Dressuurtechniek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:44

Rubywhite: Je paard kan wel lopen zeg Kwijl verder zou ik je teugels wat korter nemen dan kan je je handen ook wat netter houden, nu ziet het er een beetje 'strak uit'. Verder vind ik het er wel netjes uit zien Lachen

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:02

RUBYWHITE schreef:
uhm...durfde mijn hopke er bijna niet meer tussen te zetten...

Hier mijn bontje, geen crack, maar wel mijn toppertje...
5 jaar L dressuur, sinds april dit jaar onder natalie. Daarvoor een dikke etter

(voor de liefhebbers, ik heb een aantal foto`s van hetzelfde paard op hetzelfde niveau maar dan met een ZZ licht ruiter erop, mocht je t verschil van een moment opname zien, onthoud dan onderstaande foto want dat is niet de foto met de ZZ licht ruiter erop Schijnheilig )

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet t, hoofd van het paard valt er niet af Knipoog handen iets meer "dragen" maar ik moet zeggen dat de ruiter qua houding erg vooruit gegaan is en dit stel als "team" doen ze het momenteel erg goed, maar heb helaas geen recentere foto`s wat voor mijn doen niet normaal is Knipoog

Ziet er netjes uit! alleen je handen wat meer naar voren plaatsen! want nu trek je ze zo naar je toe Knipoog

Ow jah! dat nog even over dat crack gebeuren! srry echt offtopic!
het gaat er echt niet om dat het een crack is en vanaf foto's kan je ook absoluut niet zien of een pony/poaard ene crack is! bewegingen zie je immer niet vanaf een stilstaand beeld Lachen
Maar ik vind een pony al een hele dressuur crack als ie hettot het EK niveau heeft weten te schoppen Schijnheilig

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:38

Om even heel offtopic op INkie in te gaan, ik vind dat een pony die B loopt net zo goed een crack kan zijn dan een EK pony.
Maarja, wat is nou precies een crack... En wat interesseert het. Knipoog

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:52

ja idd sorry! ik wou niet zo overkomen!!!!!!! maar ik bedoel maar dat je gewoon niet kan beoordelen van een foto dat het een crack is!
Ik zie soms wel eens foto's staan die ik niet mooi vind maar als die gene een andre foto laat zien vind ik die wel erg mooi en dan is dat paardje in eens wel een crack! maar jah dara gaat ook niet om ! Lachen
Ik ben erg blij met mn pony'tje en voor mij is het dan ook een echte crack Lachen ookal halen we soms de beroedste punten en is hij zo dwars als wat Tong uitsteken
En het was ook niet opschepperig bedoelt ofzo hoor dat een ek pony wel een crack is en een B pony niet maar ik vind een Ek pony wel een redelijk goede pony en dat meisje heeft dat dus niet van die foto afgeleiden dat het een goede pony is dus weet je toch ook niet of het een crack is! Ik zie hier veel leuke pony's staan ( en ook paarden hoor!!!! ) maar je kan toch niet beoordelen of het een crack is of niet! maar jah lekkere doeloze discussie want daar gaat dit topic helemaal niet over!!!!!!!!!!!!!! Lachen
Ik zal maar weer eens mn mond gaan houden......

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:56

Ben ik weer.... Lachen

Sall: ze doen het!! Haha! zo genoeg?! Knipoog haha oke... De foto met je pony: hij lijkt hier wat 'zwaarder' op de hand, waardoor hij een beetje op de voorhand valt, terwijl dat helemaal niet nodig is bij hem/haar. Met wat extra been zou ze wat vlotter van achter worden en dan van voren iets hoger komen, waardoor het er wat lichter uit zou zien. Maar hij/zij loopt verder prima! Verder kun je jezelf nog wat langer maken door je hakken goed uit te drukken.
Met je nieuwe paardje: ze mag op allebei de foto's wel wat actiever, wat meer wakker worden. Op de 1e foto (dus 2e van de 3) mag de achterhand meer aan het werk gezet worden.. Je ziet een dalende lijn als je van dr kont naar voren kijkt, ze loopt dus teveel op de voorhand. Op de 2e foto moet je oppassen dat de hals niet te lang wordt, dus de teugels wat korter nemen en alles wat actiever maken. Verder zou je misschien je beugels een gaatje langer kunnen maken om de juiste vorm van het zadel (de dressuurhouding) aan te kunnen nemen. (Maar misschien heb je hier bewust voor gekozen?).

