Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:20

Citaat:
TS ik vraag me af wat je zelf verstaat onder terug naar de basis. Volgens mij heb je daar een veel drastischer beeld van dan wat het in werkelijkheid is. Ik heb het zelf juist als heel prettig ervaren om te doen.
Reageer maar wanneer je tijd hebt - mag ook via PB. Ik snap dat je het druk hebt, je topic gaat erg snel!

Ben ik mee bezig... vanaf nu zonder slof... en pak de lessen ook weer wat meer op...
Ging zeker even snel, nu kan ik rustig antwoorden ;)

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:21

Citaat:
Op je profielfoto lijkt je bit te laag te hangen, zorg dat hij op een goede hoogte zit.

Een tandarts laten komen kan ook helpen, die kan jou adviseren welk bit het beste is voor je paard!

Als eerste, slof eraf en werken aan die ontspanning! Maak hem desnoods eerst moe en zorg dat hij aan je been is. Laat hem maar draven en/of galopperen, als die frisheid eraf is kun je ook al veeeel meer!

Zat toen ook inderdaad te laag.. maar deze foto is een paar jaar geleden al gemaakt...
Bit zit nu op de juiste hoogte.
Bedankt!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:23

Citaat:
En als je geen les hebt, les nemen! In het begin kun je het beste een paar keer per week les nemen, dan houd je het beter vast

Een heet paard is niet hetzelfde als een drammerig, ongehoorzaam paard. Hoe heet een paard ook is, ze moeten altijd luisteren naar jouw hulp. Ik denk dat dit paard gewoon totaal niet aan het been is eigenlijk

Mijn paard was tot een paar maanden geleden helemaal niet aan het been.
Staat er ook helemaal uigebreid in uitgelegd.
Zodra je je been eraan legde dan schoot ze er vandoor.
Ze is een maandje gereden door mijn instructrice en die heeft het zover gekregen dat ik nu steeds beetje bij beetje me been eraan kan leggen zonder meteen weg te sprinten.
Dus zit vooruitgang in...

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:26

Citaat:
TS, als je 50 uur per week werkt, waarom heb je dan een paard?

Dussssssss..... alleen als je minder dan 40 uur werkt kun je een paard hebben?
Knap!!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:26

Citaat:
daar gaat het helemaal niet om....hoeveel uur TS werkt,hoeveel uur het paard buitenkomt....wees blij dat hij uberhaupt buiten komt.
Goede instructie....daar ontbreekt het aan.

Komt goed.. mee bezig ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:27

Super dat je haar al ontspannen in de stap krijgt en zelfs al een stukje in draf. Als ze straks nog beter ontspant, kun je er ook beter met je been aan zitten. Zonder dat ze er vandoor schiet.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:29

Citaat:
Sorry TS, niet om je aan te vallen, maar in reactie op een van je posts.. Ieder weldenkend paard zou in de staak gaan, als hij/zij dagelijks met zoveel spanning zou moeten trainen, want dat gaat zeer doen. Waarschijnlijk is dit paard met voldoende rust wel in staat weer even vol spanning rond te tanken, vandaar dat het zo'n beetje om de dag trainen wel accepteert.
Anyway, alles in beschouwing genomen gezien de situatie, lijkt het me het beste gewoon een tijdje je teugels lang/los te laten.

Zoals ik al eerder zei, niet af gaan van 1 plaatje...
Ik heb western gereden hiervoor.. en ik rijdt met een hele losse hand..
En 9 van de 10 keer TE los... instructrice moet ook altijd zeggen dat ik me handen dicht moet houden.
Dus dat het er nu zo 'straks' uit ziet op deze foto's... waren de laatste die ik had.. leek me wel het beste op fotos van nu te plaatsen en geen fotos van vorig jaar.
Maar ben er mee bezig... ZONDER slof!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:31

Citaat:
Maar waarom geen discussie over de slof wanneer dat de oorzaak van het probleem is? Heel goed dat je die gaat afbouwen, dat is een zeer goede beslissing van jou, maar je kan dan niet verwachten dat het paard dan ineens rijtechnisch goed loopt. Helemaal niet, waarschijnlijk moet je terug naar af.
Want het paard is gaan vertrouwen op de slof. En dan valt die ineens weg, dus ja, waarom dan niet hervallen in oude gewoontes (kop omhoog en weglopen).

