Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:23

Volgens mij gaat het over slechte instructeurs die slecht les geven. Die fotoos met bijzet zijn dramtisch. maar die fotoos van de les die volgens jou wel goed zou zijn vind ik net zo dramatisch. En dáár gaat het toch om in dit topic, over slecht instructeurs die je paard vooral de vernieling in helpen.
Als jij gewoon boscrosser bent zonder ambitie zou ik er nooit iets van zeggen. Maar als jij meent dressuur te willen rijden en je paard denkt te kunnen verbeteren zowel mentaal als fysiek dan kan ik je verzekeren je je paard nooit heel houdt ongeacht bij welke juf je zou lessen. Misschien denk je dat juf 2 beter is omdat ze meer complimenten maakt en je het gevoel geeft dat je goed bezig bent. Ik kan werkelijk niet ontdekken waarom jouw Vriska bij juf 2 beter zou lopen. Voor mij is het helaas, allemaal even slecht

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:40

Tja... Kwaliteit van instructie is inderdaad wisselend... Helaas geeft een orun-diploma zelfs niet aan of instructie goed is of niet. Ik werk zelf in het basisonderwijs, heb geen orun, maar heb soms het idee dat ik nog beter les kan geven dan sommige orungediplomeerde instructeurs! En dan niet eens het technische verhaal, maar ook de opbouw van een les, het werken naar een doel en het meegeven van 'huiswerk' waar de ruiter zelf mee aan de slag kan tot de volgende les. Gemiste kansen...

Ik zie hier ook verkeerde combinaties. Ruiters die bij een instructeur lessen die niet bij ze past. Theoretische instructeurs met praktische ruiters, dat werkt vaak niet. Sommige ruiters begrijpen de terminologie van de instructeur niet en doen daarom maar wat. Of ruiters die in de les braaf en netjes rijden, maar de dagen zonder les gewoon weer in het oude stramien doorgaan!

Misschien ligt de fout wel meer bij ons ruiters. Hoeveel ruiters zijn er nu nog echt kritisch op zichzelf? Wie analyseert een rit nog na het rijden? Wie probeert doelgericht iedere rit iets beter te maken? Wie doorziet de complete ontwikkeling van jezelf en het paard? Wie doet netjes zijn huiswerk dat je van je instructeurvhebt gekregen? Wie vraagt wel eens een stalgenoot om eens mee te kijken? Wie vraagt openminded door wanneer een stalgenoot of bokker ziet dat er iets te verbeteren valt? Wie neemt nog de moeite om wat op te steken over de theorie van dressuur dmv een boek? Nee hoor. Als je les neemt van een goede instructeur leer je het vanzelf 8)7

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:52

shirleyp schreef:
Tja... Kwaliteit van instructie is inderdaad wisselend... Helaas geeft een orun-diploma zelfs niet aan of instructie goed is of niet. Ik werk zelf in het basisonderwijs, heb geen orun, maar heb soms het idee dat ik nog beter les kan geven dan sommige orungediplomeerde instructeurs! En dan niet eens het technische verhaal, maar ook de opbouw van een les, het werken naar een doel en het meegeven van 'huiswerk' waar de ruiter zelf mee aan de slag kan tot de volgende les. Gemiste kansen...

je moet ook niet vergeten dat ORUN slechts een cursus van een aantal weken is die bovendien minimale opleidingseisen stelt aan de cursisten. Ik vind ORUN zwaar overgewaardeerd.

shirleyp schreef:
Ik zie hier ook verkeerde combinaties. Ruiters die bij een instructeur lessen die niet bij ze past. Theoretische instructeurs met praktische ruiters, dat werkt vaak niet. Sommige ruiters begrijpen de terminologie van de instructeur niet en doen daarom maar wat.
Dat heeft dan vooral te maken met de didactische beperkingen van de instructeur. En zoals ik hierboven al aangaf voorziet ORUN daar niet echt in.

shirleyp schreef:
Misschien ligt de fout wel meer bij ons ruiters. Hoeveel ruiters zijn er nu nog echt kritisch op zichzelf? Wie analyseert een rit nog na het rijden? Wie probeert doelgericht iedere rit iets beter te maken? Wie doorziet de complete ontwikkeling van jezelf en het paard? Wie doet netjes zijn huiswerk dat je van je instructeurvhebt gekregen? Wie vraagt wel eens een stalgenoot om eens mee te kijken? Wie vraagt openminded door wanneer een stalgenoot of bokker ziet dat er iets te verbeteren valt? Wie neemt nog de moeite om wat op te steken over de theorie van dressuur dmv een boek? Nee hoor. Als je les neemt van een goede instructeur leer je het vanzelf 8)7

