achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:14

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 06:56

justkid schreef:
Een quarter heeft een lage halsinplant dus dat is ook niet echt met een spaans paard of een KWPNer te vergelijken.
foto ter illustratie http://www.mijnalbum.nl/Foto-8SOLHYQX.jpg

Wat mij ook opvalt als ik wel eens een dressuurpaard zie op tv, is dat ze als ze klaar zijn en de teugels losgaan het paard wel een meter langer lijkt.
Mijn conclusie is dan dat het ook per paard zal verschillen of hij makkelijk of moeilijk bij elkaar te rijden is.

Een quarter is over het algemeen klein en heeft korte spieren (mijn paard is met zijn 1.50 al behoorlijk aan de maat voor een reiner)
Mijn paard is wel heel wendbaar en ik denk dat dat door zijn training (hoop ik :P ) komt, maar dat het ook makkelijker is omdat ze zo compact is.
Ze kan op zich makkelijk de achterhand onderbrengen maar een aantal dingen die bij dressuurproeven worden gevraagd zijn voor haar moeilijker denk ik.

Voor verschil in bouw en rijstijl heb ik nog wel een (heel bekend) filmpje. Het gaat mij hier niet om of de achterhand er goed onder zit maar wel dat je kunt voorstellen dat je aanpak per paard zal verschillen

http://youtu.be/vrYOQ52U3LQ

Klopt uiteraard. Maar in het dressuurfilmpje zie je evengoed hoe het omhoogbrengen van het hoofd geen voorwaarde is voor goed achterhandgebruik.
En dat is waar ik het hier over heb; over het achterhandgebruik. Verzameling is een ander verhaal en alweer een stap verder.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 06:59

jerich0 schreef:
C

Verder liljebo loopt een westernpaard hoogstens in rijkunstig evenwicht. Het paard echt op de achterhand is enkel voor hoge oefeningen zoals piaffe en passage en dat zag ik een westernpaard nog niet doen. En bij deze oefeningen zal ook de nek omhoog komen.

Waarom zou men voor zo ies "simpels" koppig gaan doen en een ommeweg gaan zoeken die veel langer duurt en het doel voorbij schiet??

Ik heb het hier in deze discussie ook echt alleen over achterhandgebruik. Niet over verzameling en al helemaal niet over hogere dressuuroefeningen. De vraag is uitsluitend gesteld vanuit interesse naar aanleiding van de vele discussies hier op bokt.

En dat achterhandgebruik met lage hoofdhouding zie je volgens mij ook in het dressuurfilmpje waarvan ik de link plaatste?

Bandida, je hebt een pb. :D Ik ben dus wel thuis in operant conditioneren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:51

liljebo schreef:
Bandida, je hebt een pb. :D

Haha, ja jij ook :D

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:38

Achterhandgebruik en onderbrngen is al iets anders. In dressuur wordt het vwnw gebruikt als kortstondige beloning en als men geregeldd eens kort e hals kan trekken houdt men het langer vol die spieren te gebruiken zonder krampen...
Een fout filmpje wil niet zeggen dat het goed is... men moet wetwn waarom men wat doet. Een filmoje van AR met lage hoofdhouding s ook fout en die uitleg gaf ik al meermaals,ook hier. Men mot.maar herlezen. Die AR denkt te wetwn waarom men het gebruikt, maar het gaat in tegen de biomechanica van het paard. Daarom dat het enkel werkt in theorie. De rug van een paard is geen elastisch stuk rubber die kan plooien,maar benige wervs waar enkl gering kan ploooien tussen die wervels. Waarom kijkt men niet naar gegeven diergeneeskundige feiten ipv een idee in het hoofd te renten en de waarheid er omheen te buigen???

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:46

Liljebo: Dus het is puur de kwestie of een paard zijn achterhand onder kan zetten zonder teugelcontact, zonder richting de verzameling te werken? Ja, dat kan. Maar de achterhand wordt dan niet verder ondergebracht als dat het paard in vrijheid zou doen zonder ruiter. Zonder in meer of mindere mate de achterhand onder te zetten komt een paard immers niet vooruit. De achterhand verder onderbrengen om de ruiter beter te kunnen dragen valt mijns inziens onder verzamelen en kan niet zonder gebruik van teugelcontact worden verkregen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:09

jerich0 schreef:
Een fout filmpje wil niet zeggen dat het goed is... men moet wetwn waarom men wat doet. Een filmoje van AR met lage hoofdhouding s ook fout en die uitleg gaf ik al meermaals,ook hier. Men mot.maar herlezen.

