onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:28

ik weeg ongeveer 60 kilo dus ik zou op een paard moeten zitten van 600 kilo? waar zal je die zo snel vinden? op onze manege zijn er een paar wel zo zwaar maar velen toch niet. het gemiddelde wat een paard de dragen krijgt op een manege (van 400 kilo) zal rond de 70/75 kilo liggen denk ik. het kan natuurlijk 5 kilo lichter zijn maar dit zou mijn conclusie zijn. een paard van 400 kilo zou best een gewicht kunnen dragen van 50/55/60 kilo.

mavantos

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:30

Yeahh, ik mag nog rijden :D

Met mijn 55/56/57 kilo (1.70/75m) mag ik nog op mijn paarden die rond de 600/650 kg wegen :)

Maar het slaat natuurlijk nergens op..

TessaGoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:35

weten jullie wat het max. gewicht van de ruiter voor een pony van rond de 125m mag zijn?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:20

bterlaan schreef:
Hopke89, je kunt echt helemaal geen conclusies trekken over die paar gevalletjes die jij nu net toevallig hebt meegemaakt. 1 zwaluw maakt nog geen zomer en 1 pechgeval nog geen slecht paardenras of -soort. Wel eens van statistiek gehoord? Dat gaat met hele grote getallen, en pas DAN kun je conclusies trekken. Maar wees getroost: je bent niet de enige die erintrapt en vrolijk door het leven gaat met hele foute denkbeelden gebaseerd op helemaal niets :-)

Citaat:
Het zal de draagkracht niet altijd ten goede komen.

Waar zeg ik dat ik alle paarden bedoel? Dit is wat ik tot nu toe heb gemerkt bij de paarden waar ik mee omga :(:)
Ik ben niet iemand die midden in de paarden wereld zit en met honderden paarden omgaat dus die paar paarden die ik nu noem kun je inderdaad niet iets over zwaluwen beginnen :Y) (sorry, lichte vorm van autisme dus wat je daarmee bedoeld is me een raadsel, dan zie ik gewoon een zwaluw vliegen, hebben we momenteel heel veel van in de stal en zoveel zon is er inderdaad nog niet). Dus waar ik nu in trap...
Neem de fokkerij van het kwpn, neem het ideaalplaatje van de fokkerij en kijk dan naar wat er in de grand prix loopt.
Het klopt gewoon niet altijd :P

Kom ik dus weer terug bij het punt dat ik dit een onderwerp vind waar je zoveel over zou kunnen zeggen (of het nu waar is of niet, gevoelskwestie of feit) je zult moeilijk op het punt komen.. zo is het en niet anders.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:07

TessaGoldy schreef:
weten jullie wat het max. gewicht van de ruiter voor een pony van rond de 125m mag zijn?

Dat ligt aan de bouw van de pony, maar over het algemeen meer dan men denkt.
Er kan makkelijk een volwasse op. Als je geen enorm overgewicht hebt zit je bij de meeste ponies wel goed.
Als je wel enorm overgewicht hebt is het sowieso een goed idee om dar eerst iets aan te doen omdat het je gezondheid bedreigt...

Kijk even goed naar de verhoudingen. Lijkt het lijf lang en dun, dan is zo´n pony zwakker dan met een kort en diep en breed lijf.

Ik zal even voorbeeld foto´s zoeken.
Nou sorry dat gaat niet op deze *** computer van de bib waar ik nu achterzit. wordt meteen bestookt met reclame.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:10

Het gaat niet alleen om het gewicht, maar ook om de lengte. Als je 10kg weegt maar ruim 2m lang bent (even gek voorbeeld, maar om het duidelijk te maken) dan kan je alsnog beter niet op een kleine pony rijden omdat je met je benen de pony uit evenwicht haalt en daardoor op langdurig termijn de gewrichten van de pony kapot kunnen gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:25

Dat is een sprookje.
Vroeger waren alle paarden formaat pony en kwam men per definitie onder het paard vandaan (kijk maar naar ruiterstandbeelden en oude gravures bv) om het zo te zeggen en deze paarden gingen gewoon heel lang mee.