Dat haakt weer aan bij een andere discussie die hier al eens gevoerd is: in hoeverre zijn de intellectuele capaciteiten van de ruiter van invloed op het goed kunnen leren rijden. Ik ben van mening dat dat een heel belangrijke factor is omdat o.a. het analytisch en probleemoplossend vermogen zeer elementair zijn in het leren rijden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:54

@ shirleyp: dat schreef ik idd ook al eerder. Je hebt daar als ruiter zelf ook ZEKER een verantwoordelijkheid in te pakken. Helaas merk je dat veel ruiters zelf te weinig kennis hebben en klakkeloos uitgaan van wat de instructeur zegt. Als ruiter voel je (als het goed is) wat wel en niet werkt voor je paard, dat mag je best aan je instructeur vertellen en niet doorhobbelen volgens hetgeen zij zeggen wat je moet doen. Maar ook dat wordt niet altijd in dank afgenomen.. of er wordt een of andere verklaring gegeven die gewoon niet klopt. Als je dan als ruiter niet beter weet, neem je dat voor waarheid aan.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:02

Excuus... Ik heb niet hele topic doorgenomen voor mijn post. Maar ben blij om te lezen dat ik niets nieuws aan haal, dat geeft de burger moed :D

Dat voelen is ook zoiets. Veel instructeurs gaan er van uit dat lesklanten dingen voelen. Daar kun je niet van uit gaan, dat moet je controleren en bevestigd willen hebben. En soms kan het er anders uitzien dan het voelt, ik vind het een aanvulling wanneer mijn instructrice in zo'n geval eens op mijn paard zit. Ik zet zelf ook wel eens een (zorgvuldig uitgekozen ;)) stalgenoot op mijn paard om te kijken of het er uit ziet en om te controleren of mijn gemonteerde hulpen een beetje logisch zijn.

Iedere instructeur heeft zijn eigen wereldje en referentiekader. Het zou goed zijn om instructeurs met regelmaat bij elkaar te zetten om van elkaar te leren. Dat houdt je beeld scherp en breed en kan erg motiverend werken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:15

shirleyp schreef:
Excuus... Ik heb niet hele topic doorgenomen voor mijn post. Maar ben blij om te lezen dat ik niets nieuws aan haal, dat geeft de burger moed :D

Dat voelen is ook zoiets. Veel instructeurs gaan er van uit dat lesklanten dingen voelen. Daar kun je niet van uit gaan, dat moet je controleren en bevestigd willen hebben. En soms kan het er anders uitzien dan het voelt, ik vind het een aanvulling wanneer mijn instructrice in zo'n geval eens op mijn paard zit. Ik zet zelf ook wel eens een (zorgvuldig uitgekozen ;)) stalgenoot op mijn paard om te kijken of het er uit ziet en om te controleren of mijn gemonteerde hulpen een beetje logisch zijn.

Iedere instructeur heeft zijn eigen wereldje en referentiekader. Het zou goed zijn om instructeurs met regelmaat bij elkaar te zetten om van elkaar te leren. Dat houdt je beeld scherp en breed en kan erg motiverend werken.

Daar ben ik het totaal niet mee eens.
Mijn ervaring is dat de goede instructeurs wel degelijk goed zien hoe het voelt (goed en niet goed) . Een instructeur die dat moet controleren is imo nog niet zo ver....
Wanneer ik zelf iemand help (wel eens gedaan, maar niet veel en daar ligt mijn ambitie ook niet) vraag ik altijd aan de ruiter of ze het "goede momentje" hadden gevoeld, zodat ze dat zelf in hun training ook weer kunnen opzoeken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:17

Ik vraag ook altijd: "Voel je dat?" als ik zie dat het paard doet wat er van hem/haar gevraagd wordt :) Want als je het eenmaal gevoeld hebt, dan weet je waar je naar op zoek moet en het gevoel geeft dan de bevestiging.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:21

Pletje123 schreef:
Ik vraag ook altijd: "Voel je dat?" als ik zie dat het paard doet wat er van hem/haar gevraagd wordt :) Want als je het eenmaal gevoeld hebt, dan weet je waar je naar op zoek moet en het gevoel geeft dan de bevestiging.

Sommige ruiters voelen vrij weinig en dan moet je dat als instructeur wel weten, want het is voor de meeste namelijk wél duidelijk. En ook een goede ruiter kan "zo'n momentje" wel eens niet bewust voelen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:24

Superwoman: daarom vraag ik het ook :) Want ik wil het graag zeker weten. Of het antwoord erop eerlijk is (ja of nee), dat hoop ik dan altijd maar. Indien een ruiter/amazone niet eerlijk antwoord, dan houdt hij/zij zichzelf uiteindelijk voor de gek.