Iefke: 1e foto is je paard niet zo goed op te zien verder, je ziet wel dat jij je tenen wat meer naar binnen moet houden Knipoog 2e foto zie je dat je buitenteugel bijna in een boogje hangt en binnen teugel niet (die is er dus strakker aan), probeer dit dus andersom! De buitenteugel er goed aan, met je binnenbeen drijf je naar je buitenteugel zodat je die er goed aan houdt. De binnenteugel zou dan eerder los kunnen hangen (maar je blijft je paard op 2 teugels rijden). Ook als je dan meer binnenbeen hebt zal je paard hier meer rond om worden en dus een buiging in z'n hele lijf laten zien en niet alleen stelling in de hals. 3e foto weet ik niet precies wat je aan het doen bent, schouderbinnenwaarts of schoudervoor? In ieder geval, rond maken om binnenbeen en buitenteugel er goed bij! (met de buitenteugel begrens je hem en niet met de binnenteugel de stelling 'trekken'). Hij zet z'n kont er wel goed onder. 4e foto kan ik niet zo goed zien welke kant hij nou om buigt/stelt.. Maar ik vind het een mooi paard!

Anke84: jouw geplaatste foto ziet er ook ge-wel-dig uit! En het feit dat jij zegt dat wanneer een paard in de krul loopt het er wel aardig uitziet, zegt al genoeg. Een paard heeft niet alleen een hoofd en een hals..

Spokey: Hij heeft een vrij lange hals, dit kan wat moeilijk zijn voor het 'bij elkaar' rijden van je paard. Maar probeer het wel, door wat extra been en dit dan van voren tegen te houden (neem anders je teugels wat korter). Pas op dat hij op de 2e foto niet kantelt met z'n hoofd en hou je handen wel gelijk (je binnenhand zit verder naar achteren) neem anders dus je teugels korter.. 3e foto (tsjeee bekende plek daaro nu ik het eens goed zie! hahaha - daar sta ik ook met m'n paardje Knipoog ). In ieder geval, hij loopt hier TE diep, en ik denk eerder dus ook achter de teugel, op een plaats waar je m dan niet snel meer 'uit' hebt. ik zie dan liever het beeld van de vorige 2 foto's..

Ruby: echt een leuk bont paard! Hij beweegt echt heel actief! mooi hoor. 1e foto mag je m wat ronder om je been maken en niet alleen om de binnenteugel (dus alleen het hoofd). Probeer ook je teugels iets korter te nemen zodat je je handen wat meer voor je kan houden. 2e foto idem voor je handen, probeer m niet tegen te houden (hij lijkt vrij vlot te zijn) door je handen vast te zetten.. verder ziet het er prima 'recht' uit (sinds je ook rechtdoor gaat)..

welterusten..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 00:00

hoi macavityl (moeilijke naam zeg hihi). je beoordeling is heel correct (even voor de duidelijkheid, ik ben slechts de eigenaar van het paard en ik rijd hem niet). ruby moet inderdaad nog wat ronder om het been worden, maar zij (= ruby = paard) is van haarzelf vrij "strak" in het lijf en dat wordt "beter" naarmate ze meer los gereden is (en juist ja, wanneer maak ik foto`s in het begin omdat ik mieke ongeduldig ben Knipoog ). Bedankt voor het compliment en ik vind het zeer knap dat je dit zo kan beoordelen vanaf een foto! toppie !klopt precies.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:05

MacavityL schreef:
Ben ik weer.... Lachen

Sall: ze doen het!! Haha! zo genoeg?! Knipoog haha oke... De foto met je pony: hij lijkt hier wat 'zwaarder' op de hand, waardoor hij een beetje op de voorhand valt, terwijl dat helemaal niet nodig is bij hem/haar. Met wat extra been zou ze wat vlotter van achter worden en dan van voren iets hoger komen, waardoor het er wat lichter uit zou zien. Maar hij/zij loopt verder prima! Verder kun je jezelf nog wat langer maken door je hakken goed uit te drukken.
Met je nieuwe paardje: ze mag op allebei de foto's wel wat actiever, wat meer wakker worden. Op de 1e foto (dus 2e van de 3) mag de achterhand meer aan het werk gezet worden.. Je ziet een dalende lijn als je van dr kont naar voren kijkt, ze loopt dus teveel op de voorhand. Op de 2e foto moet je oppassen dat de hals niet te lang wordt, dus de teugels wat korter nemen en alles wat actiever maken. Verder zou je misschien je beugels een gaatje langer kunnen maken om de juiste vorm van het zadel (de dressuurhouding) aan te kunnen nemen. (Maar misschien heb je hier bewust voor gekozen?).

welterusten..