Er zijn trouwens nog steeds genoeg landen waar er geen grote paarden bestaan.

Pas op het moment dat er enorme paarden gefokt werden kreeg men het in de bol dat je er niet onderuit mag komen, maar dit is nergens op gestoeld.

Er is een springruiter die vroeger op een Shetlanders pringparcoursen reed en zijn benen op moest trekken boven de hindernis om geen balken te haken. Deze pony heeft met het hele gezin concoursen gelopen tot hoge leeftijd.
Iedereen van mijn generatie en ouder kent dergelijke voorbeelden.

Daarbij kun je de benen gewoon vouwen en om de massa houden om het zo te zeggen.

Een lang bovenlijf zou in theorie meer een paard uit evenwicht kunnen halen als je er echt half naast gaat hangen.

Slechte verdeling van gewicht naar opzij heeft meer invloed op slijtage, dan gewicht recht boven of gelijkverdeeld naast de massa op het goede punt . Te ver naar achteren bv is ook slecht, paard is het sterkst waar het ribben heeft die ook aan het borstbeen zitten. Dit maakt een "tonnetje".

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 11:32

Onderzoek met hartslagmeting, transpiratie e.d. gaf bij paarden aan dat ze moeite hadden met het dragen van mensen als het gewicht gemiddeld boven de 20% kwam.
Betrokken paarden waren doorsnee paarden.
Kan mij voorstellen dat er wat speling in zit, maar persoonlijk denk ik dat je tussen de 15% en de 20% goed zit, wil je werkelijk dat het paard er niet te veel hinder van ondervindt. (ze kunnen tenslotte niets zeggen) Meerdere onderzoeken ondersteunen dat ook

En natuurlijk is er verschil in type, maar logisch verstand is ook genoeg om te begrijpen dat je wel dergelijk grenzen moet stellen.
Denk ook dat het nogal uit maakt als volkeren (vaak bepaald niet met overgewicht) op kleinere paarden door de steppen rijden tegenover de westerling die zijn paard allerlei dressuurkunsten wil laten uitvoeren of ermee gaan springen

Het is ook niet voor niets dat jockeys licht (en klein) moeten zijn. Als een paard er niets van zou merken, had dat geen zin.

Ik denk heel eerlijk gezegd dat het beweren dat een paard heel wat meer gewicht kan dragen dan dergelijke onderzoeken aantonen ook wel een beetje berust op wishfull thinking.
Ik kan je in ieder geval verzekeren dat ik, als ik nog zou rijden, met mijn 70 kilo echt niet op een pony ga zitten. Gewoon omdat mijn logisch verstand de gedane onderzoeken ondersteunt.
Ik kan je ook verzekeren dat als ik een pony van 1.25 had, daar never nooit niet een volwassenen van normaal postuur op kwam. Ook niet als deze stevig gebouwd was. Ook dat vind ik een kwestie van gezond verstand.

ps ik ben van jouw generatie. Idd zijn er paarden en pony's die er van hebben geleden en die verhalen doen zeker de ronde. De voorbeelden van paarden die er wel onder leden zijn onder de tafel geveegd. Denk je werkelijk dat ze vroeger (of in bepaalde cultueren) de paarden in leven laten die het niet meer trekken? Denk je werkelijk dat ruiters die er groots op gingen dat ze een klein paard naar de top konden rijden ook zouden praten over de pony's die minder bestand bleken

Nee... sorry, gaat er bij mij niet in,. Heb teveel ellende gezien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:54

liljebo schreef:
Het is ook niet voor niets dat jockeys licht (en klein) moeten zijn. Als een paard er niets van zou merken, had dat geen zin.

Dat heeft met snelheid te maken, een motor gaat dan ook harder maar heeft geen moeite met je gewicht....
Jockeys voor hindernisrennen kunnen weer groter en zwaarder zijn, terwijl die paarden meer inspanning leveren.
(En wat dacht je van jachtpaarden, point to pointers)

Nogmaals, als er schade ontstaat en ontstond heeft dat veel meer te maken (gehad) met SLECHT rijden, slechte voeding etc dan puur het gewicht van de ruiter.