Eerste zin snap ik niet en ik begrijp niet goed waarom steeds AR wordt genoemd? De link van het filmpje wat ik plaatste is geen AR maar Will faerber en ik geloof nu niet dat deze AR doet?
Je kunt hem goed vinden of niet... maakt mij niet uit. Ik ken hem verder niet en gebruikte de link puur als illustratie. Maar het is wel gemakkelijker om in de discussie helder te blijven mbt namen en exacte onderwerp.

peppertree, bedankt voor je visie. Ik begrijp wat je bedoelt, al denk ik wel dat correct achterhandgebruik net iets verder gaat dan wat een paard van nature doet, maar nog niet meteen onder verzameling valt? Maar ik kan ernaast zitten.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:51

Wie is AR?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:56

volgens mij bedoelt hij academisch rijden. Maar het verband hier ontgaat mij eerlijk gezegd ook een beetje...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:01

Ik weet ook niet wat dat is.... en ik denk ook niet dat ik het wil weten.
Ik ga met peppertree mee wat betreft het onderbrengen van de achterhand en het daaruit volgende verzamelen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:46

Het is inderdaad mogelijk zoals te zien is op het reeds geplaatste filmpje. Maar voordat een paard in balans zijn hals kan stretchen en daarbij zijn achterbenen goed kan blijven onderplaatsen én daarbij niet in tempo versnelt, gaat er denk ik wel een traject aan vooraf waarbij je zo nu en dan toch teugelcontact nodig hebt. Het doel van dit voorwaarts neerwaarts stretchen (stretching down and out) is toch de verbinding met de hand.

Hieronder een filmpje van een niet dressuurgefokt paard met een recreatieruiter. Het paardje heeft geleerd de balans te vinden en te houden en hier gebruiken we het stretchen als warming-up. Dit was 2 jaar geleden en inmiddels kan hij het nog beter en loopt daarbij minder op de voorhand.

http://www.youtube.com/watch?v=wNefNQUL ... r_embedded

en hier een paar foto's van dezelfde combinatie op zoek naar die balans waarbij de verbinding met de hand tot stand komt.
Hier nog zoekende van hoofd te hoog naar te diep.
http://www.basisrijkunst.nl/P9130213.JP ... normal.jpg
http://www.basisrijkunst.nl/P9130203.JP ... normal.jpg

En hier ontstaat de verbinding met de hand waarbij de teugels bewust niet loshangen want anders kunnen we achter- en voorkant niet met elkaar verbinden.

http://www.basisrijkunst.nl/P9130348.JP ... normal.jpg
http://www.basisrijkunst.nl/P9130313.JP ... normal.jpg

En van hieruit worden de voorwaarts neerwaarts stretches met een losse teugel alleen maar beter. (helaas geen fimpje van).

Is dit een beetje waarnaar je op zoek bent?

jan1234Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:22

Het onderbrengen van de achterhand = het verplaatsen van de balans van het paard. Dit bereik je door je paard dit te leren. Leren kan op een heleboel verschillende manieren. Belangrijk is daarbij dat je begrijpt hoe een paard leert :)
Je kan gebruik maken van je teugels. Maar dan moet je bedenken dan een toenemende teugeldruk 'remmen' betekent en een toenemende beendruk 'voorwaarts'.
Door het paard te leren op lichte commando's (weinig kuitdruk - weinig teugeldruk) te reageren kan je hem leren te 'schakelen'. Door het schakelen en het uitvoeren dressuuroefeningen kan je het paard leren zijn balans te verplaatsen. Het 'opsluiten' om het paard te verzamelen betekent dus dat je tegelijk aan het remmen en aan het gasgeven bent. Dit is niet de bedoeling, wordt helaas vaak wel gedacht dat het zo werkt.
Maar.... een paard kan ook op andere wijze leren (met belonen voor het vertoonde gedrag dit = echt iets totaal anders qua leren dan het loslaten van druk). Bij veel andere diersoorten wordt zeer effectief gebruik gemaakt van het leren van gedrag met gebruik van beloning, denk maar aan een dolfijn.
Kortom, zo kan het ook :)
http://www.youtube.com/watch?v=72-FrRRLLcc

