Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
justkid schreef:Een quarter heeft een lage halsinplant dus dat is ook niet echt met een spaans paard of een KWPNer te vergelijken.
foto ter illustratie http://www.mijnalbum.nl/Foto-8SOLHYQX.jpg
Wat mij ook opvalt als ik wel eens een dressuurpaard zie op tv, is dat ze als ze klaar zijn en de teugels losgaan het paard wel een meter langer lijkt.
Mijn conclusie is dan dat het ook per paard zal verschillen of hij makkelijk of moeilijk bij elkaar te rijden is.
Een quarter is over het algemeen klein en heeft korte spieren (mijn paard is met zijn 1.50 al behoorlijk aan de maat voor een reiner)
Mijn paard is wel heel wendbaar en ik denk dat dat door zijn training (hoop ik) komt, maar dat het ook makkelijker is omdat ze zo compact is.
Ze kan op zich makkelijk de achterhand onderbrengen maar een aantal dingen die bij dressuurproeven worden gevraagd zijn voor haar moeilijker denk ik.
Voor verschil in bouw en rijstijl heb ik nog wel een (heel bekend) filmpje. Het gaat mij hier niet om of de achterhand er goed onder zit maar wel dat je kunt voorstellen dat je aanpak per paard zal verschillen
http://youtu.be/vrYOQ52U3LQ
jerich0 schreef:C
Verder liljebo loopt een westernpaard hoogstens in rijkunstig evenwicht. Het paard echt op de achterhand is enkel voor hoge oefeningen zoals piaffe en passage en dat zag ik een westernpaard nog niet doen. En bij deze oefeningen zal ook de nek omhoog komen.
Waarom zou men voor zo ies "simpels" koppig gaan doen en een ommeweg gaan zoeken die veel langer duurt en het doel voorbij schiet??
Ik ben dus wel thuis in operant conditioneren. jerich0 schreef:Een fout filmpje wil niet zeggen dat het goed is... men moet wetwn waarom men wat doet. Een filmoje van AR met lage hoofdhouding s ook fout en die uitleg gaf ik al meermaals,ook hier. Men mot.maar herlezen.

jan1234 schreef:Ik ben pas 1 dag actief op dit medium (bokt) en sta versteld van de uiteenlopende meningen van de mensen. Leuke, nuttige maar ook compleet misplaatste adviezen staan door elkaar heen.
Maar vooral de verkeerde interpretaties van gedragingen doen mij verbazen.
Bandida schreef:jan1234 schreef:Ik ben pas 1 dag actief op dit medium (bokt) en sta versteld van de uiteenlopende meningen van de mensen. Leuke, nuttige maar ook compleet misplaatste adviezen staan door elkaar heen.
![]()
Welkom in de wereld van de dominante instinctief reagerende vluchtdieren die ten allen tijde onder controle gehouden dienen te worden
Bandida schreef:jan1234 schreef:Ik ben pas 1 dag actief op dit medium (bokt) en sta versteld van de uiteenlopende meningen van de mensen. Leuke, nuttige maar ook compleet misplaatste adviezen staan door elkaar heen.
![]()
Welkom in de wereld van de dominante instinctief reagerende vluchtdieren die ten allen tijde onder controle gehouden dienen te worden

jan1234 schreef:@liljebo leuk dat je begrijpt wat ik bedoel met de positieve bekrachtiging. Ik begrijp dat veel mensen weerstand hebben omdat ze denken dat het een 'kunstje' is door het paard iets te leren met belonen. Echter is het enige verschil de manier van het aanleren van gedrag. Dus in dat opzicht kun je het beide een truukje noemen of niet, wat je leuk vindt. Maar het principe blijft hetzelfde je leert je paard iets.
(praktisch voorbeeld, je kan een hond leren zitten door hem op zijn kont te duwen, of je kan een hond leren zitten met een snoepje boven zijn neus. In beide gevallen leert de hond zitten, waarom is het ene dan een truukje en het andere niet?, misschien denken mensen dat je de rest van je leven snoepjes moet geven om de hond te laten zitten, dit is natuurlijk niet zo).
Ik ben pas 1 dag actief op dit medium (bokt) en sta versteld van de uiteenlopende meningen van de mensen. Leuke, nuttige maar ook compleet misplaatste adviezen staan door elkaar heen.
Als voorbeeld; in elke onderwerp wordt de term 'dominantie' gebruikt om het ongewenste gedrag van het paard te benoemen. Ethologisch gezien is dit in bijna alle gevallen volstrekt onjuist (zeker niet vast te stellen door de vaak beperkte gedragsinformatie - en het paard is door niemand geobserveerd).
Daarbij is het gevaar van deze vaak misplaatste term dat mensen als gevolg hiervan willen laten zien wie de baas is. Maar als je weet (studie & praktijk) wat 'dominantie' eigenlijk betekent en hoe je dit kan vaststellen zal je begrijpen dat hier iets heel anders mee wordt bedoeld en dat ongewenst gedrag vaak gewoon is aangeleerd en ook weer kan worden aangepast.
Ik kijk nog rustig even rond op het forum
Werd mij niet in dank afgenomen
Hoewel eerlijk is eerlijk... sommige bokkers zijn dan oprecht geinteresseerd. De meeste vegen die stelling echter meteen de vuilnisbak in; net als de stelling dat je ook met P+ kunt trainen en dat in feite alles wat je een paard leert onder dresseren/truukje kunt scharen. Bandida schreef:jan1234 schreef:Ik ben pas 1 dag actief op dit medium (bokt) en sta versteld van de uiteenlopende meningen van de mensen. Leuke, nuttige maar ook compleet misplaatste adviezen staan door elkaar heen.
![]()
Citaat:Het is dat de western reining zo'n verende, uitgestrekte draf niet interessant vindt.
Op hoger nivo wordt in de pleasure zo'n gang wel gevraagd.