Dat een paard meer inspanning moet leveren is niet meer dan logisch. Of jij een rugzak van tien kilo of 60 kilo op je rug heeft geeft ook verschillen in uitslagen van hartslag etc. En uiteraard ook op de snelheid die je kunt maken. Maar als jij een getraind lichaam hebt, ga je echt niet lichamelijke gebreken vertonen door het dragen van dat gewicht. Wel als je dingen moet dragen waar je lichaam niet aan toe is of op de verkeerde manier.

Als jij niet op een pony wilt stappen moet jij dat zelf weten, niemand die je verplicht. :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:00

Ik vond de onderzoeken die ik gelezen heb (deels uit de bieb van de uni) betrouwbaar genoeg. Bovendien ondersteunt het zoals gezegd mijn logisch verstand en ik maak mijzelf graag wijs dat ik dat heb.

Je stelling dat zware belasting voor een getraind lichaam geen kwaad kan, kan ik net zo min onderstrepen.
de gemiddelde bouwvakker, die altijd zwaar werk heeft gedaan, is in de regel voortijdig versleten en datzelfde geldt ook voor topsporters. Menig bodybuilder, die werkelijk correct heeft opgebouwd, komt zichzelf op bepaald punt tegen door lichamelijke mankementen, ten gevolge van langdurige zware belasting en ook ik betaal de prijs van intensief sport in mijn jonge jaren terwijl ik mij altijd helemaal aan de regels van correcte opbouw heb gehouden.

En dan heb ik het nog niet over het feit dat er maar verdraaid weinig mensen zijn die een paard eerst onbelast trainen opdat de spieren sterk genoeg zijn voordat ze erop gaan zitten,.

Nee. Ik vind dat je dat dus gewoon niet moet willen;

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:11

De soort mensen die je noemt zijn per definitie verkeerd met hun lichaam bezig, dit terzijde.

Wat er zoal bijna altijd mankeert aan de onderzoeken zijn controle groepen en de gelijkheid van de paarden, zowel genetisch als leeftijd als training als voeding als huisvesting.

De meeste onderzoeken zijn total gewijd aan het vinden van bewijs van wat al wordt gedacht. Dat zul jke altijd vinden. De variabelen en de dingen die niet kloppen worden voor het gemak niet genoemd.
Er zijn goede artikelen te vinden over hoe de meeste onderzoeken onderuit te halen zijn. En dan heb ik het over algemeen.

Verder is het altijd verstandig om je door je gezonde verstand te laten leiden, maar dat geeft je niet meteen gelijk, het zorgt wel voor je eigen gemoedrust en dat is ook belangrijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 12:27

Hmmm valt eigenlijk wel mee. Hoewel de variabele in onderzoeken nooit volledig kunnen worden meegenomen, geeft het wel dergelijk een indicatie over een algemene stelling. Uitzonderingen bevestigen tenslotte altijd de regel.
En die algemene stelling is bewezen ongemak boven de 20%.
Dan gaat het over paarden die al langer onder het zadel zijn.

Het lijkt mij behoorlijk voor de hand te liggen (zelfs als je onderzoeken niet mee neemt en alleen je gezond verstand gebruikt) dat een ongetraind paard, dat dus nog ingereden moet worden, minder kan hebben.
Want hoeveel mensen zorgen nu daadwerkelijk dat het paard al is getraind en gespierd voordat ze erop kruipen. Er zijn mensen die dat doen (vind ik overigens erg wijs) maar die zijn zeer sterk in de minderheid.

En je stelling dat al die bouwvakkers en sporters per definitie verkeerd bezig zijn, kan ik ook onderuit halen. Zeker sporters worden vaak goed begeleidt. Maar te zware belasting is te zware belasting. Ieder lichaam heeft een grens en ga je daar teveel boven, dan kun je schade verwachten. Bij mens en dier.

