Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxJulia

Re: Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:13

Ik probeer het altijd eerst bij mijzelf te zoeken, maar ik geef ook snel de schuld aan het paard

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:19

Dit is dus een punt, waardoor ik eigenlijk steeds minder met de traditionele paardenwereld kreeg in de loop der jaren..... Op maneges e.d. leer je eigenlijk standaard dat het aan je paard ligt over het algemeen. Ik zie dat nu, als volwassene, nog vrijwel overal, zelfs bij zogenaamde 'goede' instructeurs/'-ices. Vre-se-lijk. Ga maar eens goede, eerlijke les vinden voor je jonge dochter, die wil leren rijden. Nergens te vinden vanuit het oogpunt dat de ruiter altijd eerst eens goed naar zichzelf moet kijken. En daar baal ik van. :(

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:21

ik heb geleerd om eerst naar mezelf te kijken. Tuurlijk wanneer het paard fris is of de omgeving heel druk en ik krijg hem niet aan het werk, ligt het niet altijd aan mij. maar toch kijk ik dan hoe ben ik bezig, hoe los ik het op, ben ik zelf niet erg druk. vaak is het een wisselwerking.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:27

Ik kijk altijd eerst naar mezelf, en anders ' waarom doet een paard dat' ?

Zo was ik bezig met dubbele lijnen en ik gaf hem de link naar rechts ipv naar links,
dus iemand die buiten het hek stond zei 'pak hem aan je wou naar links' waarom?
Ik maakte die fout ;) .

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:26

Ik denk dat je eerst naar je zelf moet kijken.
Een paard rijden is heel onnatuurlijk voor een paard en jij/iemand anders leert het dier te doen wat jij wilt. Doet hij het niet goed dan ligt het aan jou omdat hij niet beter weet en jij er dus voor moet zorgen dat het beter gaat.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:49

Probeer altijd is naar mezelf te kijken of anders te denken waarom doet hij dit. Af en toe wil ik ook nog wel eens mijn paard de schuld geven, dat is natuurlijk ook het makkelijkste.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:24

Mezelf, het paard kan alles, dus ik ben altijd het probleem. :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:07

ligt bij mij ook aan hoe en wat!
stel het paard war ik opit daar val ik vanaf lligt het aan mij
en anders denk ik eerst na over wat er fout ging

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:28

In theorie weet ik dat het gros van de keren dat mijn paard en ik 'onenigheid' hebben, hetzij over overgangen, wie mag eerst, hoefjes omhoog houden etc etc. dat het ligt aan mijn onduidelijkheid of inconsequentie, en dan kan het nog fysieke onvolkomenheid zijn van mij of van haar.

In de praktijk blijf je een mens en is het gauw gebeurd dat je toch zegt/vindt dat je paard lastig is :D gelukkig weet ik dan als de frustratie of schrik gezakt is wel weer hoe het echt zit en kan ik er van leren voor de volgende keer!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:33

Bij ons op stal wordt (nog) veel gesproken over paarden die geen zin hebben, paarden met een slechte dag of paarden die eigenwijs zijn en daarom niet ontspannen.
Ik heb met mijn vorige pony geleerd om naar mezelf te leren kijken. Nu ik vorig jaar zelf mijn nieuwe paard beleerd heb is het heel simpel: Wat ze doet heb ik haar aangeleerd, dus ik kan het niet bij haar zoeken :Y)
Als ze een dag moeilijk buigt of bijv moeite heeft met het activeren van het achterbeen twijfel ik al snel aan mezelf, het passende zadel oid.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:05

ik kijk eigenlijk altijd eerst naar mezelf, en vind ik 'niks' dan kijk ik heel goed naar mijn paard :o

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:41

Mijn paard was de laatste tijd erg vervelend. In het begin gaf ik haar de schuld :o
Maar ik heb geleerd dat het echt aan mezelf ligt. En ga dat vanaf nu ook altijd eerst bekijken!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:10

Ik kijk eerst naar (het gedrag van) mijn paard en daarna ga ik bepalen wie of wat de schuld krijgt!
En dan gaan we dat oplossen :P

Toadeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:41

Technisch gezien zijn deze voorbeelden goed:
"hij" houdt zich vast aan de rechterkant, "hij" was niet aan het been"
Het paard doet dat op dat moment, (een ruiter kan niet aan het been zijn snap je :P ). Maar de kunst is dan om verder te denken naar de oorzaak hiervan, en dan kom je bijna altijd bij jezelf uit.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:47

Allebei, mn pony kan bv de linkerstelling minder dan rechts, maar dat komt omdat ik op de rechterhand meer kan dan links, en mn pony nu dus ook. :s

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:50

Wij hebben een gezegde op stal

Het licht altijd aan het poppetje ;)

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:56

een paard liegt nooit! ik leg de fout meestal bij mezelf, je spiegelt jezelf in het paard.
groetjes,

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:50

Meestal bij mezelf, maar soms geef ik toe, bij het paard, maar dat komt niet vaak voor.