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 12:08

Monique, ik denk dat jouw gedachtengang, mooi geillustreerd, de gedachte van de meeste mensen hier weergeven. Dat kan ik ook heel goed volgen en dat klinkt ook gewoon logisch.
Dat wil niet zeggen dat ik mensen die ervan overtuigd zijn dat alles te leren is zonder teugelcontact niet geloof, maar ik zou het graag dan in beeld zien. En dan bedoel ik dus ook daadwerkelijk het werk met een groen of verreden paard.
Helaas heb ik dat nog niet gezien.

Jan, jij noemt de uitzondering die ik ook voorzichtig en zijlings noemde, omdat ik weet dat dergelijke training (positief reinforcement) nogal wat weerstand kan oproepen/als kunstjes worden afgedaan die niet deugen.
Nu kan ik absoluut niet beoordelen of de getoonde piaff goed is, omdat ik die kennis niet bezit. Maar theoretisch moet het absoluut mogelijk zijn om een paard te leren zijn gewicht naar achteren te verplaatsen en zijn balans onder de ruiter te vinden met R+.
Punt is alleen dat de trainer dan een zeer gedegen kennis van de klassieke dressuur moet hebben, wil hij zover gaan dat hij/zij dingen als passage of piaff wil aanleren, wil het correct gebeuren.
Als het correct gebeurt, zou het theoretisch net zo goed voor het lichaam moeten zijn, dan wanneer het op andere wijze wordt aangeleerd, ongeacht of het dan een truukje is.
Ik denk echter dat dit maar voor weinig mensen is weggelegd en dat het niet voor de hand liggend is, omdat een dergelijk opgeleid paard niet met een ander ruiter, die op 'gewone' manier rijdt, goed uit de voeten kan en snel onbegrip ontstaat.
Bovendien weet ik dat ook de doorgewinterde clickertrainers onder het zadel met teugel of halsringcontact werken (niet noodzakelijkerwijs met bit, maar wel met een zekere begrenzing). Dus ik geloof eigenlijk ook niet dat je 100% zonder kunt ohz, zij het dat zeer subtiel contact voldoende zou moeten zijn.

begrijp mij goed.... ik train zelf met R+. Maar ik werk alleen met een absolute basis en in dit topic was ik vooral benieuwd naar de algemene mening.

jan1234Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:13

@liljebo leuk dat je begrijpt wat ik bedoel met de positieve bekrachtiging. Ik begrijp dat veel mensen weerstand hebben omdat ze denken dat het een 'kunstje' is door het paard iets te leren met belonen. Echter is het enige verschil de manier van het aanleren van gedrag. Dus in dat opzicht kun je het beide een truukje noemen of niet, wat je leuk vindt. Maar het principe blijft hetzelfde je leert je paard iets.
(praktisch voorbeeld, je kan een hond leren zitten door hem op zijn kont te duwen, of je kan een hond leren zitten met een snoepje boven zijn neus. In beide gevallen leert de hond zitten, waarom is het ene dan een truukje en het andere niet?, misschien denken mensen dat je de rest van je leven snoepjes moet geven om de hond te laten zitten, dit is natuurlijk niet zo).

Ik ben pas 1 dag actief op dit medium (bokt) en sta versteld van de uiteenlopende meningen van de mensen. Leuke, nuttige maar ook compleet misplaatste adviezen staan door elkaar heen.
Maar vooral de verkeerde interpretaties van gedragingen doen mij verbazen.
Als voorbeeld; in elke onderwerp wordt de term 'dominantie' gebruikt om het ongewenste gedrag van het paard te benoemen. Ethologisch gezien is dit in bijna alle gevallen volstrekt onjuist (zeker niet vast te stellen door de vaak beperkte gedragsinformatie - en het paard is door niemand geobserveerd).
Daarbij is het gevaar van deze vaak misplaatste term dat mensen als gevolg hiervan willen laten zien wie de baas is. Maar als je weet (studie & praktijk) wat 'dominantie' eigenlijk betekent en hoe je dit kan vaststellen zal je begrijpen dat hier iets heel anders mee wordt bedoeld en dat ongewenst gedrag vaak gewoon is aangeleerd en ook weer kan worden aangepast.

