Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:08

Wat een jaloezie klinkt er allemaal weer door. Ik gun het die jongeren met dure sportpony's best hun mooie spullen. Voor hen is het ook makkelijker omdat ze vaak al op hun zesde gestart zijn en veel meer rijden dan de kinderen op maneges. Maar met hard werken en talent kun je zelf ook genoeg bereiken door bijrijdpony's te zoeken, op een handelsstal te rijden enz. Helaas vinden veel mensen het makkelijk om alleen te klagen in plaats van aan de slag te gaan.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:11

xSonja schreef:
Tja, ik wilde héél in de sportklas van de manege, twee keer per week rijden, meer doen. Met school zou het allemaal wel kunnen, maar genoeg geld, dat was het probleem. Ik kan niet in de sportklas omdat we er geen geld voor hebben, tja, jammer dan hea? ;(

Zoek dan een wedstrijdstal in de buurt op waar je een aantal keer in de week gaat helpen. Je zal dan moeten beginnen met de minder leuke klussen, maar als ze zien dat je er hard voor wilt werken, dan krijg je vanzelf meer kansen.

Bij ons komen er ook ooit meisjes die willen helpen, er zitten enkele goed bij, maar de meeste houden het na 2 keer helpen voor gezien. Het enigste wat ik in het begin vraag is dat ze met regelmaat komen (2x pw. min. een uurtje) zodat ik ze iets kan leren over de veiligheid voor werken met paarden. komen ze minder vaak, dan verwaterd het steeds. Als dat goed gaat mogen ze vanzelf steeds meer, longeren, rijden, mee op concours, etc en krijgen ze misschien na hun schooltijd een baan aangeboden. Maar de meeste zijn gewoon simpelweg te lui en willen het liefste alleen maar komen rijden. En dat zijn dan vaak degene die dan gaan zitten jammeren dat het allemaal zo oneerlijk is en dat ze door het geld de kansen niet krijgen. Daarbij hebben heel veel dromers het talent gewoon niet. Als je niet goed genoeg kunt rijden, kun je nog z je best doen, maar je zult nooit top-wedstrijdruiter worden. Deze harde werkers kunnen misschien wel stalmanager of stalruiter worden.

Ik ben zelf na mijn ponytijd ook weer van voor af aan moeten beginnen. Mijn ouders gingen scheiden toen ik 18 was, dus ik moest min of meer het huis uit en de paarden werden verkocht.Toen ben ik in eerste instantie zonder salaris op een internationale springstal gaan werken, omdat het ervaring brengt en goed staat op je cv. Op die manier ben ik dan ook aan mijn huidige baan gekomen. Nu zit ik op een handelsstal waar ik hard moet werken, nooit internationaal zal rijden, maar wel goed betaald krijg. Ik kan nu gaan zitten piepen, dat ik hier de kansen niet krijg, maar dan moet ik gewoon een andere baan zoeken, terwijl ik het hier goed heb.
Het gras lijkt altijd groener bij de buren, maar je moet gewoon tevreden zijn met wat je hebt, zo niet, dan moet je er harder voor vechten en werken.
Hierbij natuurlijk de zieken en andere pechgevallen erbuiten gelaten, want dat gaat echt niet voor iedereen op. Een rijk persoon of kind, met ziekte, mishandeling of ander soort pech heeft het net zo moeilijk.

LDRD schreef:
Je dénkt dat alles een hoop gekost heeft, dat hoeft hélemaal niet zo te zijn :n .
Er zijn ook meisjes met 2e hands laarzen, eigenlijk net te groot :(:) , maar gekregen van iemand die ze niet meer paste...een geweldige a pony die ooit jong voor een appel en een ei gekocht is en toch een verrekte leuk ding blijkt...zelf geld gespaard van verjaardagen voor wat snuisterijen erbij en voilá...

Zo is het precies. Als je weinig geld hebt hoef je er echt niet perse als een arme sloeber uit te zien. Zeker voor kinderen is er genoeg mooi 2e-hands ruiterspul te krijgen. Een pony of paard kun je zelf opleiden en hoeft in aanschaf dus ook niet alles te kosten, met wat geluk kun je dat ding na verloop van tijd met winst verkopen.
Ankie2011 schreef:
Wat een jaloezie klinkt er allemaal weer door. Ik gun het die jongeren met dure sportpony's best hun mooie spullen. Voor hen is het ook makkelijker omdat ze vaak al op hun zesde gestart zijn en veel meer rijden dan de kinderen op maneges. Maar met hard werken en talent kun je zelf ook genoeg bereiken door bijrijdpony's te zoeken, op een handelsstal te rijden enz. Helaas vinden veel mensen het makkelijk om alleen te klagen in plaats van aan de slag te gaan.