Het gaatje korter heb ik idd bewust voor gekozen, omdat mevrouw nog wel eens onvoorspelbaar uit de hoek kan komen.

Wat je over mijn oude pony zei, hij had absoluut vanachter uit, wat meer mogen gaan zitten, dat was ook het 'euvel' waar we in de M2 tegenaan liepen en dat waren we aan het trainen.
Hij kon het wel, was ook heel sterk, maar stapte heel snel weer uit. Die constante wil om te lopen, van achteruit, was voor hem heel moeilijk.
Hij was absoluut niet zwaar op de hand, juist een mooie elastische verbinding.. Maar ik begrijp je gevoel als ik naar de foto kijk.

Met mijn nieuwe paard, heb je helemaal gelijk dat ze actiever van achteruit mag ... Zij is heel erg voorwaarts, reageerd ook mooi op mijn zit, en ook op mijn been naar voren, maar het is allemaal erg 'broos' en nieuw, ben ook meer nu met haar karakter bezig, dan dat ik echt aan 'rijden' toe kom.
Ik leg het mischien een beetje raar uit, maar het is nog zo fragiel..

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 15:45

Het lijkt me geen goed plan als ik foto's ga beoordelen Haha! , dus vandaar dat ik er zelf maar wat plaats:

eind mei: B + winstp weet niet meer hoeveel toen:
Afbeelding

en oktober: was na mijn laatste B wedstrijd en voor mijn eerste L1 wedstrijd, dus zeg maar L1
Afbeelding

Mijn tenen *schaam Bloos *

maak een niet al te grote deuk in mijn ego aub Haha!

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 23:46

Anne: ziet er erg netjes uit voor een B proef en ook voor een L1 proef! ik zie niet vaka dat een pony zo word gereden in de B/L.
je tenen zijn idd wat minder mooi! je zou je handen ook wat rechter voor je kunden houden. nu lijkt / is het of je je ophoudingen vanuit je pols maakt Lachen en die moeten vanuit je vingers ( ik dnk dat je dat zelf ook wel zal weten Schijnheilig ) je zou je handen ook net een tikje naar voren kunnen zetten zodat je zet niet iets draagt. ( hoeft nie veel maar even net dat kleine beetje )
Je pony lijkt op de 2e foto ook wat naar buitengesteld te zijn! recht houden Lachen
verder een leuke pony! ( mooi hals ) Haha!

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 18:27

En benen recht houden Lachen
Op de eerste foto lijkt het namelijk of je ze iets optrekt (of zie ik dat verkeerd?)

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:31

Het klopt eigenlijk wel wat jullie zeggen, mijn handen en ik hebben altijd ruzie... Clown Mijn benen doen vaak ook niet wat ik wil, maar er wordt aan gewerkt! Vind het wel grappig dat precies de twee dingen waar ik mezelf het meest aan erger er ook uit worden gepikt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 13:35

een hele oude van Rydar en mij.. ben absoluut geen dresuurtypje.. heb dan ook verder alleen western foto's ...
Rydar was hier 4 jaar
Afbeelding

hier nog een "dresuurachtige" westernfoto..
Afbeelding

ben benieuwd hihi Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:31

hi
ik ben ook niet zo van het "commetaar" geven, maar Debo, ik zie toch liever die bovenste draf foto dan die onderste...misschien is het moment ook verkeerd of omdat je hem daar "western" rijd, maar waarom houdt je daar je hand(en) zo hoog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 18:57

RUBYWHITE schreef:
hi
ik ben ook niet zo van het "commetaar" geven, maar Debo, ik zie toch liever die bovenste draf foto dan die onderste...misschien is het moment ook verkeerd of omdat je hem daar "western" rijd, maar waarom houdt je daar je hand(en) zo hoog?

ik rijd daar met stelling naar binnen op een kleine circel.. bij de western doe je dan je binnen hand omhoog, aangezien we daar nog nietz o heellang western reden heb ik mijn hand ind vrij hoog.. hoe verder je bent hoe lager je je hand kan houden.. Maar om het goed door te laten dringen aan je paard begin je met een hoge hand

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 19:50

hmm ik heb een paar foto's eruit gepikt van mickey (andere staan nog in mijn profiel)
ze zijn vandaag 7 december gemaakt,en ik vind haar wel lekker lopen Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Candidat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:37

Dit paard is 3 jaar en was op deze foto voor de vijfde keer onder het zadel.