Ik kijk nog rustig even rond op het forum :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:24

Amen! Met veel dank aan laatste poster jan1234, mede vanuit mijn drie Dobermanns (heb dit honden ras al ruim 20 jaar waaronder ook herplaatsers vanuit de Dobermann Rescue), maar ook zeker vanuit mijn paarden...met wie ik bepaald zelf ook wel de nodige fouten heb gemaakt, qua karakter-inschatting/leer-fase.
Maar al doende leert men...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:45

jan1234 schreef:
Ik ben pas 1 dag actief op dit medium (bokt) en sta versteld van de uiteenlopende meningen van de mensen. Leuke, nuttige maar ook compleet misplaatste adviezen staan door elkaar heen.

:D
Welkom in de wereld van de dominante instinctief reagerende vluchtdieren die ten allen tijde onder controle gehouden dienen te worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:47

Bandida schreef:
jan1234 schreef:

Welkom in de wereld van de dominante instinctief reagerende vluchtdieren die ten allen tijde onder controle gehouden dienen te worden ;)

_O-

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:51

Bandida schreef:
jan1234 schreef:

:') :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:05

Gelukkig worden de meeste Bokkers niet geremd door enige kennis en inzicht. :7

Er waren opmerkingen hierboven over het verschil tussen western en dressuur rijden.
Idem over de bouw van het paard, bijvoorbeeld hals aanzet.

Het enige wat ik hieraan wil toevoegen is dat:

Een goed getraind westernpaard alle oefeningen van de dressuur kan doen.
Beetje op trainen en de quarter loopt een ZZ.
Maar of een dressuur ruiter dat ook voor elkaar krijgt ??
Nee dus, en dat komt doordat er te weinig en slecht les genomen wordt.

Het aller belangrijkste van paard rijden is :

Balans, balans, balans en balans van ruiter en paard.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:14

Je hebt gedeeltelijk wel gelijk Ariebren, ik denk ook dat de meeste serieuze westernruiters vooral bezig zijn met alle mogelijke oefeningen om het paard maar soepel en recht en sterk te maken en ik denk vaak op een creatievere manier dan "dressuurruiters" maar zo'n mooie verende uitgestrekte draf zie ik ze bijvoorbeeld niet zo snel doen daarvoor is de beweging gewoon anders, niet ruim genoeg.

fijne bijdrage jan :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 16:58

jan1234 schreef:
@liljebo leuk dat je begrijpt wat ik bedoel met de positieve bekrachtiging. Ik begrijp dat veel mensen weerstand hebben omdat ze denken dat het een 'kunstje' is door het paard iets te leren met belonen. Echter is het enige verschil de manier van het aanleren van gedrag. Dus in dat opzicht kun je het beide een truukje noemen of niet, wat je leuk vindt. Maar het principe blijft hetzelfde je leert je paard iets.
(praktisch voorbeeld, je kan een hond leren zitten door hem op zijn kont te duwen, of je kan een hond leren zitten met een snoepje boven zijn neus. In beide gevallen leert de hond zitten, waarom is het ene dan een truukje en het andere niet?, misschien denken mensen dat je de rest van je leven snoepjes moet geven om de hond te laten zitten, dit is natuurlijk niet zo).

Als voorbeeld; in elke onderwerp wordt de term 'dominantie' gebruikt om het ongewenste gedrag van het paard te benoemen. Ethologisch gezien is dit in bijna alle gevallen volstrekt onjuist (zeker niet vast te stellen door de vaak beperkte gedragsinformatie - en het paard is door niemand geobserveerd).
Daarbij is het gevaar van deze vaak misplaatste term dat mensen als gevolg hiervan willen laten zien wie de baas is. Maar als je weet (studie & praktijk) wat 'dominantie' eigenlijk betekent en hoe je dit kan vaststellen zal je begrijpen dat hier iets heel anders mee wordt bedoeld en dat ongewenst gedrag vaak gewoon is aangeleerd en ook weer kan worden aangepast.