Dat bedoel ik dus.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:17

Het is ook maar goed dat er mensen met geld zijn, anders reden we nog steeds op trekpaarden bij wijze van.
Mensen met geld maken ook weer dingen mogelijk, en als je het hebt moet je zelf weten wat je ermee doet.
Absurd talent vind wel een paard of een mogelijkheid, daar hebben eigenaren en fokkers zelf ook profijt van.
En niet iedereen kan tot de top behoren, dan zou er geen top meer zijn.
Uiteindelijk rij je toch voor jezelf? wat maakt dan uit dat je 'tegenstander' op dure paard zit met de mooiste spullen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:15

Abacab schreef:
Danique_G schreef:
Ik veroordeel helemaal niemand ......

Zijn we het daar iig over eens.
Het is zo makkelijk gezegd: waar een wil is is een weg. Dat impliceert een beetje dat mensen hun eigen lot in handen hebben. Dat is niet helemaal waar.
Net zo goed als dat het kortzichting is om te stellen dat iemand die succes heeft dat te danken heeft aan 100% geluk is het ook kortzichtig op te denken dat ieman die geen succes heeft dat allemaal aan zichzelf te danken heeft.

Geluk en hard werken staat garant voor succes
Pech en nalatig blijven staat garant voor ellende
Maar die regels zijn niet waterdicht.

Maar wat verstaat u onder geluk, is dat werkelijk dat je alles krijgt wat je wil, of dat alle doelen bereikt worden? Helaas word geluk vaak verward met bezit. Natuurlijk zou ik meer blij zijn met een dure telefoon die geweldige foto's maakte als dat ik een telefoon zou hebben die alleen maar storingen zou vertonen. En uiteraard ben ik ook heel blij als ik van 8 tot half 5 op school zit en vervolgens ga ik naar mijn paard toe om een bosrit te maken in plaats van alleen thuis zitten. Ik versta persoonlijk onder geluk alle dingen die je leert in het leven waardoor je steeds meer leert en natuurlijk een gezond leven met veel liefde van vrienden en familie. Een doel bereiken vind ik fijn, als ik een doel heb dan moet en zal ik het bereiken, heel soms haal ik dat doel niet en moet ik het bijschaven omdat dat beter zou zijn voor mij. 100% eigen hand heb je nooit in je toekomst, maar je hebt zeker wel 90% in eigen handen (mijn idee) en dat vind ik toch redelijk veel. Ik mik met mijn paard op de olympische spelen, ik weet zeker dat ik alles eruit gehaald dan. Van alle fouten in de weg er naar toe kan je leren en dat is het geluk, steeds weer beter in het leven staat om uiteindelijk onafhankelijk te worden. Als een doel niet bereikt word weet je zeker dat je er alles aan hebt gedaan om het te bereiken, dan kan je er ook vrede mee hebben en ook met jezelf. Dat laatste vind ik belangrijk want met jezelf zit je 24/7 opgescheept.

Dagmerrie

Re: Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:43

Het draait om beiden, maar m.i. meer om geld dan talent.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:55

De beste ruiters die ik ken brengen paarden uit,voor iemand anders.
Als je je met een eenvoudig paard in de kijker weet te rijden ,wordt je sneller gevraagd als iemand anders.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:55

LDRD schreef:
NeverGiveUp schreef:
Oehh het valt mij ook zo op, ik kom sinds kort pas soms naar kampioenschappen, zoals laatst de Utrechtse,
die meisjes die daar liepen met die leren laarsjes van minimaal 400 euro, met spoortjes eraan met kroontjes of iets anders schattigs, mooie jasjes en ik hoorde er eentje zeuren dat ze dan weeeer moest opzadelen.

En die ponytjes zelf, een a pony bijna de maat van een shet maar gangen van een totilas en prachtige bouw, dat ik echt denk van wat zou dat beest gekost hebben! :oo

Maar ik erger me er niet aan, pas als het vervelende verwende types zijn.