Met andere woorden... Jouw argumenten zijn voor mij niet steekhoudend.
Ik ben het dus nog steeds niet met je eens. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:43

liljebo schreef:
Hmmm valt eigenlijk wel mee. Hoewel de variabele in onderzoeken nooit volledig kunnen worden meegenomen, geeft het wel dergelijk een indicatie over een algemene stelling. Uitzonderingen bevestigen tenslotte altijd de regel.

Het lijkt mij behoorlijk voor de hand te liggen (zelfs als je onderzoeken niet mee neemt en alleen je gezond verstand gebruikt) dat een ongetraind paard, dat dus nog ingereden moet worden, minder kan hebben.
Want hoeveel mensen zorgen nu daadwerkelijk dat het paard al is getraind en gespierd voordat ze erop kruipen. Er zijn mensen die dat doen (vind ik overigens erg wijs) maar die zijn zeer sterk in de minderheid.

En je stelling dat al die bouwvakkers en sporters per definitie verkeerd bezig zijn, kan ik ook onderuit halen. Zeker sporters worden vaak goed begeleidt. Maar te zware belasting is te zware belasting. Ieder lichaam heeft een grens en ga je daar teveel boven, dan kun je schade verwachten. Bij mens en dier.

Ik denk dat het handig is om even terug te lezen wat ik eerder heb gezegd in de discussie, maar ik snap dat het bij deze lengte niet aantrekkelijk is om terug te lezen dus even kort: Namelijk dat de slijtage vooral wordt veroorzaakt doordat mensen de paarden te jong belasten en verkeerd belasten.
Niet zuiver door het gewicht. Daarbij zijn er weinig paarden die van wieg tot graf door een ruiter worden gebruikt. Je weet niet wie wanneer en hoe welke schade heeft aangebracht.
Bij tien procent aanhouden zou een veel te vet paard een zwaardere ruiter mogen dragen. Je weet dat het zo niet werkt. Het overgewicht is voor het paard op zich al een manier om schade op te lopen.

Ik heb het ook gehad over het verschil van overbelasting en zware belasting en dat er uiteraard een grens is bij gewicht, maar die is per paard verschillend, daar kun je geen eenvoudige % waarde op los laten.

Een topsporter kan goed begeleid, maar de prestatie, het winnen is belangrijker dan het sparen van het lichaam. Na de winst de zondvloed.
Dat is bij paarden vaak helaas op het moment ook zo.
Maar dat heeft he-le-maal niets te maken met het kunnen dragen van een bepaald gewicht.
Je kunt hooguit zeggen dat er een beperking zit in wanneer ze dat mogen dragen en hoe.
Van mij mogen ze accuut een regel instellen dat paarden onder de vijf niet in de ring mogen verschijnen en alle competities vanuit de stamboeken waar driejarigen aan meedoen afschaffen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 16:07

Ik heb wel teruggelezen hoor :) Meegelezen, beter gezegd.
Ik ben het roerend met je eens dat paarden te jong en verkeerd belast worden en dat daar zonder enige twijfel een groot probleem ligt.
Ik ben het ook volledig met je eens als je zegt dat je 10% bij een vet paard geen goede indicatie hebt.
Maar ik had het over 20% en de onderzoeken die verricht zijn hadden betrekking op paarden met normaal gewicht.
Verder ben ik het volkomen met je eens als je zegt dat de regel van minimaal 5 jaar moet gelden.
Zeker waar.

Desalnietemin blijf ik erbij dat je gewicht niet volledig kunt uitvlakken, gezien het toch een gewicht op de rug is en niet te negeren valt.
Maar goed... wellicht worden we het op dit punt niet eens. Prima.
Over de meeste punten zijn we het iig wel eens. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:19

Ik zeg nergens dat gewicht totaal geen invloed heeft, ik geef alleen aan dat onderzoeken en hun conclusies niet deugen.

Verder, het paard is gefokt als rij-, trek en lastdier, maar we mogen het daarvoor niet gebruiken want dat kost inspanning??????