En als jij er dan een ander zwaarder bit in gaat stoppen, dan is dat gewoon een vervanging van de slof. Je paard gaat dan daar op vertrouwen, maar gaat heus niet beter te rijden zijn, jouw paard kan dan nog altijd onder je vandaan lopen. En wat ga je dan doen? Weer een zwaarder bit erin?

Er zijn heel veel goede tips gegeven door mensen die niet over het bit gaan, maar die aangeven wat jij kan doen qua houding en rijtechniek om je paard beter te laten lopen. Ik hoop van harte dat je die adviezen eruit kan filteren en kan toepassen en dat je je niet blind staart op bitten en hulpteugels.

Paarden kunnen wel degelijk een ander bit prettiger of fijner vinden.. en DAAR gaat het mij om.. de hele tijd al...
En nee, bitten om paarde nageeflijk te maken oke... maar wel bitten die ze als prettiger ervaren....
Heb het ook niet over een zwaarder bit... over een fijner bit!
Heb veel goede tipe gehad, ook veel in priveberichten en daar kan ik zeker wat mee!
Bedankt!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:35

Citaat:
Wat heeft jouw paard aan een binnenbak? Overdekte longeerbak? Stapmolen?
Juist, vrij weinig.
Je maakt je paard vele malen blijer met een stuk weiland, en dat is goedkoper dan een luxe pensionstal met alle gemakken voor de ruiter.

De aanvallende wending die dit topic neemt komt niet alleen door de bokkers die reageren, maar ook door het constant in de verdedinging schieten van de ts.

En nu ga ik echt op mijn handen zitten om niet meer te reageren in dit topic, ik heb oprecht geprobeerd je te helpen, maar je antwoord niet en adviezen waar je wat mee zou kunnen die sla je in de wind.

Hier moet ik wel een beetje om lachen...
Mijn paard heeft er misschien niks aan... maar ik kan heel de winter door rijden en longeren!
De bak vriest niet dicht, wordt niet te nat en zo ook met de longeerbak.
Dus wat hebben we eraan? dat ik nu het hele jaar kan rijden.. en niet in de winter een paar maanden stil sta!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 09:36

Citaat:
Ik zag de titel en dacht dat zal wel een relaccount zijn. Maar anno 2013 zijn er dus nog steeds mensen die een scherp bit DE oplossing vinden.

Een fijner paard begint bij jezelf ts. Niet met hulpmiddelen.

100e keer... zoek geen scherper bit... een fijner bit...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:37

onkeltje schreef:
Citaat:
Maar waarom geen discussie over de slof wanneer dat de oorzaak van het probleem is? Heel goed dat je die gaat afbouwen, dat is een zeer goede beslissing van jou, maar je kan dan niet verwachten dat het paard dan ineens rijtechnisch goed loopt. Helemaal niet, waarschijnlijk moet je terug naar af.
Want het paard is gaan vertrouwen op de slof. En dan valt die ineens weg, dus ja, waarom dan niet hervallen in oude gewoontes (kop omhoog en weglopen).

En als jij er dan een ander zwaarder bit in gaat stoppen, dan is dat gewoon een vervanging van de slof. Je paard gaat dan daar op vertrouwen, maar gaat heus niet beter te rijden zijn, jouw paard kan dan nog altijd onder je vandaan lopen. En wat ga je dan doen? Weer een zwaarder bit erin?

Er zijn heel veel goede tips gegeven door mensen die niet over het bit gaan, maar die aangeven wat jij kan doen qua houding en rijtechniek om je paard beter te laten lopen. Ik hoop van harte dat je die adviezen eruit kan filteren en kan toepassen en dat je je niet blind staart op bitten en hulpteugels.