Je dénkt dat alles een hoop gekost heeft, dat hoeft hélemaal niet zo te zijn :n .
Er zijn ook meisjes met 2e hands laarzen, eigenlijk net te groot :(:) , maar gekregen van iemand die ze niet meer paste...een geweldige a pony die ooit jong voor een appel en een ei gekocht is en toch een verrekte leuk ding blijkt...zelf geld gespaard van verjaardagen voor wat snuisterijen erbij en voilá...

Haha het zal best, maar ik zie het verschil tussen dure laarzen en rubber laarzen wel hoor.
Maar ja die zouden er ook wel tussen lopen maar daar heb ik het niet over.

Ik zeg ook dat ik me er niet aan irriteer, ik verbaas me alleen over enorme vrachtwagens waar een pony van net een meter uitkomt :')

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:10

Herkenbaar verhaal. Heb LRV bij de pony's gereden. Om de x aantal maanden nieuw getuig en heel de reutemeteut. Pony niet goed genoeg, hoppa de verkoop in. Ik heb met mijn quarter x arabier er gereden omdat ze toch wisten dat het een flop werd. Dressuur heb ik mij er door moeten vechten en springen ging gelijk een speer. Pony sprong op een bepaald moment 1.10m parcours :) Heb me er genoeg aan geërgerd dat deze meer hadden dan ons maar heb me er bij neergelegd en beleef nog meer plezier met mijn knol dan zei ooit kunnen.
Wij hebben ook geen geld voor een ander paard daarom rijd ik nog steeds op mijn D-pony en dat ga ik altijd blijven doen ;) tot dat het niet meer gaat, tenzij er een mirakel gebeurd :D

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:15

Geluk is vaak: op het juiste moment op de juiste plaats zijn

hard werken is vaak: dat inzien en er gebruik van durven maken, en doorzetten en offers willen brengen waar nodig

Veel mensen hebben het nl niet in de gaten als het geluk zich pal voor hun neus aandient....of gaan niet op zoek naar het geluk.

bedenk: Ongeluk zit in een klein hoekje... Geluk zit dus in de rest...
Kortom...vaak zijn er veel meer kansen en mogelijkheden dan je in de eerste instantie denkt en voor mogelijk hield. Je moet het echter wel zien..en je moet er wat voor over hebben om die kansen te grijpen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:19

@NeverGiveUp, als een rijk kind laarzen van 600 euro krijgt, dan past ze die na een jaar niet meer, maar zie ze er nog wel heel mooi uit. Een ander kind kan die dan vaak voor een prikkie overnemen. Hetzelfde geld voor een jasje, bloesjes en broeken. Voor weinig geld kan ze dan een super chique 2e-handse outfit aanhebben, vaak zelfs voor hetzelfde geld waarvoor je een nieuwe outfit van een goedkoop vaak lelijk merk en rubbere laarzen koopt.

@Hyperion, goed verwoord!

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:50

vergeet ook niet dat geld ook niet zo maar komt aanwaaien: daar moet je hard voor werken
en heeft veel risico's zoals bij bijvoorbeeld een eigen zaak

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:53

schoentje schreef:
@NeverGiveUp, als een rijk kind laarzen van 600 euro krijgt, dan past ze die na een jaar niet meer, maar zie ze er nog wel heel mooi uit. Een ander kind kan die dan vaak voor een prikkie overnemen. Hetzelfde geld voor een jasje, bloesjes en broeken. Voor weinig geld kan ze dan een super chique 2e-handse outfit aanhebben, vaak zelfs voor hetzelfde geld waarvoor je een nieuwe outfit van een goedkoop vaak lelijk merk en rubbere laarzen koopt.

@Hyperion, goed verwoord!

Ja nou en? :')
Het gaat toch niet alleen maar over laarzen. Ik hoef geen uitleg te horen het zal allemaal best wel, maar wat ik bedoel is dat er op concour kleine meisjes zijn, die alles krijgen omdat ze gewoon veel geld hebben. :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:47

En die kleine meisjes krijgen meteen goede begeleiding.
Leren ook niets aan wat ze later weer af moeten leren.
Doen spelenderwijs concours ervaring op en ga zo maar door.
Op die manier rijden die zich weer in de kijker.
Veel succes als je als 11 jarige op de manege je pony in krul leert zagen nog voor je 18 in de kijker te komen en wel even zo een EK mee kunt rijden.
En dan hebben we het niet over jaloezie dat is een kul argument als er geen gewoon argument meer over is.
Realiteit is geen jaloezie.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:17