Maar vaak blijkt het wel uit het rijden of het kwartje wel of niet gevallen is :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:25

Het mooie van dit topic is, dat velen het wel schijnen te weten hoe het moet. Maar hoe lopen hun paarden?
Ik ben al jaaaaaren aan het zoeken naar een geschikte instructie. Das niet zo makkelijk, want allemaal willen ze de kop in de krul hebben.

Ik niet, heb een nieuw paard, en blijf maar van de teugels af, of hij met zijn kop in de lucht loopt, of tussen zijn benen, maakt niet uit.
Laat ze eerst maar eens op hun eigen benen leren lopen. En dan niet de hoefslag volgen.
Ik ben zelf geen instructrice. Maar als ik geen geschikte heb, dan geef ik mijn bijrijdster zelf les.

puur de figuren rijden, geen druk op de teugels, laat het hem maar uitzoeken. als je een jong beest al moet gaan dragen met je handen, word die echt niet fijner als hij ouder word.

en over dingen voelen, iets voelen en iets zien is zo makkelijk niet. Zegt de instruc : voel je dat, dan vraag ik, wat moet ik voelen dan?
Want je bent voor hij uitgesproken is al 5 meter verder.. elke stap een ander gevoel.

Paardrijden is niet makkelijk,maar dat maakt het juist leuk.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:30

superwoman schreef:
Pletje123 schreef:

Sommige ruiters voelen vrij weinig en dan moet je dat als instructeur wel weten, want het is voor de meeste namelijk wél duidelijk. En ook een goede ruiter kan "zo'n momentje" wel eens niet bewust voelen.

Je wilt niet weten hoeveel ruiters die vraag met ja beantwoorden om de instructeur te pleasen of niet onder te willen doen voor andere ruiters die het wel voelen. Laat de ruiter tijdens het rijden eens aangeven of het goed voelt of niet, alleen zo kun je zeker weten dat de ruiters het juiste gevoel te pakken heeft.

@superwoman. Er zijn mensen die dingen het makkelijkst verwerken door te zien, dat is aan je post te lezen de instructeur waar jij het meest mee hebt, misschien ook omdat zien jouw belangrijkste zintuig is. Er zijn ook mensen die die voorkeur hebben voor voelen of zelfs horen. De ene instructeur kan daardoor beter helpen door te kijken, de andere instructeur doet dat door te voelen en weer een andere instructeur luistert naar jouw bevindingen en reageert daarop. Iedereen heeft een voorkeurskanaal, maar kan natuurlijk ook de andere kanalen aanspreken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:32

Snackie: als ik vraag of iemand iets voelt, dan heb ik dat uiteraard eerst uitgebreid uitgelegd wat de bedoeling is van de oefening en waar we naar toe willen. Bijvoorbeeld scherper voor het been of meer loslaten in het lichaam. Daar ben je dan wel langer mee bezig dan 1 minuut en daar ligt dan op dat moment de focus op. Zo kan je wel degelijk vragen of het duidelijk is en of de ruiter het voelt :)

Daarnaast ben ik van mening dat je ook een jong paard verbinding aan moet bieden met je handen. Helemaal los laten is mijns inziens het paard in het diepe gooien en inderdaad onder het mom van "zoek het maar uit". Natuurlijk is veel druk en trekken het andere uiterste en daar streeft niemand naar, lijkt mij. Maar er is ook nog een middenweg :)

ShirleyP: ik geef veel volwassenen les en als zij zichzelf voor de gek willen houden, dan moeten ze dat vooral doen :) Ik ben niet blind en als ze de vraag met een leugentje om bestwil beantwoorden, dan zie ik dat terug in het rijden :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:34

Snackie schreef:
Het mooie van dit topic is, dat velen het wel schijnen te weten hoe het moet. Maar hoe lopen hun paarden?
Ik ben al jaaaaaren aan het zoeken naar een geschikte instructie. Das niet zo makkelijk, want allemaal willen ze de kop in de krul hebben.

Ik niet, heb een nieuw paard, en blijf maar van de teugels af, of hij met zijn kop in de lucht loopt, of tussen zijn benen, maakt niet uit.
Laat ze eerst maar eens op hun eigen benen leren lopen. En dan niet de hoefslag volgen.
Ik ben zelf geen instructrice. Maar als ik geen geschikte heb, dan geef ik mijn bijrijdster zelf les.

puur de figuren rijden, geen druk op de teugels, laat het hem maar uitzoeken. als je een jong beest al moet gaan dragen met je handen, word die echt niet fijner als hij ouder word.

en over dingen voelen, iets voelen en iets zien is zo makkelijk niet. Zegt de instruc : voel je dat, dan vraag ik, wat moet ik voelen dan?
Want je bent voor hij uitgesproken is al 5 meter verder.. elke stap een ander gevoel.