We hebben het door de jaren heen alleen maar zwakker gemaakt? Wordt het niet tijd om de fokkerij beter onder de loep te nemen ipv ruiters zich uit te laten hongeren om paarden te kunnen gebruiken?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:35

Lusitana schreef:
Ik zeg nergens dat gewicht totaal geen invloed heeft, ik geef alleen aan dat onderzoeken en hun conclusies niet deugen.

Verder, het paard is gefokt als rij-, trek en lastdier, maar we mogen het daarvoor niet gebruiken want dat kost inspanning??????

We hebben het door de jaren heen alleen maar zwakker gemaakt? Wordt het niet tijd om de fokkerij beter onder de loep te nemen ipv ruiters zich uit te laten hongeren om paarden te kunnen gebruiken?

Dit slaat helemaal nergens op. In dit geval gaat het namelijk niet alleen om inspanning maar ook overspanning. Je gaat toch zelf ook niet zitten op een amerikaans mini paardje?

Overigens, over een volwassene op een shetlander van 125cm, jammer genoeg gaat het over de hele wereld zo. Mensen denken maar te kunnen maken wat ze willen, zonder stil te staan bij de consequenties, omdat ze dat zelf maar willen. Helaas gaat de halve wereld stuk door die manier van doen.
Ik zou inderdaad ook nooit een volwassene op een shetlander zetten, gezond verstand zegt je namelijk dat je het niet moet doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:58

Die consequenties blijven dus totaal uit. Inheemse ponies zijn door de eeuwen heen gewoon sterk genoeg gebleken. Dat er nu ponies zijn die langgerekt en week zijn, of doorgefokte FREAKS zoals amerikaanse minipaardjes, is een fout in het fokken, en ja daar moet je voorzichtiger mee omgaan.

Wat ik al zei, als we zwakke dieren gaan fokken, moet je de fokkerijfouten onder de loep nemen.
Klein is niet per definitie zwak!

En niet om het een of ander, maar een pony van 1.25m is in elk geval geen Shetlander...

Het blijft gewoon een feit dat generalisatie gewoon niet opgaat. De ene pony is de andere niet, het ene paard is het andere niet en de een is een betere gewichtdrager dan de ander.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:24

liljebo schreef:

Ben het met je eens Liljebo. Ook kun je nooit zeker weten of slijtage niet sowieso al was ontstaan, ook als er bijv. niet eens een lichter mens, maar geen mens op zo'n paard had gezeten zou hij nog door ouder te worden slijtageverschijnselen gaan vertonen, en net als bij sporters en mensen die zwaar werk doen kun je er niet echt de vinger op leggen waarom de één wel blessures krijgt en de andere niet, waarom de één met veel minder zwaar werk of sport toch geblesseerd geraakt en vroeg moet stoppen en de ander vrolijk door kan gaan.
Dus heeft het ook geen enkele zin om zoals Lusitana zegt onder de vijf jaar alle sport te verbieden en alle driejarigencompetities accuut te stoppen. Nergens is er bewijs dat die paarden daadwerkelijk slechter af zijn. Misschien zijn ze zelfs wel beter af doordat ze van jongs af aan goed getraind worden waardoor hun sterkere spieren belasting van het skelet verminderen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:34

Nooit van versleten spronggewrichten gehoord dus? En dat ze in Amerika oa de spronggewrichten vooraf al beginnen te spuiten?
De spronggewrichten sluiten pas na hun zesde jaar. Reden waarom een paard jong op de achterhand te willen laten gaan overbelasting is.
Dat is waarom je geen competitie kunt rijden op een te jong paard. Niet dat je er niet op kunt gaan zitten, maar tegenwoordig wil men wel punten halen en een paard meteen in de krul en inrijden gaat vaak niet meer mee met de ontwikkeling van het paard en SLECHTE training heeft meer invloed op het paard dan training. ;)

Overigens was ik degene die eerder begon over het feit dat je nooit kunt zien waar de schade exact vandaan komt en bijna nooit te relateren is aan puur gewicht dragen.... ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:51

Volgens mij moet je je medische handboek er nog eens op naslaan....

Wat je hier zegt is gewoon totale onzin, "spronggewrichten sluiten pas na hun zesde jaar"??