NeverGiveUp schreef:
Het gaat toch niet alleen maar over laarzen. Ik hoef geen uitleg te horen het zal allemaal best wel, maar wat ik bedoel is dat er op concour kleine meisjes zijn, die alles krijgen omdat ze gewoon veel geld hebben. :)

Nee, het draait niet alleen om mooie laarzen, maar mijn reactie op een NeverGiveUp's reactie ging wel over de mooie laarzen.
Ik wil er mee zeggen dat een kind dat er chique uit ziet, niet perse steenrijk hoeft te zijn, omdat een mooie outfit niet perse duur hoeft te zijn. Dat er mensen zijn die niet verder kijken dat het goedkope merk, omdat ze zich arm en zielig voelen en daardoor stikjaloers zijn op de persoon met een mooiere, te-handse en net zo dure outfit, zegt misschien meer over die persoon zelf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:20

schoentje schreef:
NeverGiveUp schreef:

Nee, het draait niet alleen om mooie laarzen, maar mijn reactie op een NeverGiveUp's reactie ging wel over de mooie laarzen.
Ik wil er mee zeggen dat een kind dat er chique uit ziet, niet perse steenrijk hoeft te zijn, omdat een mooie outfit niet perse duur hoeft te zijn. Dat er mensen zijn die niet verder kijken dat het goedkope merk, omdat ze ze zielig arm zijn en daardoor stikjaloers zijn op de persoon met een mooiere, te-handse en net zo dure outfit, zegt veel meer over die persoon zelf.

Precies, ik kreeg als klein meisje ook een pony die al Z had gelopen. Echter huurde wij haar voor 4 dagen in de week en was ze al 20 toen we wedstrijden gingen rijden. Mochten de trailer van de eigenaresse lenen, kreeg 2e hands leren laarzen die qua voetmaat 3 maten te groot waren. Alles was ik had was 2e hands, maar zag en zag eruit of we er net mee de winkel uitgelopen kwamen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:24

Ja dat begrijp ik, er zouden best meisjes tussen zitten die er steenrijk uitzien maar dat niet zijn :j

maaaar bij een eerdere post van mij zei ik al, ik ben er echt niet jaloers op, ik verbaas me er meer over.
(Tuurlijk zou ik sommige dingen ook wel willen, maar niet jaloers op een rotmanier)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:29

Van het hebben van mooie spullen ga je niet beter rijden. Dat staat los van elkaar. Wel maakt geld mogelijk dat er goede begeleiding is en dat er een goed en ervaren paard of pony gekocht kan worden. Maar nog steeds is inzet en talent vereist om iets voor elkaar te krijgen en je in de kijker te rijden. Zonder inzet en talent is er in korte tijd anders niets meer over van dat goede paard of die goede pony.

Zelf heb ik hard moeten werken voor ik een eigen paard had en daarin weinig cadeau gekregen. Maar ik heb nu een dochtertje en als zij later wil gaan rijden, komt er een brave goed opgeleide 'oude rot in het vak' pony voor haar en krijgt ze goed les. Dit voorkomt dat ze verkeerde dingen aanleert. Bovendien beleeft ze meer plezier aan het rijden met een fijen pony en dat is toch het belangrijkste.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:31

schrikdraad schreef:
En die kleine meisjes krijgen meteen goede begeleiding.
Leren ook niets aan wat ze later weer af moeten leren.
Doen spelenderwijs concours ervaring op en ga zo maar door.
Op die manier rijden die zich weer in de kijker.
Veel succes als je als 11 jarige op de manege je pony in krul leert zagen nog voor je 18 in de kijker te komen en wel even zo een EK mee kunt rijden.
En dan hebben we het niet over jaloezie dat is een kul argument als er geen gewoon argument meer over is.
Realiteit is geen jaloezie.

internationale kampioenschappen rijden is zoiezo maar voor weinige weg gelegd. Dat moet je niet eens als doel willen zien.
Leuk paardrijden en wedstrijden rijden wel. Dat is ook waar dit topic over begon en ik blijf bij mijn mening dat je niet rijk hoeft te zijn om dat te kunnen.
De manegeruiter kan ook ver voor zijn of haar 18e aankloppen bij een sportstal in de buurt, daar gaan helpen en zich opwerken. Ik ken genoeg voorbeelden die zo begonnen zijn. Dat vergt wel veel talent en doorzettingsvermogen. Als jij niet wil zien dat dat kan, prima. Maar ga dan niet zitten piepen dat het niet lukt. Vele zijn je voor gegaan waarbij het wel gelukt is, ook vele uit niet paarden gezinnen, waarschijnlijk ook verschillende waar jij nu jaloers op zit te zijn.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:36

Ik ben het met schoentje eens....