Ik kijk nog rustig even rond op het forum :)

he, ik lees het al.... je zit op dezelfde lijn als ik; Wordt spannend als je je verhaal over dominantie doet. I've been there, don that :D Werd mij niet in dank afgenomen :D Hoewel eerlijk is eerlijk... sommige bokkers zijn dan oprecht geinteresseerd. De meeste vegen die stelling echter meteen de vuilnisbak in; net als de stelling dat je ook met P+ kunt trainen en dat in feite alles wat je een paard leert onder dresseren/truukje kunt scharen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 16:59

Bandida schreef:
jan1234 schreef:

_O- :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:05

Het is dat de western reining zo'n verende, uitgestrekte draf niet interessant vindt.
Op hoger nivo wordt in de pleasure zo'n gang wel gevraagd.
Maar dan kom je wel terrecht bij de speciaal voor de pleasure gefokte paarden.
Die paarden kunnen ook zo langzaam galopperen dat het lijkt of ze mank lopen.

Dus we komen weer terug op het paard wat er voor gefokt is.

En daarnaast de ruiter die de capaciteiten heeft om het eruit te halen. :7

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:18

Bouw=bewegingsaanleg. AANLEG, zeg ik met nadruk. Dat is gewoon een fysiek feit.

Iets aanleren (op een bepaalde manier te leren bewegen) is weer wat anders. Vrijwel alles is "aan te leren" aan een dier. OOk bewegingen en gedragingen die niet zij niet van nature in hun fysieke of gedrags-aanleg hebben. Maar of dat wenselijk is?

Men zal toch bij voorkeur niet bijv. voor een draver-gefokt paard kiezen als je belang hecht aan een fijne galopbeweging?
En ook niet voor een Tinker voor een leuke "zweef"draf? Wat dat laatste dan ook mag inhouden?

Er zijn niet voor niets diverse rassen, de een heeft een natuurlijke aanleg voor zus, de andere voor zo.
Is met honden net zo.

Waarom zou je er iets anders van willen maken/uit willen halen dan dat het het dier van nature makkelijk af gaat?

Het verschil tussen Western en Dressuur is natuurlijk al heel vaak besproken.
Maar je kunt heus wel van het ene naar het andere ALS RUITER overstappen, zoals Anky van Grunsven, maar je ziet dan ook dat zij daar wel een bijbehorend type paard voor rijdt.

Voor een paard gebouwd zoals Salinero lijkt me dit ondoenlijk. En zelfs zeer schadelijk.
Waarom zou je zo iets ook willen?

Dan is er nog de categorie redelijke allround-paarden, waarmee je een beetje van alles wat kan: beetje sprongetje wagen, beetje zwemmen, beetje voor de wagen lopen, beetje dressuur... Niks mis mee, dit zullen merendeels recreatieruiters zijn, ook niks mis mee, ben ik zelf ook.

Van iedere "discipline" kun je weer wat leren en eventueel meenemen naar je eigen rijden met je paard toe.

Er "MOET" toch niets?
Helaas zie ik tegenwoordig toch erg veel "gemoet", alsof het ene zaligmakender is dan het ander, alsof je moet "kiezen" voor de ene of de andere wijze van trainen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:58

Citaat:
Het is dat de western reining zo'n verende, uitgestrekte draf niet interessant vindt.
Op hoger nivo wordt in de pleasure zo'n gang wel gevraagd.

Niet een uitgestrekte draf, wel de jog en dat ziet er wat vreemd uit als je het nog nooit hebt gezien maar de paarden die daar voor zijn gefokt en het door training goed hebben geleerd zitten zooooooo lekker <3

Maar dit gaat wat offtopic :o
Terpentijn zegt het wat mij betreft goed maar hoe komen we nu weer op het oorspronkelijke onderwerp?
Of zijn we er al uit :D