. Dus niet naar beneden naar de schouder van het paard kijken. Ik zeg niet dat jij dat doet maar veel beginners hebben de neiging naar het paard te kijken.
HippoLogic schreef:IK zou zeker weer gaan rijden. Als ik jou was zou ik een cursus Centered Riding volgen. Waarom? In Centered Riding leer je direct in balans zitten, waardoor je in een klap een enorme voorsprong hebt op de ruiters die het moeten doen met frases als "hakken laag, handen laag, meer been enz".
Wat die ruiters leren is "symptoom bestrijding" (hakken laag) van een probleem waarvan de oorzaak ligt in de houding van je bekken (je centrum, vandaar de naam Centered Riding). Die ruiters blijven jarenlang lessen en horen jarenlang dezelfde 'aanwijzingen' die hen niet beter leren rijden, alleen maar met meer spanning en frustratie. Dat kun je overslaan bij CR.
Als je in balans zit en vanuit je centrum rijdt, kun je beter je paard volgend. Valt er minder snel af, je kunt veel lichtere hulpen gebruiken want je paard kan eenvoudigweg je hulpen voelen en opvolgen.
Vergelijk het met een danspartner die zich volledig stijf houdt en niet flexibel is in de gewrichten. Die kan jou ook niet leiden (altijd achter de beweging als je de leiding al voelt).
Jetteke4 schreef:Ik snap het... maar zo'n cursus wordt er hier niet gegeven.... :-(
Jetteke4 schreef:De kriebels hebben bij mij plaatsgemaakt voor "heerlijke" spierpijn....Heb lekker gereden... wel met samengeknepen bilspieren..... moet eerst dus leren om ontspannen te zitten..... wat gestapt en gedraven, volgende keer aan de longeerlijn gaan we een galopje proberen..... maar was vergeten dat je aan zoveel dingen tegelijk moest denken, daarbij heb ik een probleem dat ik erg met mijn schouders naar voren hang, moet ik mijn schouders naar achteren brengen en elleboog langs het lichaam houden dan verkramp ik, omdat het voor mij een hele onnatuurlijke houding is..... iemand misschien daar nog tips voor? niet vergeten dat ik al sinds mijn pubertijd met mijn schouders gebogen loop ben nu 48....
Jetteke4 schreef:Gisteravond les twee, ging al een stuk beter, nu alleen last van mijn rug... maar dat heb ik er graag voor over.....,
Hoe gaat het met Blacktown?
pien_2010 schreef:Mijn man heeft dit ook in het begin gehad. Massage gaf ik hem na paar uur en dag er na en hij ging gelijk weer snel op het paard. Het heeft te maken met al je ongeoefende (bekkenbodem) spieren en andere die opeens overbelast worden. Met je rug zou ik wel voorzichtiger zijn want als je door je rug gaat dat is heel erg pijnlijk. Dat kan te maken hebben dat je niet goed licht rijdt en dus je rug fout gebruikt.
Omdat jij maar één keer per week rijdt duurt het dus langer voordat je spieren gewend zijn en heb je iedere keer zoveel pijn. Dat is dus niet leuk.
pien_2010 schreef:Als het om je spieren gaat zou ik gaan rijden. Maar je rug dat vind ik een ander verhaal. Ik ben zelf een rug klant en mijn rug is mijn allergrootste vriend want anders wordt het mijn grootste vijand en lig ik er weer voor maanden uit. Ik weet gewoon niet hoe ernstig je rug is. Of het hernia achtige klachten zijn (onmiddellijk stoppen met rijden en wellicht helemaal ermee stoppen) of dat het klachten zijn van overbelasting van spieren, dat een andere kwestie is.
yfkelover schreef:Gisteren voor eerst weer 10 minuten op paard gezeten na zeker 20 jaar er niet serieus er meer op te hebben gezeten heb een maagverkleining gehad en ben nu 36 kiloafgevallen heb nu weer een normaal gewicht dus het kan weer maar ik heb spierpijn niet te filmen maar heb het er graag voor over hahaha