Misschien even iets beter je feiten checken voor je iets schrijft. Wat je verder schrijft over inspuiten, heb je daar bewijzen van?
Ik denk dat Anky's Olympische paarden hele mooie voorbeelden zijn van paarden die op drie jaar al bereden werden, sport deden op het hoogste niveau, en op een gezondere manier oud worden dan veel recreatiepaarden. En toch werden ze "in de krul" gereden (ik persoonlijk zou ook niet weten wat er mis is met het paard zijn lichaam op de juiste manier te laten gebruiken...).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:26

Ik denk dat Lusitana juist wijst op te vroeg iets van een paard vragen waar hij nog niet aan toe is. Met drie is aanleuning prima, maar verzameling nog niet. De Anky's van deze wereld leiden een paard zorgvuldig en met verstand van zaken op, maar als je een gemiddelde L-wedstrijd voorbij ziet komen denk ik dat je wel ziet wat 'in de krul trekken' anders is dan een paard zijn lichaam op de juiste manier laten gebruiken...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:44

Ze wijst erop dat spronggewrichten pas na hun zesde zouden sluiten, ga jij daarin mee?
Verder spreekt ze niet over verzameling, daar heeft verder niemand het over behalve jij nu en spreek jij haar ook juist tegen dat met drie jaar aanleuning prima is, want dat zegt zij bepaalt niet!
Je laatste zin is totaal buiten de kwestie, de gemiddelde L wedstrijd heeft ruiters en paarden van alle maten en leeftijden en heeft dus bijzonder weinig te maken met of het gezond is voor een jong paard om gewicht te dragen en in aanleuning gereden te worden, want we hadden het wel over in de krul RIJDEN en niet in de krul TREKKEN ;)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:11

Ik denk dat paarden indd niet bedoeld zijn om ons mensen te dragen...
Anders werden ze wel met zadel en al geboren... ;)

Nee, maar ff serieus. Er zou wel een soort standaard moeten komen of richtlijn waar mensen vanuit kunnen gaan. Vroeger ( 20 jaar geleden, haha, nu klink ik echt super oud!) boeide het schijnbaar niet en zag ook wel es een flinkere dame op een paard of pony zitten ( nadat ze met veel moeite zichzelf erop had gehesen...).

Laatst ging ik bij iemand op een manege kijken naar haar paardje: er hing gewoon een bordje " ruiters die op onze manege paard willen rijden mogen maximaal 75 kg wegen..."

Sorry, maar ik werd blij van dat bordje... :)
En dat bedoel ik niet om de flinkeren onder ons te jennen, want of je rood, paars, dik of model strijkplank bent ieder mens is voor mij een mens met leuke en minder handige kanten...
maar er is dus schijnbaar een groter bewustzijn ontstaan voor de belasting en de welzijn van het paard... Dat vind ik super!!!

Naast gewicht denk ik ook dat intensiteit van het rijden en de duur van effect kan zijn. Het is nogal een verschil of een paard elke dag gereden wordt, twee uur per dag... Of drie keer in de week een uurtje...

Zo, mijn bijdrage is weer geleverd.. ik lees weer vrolijk mee... :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:14

Een manege is weer een ander verhaal. Ten eerste werken die paarden vaak langer dan gemiddeld, ten tweede komen daar veel meer "slechte" ruiters op dan gemiddeld. Ze worden dus vaak wel tegengewerkt.
Ik vind het redelijk dat ze een gewichtslimiet hebben, maar ik zou persoonlijk wel rekening houden met het niveau van de ruiter en dus ook wel uitzonderingen maken. 75-80 kg is ook een heel goed haalbaar gewicht voor iemand die niet erg lang is. Ben je zwaarder, dan zoek je een manege met ander soort paarden en een eigenaar die geen gewichtslimiet stelt, of een paard heeft dat meer gewicht kan dragen bv.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:38

Tja,wat is een slechtere ruiter en wanneer en je dat niet?. Want ik vind dat ik op mijn niveau (dressuur klasse z gereden) ook nog zat te verbeteren heb en dat ik dus mijn paard zeker nog tegen werk.