Paarden kunnen wel degelijk een ander bit prettiger of fijner vinden.. en DAAR gaat het mij om.. de hele tijd al...
En nee, bitten om paarde nageeflijk te maken oke... maar wel bitten die ze als prettiger ervaren....
Heb het ook niet over een zwaarder bit... over een fijner bit!
Heb veel goede tipe gehad, ook veel in priveberichten en daar kan ik zeker wat mee!
Bedankt!

Nou, als dat je hele vraag is en je niets anders wilt horen is hier de oplossing:
Ga naar een ruitersport zaak waar je bitten kunt 'huren' neem er een stuk of wat mee naar huis en ga proberen. Probleem 'opgelost' voor jou.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:48

Ik zal verder geen dingen meer benoemen waar alleen maar weerwoord op komt.
Wat ik je alleen nog wil meegeven is, dat je ervan bewust mag zijn dat het een voormalige fokmerrie nóg meer moeite zal kosten te geven wat jij wil, dan het gemiddelde andere paard. Puur omdat ze vanwege de 'zwangerschappen' hun lijf niet meer zo makkelijk in trainingsvorm krijgen. Vaak zijn ze ook ongetraind, alleen maar drachtig geweest. Het bemoeilijkt het realiseren van jouw wens nu extra, wees je daarvan bewust!
Edit: het 'tanken' wat je fries blijkbaar doet, is vaak het geestelijk niet snappen, of lichamelijk niet kúnnen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:58

Je zit nu in een vicieuze cirkel. Paard snel --> jij gaat trekken --> paard reageert minder goed op hand --> jij koopt scherper bit --> paard reageert er tijdelijk op, maar went eraan en het begint weer opnieuw.
Er is niks mis met een scherper bit of slof oid, mits het op de goede manier wordt gebruikt en het een tijdelijke oplossing is (dus geen 2 jaar) (en je zeker weet dat het niks lichamelijks is).
Dus ik zou zeggen, neem les van een goede instructrice (al is het maar 1 x per maand) en zorg dat de instructrice je huiswerk opgeeft zodat jij zelf ook kan oefenen. Niet zelf met scherpere bitten en slof gaan klooien.
En misschien is het handig om paard vaker beweging te geven. Misschien is dit wel een paard die veel energie heeft, en dus veel beweging nodig heeft. Als dit het probleem is, zal ik toch maar kijken of het op deze manier dan wel goed is om dit paard te houden. Dan zou ik zeggen; zorg dat jij m meer beweging geeft of neem een bijrijdster of ga naar een andere stal of verkoop m.
Anders wordt het paard er niet gelukkig van én jij niet.

Locanda

Re: Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:03

TS misschien een optie om een 'buitenritje' te maken? (Lees: naar een andere rijbaan te gaan, en daar les te krijgen? Andere inzichten, frisse blik! Kan helpen, soms loop je met je instructie gewoon ff vast.)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:09

Eileen_ schreef:
Je zit nu in een vicieuze cirkel. Paard snel --> jij gaat trekken --> paard reageert minder goed op hand --> jij koopt scherper bit --> paard reageert er tijdelijk op, maar went eraan en het begint weer opnieuw.
Er is niks mis met een scherper bit of slof oid, mits het op de goede manier wordt gebruikt en het een tijdelijke oplossing is (dus geen 2 jaar) (en je zeker weet dat het niks lichamelijks is).
Dus ik zou zeggen, neem les van een goede instructrice (al is het maar 1 x per maand) en zorg dat de instructrice je huiswerk opgeeft zodat jij zelf ook kan oefenen. Niet zelf met scherpere bitten en slof gaan klooien.
En misschien is het handig om paard vaker beweging te geven. Misschien is dit wel een paard die veel energie heeft, en dus veel beweging nodig heeft. Als dit het probleem is, zal ik toch maar kijken of het op deze manier dan wel goed is om dit paard te houden. Dan zou ik zeggen; zorg dat jij m meer beweging geeft of neem een bijrijdster of ga naar een andere stal of verkoop m.
Anders wordt het paard er niet gelukkig van én jij niet.