Paard kan je aan de teugel laten lopen én op eigen benen... zie het probleem niet. Waarom zou je druk op de teugels hebben?
Over het voelen.... "voel je dit?" dan moet hjet wel duidelijk zij,weet je het niet, dan heb jke het niet gevoeld - dat is heel simpel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:37

Pletje123 schreef:
Daarnaast ben ik van mening dat je ook een jong paard verbinding aan moet bieden met je handen. Helemaal los laten is mijns inziens het paard in het diepe gooien en inderdaad onder het mom van "zoek het maar uit". Natuurlijk is veel druk en trekken het andere uiterste en daar streeft niemand naar, lijkt mij. Maar er is ook nog een middenweg :)

idd en zonder goede verbinding en een paard wat over de rug loopt, zal de ruiter ook moeite hebben met het balans (paard krijgt weinig begeleiding) waardoor je het voor het jonge paard nóg moeilijker maakt.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:39

Snackie schreef:
Het mooie van dit topic is, dat velen het wel schijnen te weten hoe het moet. Maar hoe lopen hun paarden?.

Lang niet altijd fantastisch... Ik ben mijn eigen jonge paard nu aan het opleiden en merk wel dat het steeds fijner gaat. Maar dat kost tijd en oefening, die tijd nemen we gewoon.

Snackie schreef:

Geen enkel paard moet je dragen met je handen. Een jong paard rijden zonder teugeldruk is overigens ook niet alles. Mijn jonge paard heeft een gevoelig mondje en vindt het lastig om gelijke druk te houden en daarop na te geven. Hij krult zich snel op. Daar moet je dan wel mee bezig, met het losgooien van de teugels gaat hij het nooit snappen.

Snackie schreef:

Volledig mee eens!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:43

Pletje123 schreef:
ShirleyP: ik geef veel volwassenen les en als zij zichzelf voor de gek willen houden, dan moeten ze dat vooral doen :) Ik ben niet blind en als ze de vraag met een leugentje om bestwil beantwoorden, dan zie ik dat terug in het rijden :j

Dat is heel knap, maar geen eigenschap die iedere instructeur bezit. Ik zie stalgenoten die zeer bekwame instructeurs een onware bevestiging geven. Het is ook geen leugen om bestwil, het is meer niet durven toegeven dat je iets niet voelt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:58

shirleyp schreef:
Misschien ligt de fout wel meer bij ons ruiters. Hoeveel ruiters zijn er nu nog echt kritisch op zichzelf? Wie analyseert een rit nog na het rijden? Wie probeert doelgericht iedere rit iets beter te maken? Wie doorziet de complete ontwikkeling van jezelf en het paard? Wie doet netjes zijn huiswerk dat je van je instructeur hebt gekregen? Wie vraagt wel eens een stalgenoot om eens mee te kijken? Wie vraagt openminded door wanneer een stalgenoot of bokker ziet dat er iets te verbeteren valt? Wie neemt nog de moeite om wat op te steken over de theorie van dressuur dmv een boek? Nee hoor. Als je les neemt van een goede instructeur leer je het vanzelf 8)7

ik kom even binnenvallen :D ik vraag namelijk ook niet aan stalgenoten of ze nog iets zien wat te verbeteren valt. ten eerste omdat er nog zoveel punten zijn die ik zelf al zie die voor verbetering vatbaar zijn :+ maar ook omdat ik het niet altijd toegevoegde waarde vind hebben; ik hoor graag commentaar van mensen wiens oordeel ik vertrouw, dat blijkt vrijwel altijd overeen te komen met mijn eigen mening. luister ik naar iemand waar ik dat vertrouwen niet in heb en het oordeel wijkt af van mijn eigen mening, dan hou ik vast aan mijn eigen mening. dat is niet omdat ik geen moeite wil doen, maar omdat ik reeds meerdere wegen naar rome heb gezien die via rusland bleken te lopen. dan leer ik inderdaad liever van een goede instructeur :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:59

Maar dan ben je toch niet eerlijk naar jezelf? Als je dat niet aan durft te geven? Of maakt die instructeur je dan verbaal af?