Je moet je niet hulpeloos of kansloos gaan gedragen omdat er ook ruiters zijn die door hun geld/familie worden geholpen.
Er zijn genoeg mensen die vanuit het niets zich met hard werk naar boven hebben gewerkt..

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:40

Ik rijd zelf ook op een aardig niveau mee, ben zelf 15 jaar.
maar geen vriendje. Maar ben wel iemand die nog verder wil komen in de pony en paardensport.
Ik rijd geen dikke vrachtwagen, maar een klein rijbewijs vrachtwagentje waar 2 pony's in kunnen.
Voor een meerdaagse wedstrijd in Belgie voor de SGW komt er een caravan achter te hangen.
Wedstrijd spullen, cap, hoofdstel, wedstrijdjasje etc. etc. betaal ik allemaal aan mee.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:43

Er zijn genoeg fokkers die goede ruiters zoeken om hun paarden te rijden. En dan kost het niet meer veel geld, maar alleen nog tijd, moeite en inzet...

Ben zelf zo begonnen en heb jaren voor iemand paarden gereden. Hoeveel ruiters ik niet heb gezien die kwamen om een van de paarden te rijden en het na korte tijd weer voor gezien hielden...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 08:47

Toen ik ongeveer 12 jaar was, hebben mijn zus en ik een sportkamp mee gedaan. Er waren ook schermlessen bij en ik vond het geweldig! De trainer (toenmalige bondscoach) was overtuigd van mijn talent en is speciaal uit verlof terug gekomen om met mijn ouders te praten. Hij garandeerde mijn ouders dat ik, op voorwaarde dat ik geen blessures zou krijgen, in 2000 de olympische spelen zou mee doen. Ik moest 2 maal per week naar de lessen komen en dat was ongeveer 30min rijden met de auto. Mijn moeder heeft gewijgerd met de mededeling : "je denkt toch niet dat ik twee keer per week 2u ga verliezen omdat jij per se wil schermen?"
Ik ben dan maar blijven paardrijden omdat ik daar te voet naartoe kon gaan, alleen mocht ik niet met de bus naar de schermlessen. Enkele jaren later heb ik dan toch enkele maanden schermlessen kunnen volgen, maar toen is de lesgever weggevallen en moets ik weer verhuizen.
In 2000 de olympische spelen kijken op tv, gaf toch wel een steek...

Ik denk dat de paardensport zo al veel talent is misgelopen, omdat de ouders en niet kunnen of willen betalen.

En gaan helpen op een sportstal is wel goed, maar je moet er een in de buurt hebben...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:50

klopt Esplendido, zulke zie ik dus ook vaak voorbij komen. Dan gaan ze liever stadten met vriendinnen, op de bank met het vriendje en op stap en dan dus zeker niet vroeg mee op concours.
Als een voetballertje gescout word moet ie ook vaker trainen, wil ie dat niet, dan word het ook nooit een prof...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:50

nog stugger......welbeschoud is zelfs Edward Gall een bij rijder,met een verzorg paard

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:54

Wat een vreemde discussie. Ik ben helemaal niet van mening dat de mensen met bijvoorbeeld minder geld ook minder zouden presteren dan de mensen met genoeg geld. De jury kijkt niet naar hoe mooi het tuig is, hoe mooi de kleren zijn, naar mijn mening kijken die ernaar of je je best hebt gedaan je paard er zo netjes mogelijk uit te laten zien, en dat kan ook zonder dure spullen. Dat er niet te winnen valt van de 'verwende kinderen' omdat ze verwend zijn is ook onzin, als die winnen kunnen ze waarschijnlijk gewoon beter rijden, want dat soort kinderen zijn over het algemeen toch wel het meest wedstrijdgericht bezig. Ze krijgen goede les, ze trainen veel, dus ze doen er erg hun best voor.