Lekker kort door de bocht... Rijden gaat niet goed --> Verkopen.

daarnaast heeft ts al verteld dat ze geen scherper bit wilt. Heb je uberhaubt het topic gelezen?

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:15

onkeltje schreef:
Dat klopt, dat hebben ze mij ook zo uitgelegd, inderdaad de balans die ze dan missen.
Het valt niet mee... zaterdag zonder slof gereden en de eerste 20 minuten alleen gestapt.
Ging vrij goed, toen ze echt ontspande een overgang gemaakt naar draf, meteen hoofd de lucht in.
Ben meteen terug gegaan in stap en zo nog een 15 minuten aangerommeld.
Tot ze op een gegeven moment ook in draf ontspande.
Ben er een uur mee bezig geweest maar zo voor de eerste keer.....
En ben ook inderdaad aan het lessen, probeer het nu ook 1x in de 2 weken op ta pakken, maar daar is niet altijd de mogelijkheid voor.

Ik wil graag even melden dat ik blij ben dit te lezen! Gelukkig heb je er de tijd voor genomen en het geduld gehad, en nu zo doorgaan! Voor de eerste keer is het misschien niet eens zo heel slecht gegaan :) Les wanneer het mogelijk is voor je, en inderdaad huiswerk vragen waarmee je zelf thuis kunt oefenen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:28

net een heel verhaal getypt, verwijder ik m perongeluk. Dus maar weer opnieuw typen :')

"Misschien is dit wel een paard die veel energie heeft, en dus veel beweging nodig heeft. Als dit het probleem is, zal ik toch maar kijken of het op deze manier dan wel goed is om dit paard te houden. Dan zou ik zeggen; zorg dat jij m meer beweging geeft of neem een bijrijdster of ga naar een andere stal of verkoop m.
Anders wordt het paard er niet gelukkig van én jij niet."

Ik denk eerder dat jij ff moet lezen want er staat toch echt dat dit alleen geldt als het probleem is dat het paard te veel energie heeft. Dus het is niet rijden niet goed --> verkopen, maar paard te veel energie --> eigenaar kan het paard niet bieden wat het paard nodig heeft (dus paard niet gelukkig) --> verkopen als laatste 'oplossing'.
Ik zou het niet eerlijk vinden tegenover het paard als de eigenaar hem houdt, omdat jij het wil maar het paard niet gelukkig is. Als jij een heel actief, sportief persoon bent, zou jij er dan gelukkig van worden om 22 uur op je kamer te zitten en je mag ff 2 uurtjes naar buiten om te werken? :)
Ik zeg niet dat dat hier zo is, maar ik zeg ALS dit het probleem is.

En ja, ik heb de reacties van TS snel gelezen. Niet het hele topic, ga geen 11 pagina's bijlezen :P

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:46

onkeltje schreef:
Citaat:
Mijn Fries (net 6 geworden) was in de bak ook "fris". Voor mijn gevoel stonden we in de 5de versnelling en kreeg ik hem met geen mogelijkheid terug. (aanvulling: ik rij niet met een hulpteugel). Heet wil ik het niet noemen, te snel lopen. Liep ook met zijn hoofd de lucht in.
Ik ben gister begonnen met les. Mijn instructeur legde ook uit,waarom hij met zijn hoofd omhoog gaat lopen, lijf vast en als een plank voort beweegt. Zo heeft hij balans, dus daar kiest hij voor.

Wij moeten nu gaan oefenen om zijn hoofd te laten zakken, het tempo met mijn zit te bepalen, en ontspannen rond te rijden. Ik moet zeggen dat het gister al stukken beter ging. Hij vond het moelijk omdat hij zijn balans kwijt is als hij moet zakken, maar het lukte wel en je gelijk voelt dat zijn lijf meer ontspannen is waardoor hij ook weer makkelijker zakt en zijn tempo veel beter te regelen is.

Ik zou zeggen, neem les... ik les 1 x in de 2 weken voor mij nu meer dan genoeg. Maar ik wil graag relaxed met hem de bak doorkunnen ipv gefrustreerd erop zitten wat hem ook weer niet ten goede komt.