Afbeelding

Candidat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:18

En ik ben erg nieuwschierig naar de 'dressuurtechniek' van deze paarden Haha! .
Is er iemand die hier commentaar op durft te geven???

Afbeelding 1

Afbeelding 2

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:08

Ik ga een poging wagen, maar hou vooral niet te veel vast aan mijn antwoord, want ik heb zoiets nog nooit gedaan en het alleen maar 'geleerd' door dit topic te lezen...

Mickey:

Je handen mogen wel wat hoger en wat rechterop. Ik denk ook dat de teugels iets korter moeten. Paard loopt niet op de voorhand, dus dat zit wel goed. OK dan!

Candidat: voor een paard dat nog maar zo kort onder het zadel is, loopt die zeker netjes! je mag je hakken wel wat meer uitdrukken, en volgens mij gaat ook je binnenhand over de manenkam ( dus te ver naar buiten )Ik vind het er in de hals een beetje opgekropt uit zien, maar wie ben ik Clown

Canditat: 1e foto is een beetje moeilijk te beoordelen ( voor mij iig )
2e foto, paard heeft een geweldige hals Kwijl

De rest van het commentaar moet je maar aan iemand anders over laten!

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:14

dankje anne Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 09:50

De 3-jarige vind ik te kort in de hals gereden, zeker voor een paard dat nog maar een paar keer onder de man is geweest. Het eerste dat ie moet leren namelijk is om op z'n eigen benen te lopen.

De foto's van het springpaard vind ik weinig zeggend in het licht van dit topic. Voor een springpaard gaat ie prima over de benen.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:19

Candidat bij foto 1 zou ik zeggen dat de teugels wel een cm of 10 losser mogen. Zo kan een jong dier nooit op eigen benen leren lopen. Het ziet eruit alsof hij opgehangen wordt.
Foto 2 vind ik een gespannen beeld geven, de ruiter is helaas niet duidelijk genoeg zichtbaar om te zien wat deze niet goed doet.

foto 3: Zeker een springruiter die erop zit? Dan zal ik niks zeggen over het naar voren zitten en de beugellengte Knipoog

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:47

Afbeelding

Afbeelding

Candidat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:04

flair schreef:
Candidat bij foto 1 zou ik zeggen dat de teugels wel een cm of 10 losser mogen. Zo kan een jong dier nooit op eigen benen leren lopen. Het ziet eruit alsof hij opgehangen wordt.
Foto 2 vind ik een gespannen beeld geven, de ruiter is helaas niet duidelijk genoeg zichtbaar om te zien wat deze niet goed doet.

foto 3: Zeker een springruiter die erop zit? Dan zal ik niks zeggen over het naar voren zitten en de beugellengte Knipoog

De 3-jarige op de eerste foto loopt idd wat opgekropt. Dat is een beetje zijn eigen manier van lopen, want zo liep hij al vanaf het begin zeiden ze. Op de foto zat ik er voor het eerst op (eigenaar had gevraagd of ik er even op wilde stappen zodat ze hem zelf kon bekijken, vandaar dat ik geen rijkleren aan heb Tong uitsteken ). Ik kende het paard verder niet en ze had me achteraf pas verteld dat hij nog maar net onder het zadel was. Daar schrok ik wel van, want dat was niet echt aan hem te merken.

De ruiter op foto 3 is idd een springruiter.
Foto 2 is trouwens van Atlantic met Wout Jan van der Schans.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:22

leuk topic zo, helaas ik ben geen dressuurprikkie en rijd dan wel M1 maar heb maar 1 of 2 dressuurfoto's haha, erg he, de rest is allemaal springen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:06

flair schreef:
Candidat bij foto 1 zou ik zeggen dat de teugels wel een cm of 10 losser mogen.

Liever je hand een cm of 10 naar voor Knipoog