Ik ben juist blij als iemand aangeeft het niet te snappen of te voelen. Ik geef geen les op Z niveau. Ben vooral bezig met de basis. Het is niet direct knap om te zien dat iemand geen been geeft op het moment dat het wel moet ;) Of zijn paard niet corrigeert op het moment dat het wel moet. En als ik helemaal niks zie gebeuren, dan vraag ik eerst of ze uberhaupt de hulp wel gaven. En als ze dan zeggen ja, dan concludeer ik dat het paard niet scherp genoeg is en zal ze dan erop wijzen dat ze om meer reactie moeten vragen en dus een grotere hulp moeten geven (die direct ook zichbaarder is natuurlijk). Uiteindelijk komt het uit.. althans, dat is mijn ervaring :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:06

Ik ben gelukkig in mijn zoektocht naar een goed instructeur een fijne tegengekomen, een vriendin van me liep er stage en had ook les met haar toenmalige bijrijdpaard. Ik ben er eens gaan kijken op stal en vond hem heel fijn les geven. Ik vond het alleen eng om er met mijn doorsnee paard die zich wegduwde, wegrende enz er te gaan lessen maar dacht wie niet waagt wie niet wint.

Deze instructeur maakt het niet uit met wat voor paard je komt lessen, hij zal er altijd het beste uit naar boven willen halen. Hij heeft zoveel inzicht in het paard en het rijden dat hij het ook echt super over kan brengen. Als hij les geeft is het alsof hij zelf op het paard zit, hij ziet alles wat jij fout doet en geeft je bij iedere stap instructies om je correct te leren rijden en je paard correct te leren lopen. Hij doet ook alles op het tempo van het paard, van achter uit denken en absoluut niet in de krul trekken.

Ik ben echt heel blij dat ik deze kans heb gekregen en hem aan heb genomen want ik zie zoveel vooruitgang in mijn rijden en in het lopen van mijn paard.

Ik weet nu ook precies wat jullie willen zeggen met dit topic. En het valt mij ook steeds meer op, bijvoorbeeld op wedstrijden dat anderen vaak behoorlijk verkeerd bezig zijn met rijden en in hogere klasses echt problemen krijgen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:08

@jade, ik vraag ook niet aan iedere stalgenoot of er tips zijn. Er lopen bij ons een hoop rijtechnische klungels rond, waar ik liever geen advies van heb. O:) Maar er zijn wel een aantal stalgenoten waarvan ik hun mening wel waardeer en op waarde weet te schatten. Met hun wissel ik graag van mening over het rijden.

@pletje123, ze zijn idd niet eerlijk naar zichzelf. Ik weet niet waarom deze ruiters dit precies doen, ik vermoed dat het een stukje schaamte is. Ook lastig voor een instructeur.

De grote dingen zijn inderdaad wel te zien. Maar hoe controleer je of iemand het verschil voelt tussen gereden druk en aangenomen druk? Veel ruiters denken of zeggen dit in een les te voelen, maar wanneer ze zelfstandig rijden zie je het volledig misgaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:11

Dat zie je terug in de hals :j Een paard wat niet fijn in de hand is, zal nooit achter zijn kaak openen met behoud van de juiste impuls.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:15

Pletje123 schreef:
Dat zie je terug in de hals :j Een paard wat niet fijn in de hand is, zal nooit achter zijn kaak openen met behoud van de juiste impuls.

Gezien je het antwoord weet op al mijn situatieschetsen, ben jij de perfecte instructeur. Helaas zie ik maar weinig instructeurs die alles zien...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:17

@shirley probleem is natuurlijk dat degenen die het kaft van het koren weten te scheiden in dat opzicht zichzelf toch wel de goede richting op weten te ontwikkelen, en degenen die dat niet kunnen tegenstrijdige en/of verkeerde berichten krijgen, in welk geval ik persoonlijk zou adviseren om vast te houden aan instructie. ervanuitgaande dat ze de juiste tegen het lijf zijn gelopen, want als je er nog weinig vanaf weet is het ook lastig goede van slechte instructie te onderscheiden :+
het is allemaal niet zo makkelijk, zeker als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt, moet je op iemand vertrouwen om meer kennis op te doen. persoonlijk heb ik het probleem nog steeds met zadelmakers, hoefsmeden en garages, je kan uiteindelijk niet alles leren, dus moet je een oordeel maken met de middelen die je hebt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:18

shirleyp schreef:
Pletje123 schreef:

Gezien je het antwoord weet op al mijn situatieschetsen, ben jij de perfecte instructeur. Helaas zie ik maar weinig instructeurs die alles zien...

niet helemaal.. zit in noord friesland }> :+

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:21

shirleyp schreef:
Pletje123 schreef:

Perfect? :oo Nee... dat ben ik niet :)