Dat klopt, dat hebben ze mij ook zo uitgelegd, inderdaad de balans die ze dan missen.
Het valt niet mee... zaterdag zonder slof gereden en de eerste 20 minuten alleen gestapt.
Ging vrij goed, toen ze echt ontspande een overgang gemaakt naar draf, meteen hoofd de lucht in.
En ben ook inderdaad aan het lessen, probeer het nu ook 1x in de 2 weken op ta pakken, maar daar is niet altijd de mogelijkheid voor.

Neem de tijd, je bent op het goede spoor.
Vr gr.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:30

onkeltje schreef:
Citaat:
Sorry TS, niet om je aan te vallen, maar in reactie op een van je posts.. Ieder weldenkend paard zou in de staak gaan, als hij/zij dagelijks met zoveel spanning zou moeten trainen, want dat gaat zeer doen. Waarschijnlijk is dit paard met voldoende rust wel in staat weer even vol spanning rond te tanken, vandaar dat het zo'n beetje om de dag trainen wel accepteert.
Anyway, alles in beschouwing genomen gezien de situatie, lijkt het me het beste gewoon een tijdje je teugels lang/los te laten.

Zoals ik al eerder zei, niet af gaan van 1 plaatje...
Ik heb western gereden hiervoor.. en ik rijdt met een hele losse hand..
En 9 van de 10 keer TE los... instructrice moet ook altijd zeggen dat ik me handen dicht moet houden.
Dus dat het er nu zo 'straks' uit ziet op deze foto's... waren de laatste die ik had.. leek me wel het beste op fotos van nu te plaatsen en geen fotos van vorig jaar.
Maar ben er mee bezig... ZONDER slof!

Mag ik vragen waarom je met western bent gestopt en er niet voor hebt gekozen dat ook met dit paardje te doen?
Zoals ik het op je foto's zie, zijn jullie allebei gespannen. Ligt er niet teveel druk op de training, zodat jullie het plezier een beetje uit het oog verloren zijn? Wat gebeurd er bijvoorbeeld als je de bak in gaat, ontspannen gaat zitten, haar een lange teugel geeft en kijkt wat er gebeurd? En heb je bijvoorbeeld al geprobeerd haar aan de longe te gooien voor je gaat rijden zodat ze een deel van haar energie kwijt is en zich beter kan concentreren op jou? Ik liet mijn paard in het begin namelijk eerst haar stoom afblazen voor ik haar iets vroeg, omdat het anders veel meer moeite, ongenoegen van beide kanten en energie kostte om aan het werk te gaan.
Verder kan ik ook natural horsemanship aanraden. Dat wordt vaker gebruikt bij getraumatiseerde paarden en helpt je om elkaar te begrijpen en te werken aan doelen in kleine stapjes.
Sorry als ik iets dubbel vraag, maar ik heb gezien het grote aantal reacties niet alles doorgelezen.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:39

Citaat:
TS misschien een optie om een 'buitenritje' te maken? (Lees: naar een andere rijbaan te gaan, en daar les te krijgen? Andere inzichten, frisse blik! Kan helpen, soms loop je met je instructie gewoon ff vast.)

Ben ik mee bezig alleen hebben wij dat niet zo heel veel in de buurt.
Ben aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:45

Citaat:
Mag ik vragen waarom je met western bent gestopt en er niet voor hebt gekozen dat ook met dit paardje te doen?
Zoals ik het op je foto's zie, zijn jullie allebei gespannen. Ligt er niet teveel druk op de training, zodat jullie het plezier een beetje uit het oog verloren zijn? Wat gebeurd er bijvoorbeeld als je de bak in gaat, ontspannen gaat zitten, haar een lange teugel geeft en kijkt wat er gebeurd? En heb je bijvoorbeeld al geprobeerd haar aan de longe te gooien voor je gaat rijden zodat ze een deel van haar energie kwijt is en zich beter kan concentreren op jou? Ik liet mijn paard in het begin namelijk eerst haar stoom afblazen voor ik haar iets vroeg, omdat het anders veel meer moeite, ongenoegen van beide kanten en energie kostte om aan het werk te gaan.
Verder kan ik ook natural horsemanship aanraden. Dat wordt vaker gebruikt bij getraumatiseerde paarden en helpt je om elkaar te begrijpen en te werken aan doelen in kleine stapjes.
Sorry als ik iets dubbel vraag, maar ik heb gezien het grote aantal reacties niet alles doorgelezen.

Ik heb alle jaren paarden van andere gereden.
Elke keer was het wel wat, paard werd na jaren zomaar verkocht zonder overleg of te melden, paard in laten slapen zonder dat ik op de hoogte was en zonder dat ik er van wist.
En het laatste verzorgpaardje voor Elbrichje was een quarter.
Dat was nieuw voor mij maar leek me super gaaf en dat was het ook.
Maar dat ging op den duur niet meer, dus heb ik gezegd "ik ga nooit meer andermanspaard rijden/verzorgen, en als ik een eigen paard zou kunnen opbrengen wordt het een western paard" :)
Maar ja, ik ging het missen, geld voor eigen paard was er niet, dus toch voor de aller laatste keer verzorgpaardje gezocht.
Kwam dus bij Elbrichje.
Heb een relatie gekregen met haar vorige eigenaar en toen dat na 3,5 jaar over ging heb ik heel netjes Elbrichje over kunnen nemen.
Maar Elbrichje is en blijft een fries, heb er wel eens over gedacht om 'western' te gaan rijden maar toch een beetje vreemd voor een fries.
En vind dressuur net zo leuk hoor.. maar het is gewoon erg moeilijk met ons.
Ik ben tijdens het rijden over het algemeen helemaal niet gespannen, maar omdat ze zo verdomd fris is heb ik er wel moeite mee om haar bij me te houden.
Misschien inderdaad ook maar eens doen, eerst even longeren, alleen de longeercirkel is ook regelmatig bezet en om dan 1,5 uur te gaan wachten, dan wil je ook gewoon aan de gang snap je?

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:52

En wat ik ook even zeggen wil nog.... niemand van jullie kan uit 1 foto opmaken of mijn paard gelukkig is of niet.
Mijn paard heeft zomereczeem, en gaat alleen smiddags, tussen 12 en 4 naar buiten.
Waarom? omdat er sochtends en savonds muggen zitten met dit wisselvallige weer!
Dus ga mij alsjeblieft niet vertellen wanneer mijn paard gelukkig is.
Kan haar ook buiten gooien hoor, ergens op een wei, en lekker helemaal verrot laten steken zodat ze al dr manen en heel dr staart er weer tot bloedens toe af gaat schuren.
Zal ze daar gelukkig van worden?
Mijn eczeempaard staat nu nog steeds ZONDER deken, ZONDER schuren heerlijk een paar uurtjes per dag buiten.
En mijn paard ziet er alles behalve ongelukkig uit kan ik zeggen.
Vind het knap dat mensen dat nu al kunnen zeggen zonder dat ze mijn paardje uberhaupt ooit een keer gezien hebben.

Maar zoals al eerder gezegd is... laten we het hier on-toppic houden... en verder geen discussies voeren waar we het toch niet over eens zijn.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:54

Citaat:
Nou, als dat je hele vraag is en je niets anders wilt horen is hier de oplossing:
Ga naar een ruitersport zaak waar je bitten kunt 'huren' neem er een stuk of wat mee naar huis en ga proberen. Probleem 'opgelost' voor jou.

Ga ik ook doen.
Heb er al 2 die ik kan proberen!
Bedankt!

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:56

Citaat:
Neem de tijd, je bent op het goede spoor.
Vr gr.

Dank je wel Simpelman... :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:12

onkeltje schreef:

Klinkt goed!
In het begin zal het soms wat lang duren voor je die ontspanning bereikt, maar op een gegeven moment lukt het steeds sneller.
Als het paard gaat snappen dat ontspannen lopen veel fijner is, dan rijd dat zoveel lekkerder.
Paard goed belonen als ze het goed doet, dan valt het kwartje vanzelf.
Ga zo door!